En ting demret for meg: Guffa i dette dekket var nok gammel. Var med i et konverteringskit jeg fikk til 50 kroner på XXL. Det kombinert med dekk som ikke er Tubeless-klare er nok forklaringa. For Joes fungerer som bare det på andre hjulsett her i huset.
Har pleid å lappe ikketettbare rifter. 1cm tror jeg er for stort for plugger. Kanskje noen sting med nylontråd før lapping hadde vært en god idé?
hmm, fylte litt fleksibelt lim nedi sprekka frå utsida (McNett Aquasure) . Satsa på det held.
Jeg har limt ei 1cm flenge i dekket med vanlig superlim fra Loctite. Brukte rett nok slange i det dekket, men det åpnet seg i hvertfall ikke igjen og fiksen overlevde resten av dekket. Sørg bare for at kontaktflatene er rene og tørre.
Jeg monterte Thunder Burt Snakeskin slangeløst på bakjulet med Swalbe Doc Blue guffe tidlig i sommer. Har fungert veldig bra; kun på en sykkeltur måtte luft etterfylles. Har set litt "svetting" av guffe gjennom dekket tidligere, men ikke små mye som nå etter at sykkelen ikke har vært brukt på over én uke etter Birken. Se vedlagte bilde. Selv med såpass mye pipling, så holder dekket veldig bra på luften.
På fordekket har jeg Rocket Ron og der har jeg aldri sett noe svetting. Sykkelen er oppbevart i litt varmt rom på nærmere 30 grader.
Har lest i andre tråder her at Thunder Burt kan "lekke" litt guffe, men er så mye som dette normalt?
Hadde sånn lekkasje på det forrige (utslitte) settet av TB. Men det kom etter at jeg ikke klarte å la være å sykle over en gang og sykkelsti dekket av knust glass. Tror jeg talte 25 "punkteringer" i rullebanen.
men det holdt på lufta helt til jeg pensjonerte dekket rett før Birken.
Nei, jeg mener også at pipling fra så mange steder i rullebanen som dette kan ikke være normalt. Antagelig må jeg ha syklet over et område med knust glass e.l. Uansett så kommer jeg til å kaste dekket og bytte til et med mer knaster nå fremover.
Nei, jeg mener også at pipling fra så mange steder i rullebanen som dette kan ikke være normalt. Antagelig må jeg ha syklet over et område med knust glass e.l. Uansett så kommer jeg til å kaste dekket og bytte til et med mer knaster nå fremover.
Takk for tilbakemeldingene!
Olve
Jeg hadde like mange piplinger på dekket mitt. Har en teori om at det er så små hull at de ikke hadde punktert en slange. Det blir en del sår i dekket ved bruk og disse sårene pipler det litt guffe ut av. Tror egentlig ikke det er et problem men min OCD medførte at dekket måtte byttes.
Sikkert dekket før, men hvor mange liter pr minutt bør en kompressor levere for å få smertefrit oppsett av slangeløst?
Har hatt en sånn et par år nå og den funker veldig bra bra til å poppe dekk. Tar ca 10-15 sek per dekk. Skrur ut ventilkjernen og blåser opp med "pistol", stopper luft med finger og skrur inn igjen ventilen.
Ok... 180 liter pr. minutt er altså godt nok. Men hvorfor stoppe luft og skru inn ventil? Har du i guffe før du popper dekkene?
Jeg popper dekkene uten ventil med hjemmemekka airshot (eller co2-patron med ventilen i), har i guffe med sprøyte/spiss flaske, skrur i ventilen og pumper opp igjen. Rist, rist, rull, rull, ferdig.
Men jeg kunne tenkt meg en billig finn-kompressor for å slippe styret med McGyver-airshoten.
Med mindre du har et trøblete oppsett dekk/felg så er det tankstørrelsen som er interessant. L/min er tida det tar å fylle tanken. Har samme som Gavia1975 men ett at jeg fikk skikkelig gulvpumpe har jeg heller ikke hatt bruk for kompressoren og gidda dra den frem.
Re: Hvordan kjøre slangeløst?
[Re: ]
#234777221/09/201610:32
Jeg vet ikke om det er meg og elendig pumpeteknikk, men har aldri fått taket på å få opp slangeløst med kun gulvpumpe...
Co2-patron fungerer som en drøm. Det er derfor jeg har lagt til meg vanen å poppe dekket før jeg har i guffa, kanskje. Har lest/hørt at guffa kan fryse og bli ødelagt om man bruker Co2.
Tror felgen har en del å si for om man får poppa dekk lett. Har ikke hatt sjanse med gulvpumpe før, men med de nye, brede (27mm) Easton-hjulene klarte jeg faktisk å dra dem opp med gulvpumpe. Men det ble en eksplosiv treningsøkt.
Men det aller beste er jo å utstyre verkstedet med en kompressor som gjør jobben mens jeg piller meg i nesa, navelen eller øret.
Jeg vet ikke om det er meg og elendig pumpeteknikk, men har aldri fått taket på å få opp slangeløst med kun gulvpumpe...
Det er stor forskjell på dekk. Noen popper opp med bruk av minipumpe, andre er vanskelige uten kompressor.
Det er noen som har postet et tips om å dra en dekkspak rundt kantene slik at kanttråden legger seg inni felgkroken (rim hook?). Har forsøkt det flere ganger før uten suksess, men på de ovennevnte nye hjulene gikk det helt fint. Så jeg tipper både dekk og felger har noe å si.
Jeg vurderer nesten å prøve slangeløst på nysykkelen siden det virker som det er grei skuring nå.
Pros and cons? Vekt er ikke så viktig. Vil ikke slå igjennom (kjører DH dekk eller nesten DH, stive vegger er pluss). Vil ikke punktere men med butcher slo jeg så godt som aldri igjennom og punkterte aldri.
Takk for tilbakemeldingene!
Olve
Leste på ett annet forum fra England en gang, at om man har litt glitter i guffa, så tetter dette de små hullene i dekka. Vet ikke om det funker, og vil tro det er noe skikkelig klin å jobbe med. Glassballonger vil vel også gjøre samme nytten.
Jeg hadde like mange piplinger på dekket mitt. Har en teori om at det er så små hull at de ikke hadde punktert en slange. Det blir en del sår i dekket ved bruk og disse sårene pipler det litt guffe ut av. Tror egentlig ikke det er et problem men min OCD medførte at dekket måtte byttes.
Godt mulig det er nevnt før, men her kommer en liten erfaringsoverføring.
Nytt Schwalbe dekk, SuperGravity Hans Dampf; Skulle også ha i Huck Norris, men er usikker på om det gjorde det verre eller ikke. Dekket ville ikke sette seg, all luft blåste ut på sidene. Satte i slange og gikk til innkjøp av Airshot. Dagen etter prøvde jeg på nytt, men resultatet var likt.. Så prøvde jeg å sette på en jekkestropp, rundt hele dekket, langs møsterbanen. Dette for å prøve å presse dekket såpass mye ned at det ble tett. Og det virket Full trøkk fra Airshoten klarte å få på plass dekket og når trykket økte så ble stroppen presset av til ene siden.
På SS Magic Mary dekket holdt det å ha i slange et døgn, før deretter å poppe det på plass med Airshot. Mulig Airshot kunne klart å få det på plass direkte, men ettersom Airshot ble kjøpt inn i etterkant så ble det gjort i den rekkefølgen.
Første gangen jeg har hatt så mye problemer med slangeløst. Mulig Schwalbe dekk er vanskeligere å få på enn Maxxis og On One? Får håpe det blir enklere etter dekket har blitt brukt en stund.
Edit: jeg hadde Procore tidligere, så det kan jo ha gjort at Maxxis og On One dekket var lettere å sette opp slangeløst etterpå.
Skulle prøve meg på dette i dag. Men med gulvpumpa hadde jeg ikke nubbesjangs til å få inn nok luft.
Dro til bensinstasjonen og fikk i luft. 6-7. Bar for å være sikker på at det poppet rett. Skulle tappe ut så tettet guffa ventilen. Så skulle jeg skru av den men før jeg rakk det smalt hele greia.