Japanther får vel også gode skussmål...
Gratulerer med nye sko - tror du vil bli vel fornøyd!
Må selv ta to forbehold:
- Jeg har ikke
Japanther, men
Fasterkatt, forgjengeren til Japanther. Men bruksområde/anbefalt temperaturskala er felles.
- Jeg har ikke brukt skoene i ritt.
For min del treffer 45nrth godt når de anbefaler skoene for -3 til +7. Jeg bruker dem gjerne også i mildere vær - i ruskevær både vår, høst og kalde sommerdager. Også på lengre, intensive turer. Om vinteren skal det ikke mange minus til før jeg velger varmere sko. Men opplevd kulde er som kjent individuelt. Thomas bruker dem langt ned i tosifrede minus.
En fordel er at skoene har reelt vanntette såler. Dermed får man ikke lekkasje ved cleats. Nettopp slik lekkasje gjør at de fleste sko, både landevei og terreng, blir våte selv med gode skotrekk.
Mine sko er vanntette i alminnelig ruskevær, men i pøsende regn trenger vann til slutt gjennom. Ikke bare er glidelåsene et svak punkt - materialet mettes til slutt med vann og fuktighet trenger gjennom. Det faktum at skoene er tilnærmet vanntette blir da et problem: Vannet samles i skoen som i en bøtte og har ingen steder å lekke ut. Det kan dermed bli svært så vått og utrivelig. Forhåpentligvis er Japanther mer vanntett, men jeg frykter at det samme kan oppstå.
Jeg har tro på at tynne, vanntette trekk kan gjøre skoene helt vanntette. Det har bare ikke vært ille nok vær i Oslo denne høsten til at jeg har fått prøvd det ut

Kort sagt tror jeg at Japanther med tynt trekk vil fungere godt i ritt i kjølig regnvær - forutsatt at passformen er god. Som kjent passer ikke skoen alle føtter.