Det er flere dempere der ute, men Fox og RockShox sine er gjengangere.
Fox har i en periode slitt med kvaliteten på dempergaflene sine, men har i de siste årene begynnt å ta igjen forspranget. I år kom Fox med dempergaffelelen Float FIT4 som etter sigende skal være på samme nivå som RS sin Pike. Det som er greit å vite at det finnes oppgraderingsmuligheter for de Fox gaflene som i sin tid fikk dårlige tilbakemeldinger. Ny innmat. Ny demper. So they say. Men sjekk på forhånd om det finnes oppgraderingsmuligheter for akkurat den gaffelen du står ovenfor før du slår til.
Det som virker å skille Float'en og Pike'n nå (forenklet) er at Float'en er mer plush og Pike'n er mer stiv, hvilket leder til konklusjonen om at Float'en skulle passe bedre til lette ryttere og Pike'n til tyngre ryttere.
Pike'n har ikke vært helt uten kritikk den heller, og mener jeg å huske den etter sigende pakker seg for lett. Men det er vanskelig å si.. alle produsenter har nok noen svin på skogen, og noen ganger får enkelte kunder dårlige greier, og samtidig har folk forskjellige oppfatninger av hvilke egenskaper man ønsker seg. Hva er da best?

Öhlins, Push sies å lage greier som er bedre, noen hevder bare litt, men de er da selvsagt grisedyre. Det finnes andre flinke i markedet også, men de kjenner jeg ikke til. Anbefaler å velge en gaffel med en brukergruppe et eller annet sted på nettet, så du vet hva du kjøper.
Det samme anbefales å gjøre for bakdempere. Og er demperen properitære mtp. innfestning i ramma, eller kan den byttes ut med en generell fabrikkmodell?
Jeg ønsker å gå for en Fox Float 34 FIT4 29" gaffel med 140mm vandring. Er en forholdsvis lett rytter, og liker plush demping som også fungerer som en stiv nok tråkkeplatform. I tillegg er jeg opptatt av vekt, og denne er rundt 100gram(?) lettere enn Pike'n. Trenger ikke å gå opp til en 36 i mitt terreng, så da sparer jeg den vekten også.
Bremser er også en greie. Shimano bremser og da XTR har alltid vært min favoritt. Aldri hatt noen problemer, og bare digger å kun bruke pekefingrene når jeg bremser ned, selv ved hard nedbremsing. Følelsen i pekefingrene styrer alt, og jeg digger japanerenes presisjon og kraft, som gjør meg i stand til å kontrollere sykkelen på den hårfine linja mellom full sladd og feste.
De billigere Shimano'ene er også veldig gode, og i flere tilfeller er forskjellen mellom modeller stort sett bare vekt. SRAM har fått mye kritikk opp igjennom for sine bremser, men den nye toppmodellen har fått veldig god kritikk. Jeg likte de ikke, og syntes sykkelen jeg testet rett etterpå, med rimeligere XT bremser funka bedre.
I bremsenes verden, som ellers i verden er det mange forskjellige meninger om hva som er best av egenskaper i en brems. Shimano har alltid vært kjent for å lage solide saker, men de har fått litt tyn for noe av det siste de har laget (ikke opplevd selv). Som sagt så digger jeg "Shimano følelsen", og med lange utforkjøringer ned fra fjellet ville jeg hatt Saint bremsene. Shimano bremser som er laget for utforkjøring. Magura får også skryt i den kategorien, og det finnes andre greier som sikkert også er bra.
Denne kan være verdt å lese:
http://enduro-mtb.com/en/best-mtb-disc-brake-can-buy/Bremser, dempere og annet kan man bytte ut etterhvert også, så alt som står på en sykkel bør ikke være 100% innertier, men det kan være greit å lære seg priser, så du vet hvor mye ting koster å bytte ut.
Når det gjelder deg og ditt behov så må jeg si det var lurt å melde seg inn på den Facebook gruppa.
Nordlendinger er hærlige gjennomgående hyggelige. De vil garantert kunne tipse deg om hva du trenger. Og du skal ikke se bort i fra at du kan få bli med ut og få oppleve stiene også.
Flere av de sykkelgutta har helt sikkert flere sykler i stallen, og da helt sikkert en sykkel du kan få lånt. Og ved å bli med en gjeng ut på tur kan du kanskje fått muligheten til å få testet litt forskjellig også?

Med tanke på at kompisen din ønsket seg en Enduro sykkel etter å ha testet litt i nærområdet, så skal du ikke se bort i fra at gutta vil anbefale deg en stisykkel ala det jeg er ute etter og opp til kraftige sykler i enduro-klassen.
I så tilfelle ville jeg valgt den typen som ville gitt meg mest glede, hvor også avstand til og mengde av tilgjengelig terreng for de ulike syklene også var med i konklusjonen. Som du vet så er jeg en svak rytter så om jeg kunne ha rettferdiggjort kjøpet av en lettere sykkel så ville jeg ha gjort det.

Om det for det meste var "Enduro terreng" rundt om og forbi, så ville jeg ha valgt en sånn sykkel.
Men med fallskjermhopping og selvtillit i utforkjøringer som stikkord, så er du kanskje tilbøyelig til å velge grovere saker nesten uansett?

Om du skal trøkke til i utforkjøringer bør du vurdere hjelmtype, og body armor også. Ryggskinne, kne- og albuebeskyttere er veldig lurt å ha når det går gæli.. og det hender det at det gjør.

Kjenner selv veldig godt til "vil ha det med en gang" følelsen.

Det kommer til å gå litt tid for å få realisert mitt 2017 Fuel Ex bygg, så jeg må bare smøre meg med tålmodighet.
I mellomtiden har jeg min "stiifiserte" Specialized Epic som døyver smerten, og det hjelper faktisk litt.
Mange kule sykler det nå er referert til i tråden, også den med digitale dempere.. men jeg er usikker.. enda mer greier en kan ødelegge, og hvor dyrt er det å bygge demperne opp igjen i tilfelle det blir nødvendig? Får jeg i det heletatt tak i deler om det trengs? Kan hende frykten er ubegrunnet, men.. men.. sånn tenker nå jeg.

Leser at noen anbefaler at du bare skal kjøpe deg sykkel nå for å komme igang, og ja det er noe i det også. Men om du leser deg skikkelig opp, og får testet litt forskjellig (er vel sykkelbutikker i nærheten også?) kan du gjøre et mer kvalifiser valg, og da med en større sannsynlighet for at du blir fornøyd. Riktig størrelse og bruksområde bør etter min mening være hovedfokus.