Jeg venter på penger til å kjøpe en sykkel. 2017 Camber kan leveres allerede nå men bestilles ikke før sluttpakka er på vei inn på kontoen i april. Så ingenting er forhåndsbestilt.
Sykkelen veier 14kg med pedaler. Altså det samme som en "vanlig" fulldemper, uten noen av fordelene. Med hev-senkpinne og pedaler blir det vel 14,5 kg++.
Jeg røk på en Scale Plus på bruktmarkedet i år og det er absolutt en kapabel sykkel. Men til UB tipper jeg egentlig Camber el. Canyon Neuron vil være bedre, siden man merker slag og støt mer.
Hjertet vil ha hva hjertet vil ha. Syntes bare den sykkelen så helt fantastisk rå ut. Men personligheten ser laber ut på 2.0-modellen. 1.0-modellen ser bedre ut, men da er man nesten oppe på prisen til en Camber.
Enig i at sykkelen ser bra ut ja, men jeg har hatt såpass mange billige halvdempere at jeg hadde greid å styre meg for en sykkel med billig suntour gaffel.
Jeg tror løsningen er å finne en bra sykkel som ser kuult ut (:
Jeg bestilte Cujo fordi den var 10k billigere en Scale 710plus. Anger litt pga av bedre gaffel og senkepinne på Scotten. På den andre siden vil jeg mer bruke den også som vintersykkel med piggdekk. Trenger ikke være så redd for den da. Så digger jeg plus vil jeg heller kjøpe noe dyrere og bedre i neste omgang. Men skal ikke ralle mer om dette i Raskalls tråd
Værmeldinga mot slutten av uka ga meg håp om å få testet tjukkasen på føret den er best på. Men de 4 snøfnuggene som kom la seg ikke et sted og nå er lovnadene om snø fjerna.
Men kuldegradene ser ut til å gi ei uke med den barfrosten alle stisyklister higer etter. Barfrosten jeg aldri har benyttet meg av. Så da trenger jeg råd: Hvordan utnytter jeg dette og hva er det som gjør barfrost så bra? Er det noe jeg må være oppmerksom på? Skal man kjøre piggdekk på barfrost? Oppfører røtter og steiner seg annerledes enn vanlig?
Kort oppsummert: gi meg en innføring i barfrostsykling!
Med mindre det er et veldig vått område, gir skikkelig barfrost helt knusktørre og harde stier. Vanlige stidekk gir et kongebra grep og den harde bakken gir veldig god fart. Er det bekkefar og pytter som har isdekke, blir det spennende av og til, riktignok. Piggdekk vil bli glattere enn stidekk, spesielt på stein.
Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Stidekk, særlig av klissetype, blir for harde. Bedre med allround XC-dekk.
Så myk gummi blir hardere enn hard gummi i lave temperaturer?
...Neppe!
Det er aldri så tørt i skogen på høsten at jeg hadde syklet ut på barfrost uten piggdekk, tror jeg.
Så hvis additivene i et klissedekk har temperaturavhengige egenskaper som tilsier en faseovergang fra flytende/plastisk til fast ved si -10 grader så vil dekket være like myk (eller mykere enn)som et dekk som ikke inneholder samme additivene ved 15 blå?
Si at man finner ut at vann fungerer ekstremt godt som additiv i sykkeldekk og gir dem uovetrufne egenskaper under våtte forhold, j*'vlig godt grep på vått sva og røtter pga. hydrogenbindingene . Hva er et mulig scenario når et slikt dekk brukes i tempraturer under 0?
Stidekk, særlig av klissetype, blir for harde. Bedre med allround XC-dekk.
Så myk gummi blir hardere enn hard gummi i lave temperaturer?
...Neppe!
Det er aldri så tørt i skogen på høsten at jeg hadde syklet ut på barfrost uten piggdekk, tror jeg.
Så hvis additivene i et klissedekk har temperaturavhengige egenskaper som tilsier en faseovergang fra flytende/plastisk til fast ved si -10 grader så vil dekket være like myk (eller mykere enn)som et dekk som ikke inneholder samme additivene ved 15 blå?
Si at man finner ut at vann fungerer ekstremt godt som additiv i sykkeldekk og gir dem uovetrufne egenskaper under våtte forhold, j*'vlig godt grep på vått sva og røtter pga. hydrogenbindingene . Hva er et mulig scenario når et slikt dekk brukes i tempraturer under 0?
At det går i tusen knas?
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Er det mye vann i gummidekkene dine? Mykere gummi er mykere gummi.
Gummi er allerede i fast form, forøvrig, selv om den blir hardere når temperaturen synker. Jfr. vinterdekk til bil som slites kjempefort i plussgrader fordi gummien som er myk nok til å gi brukbart grep om vinteren blir for myk og uholdbar i sommertemperatrurer.
Nei, men for å gjøre det forståelig at additiver har fysiske egenskaper som kan endre seg dramatisk ved forskjellige temperaturer.
Å sammenligne med bildekk er ikke så relevant all den tid vinterdek er laget akkurat til dette foremålet, nemlig å brukes under forhold med minusgrader. Dette i motsetning til klissedekk, som definivt ikke er laget med samme formålet.
Men for alldel, hvis man synes at det er konge å traske rundt med stive j**vlig klissedekk når det er barfrost, bare tråkk i veg.
Ulik gummi kan ha ulike termoplastiske egenskaper. Så et dekke som er mykere på sommeren kan godt være hardere i kuldegrader. Uansett tror jeg graden av knaster kan ha mer å si. Et stidekk med markante og vinterstive knaster kan gripe dårligere enn et vinterstivt XC-dekk der kontaktflaten mellom dekk og natur blir større.
En liten analog: Knaster på gummistøvler fungerer usedvanlig dårlig på vått grønskebelagt berg. Støvler tilnærmet uten mønster sitter derimot mye bedre. Egen (dyrkjøpt) erfaring fra lakseelva:-)