Sundbys doping dom
|
Re: Sundbys doping dom
[Re: fredriks]
01/11/2016 10:07
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Det sier seg selv at et apparat som er laget for å få inn medisin i noen som nesten ikke kan puste (akutt anfall av astma, kols osv.) har en effekt ift. hva en får i seg også av saltvann? Och saltvann är doping eller farligt? Nei. Det var ikke poenget mitt heller. Intravenøs næring under restitusjon er jo heller ikke farlig eller doping, det er forbudt (kan sikkert få TUE.). Når utøverne må sitte i 2. etg. på smørebussen når de bruker apparatene så er jo det fordi at opinionen ikke synes at det er ok praksis. Verdigrunnlaget til idretten flyttes. Litt kjipt om det går i den retningen at konfirmasjons pengene går til forstøver-apparat sånn at det er klar til man skal starte på skigymnas? Ser du ikke at det er en uheldig utvikling?
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
01/11/2016 10:10
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Fant denna http://smartviking.no/forstoverapparat-no.htmlNu har jag som sagt inte något direkt förhold till forstöver men hvis bruk av en sådan med saltvann når jag börjar bli förkyld skulle verka mot förkylningen så ser jag faktiskt inget etiskt problem att bruka den. Blir som att skylla nesan eller ta nesespray. Det finnes andre som selger dyrere og sikkert bedre apparater. Saltvann kurerer i alle fall ikke forkjølelse.
|
|
|
[Re: sveinaa]
01/11/2016 10:19
|
fredriks
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Når utøverne må sitte i 2. etg. på smørebussen når de bruker apparatene så er jo det fordi at opinionen ikke synes at det er ok praksis. Verdigrunnlaget til idretten flyttes.
Nja, det kan ju vara för att det är praktiskt och att de inte vill motståndarna ska veta vad de gör. Litt kjipt om det går i den retningen at konfirmasjons pengene går til forstøver-apparat sånn at det er klar til man skal starte på skigymnas? Ser du ikke at det er en uheldig utvikling?
400 kr är ju inte så dyrt. Men jag vet inte om det är rätt eller fel och jag ser fram imot undersökningen av NSF sitt bruk. Jag är dock skeptiskt till att vara alltför negativ till enkel behandling som kan göra folk friskare (hvis det nu är så).
|
|
|
01/11/2016 10:22
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Det er komisk at dette kommer fra mannen som gjorde det til sin livsoppgave å skrie negativt om Tysse, og om idrettsforbundet som lot en dopingdømt utøver representere oss i Rio. Han må jo virkelig prøve å fremstille henne som så usyldig som mulig. Siden han skriver det stemmer det sikkert at Antidoping Norge har sagt at mengden steroider hun hadde i kroppen ikke var prestasjonsfremmende. (Vanskelig å motsi, siden de ikke har offentliggjort verdiene) Men at han ikke, med sin tidligere iver etter å være kritisk, har tenkt tanken at mengden brytes ned over tid, og at prøven ikke på noen måte sier noe om maksnivået... Det er vondt å si det, men det virker som om moralen er annerledes for pene blondiner. Jeg er 100% sikker på at om Anders Glørsen (tilfeldig utøver med gode resultater) blitt tatt for det samme ville stemningen vært annerledes.
|
|
|
01/11/2016 10:24
|
fredriks
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Fant denna http://smartviking.no/forstoverapparat-no.htmlNu har jag som sagt inte något direkt förhold till forstöver men hvis bruk av en sådan med saltvann når jag börjar bli förkyld skulle verka mot förkylningen så ser jag faktiskt inget etiskt problem att bruka den. Blir som att skylla nesan eller ta nesespray. Det finnes andre som selger dyrere og sikkert bedre apparater. Saltvann kurerer i alle fall ikke forkjølelse. Men man kanske inte behöver köpa de dyraste? Nu är det väl rätt många som tycker att saltvann fungerar bra på bihållerna och det spelar stor roll om en förkjölelse går över efter några dagar eller sätter sig i bihållerna och tar några veckor att bli av med. Det är också en lege på forumet som har anbefalt att man ska gurgla saltvann hvis man börjar bli sår i halsen.
|
|
|
01/11/2016 10:25
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Når utøverne må sitte i 2. etg. på smørebussen når de bruker apparatene så er jo det fordi at opinionen ikke synes at det er ok praksis. Verdigrunnlaget til idretten flyttes.
Nja, det kan ju vara för att det är praktiskt och att de inte vill motståndarna ska veta vad de gör. De færreste som vet de opererer i gråsonen (kanskje og vel så det) ønsker at konkurrenter, media, etc. skal vite hva de gjør....
|
|
|
[Re: Oystein L]
01/11/2016 10:28
|
fredriks
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Du behöver ju inte operara i någon gråson för att du inte vill att andra ska veta vad du gör. Smöreteamen visar ju knappast vad de gör.
|
|
|
[Re: Gråstein]
01/11/2016 10:35
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Det er vondt å si det, men det virker som om moralen er annerledes for pene blondiner. Jeg er 100% sikker på at om Anders Glørsen (tilfeldig utøver med gode resultater) blitt tatt for det samme ville stemningen vært annerledes.
Det tror jeg også.
|
|
|
01/11/2016 10:38
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Du behöver ju inte operara i någon gråson för att du inte vill att andra ska veta vad du gör. Smöreteamen visar ju knappast vad de gör. Jeg tipper en del sponsorer ikke ser det likt som deg. Blir kanskje ikke like attraktivt å sponse noen som hele tiden er i skyttergravene fordi det settes spørsmålstegn ved etikken til det de holder på med?
|
|
|
01/11/2016 10:40
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Når utøverne må sitte i 2. etg. på smørebussen når de bruker apparatene så er jo det fordi at opinionen ikke synes at det er ok praksis. Verdigrunnlaget til idretten flyttes. Jeg tror de sitter/satt med dette i 2. etg. på smørebussen fordi: * Det er vanskelig å finne en egnet kafé på stadion der utøveren kan finne en stikkontakt for å bruke apparatet. * Det er uheldig å sitte med apparatet i 1. etg. på smørebussen, ettersom de da hadde måttet benytte både gassmaske (slik smørerne gjør pga. fluordampen) og forstøverapparatet samtidig. * Det er rett og slett det mest praktiske stedet for å bruke et forstøverapparat. Angående forstøverapparat så synes jeg det er svært uheldig at dagens astmatikere blant idrettsutøvere nå blir "uglesett", mobbet osv. for å bruke den medisinen de trenger, og at diverse folk (bl.a. svensk landslagslege) uttaler seg om forstøverapparat som om det kun skal benyttes på KOLS-pasienter (og indirekte gir inntrykk av at astmatikere med forstøverapparat er "dopere eller i gråsonen"). Jeg tror folk flest har fått helt feil inntrykk (gjennom media) av hva et forstøverapparat er og hvor vanlig det er å bruke det hos astmatikere og at dette nå går ut over astmatikere som faktisk har behov for et slikt apparat. Det er ingen grunn til å tro at det er positivt for folkehelsa at unge astmatikere nå av disse grunnene slutter med medisiner og/eller idrett pga at en kjendis har inntatt (altfor) store mengder astmamedisin via et forstøverapparat. Jeg tror de fleste astmatikere har både fått anbefalt og brukt forstøverapparat ved behov, og at mange astmatikere har dette behovet. Selv har jeg en ganske normal form for astma (påvist da jeg var et par år gammel) og har ikke brukt apparatet på mange år, men som aktiv utøver hendte det stadig vekk at jeg fikk behov for det, vanligvis pga min allergi for dyrehår (og betydelig trøbbel med å finne et overnattingssted hvor de kunne garantere at det aldri noensinne hadde vært et pelsdyr...). Jeg hadde selvsagt med meg apparatet på konkurranser (astmaen merket jeg i betydelig grad allerede under testing av ski eller oppvarminga) og benyttet de dosene jeg fikk anbefalt og som fungerte utmerket. Det var såvidt jeg husker snakk om å bruke inntil 4x200 mikrogram ventoline pr døgn, men jeg tror ikke jeg noensinne brukte mer enn 100-200 mikrogram i forbindelse med et skirenn, og i alle tilfeller var det grunnet dyrehår e.l. på overnattingsstedet (skjedde en gang iblant). Jeg tror dette er ganske "normal dosering" av ventoline hos astmatikere, men jeg er ikke lungelege. Dette er betydelig lavere enn døgndosen på 15000 mikrogram som Sundby tydeligvis har blitt anbefalt å bruke... Med så store doser hadde ihvertfall ikke jeg klart å holde skiskyttergeværet i ro. Medisinering med astmamedisiner hos friske utøvere ser jeg selvsagt ingen grunn til at man skal drive med, men: * Hvorvidt det brukes forstøverapparat eller vanlig inhalator hos utøvere med astma mener jeg er irrelevant (begge deler er normal behandling for astmatikere) - så lenge dosene er i "normalområdet" (spør gjerne en erfaren lungelege for å vite hva det er) og godt innafor grensene satt av dopingreglementet. * Hvorvidt forstøverapparatet eller inhalatoren befinner seg i smørebussen, i en campingvogn eller i speakerbua på stadion mener jeg er helt irrelevant. * Hvorvidt friske utøvere benytter en kjele med saltvann på primusen, et forstøverapparat med saltvann, eller en badstu med saltvann slengt på ovnen for å puste inn salt vanndamp synes jeg også er irrelevant, og det har ingenting med astmamedisiner eller dopingreglementet å gjøre.
|
|
|
[Re: anderfo]
01/11/2016 10:59
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Når utøverne må sitte i 2. etg. på smørebussen når de bruker apparatene så er jo det fordi at opinionen ikke synes at det er ok praksis. Verdigrunnlaget til idretten flyttes. Jeg tror de sitter/satt med dette i 2. etg. på smørebussen fordi: * Det er vanskelig å finne en egnet kafé på stadion der utøveren kan finne en stikkontakt for å bruke apparatet. * Det er uheldig å sitte med apparatet i 1. etg. på smørebussen, ettersom de da hadde måttet benytte både gassmaske (slik smørerne gjør pga. fluordampen) og forstøverapparatet samtidig. * Det er rett og slett det mest praktiske stedet for å bruke et forstøverapparat. Angående forstøverapparat så synes jeg det er svært uheldig at dagens astmatikere blant idrettsutøvere nå blir "uglesett", mobbet osv. for å bruke den medisinen de trenger, og at diverse folk (bl.a. svensk landslagslege) uttaler seg om forstøverapparat som om det kun skal benyttes på KOLS-pasienter (og indirekte gir inntrykk av at astmatikere med forstøverapparat er "dopere eller i gråsonen"). Jeg tror folk flest har fått helt feil inntrykk (gjennom media) av hva et forstøverapparat er og hvor vanlig det er å bruke det hos astmatikere og at dette nå går ut over astmatikere som faktisk har behov for et slikt apparat. Det er ingen grunn til å tro at det er positivt for folkehelsa at unge astmatikere nå av disse grunnene slutter med medisiner og/eller idrett pga at en kjendis har inntatt (altfor) store mengder astmamedisin via et forstøverapparat. Jeg tror de fleste astmatikere har både fått anbefalt og brukt forstøverapparat ved behov, og at mange astmatikere har dette behovet. Selv har jeg en ganske normal form for astma (påvist da jeg var et par år gammel) og har ikke brukt apparatet på mange år, men som aktiv utøver hendte det stadig vekk at jeg fikk behov for det, vanligvis pga min allergi for dyrehår (og betydelig trøbbel med å finne et overnattingssted hvor de kunne garantere at det aldri noensinne hadde vært et pelsdyr...). Jeg hadde selvsagt med meg apparatet på konkurranser (astmaen merket jeg i betydelig grad allerede under testing av ski eller oppvarminga) og benyttet de dosene jeg fikk anbefalt og som fungerte utmerket. Det var såvidt jeg husker snakk om å bruke inntil 4x200 mikrogram ventoline pr døgn, men jeg tror ikke jeg noensinne brukte mer enn 100-200 mikrogram i forbindelse med et skirenn, og i alle tilfeller var det grunnet dyrehår e.l. på overnattingsstedet (skjedde en gang iblant). Jeg tror dette er ganske "normal dosering" av ventoline hos astmatikere, men jeg er ikke lungelege. Dette er betydelig lavere enn døgndosen på 15000 mikrogram som Sundby tydeligvis har blitt anbefalt å bruke... Med så store doser hadde ihvertfall ikke jeg klart å holde skiskyttergeværet i ro. Medisinering med astmamedisiner hos friske utøvere ser jeg selvsagt ingen grunn til at man skal drive med, men: * Hvorvidt det brukes forstøverapparat eller vanlig inhalator hos utøvere med astma mener jeg er irrelevant (begge deler er normal behandling for astmatikere) - så lenge dosene er i "normalområdet" (spør gjerne en erfaren lungelege for å vite hva det er) og godt innafor grensene satt av dopingreglementet. * Hvorvidt forstøverapparatet eller inhalatoren befinner seg i smørebussen, i en campingvogn eller i speakerbua på stadion mener jeg er helt irrelevant. * Hvorvidt friske utøvere benytter en kjele med saltvann på primusen, et forstøverapparat med saltvann, eller en badstu med saltvann slengt på ovnen for å puste inn salt vanndamp synes jeg også er irrelevant, og det har ingenting med astmamedisiner eller dopingreglementet å gjøre. Du er inne på en del viktige problemstillinger. Den viktigste er nok utfordringen ved at barn med astma kan bli stigmatisert. Per i dag synes jeg bruk av forstøverapparat egentlig bør gå via TUE. Da får man sikret at bruken er nødvendig. Jeg er uenig med deg i at friske skal kunne bruke forstøverapparat med saltvann. Da synes jeg like god man kan si ja til intravenøs næring...
|
|
|
01/11/2016 11:06
|
fredriks
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Enig med det mesta anderfo skriver. Per i dag synes jeg bruk av forstøverapparat egentlig bør gå via TUE. Da får man sikret at bruken er nødvendig.
Jeg er uenig med deg i at friske skal kunne bruke forstøverapparat med saltvann. Da synes jeg like god man kan si ja til intravenøs næring... Vad är ditt förhold till forstövare? Har du brukt en? Har du detaljerad kunskap av når och hur de brukas? För mig verkar det iallafall väldigt extremt att jämföra forstöver med intravenös näring och jag undrar hur du har kommit fram till den slutsatsen.
|
|
|
01/11/2016 11:07
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Per i dag synes jeg bruk av forstøverapparat egentlig bør gå via TUE. Da får man sikret at bruken er nødvendig.
Jeg er uenig med deg i at friske skal kunne bruke forstøverapparat med saltvann. Da synes jeg like god man kan si ja til intravenøs næring... Jeg mener altså at det er medisinen som eventuelt må kreve TUE, ikke apparatet man bruker for å frakte medisinen ned til lungene med. Hvor setter du grensen mellom kokeplate/vannkjele og forstøverapparat, egentlig?
|
|
|
01/11/2016 11:11
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Per i dag synes jeg bruk av forstøverapparat egentlig bør gå via TUE. Da får man sikret at bruken er nødvendig.
Jeg er uenig med deg i at friske skal kunne bruke forstøverapparat med saltvann. Da synes jeg like god man kan si ja til intravenøs næring... Jeg mener altså at det er medisinen som eventuelt må kreve TUE, ikke apparatet man bruker for å frakte medisinen ned til lungene med. Hvor setter du grensen mellom kokeplate/vannkjele og forstøverapparat, egentlig? Jeg forstår at du mener det. Da regner jeg med at du samtidig ikke ser betenkeligheter ved at man bruker intravenøs næring (selvfølgelig så fremt det ikke tilsettes forbudt virkestoff.)?
|
|
|
01/11/2016 11:28
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Enig med det mesta anderfo skriver. Per i dag synes jeg bruk av forstøverapparat egentlig bør gå via TUE. Da får man sikret at bruken er nødvendig.
Jeg er uenig med deg i at friske skal kunne bruke forstøverapparat med saltvann. Da synes jeg like god man kan si ja til intravenøs næring... Vad är ditt förhold till forstövare? Har du brukt en? Har du detaljerad kunskap av når och hur de brukas? För mig verkar det iallafall väldigt extremt att jämföra forstöver med intravenös näring och jag undrar hur du har kommit fram till den slutsatsen. Har ikke noe stort forhold til forstøver. Hadde en klassekamerat som hadde det som liten. Han var dog så syk at han ikke drev med idrett. Hvorfor er det ekstremt? Begge deler er unaturlige metoder for å ta til seg noe kroppen ikke klarer selv.
|
|
|
01/11/2016 11:37
|
fredriks
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jag tycker iallafall att det är en skillnad på att få intravenös näring och en forstöver och jag skulle förbjuda det ena tidigare än det andra.
Enligt dig borde man väl också förbjuda neseskylling?
|
|
|
01/11/2016 11:44
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jag tycker iallafall att det är en skillnad på att få intravenös näring och en forstöver och jag skulle förbjuda det ena tidigare än det andra.
Enligt dig borde man väl också förbjuda neseskylling? Nei. Hvorfor skal man forby det? Ønsker man å bruke forstøver så vil de som har behov få tilgang til det via TUE (er man da redd for at tilgangen og dermed fordelen skal bli borte om det reguleres sånn?). Jeg kan ikke forstå at det er så viktig at dette er ikke skal reguleres? Det at noen særforbund i Norge har brukt (misbrukt?) dette. Betyr jo ikke at det har rett i sin praksis?
|
|
|
01/11/2016 11:47
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Fordi det heller ikke møter kriteriene dine.
|
|
|
01/11/2016 11:48
|
fredriks
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Neseskylling är ju knappast naturligt. Det är ju också en onaturlig metod för att kroppen ska ta till sig något som inte kroppen klarar själv.
|
|
|
01/11/2016 11:52
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Neseskylling är ju knappast naturligt. Det är ju också en onaturlig metod för att kroppen ska ta till sig något som inte kroppen klarar själv. Ok. Jeg har fått frem mine synspunkter. Kanskje man skulle forby bestikk? Mest naturlig å spise med hendene vet du. Bare husk å vask deg etter at du har vært på toalettet 
|
|
|
01/11/2016 12:34
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Jeg er uenig med deg i at friske skal kunne bruke forstøverapparat med saltvann. Da synes jeg like god man kan si ja til intravenøs næring... Jeg mener altså at det er medisinen som eventuelt må kreve TUE, ikke apparatet man bruker for å frakte medisinen ned til lungene med. Hvor setter du grensen mellom kokeplate/vannkjele og forstøverapparat, egentlig? Jeg forstår at du mener det. Da regner jeg med at du samtidig ikke ser betenkeligheter ved at man bruker intravenøs næring (selvfølgelig så fremt det ikke tilsettes forbudt virkestoff.)? Jeg synes det er betydelig enklere å trekke linjen mellom mat og intravenøs næring enn det er å trekke linjen mellom vanndamp fra en kjele og vanndamp fra en forstøver.
|
|
|
01/11/2016 12:37
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Jeg synes det går an å trekke en linje mellom at forstøver er noe noen få bruker ved enkelte anledninger, dokumentert og meldt inn vs. at det fast benyttes av "alle" i en egen sykestue i andre etasje av et fallossymbol.
|
|
|
01/11/2016 12:44
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg er uenig med deg i at friske skal kunne bruke forstøverapparat med saltvann. Da synes jeg like god man kan si ja til intravenøs næring... Jeg mener altså at det er medisinen som eventuelt må kreve TUE, ikke apparatet man bruker for å frakte medisinen ned til lungene med. Hvor setter du grensen mellom kokeplate/vannkjele og forstøverapparat, egentlig? Jeg forstår at du mener det. Da regner jeg med at du samtidig ikke ser betenkeligheter ved at man bruker intravenøs næring (selvfølgelig så fremt det ikke tilsettes forbudt virkestoff.)? Jeg synes det er betydelig enklere å trekke linjen mellom mat og intravenøs næring enn det er å trekke linjen mellom vanndamp fra en kjele og vanndamp fra en forstøver. Det er fordi du har brukt dette selv. For oss som ser dette fra utsiden ser det ikke bra ut. Hadde det vært et ikke tema hadde vi ikke diskutert det.
|
|
|
[Re: anonym22]
01/11/2016 12:44
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg synes det går an å trekke en linje mellom at forstøver er noe noen få bruker ved enkelte anledninger, dokumentert og meldt inn vs. at det fast benyttes av "alle" i en egen sykestue i andre etasje av et fallossymbol. Enig.
|
|
|
[Re: anonym22]
01/11/2016 12:51
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Jeg synes det går an å trekke en linje mellom at forstøver er noe noen få bruker ved enkelte anledninger, dokumentert og meldt inn vs. at det fast benyttes av "alle" i en egen sykestue i andre etasje av et fallossymbol. Selvsagt, det går an å trekke linja, men utfordringen er å fortelle akkurat hvor den linja bør gå... Jeg mener at verken fallossymbolet, etasjenummeret eller forstøverapparatet er relevant. Forstøverapparat er ikke hokus pokus, selv om media har framstilt det slik og sveinaa har oppfattet det slik... Jeg mener at linja bør gå mellom saltvann og medisin. Eller eventuelt der den går i dag (på en bestemt mengde medisin i blodet) - uavhengig av om medisinen blir aktivt inhalert (vanligste måte) eller kun pustet inn (via forstøver, også vanlig). Dvs. om grensa for behov for TUE skal gå på 0 eller på et høyere tall (der det er i dag) synes jeg bør være opp til noen mer kvalifiserte enn meg å bestemme.
|
|
|
01/11/2016 13:04
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Jeg synes det er betydelig enklere å trekke linjen mellom mat og intravenøs næring enn det er å trekke linjen mellom vanndamp fra en kjele og vanndamp fra en forstøver. Det er fordi du har brukt dette selv. For oss som ser dette fra utsiden ser det ikke bra ut. Hadde det vært et ikke tema hadde vi ikke diskutert det. Ja, jeg har prøvd både IV næring (som innlagt på sykehuset) og forstøverapparat. Synes du det burde gjøre meg mer eller mindre kompetent til å avgjøre om dette bør være forbudt, enn om jeg ikke ante hva IV næring og forstøverapparater var (eventuelt at jeg hadde lest meg opp på det i mykpornoblader som Dagbladet)?
|
|
|
01/11/2016 14:02
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg synes det er betydelig enklere å trekke linjen mellom mat og intravenøs næring enn det er å trekke linjen mellom vanndamp fra en kjele og vanndamp fra en forstøver. Det er fordi du har brukt dette selv. For oss som ser dette fra utsiden ser det ikke bra ut. Hadde det vært et ikke tema hadde vi ikke diskutert det. Ja, jeg har prøvd både IV næring (som innlagt på sykehuset) og forstøverapparat. Synes du det burde gjøre meg mer eller mindre kompetent til å avgjøre om dette bør være forbudt, enn om jeg ikke ante hva IV næring og forstøverapparater var (eventuelt at jeg hadde lest meg opp på det i mykpornoblader som Dagbladet)? Lite relevant. For å presisere. Du kommer fra et aktivt miljø der det har vært aksept og normalt å gjøre dette, og da er det ikke rart at du synes dette er normalt (det samme vil jeg tro det fleste som har vært i tilknytning til et særforbund der dett har vært vanlig praksis vil mene.). Det er derimot langt fra din subjektive oppfattelse av dette som utøver som har vært en del av denne kulturen (ukulturen: min mening) og en objektiv vurdering. Hva med oksygenmasker da? Hva er forskjellen på å bruke det og forstøverapparat.
|
|
|
01/11/2016 14:12
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Jeg synes det er betydelig enklere å trekke linjen mellom mat og intravenøs næring enn det er å trekke linjen mellom vanndamp fra en kjele og vanndamp fra en forstøver. Det er fordi du har brukt dette selv. For oss som ser dette fra utsiden ser det ikke bra ut. Hadde det vært et ikke tema hadde vi ikke diskutert det. Ja, jeg har prøvd både IV næring (som innlagt på sykehuset) og forstøverapparat. Synes du det burde gjøre meg mer eller mindre kompetent til å avgjøre om dette bør være forbudt, enn om jeg ikke ante hva IV næring og forstøverapparater var (eventuelt at jeg hadde lest meg opp på det i mykpornoblader som Dagbladet)? Lite relevant. For å presisere. Du kommer fra et aktivt miljø der det har vært aksept og normalt å gjøre dette, og da er det ikke rart at du synes dette er normalt (det samme vil jeg tro det fleste som har vært i tilknytning til et særforbund der dett har vært vanlig praksis vil mene.). Det er derimot langt fra din subjektive oppfattelse av dette som utøver som har vært en del av denne kulturen (ukulturen: min mening) og en objektiv vurdering. Nå skriver du som om jeg er landslagsutøver i et landslagsmiljø - der bommer du grovt. Jeg er en vanlig astmatiker, allergiker og diabetiker som tilfeldigvis gikk aktivt på ski i en periode og som fortsatt liker å gå skitur (og sykle). Min oppfatning av hva et forstøverapparat er kommer nok mer fra medisinsk side (via St Olav og kjøkkenbordet hjemme) enn fra "landslagsboblesiden" som du prøver å plassere meg i.
|
|
|
01/11/2016 14:24
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Nå skriver du som om jeg er landslagsutøver i et landslagsmiljø - der bommer du grovt. Jeg er en vanlig astmatiker, allergiker og diabetiker som tilfeldigvis gikk aktivt på ski i en periode og som fortsatt liker å gå skitur (og sykle). Min oppfatning av hva et forstøverapparat er kommer nok mer fra medisinsk side (via St Olav og kjøkkenbordet hjemme) enn fra "landslagsboblesiden" som du prøver å plassere meg i.
Jeg skjønner ikke at du som astmatiker ser det på denne måten. Er det krav til TUE så blir det jo behovsprøvd og de som trenger det får det? Du som astmatiker kan da ikke mene at dagens praksis er så veldig heldig; spesielt ikke for de som har astma og blir stigmatisert? Det ville jo vært mer ryddig om dette ble regulert. Alle som hadde behov ville jo fått TUE (Er det så mye stress med TUE?)? Ønsker du virkelig at friske 15 åringer som driver med langrenn skal føle at det er behov for et privat forstøverapparat fordi man må få på noe saltvann så man ikke blir syk eller ikke får ut sit potensiale fordi man har tørre slimhinner?
|
|
|
01/11/2016 14:28
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Du svarte heller ikke på din subjektive oppfattelse av bruk av forstøverapparat og oksygenmaske blant friske utøvere. Dersom du ikke sidestiller disse så hadde det vært interessant å vite hvorfor det ene er verre enn det andre.
|
|
|
|
|