Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 5 1 2 3 4 5

Sykling i (Dovrefjell-Sunndalsfjella) nasjonalpark

Re: Sykling i (Dovrefjell-Sunndalsfjella) nasjonalpark [Re: Carl S Bj] #2005739 03/09/2015 20:31
bronx Offline
Veteran
Veteran
Rendreren greier ikke å overføre bicycle=no fra polygonet til strekene innenfor polygonet. Det vil i så fall kreve forbehandling av dataene. Derfor må stiene tagges med access-restriksjonene.
Polygonet har bicycle=no for visualisering.

Sharing data is the first step toward community.
Re: Sykling i (Dovrefjell-Sunndalsfjella) nasjonalpark [Re: bronx] #2005861 04/09/2015 07:16
anderfo Offline
Besatt
Besatt
OK, jeg tenker på rendring og visualisering som det samme... Men til rutingapplikasjoner ser jeg poenget.

Re: Sykling i (Dovrefjell-Sunndalsfjella) nasjonalpark [Re: Carl S Bj] #2007150 07/09/2015 12:52
C
Carl S Bj Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
C
HM, har jobbet med forskjellige GIS-systemer, men OSM var noe nytt. Nasjonalparken har ikke noe polygon det jeg kan se. Grensene ligger som linjer (fra grunnlagskartet, trolig). Å konstruere det polygonet blir en stor jobb, om det ikke kan importeres (kan få det ut som SHAPE og noen andre formater).

Har bedt han som har laget kartet på MTBmap.no om å se på det. Se epost under:

Jeg er blitt gjort oppmerksom på et kart med terrengsykkelruter du har på din hjemmeside. Noen av disse er i Dovrefjell-Sunndalsfjella nasjonalpark. I nasjonalparken er sykling kun angitt på trase angitt i forvaltningsplan (FVP). Dette er kun stier og to veier:
1. Dindalen - Åmotsdalen – delvis i NP (kjørespor og sti – DNT) OK – angitt i FVP
2. Vårstigen – Drotningdalsvegen og Drotningdalsvegen – mest i NP (på kjørespor) OK – angitt i FVP.
3. Det er også lov å sykle på stien som går fra Bekkelægret til Drotningdalsvegen (ikke vist i ditt kart).
4. Videre er det lov å sykle på nye Snøheimvegen og
5. gamle Snøheimvegen i nasjonalparken (to korte stubber på en km, men de er ikke angitt som ruter på ditt kart. Dette kan bli endret i og med utvidelse av verneområdene med gamle Hjerkinn skytefelt, da det er lite ønskelig med annen trafikk enn skyttelbussen på denne strekningen.
4 og 5 ikke vist i ditt kart, 4 er jo grusvei og ikke MTB-interessant

Du har imidlertid angitt en terrengsykkelrute på en sti der det ikke er lov å sykle:
6. Ut og inn Stroplsjødalen på DNT-stiene. Stort sett i NP. Ikke OK, ikke i FVP
Trafikkvolumet her er så stort at stisystemet i dalen delvis er barriere for viktige villreintrekk, og vi driver og iverksetter avledende tiltak for trafikken. Da er det lite aktuelt å åpne for nye aktiviteter, selv om volumet ikke er så veldig stort (?). De som alt bruker området må prioriteres når vi regulerer og prøver å lede vekk trafikk.
Jeg har diskutert denne løypa med terrengsykkelmiljøet i forumene deres på nett. De fleste aksepterer at de bør forholde seg til reglene.
Se bl.a. http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1789261&#Post1789261,
http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.p...rue#Post1771725
http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.p...rue#Post1771718

Videre har jeg kommentarer til et par andre ruter du viser i de områdene vi forvalter:
7. Terrengdelen av Sykkelenern (www.enern.com) i Knutshø LVO. Det er gitt tillatelse til gjennomføring på betingelse at dette ikke medfører økt sykkeltrafikk resten av sesongen, og at arrangøren arbeider aktivt for dette. Se informasjonen på hjemmesiden deres – info og rittreglement. Ferskes du i å sykle i løypa og blir identifisert, blir det startnekt i neste ritt. Oppdal sykkelklubb nekter sine medlemmer å bruke løypa utenom rittet. Grunnen er at viktige villreintrekk går her, på tvers av løypa. Informasjonen ser så langt ut til å ha har ønsket effekt, før det kom på plass var det noen som trente i løypa før rittet. Dumt om det informeres om at dette er en aktuell sykkelløype på et vis som i verste fall kan true arrangementet om det leder folk til å bruke løypa. Blir det mye sykling utenom selve rittet, kan tillatelsen sitte løst…
Det spesielle her er at rittet må ha tillatelse. Samtidig er ikke individuell sykling forbudt. Men gjør rittet at folk begynner å bruke ruta hyppigere, så kan det få konsekvenser for rittet.
8. Løype på Allmannberget og mellom dette og Sissihøa/Gråhøa ned til Mjøa. Sykkelfolk i Oppdal kontaktet meg om dette ifm guidebok for stisykling og utforsykling i Oppdal. Jeg hadde ikke motforestillinger utover at jeg ba dem anmode om at siste løype ikke ble brukt utover i august og i reinsjakta – da er det sporadisk rein her (Knutshø LVO). Fint om den infoen kan knyttes til den stien (Har lagt det inn som notat i OSM).

Når det gjelder 4 og 5 prøvde jeg å redigere dem i OSM ved å sette Sykling = “No” på 4 og “Permissive” på 5. Det ser ut som det gjenspeiler seg i kartet for 4, men ikke for 5. Nå prøvde jeg akkurat å endre 5 til “no”, men det ser ikke ut som noe har endret seg når jeg oppdaterer kartet.
Har jobbet en del med GIS, men aldri vært borti OSM før, og mine amatørmessige forsøk på editering har gitt noen kommentarer i forum… Se http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2005420#Post2005420 (litt lenger ut i en av trådene over). Fint om du som trolig vet hvordan det gjøres kunne fulgt opp. I tråden sier bl.a. anderfo hvordan jeg BURDE ha gjort det…

Forbudet mot sykling gjelder jo ellers mange nasjonalparker.

Carl S. Bjurstedt
Fra 1.7. ikke lenger nasjonalparkforvalter
Dovrefjell-Sunndalsfjella
Re: Sykling i (Dovrefjell-Sunndalsfjella) nasjonalpark [Re: Carl S Bj] #2007172 07/09/2015 13:10
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Carl S Bj
HM, har jobbet med forskjellige GIS-systemer, men OSM var noe nytt. Nasjonalparken har ikke noe polygon det jeg kan se. Grensene ligger som linjer (fra grunnlagskartet, trolig). Å konstruere det polygonet blir en stor jobb, om det ikke kan importeres (kan få det ut som SHAPE og noen andre formater).

Nasjonalparken ligger i OSM som polygon og ser slik ut: https://www.openstreetmap.org/way/41220767

OSM er en kartdatabase, mens mtbmap.no kun er en "rendring" (opptegning av kartet på grunnlag av OSM). På mtbmap.no er i øyeblikket ikke vanlige nasjonalparker vist, men dersom de har fått tag som bicycle=no blir de vist slik: http://mtbmap.no/#15/59.9908/10.8866

Når det gjelder 4 og 5 prøvde jeg å redigere dem i OSM ved å sette Sykling = “No” på 4 og “Permissive” på 5. Det ser ut som det gjenspeiler seg i kartet for 4, men ikke for 5. Nå prøvde jeg akkurat å endre 5 til “no”, men det ser ikke ut som noe har endret seg når jeg oppdaterer kartet.

Dette skyldes nok at mtbmap.no ikke oppdateres kontinuerlig - det skjer kun når Ola oppdaterer det. Han har nylig oppdatert Oppdal og Drivdalen på endel zoomnivå, f.eks. dette, hvor din endring er synlig: http://mtbmap.no/#11/62.3553/9.4791
(men på høy zoom er det ikke synlig ennå).

Re: Sykling i (Dovrefjell-Sunndalsfjella) nasjonalpark [Re: anderfo] #2007178 07/09/2015 13:27
C
Carl S Bj Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
C
Sitat: anderfo

Nasjonalparken ligger i OSM som polygon og ser slik ut: https://www.openstreetmap.org/way/41220767

Aha! Men i min GIS-verden har polygoner flatetopologi, ser ikke ut som den har det?

OSM er en kartdatabase, mens mtbmap.no kun er en "rendring" (opptegning av kartet på grunnlag av OSM). På mtbmap.no er i øyeblikket ikke vanlige nasjonalparker vist, men dersom de har fått tag som bicycle=no blir de vist slik: http://mtbmap.no/#15/59.9908/10.8866

Dette skyldes nok at mtbmap.no ikke oppdateres kontinuerlig - det skjer kun når Ola oppdaterer det. Han har nylig oppdatert Oppdal og Drivdalen på endel zoomnivå, f.eks. dette, hvor din endring er synlig: http://mtbmap.no/#11/62.3553/9.4791
(men på høy zoom er det ikke synlig ennå).

Dobbelt Aha!

Carl S. Bjurstedt
Re: Sykling i (Dovrefjell-Sunndalsfjella) nasjonalpark [Re: Carl S Bj] #2007193 07/09/2015 13:44
anderfo Offline
Besatt
Besatt

Aha! Men i min GIS-verden har polygoner flatetopologi, ser ikke ut som den har det?

Vet ikke helt om jeg forstår hva du mener, men ettersom linja er et lukket polygon, er den definert som en flate (area). Besvarer det spørsmålet?

Re: Sykling i (Dovrefjell-Sunndalsfjella) nasjonalpark [Re: bronx] #2007199 07/09/2015 13:52
C
Carl S Bj Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
C
Sitat: bronx
NOTS står på adresselistene til Miljødirektoratet og alle Fylkesmennene, så vi skal forhåpentligvis motta kapi av alle verneforslag og endrede forskrifter.

Dere står også på våre lister, og vil få beskjed når noe skjer. Ting kan i tillegg dukke opp på vår hjemmeside - når det gjelder forvaltningsplan her: http://www.nasjonalparkstyre.no/Dovrefjell/Planar/Forvaltningsplan/Revisjon-av-planen-2015-2017/

Sitat: bronx
Men det du foreslår av tagging vil ikke føre til ønsket resultat. Jeg tviler på at rendreren vil preprosessere alle stier innenfor arealet til bicycle=no/dismount. Derfor:

1. Sett bicycle=no på verneområdet.
2. Sett bicycle=dismount (eller =no) på alle stier i verneområdet, unntatt de som er tillatt å sykle. bicycle=yes er implisitt på stier og traktorveier og tullete å tagge.

Prøvd 1 - fant to objekter, en grense og en linje, men ingen flate. Er det slik at når man lukker polygone flatedannes arealet inni automatisk i OSM? 2 har jeg gjort tidligere. Unntatt den stien som ikke ligger i MTBmap.no. Må se på det en annen gang.

Da bør det da bli synlig på MTBmap.no neste gang han oppdaterer renderen?

I standardkartet i OSM vises jo ellers ikke sykkeltraseene, når jeg velger Sykkelkart vises kun Sykkelenern - terrengdelen av de vi diskuterer her .

Carl S. Bjurstedt
Re: Sykling i (Dovrefjell-Sunndalsfjella) nasjonalpark [Re: anderfo] #2007201 07/09/2015 13:55
C
Carl S Bj Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
C
Se neste (over...). I min GIS-verden blir ikke en linje som danner et lukket polygon til en flate før jeg gjør "noe"...

Ellers er OSM slik at kun renderet angir egenskaper som grafikksymboler, man kan ikke klikke et objekt og se egenskapene, med mindre man er inne i editoren (en av dem)?

Carl S. Bjurstedt
Re: Sykling i (Dovrefjell-Sunndalsfjella) nasjonalpark [Re: Carl S Bj] #2007205 07/09/2015 14:08
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Se neste (over...). I min GIS-verden blir ikke en linje som danner et lukket polygon til en flate før jeg gjør "noe"...

Nja, lukkede polygoner blir tolket som en flate dersom de har tagger som brukes på flater. F.eks. dersom man tagger med natural=wood, natural=water e.l..
Man kan også angi det eksplisitt med area=yes, men det er ikke nødvendig (det er redundant) dersom resten av taggene (natural=wood, natural=water osv.) impliserer at det er en flate.
Tilsvarende trenger man ikke å tagge med area=no dersom resten av taggene (f.eks. waterway=stream, highway=path e.l.) impliserer at det er en veg/linje.

Det står litt om det på wikien her: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Area

Ellers er OSM slik at kun renderet angir egenskaper som grafikksymboler, man kan ikke klikke et objekt og se egenskapene, med mindre man er inne i editoren (en av dem)?

Ja, man må enten være i editoren (JOSM, iD eller Potlatch2), eller ha skrudd på kartlaget "kartdata" på openstreetmap.org slik som på denne lenken: https://www.openstreetmap.org/#map=17/62.30199/9.60459&layers=D
Layers=D angir at kartdata er påskrudd. Ved å trykke på et element kommer egenskaper og historikk opp.

Ellers anbefaler jeg editoren JOSM og framgangsmåten herfra: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/No:Mountain_biking#Redigering_i_JOSM.2C_mini-guide

Re: Sykling i (Dovrefjell-Sunndalsfjella) nasjonalpark [Re: Carl S Bj] #2007206 07/09/2015 14:10
C
Carl S Bj Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
C
OK. Mer brukervennlig enn de proffe GIS-systemene m.a.o. (Skjønt, noen år siden sist, kan jo ha blitt bedre i mellomtiden.)

Carl S. Bjurstedt
Re: Sykling i (Dovrefjell-Sunndalsfjella) nasjonalpark [Re: Carl S Bj] #2007414 07/09/2015 23:31
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Flott tråd som viser at ting tross alt går fremover. Terrengsykkelmiljøet i hyggelig passiar med en streng men rettferdig og lydhør Nasjonalparkforvalter ICON_SMILE

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Sykling i (Dovrefjell-Sunndalsfjella) nasjonalpark [Re: Carl S Bj] #2356833 20/10/2016 21:44
ventle Online
Besatt
Besatt
Da ser det ut til at friluftsmeldingen er vedtatt, og at det som hovedregel vil være tillatt å sykle i alle nasjonalparker ICON_SMILE

http://www.smp.no/ntb/innenriks/2016/10/...er-13672678.ece

mvh Helge
Re: Sykling i (Dovrefjell-Sunndalsfjella) nasjonalpark [Re: Carl S Bj] #2356851 21/10/2016 04:39
T
TrondAM Offline
Veteran
Veteran
T
Det er ikkje heilt korrekt, men meldinga inneheld forslag til framtidig politikk ICON_SMILE

"saker som regjeringen ønsker å orientere eller få drøftet i Stortinget uten at de er knyttet til er ferdig forslag til lov- eller plenarvedtak. Meldinger til Stortinget foreslår fremtidig politikk eller inneholder en rapport om offentlig virksomhet på et felt" https://no.m.wikipedia.org/wiki/Melding_til_Stortinget#/search

Re: Sykling i (Dovrefjell-Sunndalsfjella) nasjonalpark [Re: TrondAM] #2356876 21/10/2016 07:05
C
Carl S Bj Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
C
Korrekt. Og NTB-meldingen er ikke allverdens nøyaktig, men prinsippet for sykling i NP foreslås snudd på hodet har j oppfatta rett - det skal (kan) i tilfelle vedtatt som forslaget angis hvor det ikke skal være lov å sykle.
Men alle forskriftene for nasjonalparkene må i tilfelle endres før endringen får effekt.
Elsykkel - på turveier og "opparbeida stier". Som forvalter lurer j da på hva opparbeida stier er og hvem som avgjør om de er det eller ikke... Tenkes visstnok på stier med toppdekke.
Og det stakkars oppsynspersonalet som må sjekke om det er el-motor eller ei på sykkel de treffer utafor opparbeida sti...

Carl S. Bjurstedt
Re: Sykling i (Dovrefjell-Sunndalsfjella) nasjonalpark [Re: Carl S Bj] #2356931 21/10/2016 09:05
M
Martin222 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
M
I mai spurte jeg regjeringen per epost hva planen var for sykling i nasjonalparker. Da fikk jeg dette til svar:

Quote:
Her er svaret fra vår fagavdeling:
I meldingen signaliserer regjeringen blant annet at den vil gjøre det lettere å sykle i nasjonalparker og landskapsvernområder. Dette krever endring av de enkelte verneforskriftene. Arbeidet vil starte opp i år (2016), men det vil tidligst bli gjennomført i løpet av 2017.

Jeg gleder meg som et barn til å sykle til Raubergshytta, og krysse Hardangervidda på gummihjul. Kjøpte fulldemper nettopp for disse råflotte turene.

Re: Sykling i (Dovrefjell-Sunndalsfjella) nasjonalpark [Re: Carl S Bj] #2357530 24/10/2016 09:32
C
Carl S Bj Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
C

Carl S. Bjurstedt
Re: Sykling i (Dovrefjell-Sunndalsfjella) nasjonalpark [Re: Carl S Bj] #2357544 24/10/2016 09:58
M
Martin222 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
M
Nå kan man i det minste sette søkelyset mot de fordommene som finnes i forvaltningsapparatet. Det finnes personlige overbevisninger der som alle andre steder.

http://www.dagsavisen.no/innenriks/lov-med-sykling-i-nasjonalparker-1.745697

Quote:

Vidda
Se for deg en endeløs vidde.

Du slår leir på en myk gressmatte ved et speilblankt vann. Her vil du finne roen. Den roen mennesket bare kan finne i naturen. Mens du sitter der og filosoferer over dette, blir stillheten brutt. Plutselig – ut av skodda – hører du rop. Så farer fire offroad-syklister nedover stien rett ved deg og vrenger rundt den store steinen ved bålplassen. Du skvetter. Søla skvetter. Dette blir det mer av i framtida om regjeringen får det som den vil.

Jeg synes dette er et fantastisk sitat. Det viser så godt de fordommene som råder. Også er det så lett å ta til motmæle.

Det verste jeg vet, er nemlig å slå opp teltet mitt og høre en sportsfisker brøle som en bavian idèt storfisken biter. Kan ikke han der holde kjeft og la meg nyte solnedgangen i fred?

Og hva med jegeren? Hvorfor må han absolutt komme med pangpangen sin og ødelegge freden? Jeg prøver å nyte en kakkao med rød sol her! Ta hensyn, for svingende!

Redigert av Martin222; 24/10/2016 09:59.
Re: Sykling i (Dovrefjell-Sunndalsfjella) nasjonalpark [Re: Martin222] #2357598 24/10/2016 12:10
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Martin222
Nå kan man i det minste sette søkelyset mot de fordommene som finnes i forvaltningsapparatet. Det finnes personlige overbevisninger der som alle andre steder.

Hehe, ja der var det mange rare påstander. Denne uttalelsen var særdeles irrelevant:
Sitat: Dagsavisen
– Det er stor forskjell på to personer som rusler på en sti og 30 syklister, sier Arnodd Håpnes, som er fagleder for naturmangfold i Naturvernforbundet.

Re: Sykling i (Dovrefjell-Sunndalsfjella) nasjonalpark [Re: Martin222] #2357603 24/10/2016 12:35
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S

Heldigvis har de også personlige overbevisninger, noe annet ville vært skummelt.

Men sitatet du trakk fram er vel journalistens overbevisning?

Re: Sykling i (Dovrefjell-Sunndalsfjella) nasjonalpark [Re: Carl S Bj] #2357611 24/10/2016 12:55
M
Martin222 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
M
Det er det simson!

Dagens forvaltning er vel i det hele stort sett tuftet på fordommer mot sykling. All den tid vi skal la være å sykle i parkene for å "verne om rein", mens det samtidig tillates jakt på rein. Da er vi vel ikke inne på argumenter for å bevare reinsdyrsflokkene, men heller inne på tilretteleggelse for produksjon av reinkjøtt til høstens jakt. Eller?

Re: Sykling i (Dovrefjell-Sunndalsfjella) nasjonalpark [Re: Martin222] #2357615 24/10/2016 13:01
C
Carl S Bj Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
C
Det er det simson!

Dagens forvaltning er vel i det hele stort sett tuftet på fordommer mot sykling. All den tid vi skal la være å sykle i parkene for å "verne om rein", mens det samtidig tillates jakt på rein. Da er vi vel ikke inne på argumenter for å bevare reinsdyrsflokkene, men heller inne på tilretteleggelse for produksjon av reinkjøtt til høstens jakt. Eller?

Selvsagt skrevet HELT uten fordommer mot jakt...?

Poenget er at skal dyra overleve, må de ha et positivt energibudsjett, det meste av energien får de i seg om sommeren. Jo mer tid og energi de bruker på å springe unna folk, jo dårligere sjans har de til å overleve vinteren, og til å bære fram livskraftige kalver. All den tid villreinen er et viktig formål med vernet, må man nok finne seg i å ta hensyn til den.

Carl S. Bjurstedt
Re: Sykling i (Dovrefjell-Sunndalsfjella) nasjonalpark [Re: Carl S Bj] #2357626 24/10/2016 13:39
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Og det stakkars oppsynspersonalet som må sjekke om det er el-motor eller ei på sykkel de treffer utafor opparbeida sti...

De skal i tillegg sjekke om det er lovlig type el-sykkel :-D

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Sykling i (Dovrefjell-Sunndalsfjella) nasjonalpark [Re: Carl S Bj] #2357633 24/10/2016 13:49
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Poenget er at skal dyra overleve, må de ha et positivt energibudsjett, det meste av energien får de i seg om sommeren. Jo mer tid og energi de bruker på å springe unna folk, jo dårligere sjans har de til å overleve vinteren, og til å bære fram livskraftige kalver. All den tid villreinen er et viktig formål med vernet, må man nok finne seg i å ta hensyn til den.

Det er et poeng, men dersom man ønsker å innføre/gjeninnføre/opprettholde et sykkelforbud i et villreinområde for å skåne villreinen gjenstår det ennå å bevise at sykling er verre for villreinen enn fotturister og jegere er...
Vil man begrense trafikk bør man gjøre det uten å forby enkeltgrupper på usaklig grunnlag. Det er fullt mulig å begrense trafikk uten å forskjellsbehandle på den måten.

Eventuelle begrensninger bør gjelde jevnt over (alle brukergrupper, inkludert turgåere), altså ikke usaklig forskjellsbehandling av typen "forby sykling fordi det er lettere å forby enn turgåing", "forby sykling fordi det er tradisjon for å forby sykling", "forby sykling fordi sykling ser farlig ut", "forby sykling fordi det er så nytt og skremmende" eller denslags.

Re: Sykling i (Dovrefjell-Sunndalsfjella) nasjonalpark [Re: Carl S Bj] #2357635 24/10/2016 13:51
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Fy fader så deilig det er med et stemningsskifte på dette feltet. Konservistene er endelig på defensiven etter 3 tiår med definisjonsmakta.
Gratulasjoner til alle som er glade i å ferdes ute til luft, til vanns og på land uten motor !

Re: Sykling i (Dovrefjell-Sunndalsfjella) nasjonalpark [Re: anderfo] #2357638 24/10/2016 13:57
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Det er et poeng, men dersom man ønsker å innføre/gjeninnføre/opprettholde et sykkelforbud i et villreinområde for å skåne villreinen gjenstår det ennå å bevise at sykling er verre for villreinen enn fotturister og jegere er...
Vil man begrense trafikk bør man gjøre det uten å forby enkeltgrupper på usaklig grunnlag. Det er fullt mulig å begrense trafikk uten å forskjellsbehandle på den måten.

Eventuelle begrensninger bør gjelde jevnt over (alle brukergrupper, inkludert turgåere), altså ikke usaklig forskjellsbehandling av typen "forby sykling fordi det er lettere å forby enn turgåing", "forby sykling fordi det er tradisjon for å forby sykling", "forby sykling fordi sykling ser farlig ut", "forby sykling fordi det er så nytt og skremmende" eller denslags.

Det er ikke noe poeng å diskutere dette. Villreinforkjemperne har jo forlengst innrømmet at forbudet mot sykling var noe som de bare kunne gjøre fordi gruppa var/er liten og ikke ville/vil bli hørt. Hovedmålet er å begrense all trafikk. Fotturister med DNT mfl er vanskeligere å kue, men smågrupper som syklister og kitere kan man bare avfeie......ihvertfall så langt. Så får vi se fremover.

Re: Sykling i (Dovrefjell-Sunndalsfjella) nasjonalpark [Re: Carl S Bj] #2357649 24/10/2016 14:39
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Poenget er at skal dyra overleve, må de ha et positivt energibudsjett, det meste av energien får de i seg om sommeren. Jo mer tid og energi de bruker på å springe unna folk, jo dårligere sjans har de til å overleve vinteren, og til å bære fram livskraftige kalver.

Hvordan påvirkes reinens energibudsjett av en syklist kontra en som går til fots?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Sykling i (Dovrefjell-Sunndalsfjella) nasjonalpark [Re: Martin222] #2357695 24/10/2016 18:01
H
hvittsort Offline
Medlem
Medlem
H

Quote:

Vidda
Se for deg en endeløs vidde.

Du slår leir på en myk gressmatte ved et speilblankt vann. Her vil du finne roen. Den roen mennesket bare kan finne i naturen. Mens du sitter der og filosoferer over dette, blir stillheten brutt. Plutselig – ut av skodda – hører du rop. Så farer fire offroad-syklister nedover stien rett ved deg og vrenger rundt den store steinen ved bålplassen. Du skvetter. Søla skvetter. Dette blir det mer av i framtida om regjeringen får det som den vil.

Jeg synes dette er et fantastisk sitat. Det viser så godt de fordommene som råder. Også er det så lett å ta til motmæle.

Det verste jeg vet, er nemlig å slå opp teltet mitt og høre en sportsfisker brøle som en bavian idèt storfisken biter. Kan ikke han der holde kjeft og la meg nyte solnedgangen i fred?

Og hva med jegeren? Hvorfor må han absolutt komme med pangpangen sin og ødelegge freden? Jeg prøver å nyte en kakkao med rød sol her! Ta hensyn, for svingende!

Denne svarte NOTS på, og fikk replikk på trykk både på nettet og i papiravisa: [url=http://www.dagsavisen.no/nyemeninger/misforst%C3%A5tt-om-sykling-i-nasjonalparker-1.746601][/url]

Redigert av hvittsort; 24/10/2016 18:03.
Re: Sykling i (Dovrefjell-Sunndalsfjella) nasjonalpark [Re: Carl S Bj] #2357741 24/10/2016 20:20
M
Martin222 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
M
Det er det simson!

Selvsagt skrevet HELT uten fordommer mot jakt...?

Tunga var ute i kinnet på det innlegget Carl, jeg har jegerprøva og våpen! ;-)

Men det er riktig forøvrig at jeg reagerer på at det tillates storstilt skyting når man ellers prøver å begrense snille hobbyer for at dyra ikke skal forstyrres. Hvis man vil ha livskraftige kalver så må jo færre simler skytes, slik at enda flere kalver kan fødes neste vår igjen, eller?

Tar gjerne imot faglig forskning som viser at tilfeldig jakt ( i den forstand at den enkelte jeger ikke spesifikt skyter syke og svake dyr ) er god vernepolitikk, sammenlignet med forbud mot ferdsel.

Jeg er i utgangspunktet svært skeptisk. Men jakt er tradisjon, og tradisjon pleier vi å ivareta. På dette området skiller ofte norsk vern seg mot det man gjerne ser i utlandet. Små gårder, setrer, og lignende tradisjonsrik bruk av det vernede området må ofte vike når området blir nasjonalpark i andre land. Men her i Norge gjør vi unntak i vernebestemmelsene for å opprettholde det tradisjonelle. Som jakt.

Dersom randonee hadde vært juridisk mulig å kategorisere som noe annet enn "ski", så tipper jeg gamlefolket hadde satt inn forbud mot denslags nymotens herk også.

Redigert av Martin222; 24/10/2016 20:25.
Re: Sykling i (Dovrefjell-Sunndalsfjella) nasjonalpark [Re: RazeFaze] #2357807 25/10/2016 07:26
C
Carl S Bj Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
C
Sitat: RazeFaze

De skal i tillegg sjekke om det er lovlig type el-sykkel :-D

De slipper det, SNO har ikke myndighet eller ansvar etter veitrafikklova...
(Men "trimma" el-sykler vil fort gjøre mer skade i terreng enn lovlige om effekten er stor.)

Carl S. Bjurstedt
Re: Sykling i (Dovrefjell-Sunndalsfjella) nasjonalpark [Re: GeirK] #2357811 25/10/2016 07:29
C
Carl S Bj Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
C
Sitat: GeirK

Hvordan påvirkes reinens energibudsjett av en syklist kontra en som går til fots?

Kommer an på fart og tid. Gitt de er ute like lenge, er forstyrrelsespotensialet størst for den raskeste etter som hen tilbakelegger lengst distanse og følgelig har sannsynlighet for å skremme flest rein. Vanligvis vil det være syklisten. Men etter hvert blir det også flere og flere som løper på fjelltur...

Carl S. Bjurstedt
Side 2 av 5 1 2 3 4 5

Moderator  support