|
|
Vinterdekk til bil
|
Re: Vinterdekk til bil
[Re: Garpen]
27/10/2016 05:05
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Jeg endte opp med å kjøpe så lokalt som mulig (Handz On på Lambertseter).
GoodYear UG Ice 2 til 4 157 ink arbeid. Hvilken dimensjon bruker kjerra?
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
27/10/2016 10:34
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg har anekdotiske bevis på at folk kjører på bane.
Joda, men er de så mange at dekkforhandlerne gidder å ta inn dekk til dem - og NAF gidder å teste dem? Jeg tror forøvrig de som kjører på bane om vinteren bruker piggdekk som er ulovlige å bruke på vanlig vei.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: tmork]
27/10/2016 20:28
|
Garpen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg endte opp med å kjøpe så lokalt som mulig (Handz On på Lambertseter).
GoodYear UG Ice 2 til 4 157 ink arbeid. Hvilken dimensjon bruker kjerra? 195/55r 15
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
[Re: GeirK]
27/10/2016 20:31
|
Garpen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg har anekdotiske bevis på at folk kjører på bane.
Joda, men er de så mange at dekkforhandlerne gidder å ta inn dekk til dem - og NAF gidder å teste dem? Jeg tror forøvrig de som kjører på bane om vinteren bruker piggdekk som er ulovlige å bruke på vanlig vei. Dette har du nok rett i. Når jeg tenker meg om når den mannen jeg kjenner med mest erfaring med å kjøre på bane også et sett med slicks til bil i garasjen. Noe som kan tyde på at dekkene som brukes på bane ikke er de samme som du og jeg setter på bilene våre.
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
28/10/2016 07:22
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Noen her med peiling på piggdekk? Begynner å mangle litt pigger i dekkene, vil tippe kanskje halvparten er igjen. Er det dumt for kjøresikkerheten? Slik at jeg enten bør nappe ut alle og kjøre dekkene som piggfritt eller kjøpe nye dekk? Gummimessig burde det holde er par sesonger til. Bilen brukes lite i hverdagen.
|
|
|
[Re: eirikbk]
28/10/2016 07:33
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Begynner å mangle litt pigger i dekkene, vil tippe kanskje halvparten er igjen. Er det dumt for kjøresikkerheten? Slik at jeg enten bør nappe ut alle og kjøre dekkene som piggfritt eller kjøpe nye dekk?
Tror du at piggdekkene får bedre funksjon uten pigger enn med halvparten av piggene? Du tar feil. Piggfrie dekk er ikke identisk med piggdekk uten pigg. Det er annet mønster, andre seipinger, annen gummi osv. Jeg synes det høres ut som du burde bytte dekk, men det er i alle fall bedre å kjøre videre på de dekkene du har enn å sette deg ned å sprette ut piggene.
- Stefan
|
|
|
[Re: Stefan77]
28/10/2016 07:58
|
Kjesk
Ringrev
|
Ringrev
Begynner å mangle litt pigger i dekkene, vil tippe kanskje halvparten er igjen. Er det dumt for kjøresikkerheten? Slik at jeg enten bør nappe ut alle og kjøre dekkene som piggfritt eller kjøpe nye dekk?
Tror du at piggdekkene får bedre funksjon uten pigger enn med halvparten av piggene? Du tar feil. Piggfrie dekk er ikke identisk med piggdekk uten pigg. Det er annet mønster, andre seipinger, annen gummi osv. Jeg synes det høres ut som du burde bytte dekk, men det er i alle fall bedre å kjøre videre på de dekkene du har enn å sette deg ned å sprette ut piggene. Enig med Stefan77. Jeg ville definitivt ikke møtt deg hvis du kom med gamle piggdekk uten en pigg på vått isføre til vinteren. Skal du drive risikosport, bør du finne noe som kun går utover deg selv!
|
|
|
[Re: eirikbk]
28/10/2016 08:00
|
GeirK
More than words
|
More than words
Noen her med peiling på piggdekk? Begynner å mangle litt pigger i dekkene, vil tippe kanskje halvparten er igjen. Er det dumt for kjøresikkerheten? Slik at jeg enten bør nappe ut alle og kjøre dekkene som piggfritt eller kjøpe nye dekk? Gummimessig burde det holde er par sesonger til. Bilen brukes lite i hverdagen. Denne uttalelsen er en demonstrasjon i oppsiktsvekkende mangel på kunnskap om trafikksikkerhet. Jeg håper ikke at det finnes mange sånne der ute.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
28/10/2016 08:09
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Noen her med peiling på piggdekk? Begynner å mangle litt pigger i dekkene, vil tippe kanskje halvparten er igjen. Er det dumt for kjøresikkerheten? Slik at jeg enten bør nappe ut alle og kjøre dekkene som piggfritt eller kjøpe nye dekk? Gummimessig burde det holde er par sesonger til. Bilen brukes lite i hverdagen. Denne uttalelsen er en demonstrasjon i oppsiktsvekkende mangel på kunnskap om trafikksikkerhet. Jeg håper ikke at det finnes mange sånne der ute. Lov å håpe, men det gjør det garantert..
|
|
|
[Re: Kriss]
28/10/2016 08:18
|
GeirK
More than words
|
More than words
Lov å håpe, men det gjør det garantert..
Du har nok rett, dessverre. Når en må true folk med økonomisk avstraffelse for å få dem til å bruke bilbelte, så er det et tegn på generelt dårlig kognitiv kapasitet hva trafikksikkerhet angår.
|
|
|
28/10/2016 08:22
|
magic
Besatt
|
Besatt
Du har nok rett, dessverre. Når en må true folk med økonomisk avstraffelse for å få dem til å bruke bilbelte, så er det et tegn på generelt dårlig kognitiv kapasitet hva trafikksikkerhet angår. I starten av min yrkeskarriere (fremdeles samme jobb) foretok vi tellinger av dekkbruk i Oslo og Akershus, til bruk for regulering av asfaltkontrakter utifra piggdekkandel. Det viste seg at det gjennom hele vinteren var 1 prosent eller 2 som kjørte med sommerdekk, og dette var tellinger på steder hvor det ikke var langtidsparkering 
Hilsen Lars
"It's like deja-vu, all over again"
|
|
|
28/10/2016 08:40
|
EgilS
More than words
|
More than words
Du har nok rett, dessverre. Når en må true folk med økonomisk avstraffelse for å få dem til å bruke bilbelte, så er det et tegn på generelt dårlig kognitiv kapasitet hva trafikksikkerhet angår. Og på generelt grunnlag så er det vel en demonstrasjon av hvor dårlige vi mennesker er når det gjelder å vurdere risiko.
|
|
|
[Re: magic]
28/10/2016 08:48
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Du har nok rett, dessverre. Når en må true folk med økonomisk avstraffelse for å få dem til å bruke bilbelte, så er det et tegn på generelt dårlig kognitiv kapasitet hva trafikksikkerhet angår. I starten av min yrkeskarriere (fremdeles samme jobb) foretok vi tellinger av dekkbruk i Oslo og Akershus, til bruk for regulering av asfaltkontrakter utifra piggdekkandel. Det viste seg at det gjennom hele vinteren var 1 prosent eller 2 som kjørte med sommerdekk, og dette var tellinger på steder hvor det ikke var langtidsparkering Det kan jo være en fornuftig grunn, typisk tørre forhold over mange dager og det frister å lufte en vinterlagret bil på en strekning man nylig har kjørt. Har selv tatt ut mc midtvinters og trillet en tur på tørr asfalt.
|
|
|
28/10/2016 08:57
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Nå må jeg kjøpe nye vinterdekk eller la bilen stå i vinter. (Det siste er jo ikke et alternativ egentlig)
Kan noen fortelle meg hvorfor jeg ikke skal spare en tusenlapp på å kjøpe såkalte kinadekk? Hva med å vente og se om det blir vinter i år?
|
|
|
[Re: Syklist1]
28/10/2016 09:00
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Det kan jo være en fornuftig grunn, typisk tørre forhold over mange dager og det frister å lufte en vinterlagret bil på en strekning man nylig har kjørt.
Har selv tatt ut mc midtvinters og trillet en tur på tørr asfalt. Grunner av den typen kan nok forklare et par tre prosent av de en til to prosentene  . Da jeg var ung på tidlig 90-tall husker jeg ekte rånere skiftet hjul flere ganger i løpet av vinteren, sommerhjul gikk på hver gang det var mulig å bruke det. "Mulig å bruke" var ikke bar asfalt, det kunne fint være snødekte veier. Dette var før man begynte å salte. Men kan jo skjønne stakkarene med imageproblemet, på denne tiden hadde jo de fleste gammeldagse stålfelger og smale piggdekk som vinterhjul, så forskjellen til sommerhjula i datidens trend på små 14" med bred lavprofil ble litt vel stor. Kan være verdt å nevne at selv om det stort sett er bar asfalt i Oslo gjennom vintersesongen, er altså den kanskje viktigste forskjellen på sommer- og vinterdekk gummiblandingen og hvordan den oppfører seg i ulike temperaturer. Sommerdekk er altfor harde når det er kaldt og vinterdekk er altfor myke når det er varmt.
|
|
|
[Re: Tange]
28/10/2016 09:04
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Nå må jeg kjøpe nye vinterdekk eller la bilen stå i vinter. (Det siste er jo ikke et alternativ egentlig)
Kan noen fortelle meg hvorfor jeg ikke skal spare en tusenlapp på å kjøpe såkalte kinadekk? Hva med å vente og se om det blir vinter i år? Det skal vel hardt gjøres å ikke få dager med rundt null grader.
|
|
|
[Re: EgilS]
28/10/2016 09:04
|
GeirK
More than words
|
More than words
Du har nok rett, dessverre. Når en må true folk med økonomisk avstraffelse for å få dem til å bruke bilbelte, så er det et tegn på generelt dårlig kognitiv kapasitet hva trafikksikkerhet angår. Og på generelt grunnlag så er det vel en demonstrasjon av hvor dårlige vi mennesker er når det gjelder å vurdere risiko. Ja og hvor sterk Dunning Kruger-effekten er når noen som er gode til å vurdere risiko, forteller hvor stor den er.
|
|
|
[Re: anonym22]
28/10/2016 09:08
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Kan noen fortelle meg hvorfor jeg ikke skal spare en tusenlapp på å kjøpe såkalte kinadekk? Hva med å vente og se om det blir vinter i år? Det skal vel hardt gjøres å ikke få dager med rundt null grader. Ja, og?
|
|
|
28/10/2016 09:09
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ok, hur stor är risken att köra bil med eller utan säkerhetsbelte under lite olika forhold jämfört med för exempel terrängsykling eller toppturer på ski?
|
|
|
28/10/2016 09:11
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Du kan jo lese posten min over?  Sommerdekk fungerer ikke veldig bra i kulde pga. gummiblandingen. Og det skal heller ikke være rare vinteren for å få underkjølt regn. Stabil kald vinter er jo det minst glatte vinterføret.
|
|
|
[Re: fredriks]
28/10/2016 09:13
|
GeirK
More than words
|
More than words
Ok, hur stor är risken att köra bil med eller utan säkerhetsbelte under lite olika forhold jämfört med för exempel terrängsykling eller toppturer på ski? Det vet jeg ikke om jeg klarer å komme opp med en kvantitativ sammenligning på.
|
|
|
[Re: anonym22]
28/10/2016 09:19
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Du kan jo lese posten min over?  Sommerdekk fungerer ikke veldig bra i kulde pga. gummiblandingen. Og det skal heller ikke være rare vinteren for å få underkjølt regn. Stabil kald vinter er jo det minst glatte vinterføret. Kan huske mange kalde netter (frost) i august, også i lavlandet. Kanhende du bytter til vinterdekk den ene dagen fordi du vet at sommerdekkene dine ikke vil fungere bra når det er så kalt og heller hive dem bak i for å bytte om dekkene når du skal hjem igjen for vinterdekkene fungere ikke like bra under høyere temperaturer. Men jeg trur at de fleste ikke gjør det og tar en risikovurdering satt av mot ulempen med å måtte bytte dekk to ganger på en dag for å ha de optimale dekkene under bilen ut ifra forhold.
|
|
|
28/10/2016 09:21
|
EgilS
More than words
|
More than words
Ok, hur stor är risken att köra bil med eller utan säkerhetsbelte under lite olika forhold jämfört med för exempel terrängsykling eller toppturer på ski? Det vet jeg ikke om jeg klarer å komme opp med en kvantitativ sammenligning på. Og er det en relevant sammenligning? Vi utsetter oss for ulik risiko under ulike aktiviteter, og aksepterer at det er slik. Å bruke bilbelte er et enkelt og kostnadsfritt tiltak som kan sterkt redusere konsekvensen av en ulykke som det er relativt liten sjanse for at skal skje. Det er nettopp fordi bruk av bilbelte er så enkelt for å redusere risiko, og uten at det går utover selve aktiviteten, at det er så idiotisk å ikke gjennomføre det. Å redusere eventuelle konsekvenser ved toppturer på ski gjør man jo også ved bruk av for eksempel hjelm og skredsøkere.
|
|
|
28/10/2016 09:23
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Ok, hur stor är risken att köra bil med eller utan säkerhetsbelte under lite olika forhold jämfört med för exempel terrängsykling eller toppturer på ski? Mine ukvalifiserte gjetninger sier meg at det er minst risikofylt å sykle i terrenget, så er det bilkjøring uten sikkerhetsbelte og så er det toppturer på ski (per tidsenhet)
|
|
|
28/10/2016 09:24
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Men du vet alltså trots det "hvor sterk Dunning Kruger-effekten er når noen som er gode til å vurdere risiko, forteller hvor stor den er." ?
Jag anser att risken med bilkörning både med och utan bilbelte er rimeligt lav (framförallt om man inte kör i rus, på lördagsnetter och alltför fort) och klart mindre än risken folk tar i diverse "extrem sporter".
Bilbelte är väldigt bra på samfunn nivå och samfundet tjänar helt klart på att alla alltid bruker bilbelte men på individ nivå tror jag att risken är så pass liten under många förhold att det inte handlar om någon uppenbart felaktig förståelse för risk att några inte använder sig av bilbelte.
|
|
|
[Re: EgilS]
28/10/2016 09:28
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det är jag i stort sett enig i.
Det är väl som mycket annat en fråga om kostnad och nytta och inte om någon uppenbar risikovurdering.
|
|
|
28/10/2016 09:31
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Mine ukvalifiserte gjetninger sier meg at det er minst risikofylt å sykle i terrenget, så er det bilkjøring uten sikkerhetsbelte og så er det toppturer på ski (per tidsenhet)
Om man tar risiko för död kan det nog vara så men jag har iallafall skadat mig mycket mer på sykkel än i bil och jag tror aldrig jag har varit i en situation i bilen där jag blivit räddad av bilbeltet. Jag har också kört bil mycket mer än jag syklat.
|
|
|
28/10/2016 09:44
|
EgilS
More than words
|
More than words
Det är jag i stort sett enig i.
Det är väl som mycket annat en fråga om kostnad och nytta och inte om någon uppenbar risikovurdering. Jepp. Rasjonell vurdering av tiltak mtp risiko vil aldri være kun en vurdering av risikoen i seg selv, men tar også med nødvendigheten av aktiviteten, mulig konsekvenser, kostnader, tidsforbruk, ubehag, etc. Alt dette er ikke noe vi som mennesker har et "formelt" forhold til (det ville jo ofte være ganske upraktisk med formelle risikoanalyser i privatlivet  ) og vi ender opp med å gå for hva følelsene (magefølelsen) sier oss. Og den gjerne upresis, og ofte fullstendig feil. For eksempel Steven Pinker og Jonathan Haidt har mye interessant om hvordan følelsene styrer hva vi tror, tenker og gjør.
|
|
|
28/10/2016 09:44
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Ja, jeg burde ha spesifisert med risiko på død.
|
|
|
28/10/2016 09:45
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Du kan jo lese posten min over?  Sommerdekk fungerer ikke veldig bra i kulde pga. gummiblandingen. Og det skal heller ikke være rare vinteren for å få underkjølt regn. Stabil kald vinter er jo det minst glatte vinterføret. Kan huske mange kalde netter (frost) i august, også i lavlandet. Kanhende du bytter til vinterdekk den ene dagen fordi du vet at sommerdekkene dine ikke vil fungere bra når det er så kalt og heller hive dem bak i for å bytte om dekkene når du skal hjem igjen for vinterdekkene fungere ikke like bra under høyere temperaturer. Men jeg trur at de fleste ikke gjør det og tar en risikovurdering satt av mot ulempen med å måtte bytte dekk to ganger på en dag for å ha de optimale dekkene under bilen ut ifra forhold. Jo, det er klart at i sesongovergangene vil det være slik, men man kjører jo etter forholdene (vurdert opp mot dekkene man har på). De fleste steder i Norge er det ikke mange dager i desember-mars det er såpass varmt på dagen at asfalten blir så varm at vinterdekk blir feil. Man kan altså ikke vente å se om det blir vinter i år. Det blir garantert vær og temperaturer der sommerdekk er uegnet.
|
|
|
|
|