Nærmer seg vinteren og i fjor syklet jeg hele vinteren uten pigg. Det gikk egentlig helt smertefritt.
Ser nå at 45nrth har kommet med noen frekke piggdekk til plus og fatbike. Har ikke bestemt meg for om jeg skal bruke plus sykkelen som pigg sykkel og fatbiken uten som i fjor.
Så til spørsmålet, noen som vet hvor jeg kan få tak i?
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Har to par med 4.8 JJ. Pigger opp ene paret med Schwalbe pigger. Kan jeg bruke det på vinteren. Er det bare is så setter jeg på andre hjulsettet. Der blir det koldkutters evt dekk med Snowshoe xl med 480 schwalbe pigger. Isen kan komme. Jeg er klar.
En får vel et passelig greit mc- dekk, vinterdekk til bilen ferdig montert eller hva med et pariserdekk i silke og med titan stem for den prisen. Et alternativ kan være suomi piggdekk i 3.0 til ca 90, piggene virker litt pinglete i forhold til wrathchilds
Pigge selv med koldkutters utgår da jeg sykler med slanger. Keen på piggdekk til 27,5 plusen. Da kan jeg ha den med pigg de få gangene jeg trenger det og fatbiken med JJ uten pigg.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
... Pigger opp ene paret med Schwalbe pigger.......
Jeg kunne også tenke meg å sette noen pigger i JJ4.8 - mest for å ha litt mere sikkerhet på vei til/fra skogen. Er det type bor som er mere egnet enn andre? Pigget noen løpesko med Schwalbe pigger i fjor men boret (testet det jeg hadde av tre og metallbor) fjernet minimalt med materiale så det ble mer et lite krater enn et åpent hull.
/Atle
Scott Spark - Rondo Ruut - Gavia Fat Tony - Cotic Solaris Max - Wahoo KickrBike
... Pigger opp ene paret med Schwalbe pigger.......
Jeg kunne også tenke meg å sette noen pigger i JJ4.8 - mest for å ha litt mere sikkerhet på vei til/fra skogen. Er det type bor som er mere egnet enn andre? Pigget noen løpesko med Schwalbe pigger i fjor men boret (testet det jeg hadde av tre og metallbor) fjernet minimalt med materiale så det ble mer et lite krater enn et åpent hull.
Mener det var 4.5 mm bor jeg brukte sist jeg pigget opp dekk. Det med metall bor. Det funker veldig bra på dekk. Har brukt det på Snowshoe xl og Dillinger 4.
Vurderer også Wrathchild, men litt usikker på hvor mye vits det er. Kjørte med Dillinger 4 i fjor. Er det veldig stor forskjell med rene snødekk på fatbiken?
3.0 vil jo åpenbart flyte bedre enn ISP 2,25, men vil man få samme grep?
Om noen var i tvil: Wrathchild leverer så det holder med hensyn på bitt, grep og framkommelighet. Men de må nok kjøres inn. Ikke overrrasket i det hele tatt, men måtte altså miste 30-40 pigger før det gikk opp for meg...
Mine 4.6 Wrathchild måler ca 113 mm på 80mm felg, sitter noe helt j.. bra. Ref bildet som viser en helt grei stigning oppover hvor jeg trodde det var grus med lite snølag. Da bikkja kom løpende nedover mot meg sklei hun med alle fire bein hit og dit, blank is under snøen. Lett å se spor av både dekk og bikkje...
Bjørn
PS: Ingen dyr ble skadet eller dårlig behandlet under denne testingen.
Redigert av BjornS; 20/11/201712:38. Rediger grunn: Dyretesting
Slikt føre som Bjørn S har på bildet var skremmende på Dillinger, men Wratchild gir trygt grep. Kjørte igår på slikt føre og det var helt problemfritt.
Slikt føre som Bjørn S har på bildet var skremmende på Dillinger, men Wratchild gir trygt grep. Kjørte igår på slikt føre og det var helt problemfritt.
Mistet en pigg.
Så nå finnes det altså et dekk i 4.6" som gir godt feste på is og er lett å sette opp slangeløst. Kjenner jeg er litt småsur for at jeg tok meg bryet med å pigge opp Bud & Lou i fjor. De er nemlig ikke enkle å sette opp slangeløst!
Mistet en pigg.
Så nå finnes det altså et dekk i 4.6" som gir godt feste på is og er lett å sette opp slangeløst. Kjenner jeg er litt småsur for at jeg tok meg bryet med å pigge opp Bud & Lou i fjor. De er nemlig ikke enkle å sette opp slangeløst!
Sett prisen på Wratchild? Det kan muligens sette det i et litt annet lys.
Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Nrth ler hele veien til banken. En annen tanke slår meg også. Vis disse dekkene er så mye bedre enn andre butikk piggdekk. Og dette stopper en å tryne skikkelig. Med knekt sykkel og i verste fall benbrudd osv. Så er det en billig forsikring. Jeg pigger eller selv enn å kjøpe dekk til den prisen.