Grenserittet ultra
|
Re: Grenserittet ultra
[Re: Tange]
12/10/2016 12:13
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Og hvis man sykler to runder da? Da er det 1,5t stiritt?
|
|
|
[Re: knutspeed]
12/10/2016 12:16
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Skjebergrittet er vel ikke akkurat et 6-timersritt. Tenkte på argumentet om at folk vil ha et morsomt stiritt på 3-timer fremfor 6t, det er jo akkurat det Skjebergrittet er. De sliter med lavt deltakerantall, selv om det er billig å delta, fantastisk sjarmerende, glimrende organisert, hyperenkel logistikk, gratis mat, rett ved E6 1t fra Oslo, osv osv. Over 3x så mange kjørte UB. Det der er et dårlig argumentet for at veldig mange ville syklet om det var 6 timers ritt. Den brutale sannheten er vel at fler etterspør grusritt... ref. Skiptvetrittet....
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: Tange]
12/10/2016 12:17
|
keo
Ringrev
|
Ringrev
Kommer ikke til å bli lett å få gjennomslag for hjemme, gidder ikke prøve engang. Har hatt lyst til å være med på Garda Bike Marathon , går med omtrent like mange fridager og noe høyere kostnad enn noen dager i Halden? Kjedelig, hadde nesten begynt å trene for Ultra Grenserittet.
keo
|
|
|
[Re: sveinaa]
12/10/2016 12:23
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Det der er et dårlig argumentet for at veldig mange ville syklet om det var 6 timers ritt. Den brutale sannheten er vel at fler etterspør grusritt... ref. Skiptvetrittet....
Kranglefant  Sier ikke at flere sykler 6t-stirittritt, sier at 3t stiritt ikke er noen oppskrift for stort deltakelse heller. Den brutale sannheten er enkel: det er færre som sykler terrengritt slik som for noen år siden. Bortsett fra at UB satt deltakerrekord...(måtte bare)
|
|
|
12/10/2016 12:34
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Det der er et dårlig argumentet for at veldig mange ville syklet om det var 6 timers ritt. Den brutale sannheten er vel at fler etterspør grusritt... ref. Skiptvetrittet....
Kranglefant  Sier ikke at flere sykler 6t-stirittritt, sier at 3t stiritt ikke er noen oppskrift for stort deltakelse heller. Den brutale sannheten er enkel: det er færre som sykler terrengritt slik som for noen år siden. Bortsett fra at UB satt deltakerrekord...(måtte bare) Ikke vondt ment. Kongerittet er populært det også. UB og Terrengsykkelrittet er jo litt "hype" og. Plutselig er ikke det poppis lenger heller...
|
|
|
[Re: Otoen]
12/10/2016 13:10
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
TSR har på en måte etablert seg som et ritt for folk som ikke sykler ritt. Ikke så enkelt å.få til og lokasjonen hjelper nok mye.
|
|
|
12/10/2016 17:12
|
olechr
More than words
|
More than words
Jeg trur det bare er 1 som klarer det og det er Birken. Kanskje greserittet år 1, men det er mye piping om at Ultra og super tøffe stiritt samler så mye folk. Ser man på deltagerantall så er det bare tull. Terrengsykkelrittet lever vel mye på 1 runde konseptet sitt. 2-3 timer på morsomme stier trur jeg trekker flere folk enn 6 timer med litt av alt.
Her tror jeg du har helt rett. Man bør lage ritt folk har form til å gjennomføre med stil og godfølelse. 3 timer er innafor for det fleste. Jeg tror egentlig ikke det er så mange som er i god nok form til å kose seg med så mange 6 timers ritt i sesongen til at det er et marked. Da må vi nevne Skjebergrittet igjen Og det er kjempe morsomt. De fleste ritt sliter jo med lave deltager antall. Nå er det nok mange som arrangerer tekniske terrengritt som bør se litt når de andre arrangerer også. Var vel 2 helger i år hvor omtrent alle de kule rittene var lagt på. Blant annet Utflukt helgen krydde det av kule ritt.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
12/10/2016 19:30
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
Man kan jo snu det på hodet og heller si at de fleste ritt har litt for store forventninger til deltakerantallet. Spesielt når man ser på prisen og hva de gir tilbake. Nå blir jo Ultragrensen et 3 dagers etapperitt og terskelen heves betraktelig.
|
|
|
[Re: Hekta-MTB]
13/10/2016 07:50
|
olechr
More than words
|
More than words
Man kan jo snu det på hodet og heller si at de fleste ritt har litt for store forventninger til deltakerantallet. Spesielt når man ser på prisen og hva de gir tilbake. Nå blir jo Ultragrensen et 3 dagers etapperitt og terskelen heves betraktelig. Det er jeg veldig enig i. Vi har i norge hatt et kunstig høyt antall deltagere på ritt. Når man sammenligner seg med andre land er det fortsatt ganske sjukt hvor mange folk som sykler her. Veldig mange sier at svenskene er så flinke. Og ja det er de, men i Sverige er et ritt med 1000 stk et stort ritt. Her i Norge er det da på grensen til at man må legge det ned. Man kan ikke si at det er krise på Birken når mans er at det største mtb rittet i frankrike samler ca 20000. Her kommer folk fra hele europa med en hau av stjerner og kjempe messe. At da Birken har 12-15000 er forstatt ganske så bra. :-)
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
13/10/2016 15:45
|
Gammelogdesperat
Veteran
|
Veteran
Mange av de rittene som syter over lavt deltakerantall er jo helt ræva på å promotere seg selv. Gjør man en skikkelig jobb på face og her på forumet siste mnd. eller to før ritt, med info, bilder, videoer og updates, så kan det skje ting....
iq
|
|
|
14/10/2016 08:21
|
thomah25
Entusiast
|
Entusiast
Et lengre ritt med mye sti i dette området og på den tiden av sesongen hadde jo vært perfekt, men med tre dager inkludert hovedrittet blir dessverre ikke dette aktuelt. Ikke fordi jeg ikke orker, men fordi man har andre hensyn å ta. Ser jo at den store majoriteten fra f.eks ultrabirken er klasse M40-49. Antar dette utgjør en hel del familiefedre. Hvem er det Grenserittet er på jakt etter her? Tror kanskje de sikter vel høyt. Men hadde det blitt et ritt av typen "Terrengsykkelrittet møter Ultrabirken" ville jeg meldt meg på sporenstraks!
Sesong? Er jo alltid sesong!
Thomas
|
|
|
[Re: thomah25]
14/10/2016 11:46
|
Lars V
Entusiast
|
Entusiast
Et lengre ritt med mye sti i dette området og på den tiden av sesongen hadde jo vært perfekt, men med tre dager inkludert hovedrittet blir dessverre ikke dette aktuelt. Ikke fordi jeg ikke orker, men fordi man har andre hensyn å ta. Ser jo at den store majoriteten fra f.eks ultrabirken er klasse M40-49. Antar dette utgjør en hel del familiefedre. Hvem er det Grenserittet er på jakt etter her? Tror kanskje de sikter vel høyt. Men hadde det blitt et ritt av typen "Terrengsykkelrittet møter Ultrabirken" ville jeg meldt meg på sporenstraks! Jeg er også midt i målgruppen, men veldig usikker på om jeg tar meg fri torsdag og fredag for å sykle i Halden. Jeg kjenner stiene rimelig godt i området og er spent på hvordan de skal gjøre det spektakulært nok til at folk vil bruke tre dager der. Ikke minst hvordan de skal legge opp logistikken.
|
|
|
[Re: Lars V]
14/10/2016 11:56
|
magnusc
Ivrig
|
Ivrig
Et lengre ritt med mye sti i dette området og på den tiden av sesongen hadde jo vært perfekt, men med tre dager inkludert hovedrittet blir dessverre ikke dette aktuelt. Ikke fordi jeg ikke orker, men fordi man har andre hensyn å ta. Ser jo at den store majoriteten fra f.eks ultrabirken er klasse M40-49. Antar dette utgjør en hel del familiefedre. Hvem er det Grenserittet er på jakt etter her? Tror kanskje de sikter vel høyt. Men hadde det blitt et ritt av typen "Terrengsykkelrittet møter Ultrabirken" ville jeg meldt meg på sporenstraks! Jeg er også midt i målgruppen, men veldig usikker på om jeg tar meg fri torsdag og fredag for å sykle i Halden. Jeg kjenner stiene rimelig godt i området og er spent på hvordan de skal gjøre det spektakulært nok til at folk vil bruke tre dager der. Ikke minst hvordan de skal legge opp logistikken. Sitter med samme følelse. Gidder jeg å bruke 3 dager i Halden? De opplevelsene jeg søker ved etapperitt handler ikke i så stor grad om hvor morsomme stiene er, men mer om natur, utsikt, fjell. Sykle 3 dager inni skogen (litt slik som UB var i år) gidder jeg nok ikke.
|
|
|
[Re: magnusc]
14/10/2016 12:55
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Et lengre ritt med mye sti i dette området og på den tiden av sesongen hadde jo vært perfekt, men med tre dager inkludert hovedrittet blir dessverre ikke dette aktuelt. Ikke fordi jeg ikke orker, men fordi man har andre hensyn å ta. Ser jo at den store majoriteten fra f.eks ultrabirken er klasse M40-49. Antar dette utgjør en hel del familiefedre. Hvem er det Grenserittet er på jakt etter her? Tror kanskje de sikter vel høyt. Men hadde det blitt et ritt av typen "Terrengsykkelrittet møter Ultrabirken" ville jeg meldt meg på sporenstraks! Jeg er også midt i målgruppen, men veldig usikker på om jeg tar meg fri torsdag og fredag for å sykle i Halden. Jeg kjenner stiene rimelig godt i området og er spent på hvordan de skal gjøre det spektakulært nok til at folk vil bruke tre dager der. Ikke minst hvordan de skal legge opp logistikken. Sitter med samme følelse. Gidder jeg å bruke 3 dager i Halden? De opplevelsene jeg søker ved etapperitt handler ikke i så stor grad om hvor morsomme stiene er, men mer om natur, utsikt, fjell. Sykle 3 dager inni skogen (litt slik som UB var i år) gidder jeg nok ikke. For de som ikke er på elitenivå og kjemper om seier tror jeg "opplevelse" står høyt på lista over hva man ønsker i et etapperitt. Selv om det er mange idylliske plasser i Østfold finner du vel ikke det mest eksotiske landskapet der så jeg er noe usikker ¨på om man klarer å tilby tilstrekkelig med "opplevelse". Jeg har imidlertid tatt feil før, og jeg håper så absulutt de lykkes
|
|
|
14/10/2016 12:58
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Hva kan deltagelse koste da (inkl mat og overnatting)?
|
|
|
[Re: sveinaa]
14/10/2016 13:07
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hva kan deltagelse koste da (inkl mat og overnatting)? 5.000,-?
|
|
|
[Re: Oystein L]
14/10/2016 13:30
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
For de som ikke er på elitenivå og kjemper om seier tror jeg "opplevelse" står høyt på lista over hva man ønsker i et etapperitt. Selv om det er mange idylliske plasser i Østfold finner du vel ikke det mest eksotiske landskapet der så jeg er noe usikker ¨på om man klarer å tilby tilstrekkelig med "opplevelse". Jeg har imidlertid tatt feil før, og jeg håper så absulutt de lykkes
+1. Opplevelse nok til et 1-dagers Ultra på spennende skogsstier? Ja. For meg virker dette som et frieri til Eliten. Et heftig ritt som for en gangs skyld ikke blir dominert av landeveisfolket er jo fint, men er pessimist hva angår deltakelse fra "Grasrota". Kanskje vi kan påvirke slik at de åpner fredagsetappen som eget ritt  Finner du det en smule ironisk at nå er det skikkelig utfordrende terrengritt man skal lage, og ikke grusgampefest? Er jo ikke så mange årene siden Sølvstufossrittet ble lagt ned. Tror det var litt forut for sin tid...
|
|
|
14/10/2016 13:42
|
Niko
Avhengig
|
Avhengig
Finner du det en smule ironisk at nå er det skikkelig utfordrende terrengritt man skal lage, og ikke grusgampefest? Er jo ikke så mange årene siden Sølvstufossrittet ble lagt ned. Tror det var litt forut for sin tid...
Jeg har ønsket meg Sølvstufossrittet tilbake på terminliste fra det året det uteble. Det var et skikkelig TERRENGritt... Fått til et samarbeide mellom klubbene å arrangert et ritt hvor transeen gikk igjennom marka i Sarp, Frexta, Onsøy, Råde og Trøsken, det kunne blitt Ultra 
Redigert av Niko; 14/10/2016 13:45.
|
|
|
[Re: Niko]
14/10/2016 13:51
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Finner du det en smule ironisk at nå er det skikkelig utfordrende terrengritt man skal lage, og ikke grusgampefest? Er jo ikke så mange årene siden Sølvstufossrittet ble lagt ned. Tror det var litt forut for sin tid...
Jeg har ønsket meg Sølvstufossrittet tilbake på terminliste fra det året det uteble. Det var et skikkelig TERRENGritt... Fått til et samarbeide mellom klubbene å arrangert et ritt hvor transeen gikk igjennom marka i Sarp, Frexta, Onsøy, Råde og Trøsken, det kunne blitt Ultra Morsom tanke! I mellomtiden kan du jo slenge deg ned når vi skal tråkke oss gjennom https://www.strava.com/routes/6769341Blir ikke ritt-tempo, men tur..en dag med nok dagslys 
|
|
|
14/10/2016 13:59
|
Niko
Avhengig
|
Avhengig
Er klar 
|
|
|
[Re: Oystein L]
14/10/2016 21:28
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Selv om det er mange idylliske plasser i Østfold finner du vel ikke det mest eksotiske landskapet der så jeg er noe usikker ¨på om man klarer å tilby tilstrekkelig med "opplevelse". Hei hei hei! Jeg har mange forslag til potensielle "ultraruter" som kunne gitt ganske spektakulære opplevelser i form av villmarkslignende myrområder, gamle forvridde trær, mosegrodd skogbunn og fjellformasjoner som du trodde var forbeholdt helt andre steder. Men de putter jeg tilbake i skuffen igjen ganske raskt nå som 3 dager med uinteressant ritt er på trappene... Blir det start i Strømstad og etapper langs fjorden på begge sider så tror jeg du kan finne mye bra sti, men det er et par knepp opp til "opplevelse" som du sier...
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
15/10/2016 08:14
|
Juffe
Besatt
|
Besatt
Er det opplevelse en ønsker, så går jo Offroad Finnmark samtidig.
'...once more, and more intensity!'
|
|
|
15/10/2016 14:57
|
j.bruu
Entusiast
|
Entusiast
Torsdagsløypa høres jo fristende ut. Blir spennende å se om det åpnes for påmeldinger til fks kun torsdagsrittet. (har jobbhelg og får ikke med meg resten)
|
|
|
15/10/2016 19:35
|
CyberTrack
Veteran
|
Veteran
For min del så utgikk deltakelsen i Grenserittet Ultra. Et langt stiritt, med start og mål på samme sted hadde vært midt i blinken. Men tre-dagers? Det blir i overkant.
Det er ikke så enkelt å være menneske som folk tror
|
|
|
16/10/2016 12:01
|
Raskall
More than words
|
More than words
Som Østfolding som nettopp har begynt å sykle sti så er dette et ypperlig ritt. Får i både pose og sekk når man liker både landevei/grus og stisykling. Men jeg ser at jeg er priviligert når jeg kan reise hjem og sove godt i egen seng mellom hver etappe. Så Ultrabirken utgår som sesonghøydepunkt i 2017 til fordel for tredagers grenseritt. 
|
|
|
18/10/2016 18:52
|
DOC*
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Etapperitt høres jo moro ut. Det eller ultra samme for min del.
|
|
|
[Re: magnusc]
20/10/2016 15:26
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Sykle 3 dager inni skogen (litt slik som UB var i år) gidder jeg nok ikke. Skjønner at du sleit litt med sperretidene.
|
|
|
[Re: CyberTrack]
20/10/2016 15:29
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
For min del så utgikk deltakelsen i Grenserittet Ultra. Et langt stiritt, med start og mål på samme sted hadde vært midt i blinken. Men tre-dagers? Det blir i overkant. Nettopp, start kl. 9/10 og målgang (for eliten) etter kl. 18 hadde vært noe. sluttid ++ 10 for oss vanlige folk. Må da vitterlig være masse nok sti dernede til å arrangere et 80/20 ritt. 80% sti og 20% grus/asfalt.
|
|
|
21/10/2016 06:50
|
sls
Veteran
|
Veteran
Jeg var og er også litt skeptisk til opplegget, men dette er tross alt et veldig positivt initiativ. Så på tide å slutte hylekoret og melde seg på. Trist hvis for mange leser denne tråden og lar være å melde seg på fordi "ekspertisen" er misfornøyde. Dette blir sikkert bra, selv om første året kanskje har noe forbedringspotensiale. Men hvilket nytt prosjekt har ikke det? Det viktigste er vel at man unngår å enda opp som Terrengstyrken og avgår med døden etter 2 år. Der er det vi må bidra med konstruktive innspill istedenfor boikott.
Jeg tror også arrangøren er ganske så lydhør, dersom noen ønsker en konstruktiv dialog istedenfor hylekoret her.
Tenk hvor kult det er om 20 år å være en av de få som har deltatt alle årene.
|
|
|
[Re: sls]
21/10/2016 07:43
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
...Så på tide å slutte hylekoret og melde seg på. Trist hvis for mange leser denne tråden og lar være å melde seg på fordi "ekspertisen" er misfornøyde. ... Jeg tror også arrangøren er ganske så lydhør, dersom noen ønsker en konstruktiv dialog istedenfor hylekoret her. Her lufter entusiaster (etter min mening på en saklig måte) sine ulike pros and cons for konseptet, og jeg er litt usikker på om terrengsykkel.no er det rette stedet å frekventere for de som oppfatter meningsutvekslingen i denne tråden som "hylekor"...
|
|
|
|
|