Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ski! Hvor viktig er det med tapered tip/tail?

Ski! Hvor viktig er det med tapered tip/tail? #2355764 18/10/2016 10:24
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Er det revolusjonerende og superviktig?
Skal ha nye superbreie pudderski i år og har i utgpkt landet på K2 Powabunga. De har taper tip/tail, men det ligger mye billig der ute uten taper og når jeg ser hva jeg kan spare så faller jo tankene fort på at det har jo funka fint uten frem til nå.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Ski! Hvor viktig er det med tapered tip/tail? [Re: sanouka] #2355966 18/10/2016 19:52
H
henrikh Offline
Ringrev
Ringrev
H
Taper er muy bien på pudderski!

Du kan få mye brukt med taper også ICON_SMILE

Re: Ski! Hvor viktig er det med tapered tip/tail? [Re: sanouka] #2356100 19/10/2016 08:10
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Jeg har 3 par ski med taper, men favorittpudderplankene er et par som ikke har det. Så det er kanskje andre egenskaper enn akkurat taper som gir en god pudderski?

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Ski! Hvor viktig er det med tapered tip/tail? [Re: sanouka] #2356149 19/10/2016 09:40
M
morta Offline
Avhengig
Avhengig
M
Taper på en ski gir i hovedsak to effekter; forhindrer at tuppene hekter i snøen, og gjør at skiene "slipper" sving lettere. Det første er kanskje ikke superviktig i puddersnø, men det siste gir større mulighet til varierte svinger (for eksempel sidelengs surfing i stedet for skjærende svinger).
Sidelengs surfing er gøy = taper er gøy!

Re: Ski! Hvor viktig er det med tapered tip/tail? [Re: sanouka] #2356156 19/10/2016 09:58
Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
Tviler på at det er taperen som har størst utslag på prisforskjellen.

Re: Ski! Hvor viktig er det med tapered tip/tail? [Re: sanouka] #2356506 20/10/2016 07:40
Bøygen Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg vil påstå at når du skal ha en superbred pudderski er det svært viktig med både rocker og taper.
Det er ikke nødvendigvis om å gjøre å ha mest av begge deler, men det har skjedd såpass mye på skifronten de siste årene at det er viktig å kjøpe en relativt moderne ski, det har utrolig mye å si for flyt, lekenhet og kontrollerbarhet.
Nå har ikke jeg prøvd alt som finnes av hverken gammeldagse eller moderne ski, men min erfaring er nå at moderne ski er fullstendig overlegne de gammeldagse.

En kjapp titt hos vår tyske venn viser også at du ikke trenger å gå oldschool for å et rimelig skikjøp.
Rocker2 122 for €349 er jo ingen upris.
De finnes riktignok bare i 184.
Hvis du synes det er for smalt eller kort har du alternativt Volkl Three for €459. De finnes i både 186 og 196, og med sistnevnte burde du har noe som flyter over det meste ICON_SMILE

PS: jeg har ikke noe forhold til om disse skiene er bedre eller dårligere enn powabunga, men jeg mener å huske at de har fått gode anmeldelser og de er billigere

Redigert av Bøygen; 20/10/2016 07:42. Rediger grunn: la til et PS
Re: Ski! Hvor viktig er det med tapered tip/tail? [Re: sanouka] #2356655 20/10/2016 11:31
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
At Rocker er viktig er jeg enig i.
Taper lurer jeg litt mer på. Jeg har (bla.) følgende ski i stallen

De 3 nederste er jo bare en variant av samme skia, men med forskjellig bredde (139, 118 og 106mm på midten). A-Lotta'ene har bare minimalt med rocker, mens I-Rock har ganske mye.
Den skia jeg synes er lettest å kjøre sidelengs med i pudder er A-Lotta, med Mack 5 på andreplass. De andre skiene vil heller svinge. Min opplevelse er at bredde er viktigere enn taper for sidelengs-kjøring i pudderet. Men det finnes unntak, hadde en dag i pudderet med et par DPS Spoon og de ville ikke gå sidelengs i det hele tatt på tross av 148mm ICON_BLUSH under midten. Men det kan jo ha noe med de rare tuppene å gjøre.

Helge
Strava
Re: Ski! Hvor viktig er det med tapered tip/tail? [Re: Jacobsen] #2356692 20/10/2016 12:43
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Hovedtrenden de siste par tre fire åra har vært å dra det breieste på skia litt tilbake fra der de har pleid være breiest. Så det betyr helt enkelt at det ligger ganske mye svinebillige overliggere uten taper rundt på nettet.
Jeg skal bare ha noen korte lekeski som flyter som en dupp med ok stabilitet på fjellet som krøller seg rundt småbjørka og lar meg stå littt sidelengs mens jeg ser etter linjer i krattskogen. Kjører mye ski og gjort det i mange tiår og for å være ærlig så har jeg egentlig litt vanskelig å se for meg at en sånn ski kan ha blitt så mye mer revolusjonerende enn et de gamle K2 pontoonsa på 179 jeg hadde en gang for 10 år siden. Sånn jeg opplever ski om dagen så synes jeg rocker/camber og miksen av disse som mye mer avgjørende for hva de gjør. Så moralen er kanskje da at så lenge jeg ikke får en hel tapered ski som Pontoonsa så spiller det kanskje ingen/liten rolle hvorvidt det er litt taper i tupp/tail all den tid det er fullrockere det er snakk om (?)
Rocker2 tipset i tråden er brennhett. Det er en ski jeg har hatt et godt øye til i mange år. Liker lettkjørte og lette ski til denne typen moro.

Redigert av sanouka; 20/10/2016 12:59.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Ski! Hvor viktig er det med tapered tip/tail? [Re: sanouka] #2356705 20/10/2016 13:28
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
sanouka, si fra om du vil prøve et par Fat-Ypus en pudderdag til vinteren, jeg er i Hemsedal de fleste helger/ferier om vinteren. Selv om jeg skjønner du vil kjøpe før sesongen så er det vel alltid gøy å teste? ICON_SMILE

Helge
Strava
Re: Ski! Hvor viktig er det med tapered tip/tail? [Re: sanouka] #2356718 20/10/2016 14:15
E
Espen_ka Offline
Medlem
Medlem
E
Taper er et smart design for å skape en ski med krappere/kortere innsving uten å få kjempebrede tupper på skien. Ved å avslutte innsvingen i skien før tuppen oppnår du en kortere effektiv skilengde. Den ekstra lengden på tuppen med motsatt innsving(taper) gjør at du kan ha en lang ski som flyter godt i løssnø og samtidig gir en lettsvingt ski på hardere føre.
Ulempen er at den kjører som en kort ski og kan bli mindre stabil i fart på hardt og vekslende føre. Dersom du kombinerer rocker og taper rundt samme punkt får du det som kalles en 5-point ski design.

Moderator  support