Sundbys doping dom
|
Re: Sundbys doping dom
[Re: jodajoda]
20/10/2016 09:18
|
anonym
Besatt
|
Besatt
Må virkelig si at jeg overhodet ikke forstår problemet. Utøver tjener millioner på å trene, gå fort på ski og følge med på Wada sin liste når de slapper av mellom øktene. Hvor i himmelens navn går den grå sona der hen ? Det er dette de lever av. https://www.google.no/#q=trofodermin er det som trengs for å finne ut av det.At det kan glippe når den inntekten står på spill er for meg helt ufattelig. Hva gjør du, når Trofodermin ikke kommer opp på Wada sin dopingliste? http://list.wada-ama.org/?submit=Search&s=Trofodermin Etterpåklokskap er verdens enkleste vitenskap.
Redigert av anonym; 20/10/2016 09:20.
|
|
|
[Re: anonym]
20/10/2016 09:20
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
Enig i at det virker som at det blir tatt alvorlig, og at det blir lang utestengelse. All tidligere erfaring med stoffet tilsier 12-18 mnd sjølv om det er gjort uaktsomt inntak. Gjengedal i påtalekommiteen til ADN var tydelig på at det var utøverens ansvar ( opprettet også sak mot legen, hvilket er meir korrekt ansvarlig for den positive prøven) . Spørsmålet blir om det er riktig med så streng straff ( og om det er riktig å kalle utøveren "doper") Eg meiner nei. Uhell er uhell, og stoffet var konferert med legen. Enig at har hun tatt leppekrem som hun sikkert har så er det hardt og kalle det doping. Samtidig må grensen gå et sted. Hvis det bare er å ha en god grunn så slipper man unna så blir det feil det også. For da hadde knapt noen blitt tatt. Veldig mange som blir tatt har nettopp en "god grunn". Sånn sett er det ikke lett å ha et rettferdig system og nettopp derfor er det eneste rettferdige at det er er null tolanranse. Må virkelig si at jeg overhodet ikke forstår problemet. Utøver tjener millioner på å trene, gå fort på ski og følge med på Wada sin liste når de slapper av mellom øktene. Hvor i himmelens navn går den grå sona der hen ? Det er dette de lever av. https://www.google.no/#q=trofodermin er det som trengs for å finne ut av det.At det kan glippe når den inntekten står på spill er for meg helt ufattelig. Hva gjør du, når Trofodermin ikke kommer opp på Wada sin dopingliste? http://list.wada-ama.org/?submit=Search&s=Trofodermin Etterpåklokskap er verdens enkleste vitenskap. Svaret på det står rett under søkeresultatet: If a Substance or a Method you have searched for is not found, please verify with your Anti-Doping Organization to ensure that this Substance or Method is not prohibited as a related Substance or Method that falls under an existing category.
|
|
|
[Re: Oystein L]
20/10/2016 09:23
|
HNK
Besatt
|
Besatt
Men regelverket tar ikke hensyn til at noen utøvere blir mer bortskjemt enn andre - objektivt ansvar er objektivt ansvar, uhell eller ei.
Med tanke på OL i 2018, kan det være at det dummeste Johaug har gjort etter at den positive prøven var et faktum, er å ikke starte suspensjonen umiddelbart. Så får det bli en annen debatt om dopingutestengte utøvere skal få delta i OL i det hele tatt... Utelukker ikke at Johaug ender opp med å avslutte karrieren før jul
De to ukene fra meddelt positiv prøve til ADN suspenderte henne utgjør vel ikke mye med tanke på det...? (for min tiltro til NSF betyr det imidlertid mye at de ikke suspenderte henne selv fra kunngjøringsdato) Tipper vår hjemlige diskusjon om hvorvidt ferdigsonede doptatte utøvere kan sendes til OL vil få annet innhold når det er "gulljenta vår" det er snakk om, og ikke utøvere fra langtvekkistan.... I og med at det foreløpig ikke er bestemt varighet på utestengelsen enda, så ville jeg tenkt at enhver tid jeg kan trekke fra utestengelsen på bakgrunn av frivillig suspensjon (blir litt som fratrekk for tid sonet i varetekt) vil være positivt med tanke på å komme tilbake til sporten så fort som mulig. Hva om utestengelsen er to uker for lang til å rekke OL f.eks? Dersom hun nektes å delta i OL 2018, så blir det et hylekor i kommentarfelter og i media for øvrig vi ikke har sett maken til! Men i og med at vi sendte Tysse til OL uten å tenke oss om to ganger, så ligger Johaug godt an...
|
|
|
[Re: EHAa]
20/10/2016 09:26
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Må virkelig si at jeg overhodet ikke forstår problemet. Utøver tjener millioner på å trene, gå fort på ski og følge med på Wada sin liste når de slapper av mellom øktene. Hvor i himmelens navn går den grå sona der hen ? Det er dette de lever av. https://www.google.no/#q=trofodermin er det som trengs for å finne ut av det.At det kan glippe når den inntekten står på spill er for meg helt ufattelig. Hva gjør du, når Trofodermin ikke kommer opp på Wada sin dopingliste? http://list.wada-ama.org/?submit=Search&s=Trofodermin Etterpåklokskap er verdens enkleste vitenskap. Svaret på det står rett under søkeresultatet: If a Substance or a Method you have searched for is not found, please verify with your Anti-Doping Organization to ensure that this Substance or Method is not prohibited as a related Substance or Method that falls under an existing category. ....eller du gjør som du vet at du bør; leser på tuben og søker på innholdet i stedenfor bare handelsnavnet på sluttproduktet (som kan variere fra produsent/sted/språk/land, etc.)
|
|
|
[Re: EHAa]
20/10/2016 09:27
|
anonym
Besatt
|
Besatt
Svaret på det står rett under søkeresultatet: If a Substance or a Method you have searched for is not found, please verify with your Anti-Doping Organization to ensure that this Substance or Method is not prohibited as a related Substance or Method that falls under an existing category. [/quote] Det var nå et spørsmål til han som løste dette ved hjelp av Google.
|
|
|
20/10/2016 09:39
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
Må virkelig si at jeg overhodet ikke forstår problemet. Utøver tjener millioner på å trene, gå fort på ski og følge med på Wada sin liste når de slapper av mellom øktene. Hvor i himmelens navn går den grå sona der hen ? Det er dette de lever av. https://www.google.no/#q=trofodermin er det som trengs for å finne ut av det.At det kan glippe når den inntekten står på spill er for meg helt ufattelig. Hva gjør du, når Trofodermin ikke kommer opp på Wada sin dopingliste? http://list.wada-ama.org/?submit=Search&s=Trofodermin Etterpåklokskap er verdens enkleste vitenskap. Svaret på det står rett under søkeresultatet: If a Substance or a Method you have searched for is not found, please verify with your Anti-Doping Organization to ensure that this Substance or Method is not prohibited as a related Substance or Method that falls under an existing category. ....eller du gjør som du vet at du bør; leser på tuben og søker på innholdet i stedenfor bare handelsnavnet på sluttproduktet (som kan variere fra produsent/sted/språk/land, etc.) Eeeeeller det, ja 
|
|
|
[Re: ]
20/10/2016 10:02
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nja, nu har de ju inte kommit i situationen spesiellt många gånger och om de inte anser att utövarna dopar sig så kanske det inte är så konstigt att de inte har tänkt igjenom detta.
Det är en hel del konstigheter i denna saken och saker kunde ha gjorts bättre men jag ser inte en poäng att ta dem för presis allt. Jeg føler meg vel ganske sikker på at slike rutiner etter hvert vil komme på plass som resultat av evaulering av det siste årets hendeleser. Uhell/ulykker skjer jo bare andre, det kan jo ikke skje en selv.... De fleste som arbeider med QA-systemer og rutiner vet godt at det må planlegges for ting som ikke skal skje. En behøver jo ikke ha egenopplevd erfaring, det går jo an å lære av andres erfaring enten det er den finske skandalen eller enkeltutøveres feiltrinn. Vi sikrer oss vel mot brann og lager rømningsplaner/kriseplaner selv om vi aldri har hatt noe branntilløp? Derfor er jeg også litt overrasket over at det tydeligvis ikke finnes noen "hva hvis det likevel-plan" i et så stort forbund
|
|
|
20/10/2016 10:04
|
jodajoda
Ringrev
|
Ringrev
At det kan glippe når den inntekten står på spill er for meg helt ufattelig. Det som er helt ufattelig, er at folk tror at profesjonelle aldri begår feil. Du er klar over at det går ut en milliard kroner i pasientskaderstatning i året, bare i Norge eller? Da altså feil som gir ordentlige skader på folk, ikke brudd på idrettens sharialover dopingbestemmelsene. Kanskje idretten bør opprette et fond for de som blir ofre for menneskelige feil ift doping også? Alle gjør feil, men. Du står frem på tv og forteller hele verden at du trippelsjekker alt, og rødflagga er for lengst oppe når du rusler på et apotek i utlandet. Og da gidde å ta deg bryet verdt når du iflg dem selv ligger å nikjeder deg på hotellrommet mellom økter og mat å prøve å sjekke opp hva som er i den tuben du har kjøpt for et par dager siden. Nei denna saken lukter det veldig dårlig av.
|
|
|
[Re: fredriks]
20/10/2016 10:21
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Det er lettere å akseptere uhell/feil om personen/personene det gjelder er ydmyke og tar sitt ansvar. Har man feks dårlige rutiner er det på en måte et overordnet problem man ikke kan si man er fritatt for ansvar for.
Skiforbundet kunne håndtert dette bedre (Trenger ingen ytterligere kommentar.). Johaug kunne håndtert dette bedre (Johaug burde lagt opp sin kommunikasjon med utgangspunkt i at hun som utøver er ansvarlig for hva hun putter i seg.).
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
20/10/2016 10:22
|
Kjesk
Ringrev
|
Ringrev
Nja, nu har de ju inte kommit i situationen spesiellt många gånger och om de inte anser att utövarna dopar sig så kanske det inte är så konstigt att de inte har tänkt igjenom detta.
Det är en hel del konstigheter i denna saken och saker kunde ha gjorts bättre men jag ser inte en poäng att ta dem för presis allt. Jeg føler meg vel ganske sikker på at slike rutiner etter hvert vil komme på plass som resultat av evaulering av det siste årets hendeleser. Uhell/ulykker skjer jo bare andre, det kan jo ikke skje en selv.... De fleste som arbeider med QA-systemer og rutiner vet godt at det må planlegges for ting som ikke skal skje. En behøver jo ikke ha egenopplevd erfaring, det går jo an å lære av andres erfaring enten det er den finske skandalen eller enkeltutøveres feiltrinn. Vi sikrer oss vel mot brann og lager rømningsplaner/kriseplaner selv om vi aldri har hatt noe branntilløp? Derfor er jeg også litt overrasket over at det tydeligvis ikke finnes noen "hva hvis det likevel-plan" i et så stort forbund Hva med ditt/vårt eget forbund - har de alt 100% på stell hvis tilsvarende hadde skjedd?
|
|
|
[Re: HNK]
20/10/2016 10:37
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Utelukker ikke at Johaug ender opp med å avslutte karrieren før jul Får hun 12-15 mnd og mister VM, men rekker OL, så fortsetter hun. Får hun to år og mister OL, så legger hun opp. Ser VG skriver at hun sier at hun fortsetter uansett, men det tviler jeg sterkt på hvis OL ryker. Ganske tragisk utfall, men dopingreglene har jo malt opp et lite hjørne og (Ski-)Norge har malt seg enda lengre inn i det hjørnet ved deres bastante holdning overfor alle andre lands utøvere.
|
|
|
20/10/2016 10:38
|
jodajoda
Ringrev
|
Ringrev
Alle gjør feil, men. Du står frem på tv og forteller hele verden at du trippelsjekker alt, og rødflagga er for lengst oppe når du rusler på et apotek i utlandet. Jeg sliter litt med å skjønne hva du mener. Eller er du inne på noe moralske ekstravurderinger du mener er relevante? Skal det man sier på et tv-intervju ha noe som helst å si for behandling av dopingsaken? Har du noe betraktninger ang troverdigheten til et apotek i EU mot et apotek i Norge? Det jeg sier er at når Sundby saken fremdeles er det som blir diskutert i miljøet, da er utøvere kanskje enda litt mer på hugget for å være føre var. Burde være det i alle fall. Med det kjent og media hengende over, så hadde ikke jeg stolt på andre enn meg selv, spesielt når språk forviklinger kan oppstå i en helsekost forretning apotek i utlandet, det kan altså være rom for missforståelser, evt være mulig å glippe på et par vesentlige ting som f.eks. at denne kremen inneholder et stoff som har endelsen -bol som igjen burde få deg til å tenke en gang til. Ja legen har iflg dem selv sagt at det var han som sa at hun kunne bruke den, men alle utøvere på dette nivået, spesielt etter saken med Sundby burde verifisere dette selv.
|
|
|
[Re: Kjesk]
20/10/2016 10:38
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hva med ditt/vårt eget forbund - har de alt 100% på stell hvis tilsvarende hadde skjedd?
Det er garantert hull her også, men det finnes i alle fall en trinn for trinn plan for hvem som skal uttale seg, hva som skjer overfor utøver og klubb etc. når en positiv test måtte komme. Den ble fulgt i de to tilfellene vi har hatt med utøver med NCF elitelisens i moderne tid. Medieoppstyret ble naturlig nok langt mindre (dvs. knapt noe i det hele tatt) siden vi snakker om to utøvere som stort sett kun var kjent for spesielt interesserte (det er vel bare den indre familien som vet at vi da snakker om to "uhell", en sak med urent kosttilskudd og en sak med bruk av feil astmainhalator).
|
|
|
20/10/2016 11:01
|
Kjesk
Ringrev
|
Ringrev
Hva med ditt/vårt eget forbund - har de alt 100% på stell hvis tilsvarende hadde skjedd?
Det er garantert hull her også, men det finnes i alle fall en trinn for trinn plan for hvem som skal uttale seg, hva som skjer overfor utøver og klubb etc. når en positiv test måtte komme. Den ble fulgt i de to tilfellene vi har hatt med utøver med NCF elitelisens i moderne tid. Medieoppstyret ble naturlig nok langt mindre (dvs. knapt noe i det hele tatt) siden vi snakker om to utøvere som stort sett kun var kjent for spesielt interesserte (det er vel bare den indre familien som vet at vi da snakker om to "uhell", en sak med urent kosttilskudd og en sak med bruk av feil astmainhalator). OK. Men, hvis Edvald har behov for solkrem og vi tenker oss at den kan inneholde noe spennende, hvem godkjenner kremen? A - under TDF? Hans eget lag - uten innflytelse fra noen i Norge? B - under VM? Det norske lagets lege/leger?
|
|
|
[Re: Kjesk]
20/10/2016 11:11
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er garantert hull her også, men det finnes i alle fall en trinn for trinn plan for hvem som skal uttale seg, hva som skjer overfor utøver og klubb etc. når en positiv test måtte komme. Den ble fulgt i de to tilfellene vi har hatt med utøver med NCF elitelisens i moderne tid. Medieoppstyret ble naturlig nok langt mindre (dvs. knapt noe i det hele tatt) siden vi snakker om to utøvere som stort sett kun var kjent for spesielt interesserte (det er vel bare den indre familien som vet at vi da snakker om to "uhell", en sak med urent kosttilskudd og en sak med bruk av feil astmainhalator). OK. Men, hvis Edvald har behov for solkrem og vi tenker oss at den kan inneholde noe spennende, hvem godkjenner kremen? A - under TDF? Hans eget lag - uten innflytelse fra noen i Norge? B - under VM? Det norske lagets lege/leger? Edvald kan rådføre seg med den legen han/laget måtte ønske, men det er uansett hans eget ansvar, og det vet han meget godt selv (NCF er alt for små til å ha egen lege, de må støtte seg på OLT)
|
|
|
20/10/2016 12:31
|
jodajoda
Ringrev
|
Ringrev
Siden QA-systemer ble nevnt over her; det er først når folk begynner å tenke sjæl og være kreative at det smeller til tross for gode QA-systemer. Man skulle jo ikke tro det var mulig å klare å amputere feil fot når man har haugevis av sjekker og kontroller for å unngå feilbehandling. Men det skjer jo. Enten som følge av statistikk/uflaks eller som følge av at folk tenker sjøl.
Litt selvvurdering og tastefeil ved søk på google og vips står du der selv med dopingmidler i hånda.
Jeg klarer ikke å forstå hva som er problemet med disse særdeles enkle reglene, de er til for å følges ikke tolkes og bortforklares. Og de gjelder også lille søte fra Norge.
|
|
|
20/10/2016 13:14
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Litt selvvurdering og tastefeil ved søk på google og vips står du der selv med dopingmidler i hånda.
Hva googler man egentlig da?
|
|
|
20/10/2016 13:31
|
Juffe
Besatt
|
Besatt
Skremmende lett å finne noe ja. Huffameg.
'...once more, and more intensity!'
|
|
|
[Re: Juffe]
20/10/2016 13:39
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Det vet jeg. Men det er ganske lang vei fra å google EPO, finne en nettbutikk til man faktisk er blitt doper.
|
|
|
20/10/2016 13:44
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
De går stort sett fri bortsett fra bonustap. Fordi forsikringsselskaper ser det som dårlig reklame å være nazi på sånne ting. Husker du reklamene for [husker ikke hvem], som spilte på "rolig, det ordner seg?". Hele poenget med reklamen var at de sa at du var forsikret også mot uhell der du objektivt sett hadde skylden. Jeg forstår ikek helt hva du argumenterer for. Vil du ha vekk dopinggrenser, eller vil du at de som leverer egenmelding om at det var et uhell skal slippe utestengelse? Eller tenker du at lave verdier av dopingmidler skal tillates, selv om det er snakk om stoffer som ikke vil forekomme i kroppen med mindre man har aktivt gjort noe dumt. (Her kan man kanskje tenke seg høyere grenseverdier for typiske biff-dop, som i praksis innebærer at alle som ikke spiser kinesisk biff trygt kan ta litt piller så lenge de er under grensen.) I Johaug-saken er bevisene 100% klare og udiskutable: Hun har dopet seg. Hun hevder at det skjedde ved et uhell, men problemet hennes er at den delen ikke kan bevises. (Her kan det jo diskuteres hva hun egentlig hevder. Hun hevder hun er uskyldig, mens jeg vil tro at alle som hører historien vil mene at hun var grovt uaktsom dersom historien hennes er sann. Og når det gjelder doping er også grov uaktsomhet straffbart.)
|
|
|
[Re: anonym22]
20/10/2016 14:05
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Utelukker ikke at Johaug ender opp med å avslutte karrieren før jul Får hun 12-15 mnd og mister VM, men rekker OL, så fortsetter hun. Får hun to år og mister OL, så legger hun opp. Ser VG skriver at hun sier at hun fortsetter uansett, men det tviler jeg sterkt på hvis OL ryker. Fin anledning til å lage barn.
|
|
|
[Re: -Jan]
20/10/2016 15:33
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Utelukker ikke at Johaug ender opp med å avslutte karrieren før jul Får hun 12-15 mnd og mister VM, men rekker OL, så fortsetter hun. Får hun to år og mister OL, så legger hun opp. Ser VG skriver at hun sier at hun fortsetter uansett, men det tviler jeg sterkt på hvis OL ryker. Fin anledning til å lage barn. Sant, det hadde jeg helt glemt.
|
|
|
20/10/2016 16:26
|
Gammelogdesperat
Veteran
|
Veteran
Ser at skiforbundet plutselig fikk fart på sakene etter at kulturministeren lurte på hvorfor de ikke hadde fått ræva i gir enda, på "debatten", torsdag. Strakstiltak
iq
|
|
|
20/10/2016 16:43
|
fredriks
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Oj, jag har varit hos den nya sjefslegen några gånger.
|
|
|
20/10/2016 18:31
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
Jeg forstår ikek helt hva du argumenterer for. Vil du ha vekk dopinggrenser, eller vil du at de som leverer egenmelding om at det var et uhell skal slippe utestengelse?
Jeg argumenterer for et regelverk som ikke strider mot menneskerettighetskonvensjonen? Er det virkelig slik at du tror jeg vil ha bort dopinggrenser, eller gjør du deg ennå dummere enn du er? Enda dummere, heter det. Hvis du først skal kalle folk dumme..
|
|
|
20/10/2016 18:40
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Hvordan klarer du å trekke inn menneskerettighetskonvensjonen i dette?
|
|
|
[Re: Gråstein]
20/10/2016 18:46
|
OveJ
Fersking
|
Fersking
De går stort sett fri bortsett fra bonustap. Fordi forsikringsselskaper ser det som dårlig reklame å være nazi på sånne ting. Husker du reklamene for [husker ikke hvem], som spilte på "rolig, det ordner seg?". Hele poenget med reklamen var at de sa at du var forsikret også mot uhell der du objektivt sett hadde skylden. Jeg forstår ikek helt hva du argumenterer for. Vil du ha vekk dopinggrenser, eller vil du at de som leverer egenmelding om at det var et uhell skal slippe utestengelse? Eller tenker du at lave verdier av dopingmidler skal tillates, selv om det er snakk om stoffer som ikke vil forekomme i kroppen med mindre man har aktivt gjort noe dumt. (Her kan man kanskje tenke seg høyere grenseverdier for typiske biff-dop, som i praksis innebærer at alle som ikke spiser kinesisk biff trygt kan ta litt piller så lenge de er under grensen.) I Johaug-saken er bevisene 100% klare og udiskutable: Hun har dopet seg. Hun hevder at det skjedde ved et uhell, men problemet hennes er at den delen ikke kan bevises. (Her kan det jo diskuteres hva hun egentlig hevder. Hun hevder hun er uskyldig, mens jeg vil tro at alle som hører historien vil mene at hun var grovt uaktsom dersom historien hennes er sann. Og når det gjelder doping er også grov uaktsomhet straffbart.) Når jeg ser sånne innlegg som dette så skjønner jeg at denne del av forumet med rette kan kalles Snikksnakk, pølsevev, sludder og vås, det er 100% klart og udiskutabelt.
|
|
|
[Re: OveJ]
20/10/2016 18:47
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
Ingenting er udiskutabelt her inne 
|
|
|
20/10/2016 19:17
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
OK. Bare for å gjøre en liten ting klar først. Menneskerettighetene gir feks alle rett til fritt yrkesvalg. Det betyr i mine øyne ikke at Donald Trump kan klage på brudd på menneskerettighetene dersom han ikke får lov å være president.
Men hvilke menneskerettigheter mener du er brutt?
|
|
|
[Re: OveJ]
20/10/2016 19:18
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Når jeg ser sånne innlegg som dette så skjønner jeg at denne del av forumet med rette kan kalles Snikksnakk, pølsevev, sludder og vås, det er 100% klart og udiskutabelt.
Jeg leser det som at du mener det er diskuterbart om hun har vært dopet? Det kan selvfølgelig diskuteres aktsomhet, og om hun i det hele tatt har vært dopet på en straffbar måte. Men at hun har vært dopet er det da ikke tvil om?
|
|
|
|
|