Sundbys doping dom
|
Re: Sundbys doping dom
[Re: HNK]
17/10/2016 15:58
|
Max Power
Medlem
|
Medlem
Ikke mye til dobbel og trippelsjekking med andre ord. Dette kan få stor betydning i forhold til aktsomhetsvurderingen ved straffeutmåling - hun ligger enda dårligere an etter den "avsløringen". Kan kanskje hjelpe litt på troverdigheten. Kunne vært fristende for Johaug og legen å hevde at esken ble kastet før Johaug mottok salven, for at Johaug skulle få mildere straff. Dersom skiforbundet hadde hatt regien, ville nok dette blitt gjort, men sannheten kommer jo som regel frem til slutt.
|
|
|
[Re: sveinaa]
17/10/2016 16:38
|
fredriks
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Passer man på hva man inntar så går dette greit.
Nja, jag vet inte hur vanligt det är generellt men man kan ju faktiskt testa positivt för clenbuterol om man spist kött. Nu tror jag att det begynner bli rätt många utövare som har blivit frikända för clenbuterol eftersom de har varit i Kina eller Mexica. När testerna blir bättre och bättre på att finna små mängder stoff så riskerar man också att folk testar positivt utan att de gjort något som helst fel. Det är självklart ett problem att väldigt små mängder stoff i en test både kan vara resultatet av bevist doping för "länge" sedan och för exempel kontaminerad mat.
|
|
|
[Re: fredriks]
17/10/2016 16:41
|
fredriks
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Det är ju väldigt märkligt att de säger att Johaug fick tuben i boksen om nu historien är en cover up för något annat. Det borde ju också medföra ett längre straff.
Det är vansklig att se någon väldigt logisk förklaring på vad som har hänt.
|
|
|
17/10/2016 16:42
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Da virker jo regelverket. De blir frikjent 
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
17/10/2016 16:48
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
17/10/2016 17:00
|
fredriks
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Och hur säker kan man vara att man inte kan få i sig clenbuterol från spansk biff?
Poängen är att man inte kan vara säker på att man inte får i sig förbjudna stoff utan att göra något som helst fel och att det i många fall är omöjligt att veta och/eller bevisa var man fått i sig stoffet från.
Angående Clenbutoral i biff så var det ju en del doping experter (Arne Jungkvist tror jag bland annat sa något sådant) som sa att det var omöjligt att testa positivt om man inte spiste en ko (eller var det 10 kor?).
Nu har jag ingen aning om hur relevant detta är med dagens tester men tror att det är rätt klart att vi får i oss mycket rart från vann och vanlig mat.
|
|
|
17/10/2016 18:15
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
Angående Clenbutoral i biff så var det ju en del doping experter (Arne Jungkvist tror jag bland annat sa något sådant) som sa att det var omöjligt att testa positivt om man inte spiste en ko (eller var det 10 kor?).
Hvilket er en påstand som ikke er korrekt. Det kommer helt ann på hvor "dopa" kua er  WADA har jo gått ut og advart idrettsutøvere mot å spise kjøtt i Kina og Mexico. Michael Rogers (Saxo-Tinkoff...) ble frikjent etter å ha spist biff i Kina etter en positiv prøve høsten 2013. https://www.wada-ama.org/en/media/news/2011-11/athletes-must-show-caution-due-to-contaminated-meat-0
Instagram: @oivindbjerkseth
|
|
|
18/10/2016 17:17
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
Det er noe rart med tidslinjen i denne saken også, synes jeg.
Hvis Johaug hadde så vonde lepper at det var åpne, blødende sår, og hun slet med å sove og spise, skjønner jeg ikke hvorfor legen ikke begynte behandling umiddelbart. Det gikk over et døgn fra han undersøkte leppene til han dro til apoteket. Hadde jeg vært Johaug, hadde jeg krevd litt kortere reaksjonstid enn det...
|
|
|
[Re: EveSteve]
18/10/2016 17:30
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Har jo venta på det, ref. to tidligere poster. Mistanken bekreftet. Fast mønster at de bare legger positive kort på bordet med en gang, alt negativt må graves fram. Blir veldig overrasket om hun får mild straff nå dessverre. Fire måneder gir plenty mulighet for reell dopingkur. Tro om det er "fast" at det alltid er så lenge uten testing om sommeren? Da vil jo dette kunne planlegges. Det var jo for så vidt ganske brå muskelvekst hos Johaug fra en sesong til en annen for et par år siden. Lett å lage en historie om fast steroidkur for muskelbygging om sommeren her. Ikke det at jeg helt tror på det.
|
|
|
[Re: ]
18/10/2016 18:11
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
|
|
|
18/10/2016 18:13
|
EveSteve
Entusiast
|
Entusiast
Så kan en jo også spekulere i hvorfor det har gått 4 måneder mellom to tester. Verdens suverent beste langrennsløper skal jo selvsagt bli testet oftere enn det!
|
|
|
[Re: EveSteve]
18/10/2016 18:17
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Så kan en jo også spekulere i hvorfor det har gått 4 måneder mellom to tester. Verdens suverent beste langrennsløper skal jo selvsagt bli testet oftere enn det! Tonen fra flere utøvere har i mange år vært at de synes de testes for sjelden og har etterlyst hyppigere tester. Det hadde unektelig vært kjekt med testing hver 14. dag for å være trygg når testene oppdager mikrodoser.
|
|
|
18/10/2016 18:42
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Desverre ingen bombe. Er nok mest forbauset over hvordan dette blir håndtert. Er det TVprofilen og tåkeleggern som er arkitekt mon tro? Tar unektelig presset av mr Høgmo 
|
|
|
18/10/2016 18:43
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Hadde jeg vært sponsor hadde jeg følt meg like svikta som Alex, hehe.
|
|
|
18/10/2016 19:01
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Desverre ingen bombe. Er nok mest forbauset over hvordan dette blir håndtert. Er det TVprofilen og tåkeleggern som er arkitekt mon tro? Tar unektelig presset av mr Høgmo  Flere TV-profiler hentes jo inn som informasjonssjefer her og der. Det kan sikkert være bra folk med rett erfaring til å kommunisere med pressen og håndtere pressen i den daglige tralten. Men helt rett kompetanse til å håndtere krisesituasjoner eller strategisk kommunikasjon har de ikke nødvendigvis. Eller: har de tydeligvis ikke.
|
|
|
18/10/2016 20:27
|
HNK
Besatt
|
Besatt
Man kan jo også si at ettersom hun testes såpass ofte, og ofte uanmeldt, så kan hun ikke ta sjansen på å starte en dopingkur for hun vet aldri når hun blir testet. Med mindre hun da vet på forhånd pga innsideinformasjon at dopingkontrollørene kommer mandag kl.06:00. - ganske spekulativt og antyder korrupt antidopingsystem i Norge eller utro tjenere i Antidoping Norge Uansett synes jeg fire måneder uten test er vel mye, off season tatt i betraktning.
Legen kom ikke i gang med behandling raskere fordi han ikke var med på samlingen før et par dager før salvekjøpet, slik jeg har forstått det.
Tviler ikke på at Johaug har hatt dritvondt i underleppa, men at hun i et desperat øyeblikk selv stikker bort på apoteket, kjøper de kremene de har som angivelig skal virke best, og rett og slett tar sjansen. Finn videoovervåkning fra området og jeg tipper man ser Johaug selv.
Redigert av HNK; 18/10/2016 20:30.
|
|
|
18/10/2016 20:46
|
VegardSkedsmo
Avhengig
|
Avhengig
Litt om clostebol: http://mindandmuscle.net/articles/anabolic-steroids-clostebol/https://forums.t-nation.com/t/thoughts-on-clostebol/136573"This makes clostebol a very good choice as an anabolic as can be seen from the anabolic to androgenic ratio." Altså er clostebol lite androgent og mye anabolt, noe som er typisk for "jentebol". "it is less powerful than test in terms of mass/strength but still has some excellent anabolic effects with little to no sides." Clostebolen aromatiserer også ikke til DHT på samme måte som testosteron,og man unngår derfor maskulinisering når brukeren er kvinne. Noen fler som ser for seg at Johaug legger kortene på bordet for å redde skinnet best mulig når bevisene og indisiene styrkes?
|
|
|
[Re: VegardSkedsmo]
18/10/2016 20:59
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
Det sitter langt inne for meg å tro at Johaug har kjørt på med bevisst bruk av anabole steroider.
|
|
|
[Re: HNK]
18/10/2016 21:13
|
fredriks
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Legen kom ikke i gang med behandling raskere fordi han ikke var med på samlingen før et par dager før salvekjøpet, slik jeg har forstått det.
Det konstigaste är ju de där sista dagarna. Tidslinjen är väl: 28 eller 29 augusti får Johaug problem och tar kontakt med legen som är någon annanstans. På kvällen/natten den 1 september kommer de till samma plats. På morgonen 2 sept. möts de. 3 sept. köps salvan och Johaug får den på kvällen. Det går ju raskare att få hjälp via fastlegen... men det kan självklart finnas orsaker till att det tog en del tid.
|
|
|
19/10/2016 05:25
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Hvis Johaug plages med såre lepper "hele tida" har hun kanskje vent seg til dem (de såre leppene), og 3-4 dager uten krem eller lindring er kanskje akseptabelt så lenge hun vet at hjelpen er på vei. Ikke sikkert hun orket styret med å gå via fastlege heller, og syntes det var bedre at landslagslegen var på vei (han skulle vel ned til Livigno uansett (eller kom han ens ærend for å behandle leppene til Therese? I så fall veldig, veldig merkelig at han hadde glemt god-salven hjemme)).
|
|
|
19/10/2016 06:08
|
sigmund1
Ivrig
|
Ivrig
Jeg tror det er utrolig stor forskjell mellom hvor mage ganger utøvere testes og hvor mange ganger folk flest tror utøvere testes.
Mads Drange sa vel også i sin bok at det eneste tidspunktet på året det egentlig er noen vits å teste er off season i treningsperiodene, siden alle utøvere kan forutsi når de testes under konkurransesesongen.
Når de trekker frem at Johaug har vært testet 20 ganger i løpet av et år er dette et helt irrelevant tall, det interessante er hvor ofte hun er testet uanmeldt. Jeg teller 17 seiere i sesongen 2015 - 2016. Er det noen som vet om vinnere i verdenscupen alltid testes? Isåfall betyr det jo at hun i realtiteten vet når omtrent alle testene gjøres.
|
|
|
[Re: ]
19/10/2016 06:51
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Det er vel ikke veldig morsomt? Men i denne saken er det jo så mange usannsynlige ting som har skjedd, at et sånt scenario vel godt kan føye seg inn som en teoretisk mulighet. Samtidig som jeg ikke tror at Johaug har dopet seg, så er det allikvel vanskelig for meg, som for mange andre, å tro at de ikke skulle sjekke salven bedre. Beklager viss jeg tøyde strikken for langt etter din smak... Nei, jeg misforstod. Jeg trodde du lo av teorien min ved å kalle det en konspirasjon.
|
|
|
[Re: sigmund1]
19/10/2016 06:54
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Jeg tror det er utrolig stor forskjell mellom hvor mage ganger utøvere testes og hvor mange ganger folk flest tror utøvere testes.
Mads Drange sa vel også i sin bok at det eneste tidspunktet på året det egentlig er noen vits å teste er off season i treningsperiodene, siden alle utøvere kan forutsi når de testes under konkurransesesongen.
Når de trekker frem at Johaug har vært testet 20 ganger i løpet av et år er dette et helt irrelevant tall, det interessante er hvor ofte hun er testet uanmeldt. Jeg teller 17 seiere i sesongen 2015 - 2016. Er det noen som vet om vinnere i verdenscupen alltid testes? Isåfall betyr det jo at hun i realtiteten vet når omtrent alle testene gjøres. Der har du ganske sikkert 17 av testene ja. Det virker på meg som det fortsatt er "lett" å dope seg i hovedtreningsperioden. Da blir det vanskelig å bevise sin uskyld. Og det er jo nettopp derfor bol er forbudt uansett hvor lite man finner spor av.
|
|
|
[Re: anonym22]
19/10/2016 07:17
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Når de trekker frem at Johaug har vært testet 20 ganger i løpet av et år er dette et helt irrelevant tall, det interessante er hvor ofte hun er testet uanmeldt. Jeg teller 17 seiere i sesongen 2015 - 2016. Er det noen som vet om vinnere i verdenscupen alltid testes? Isåfall betyr det jo at hun i realtiteten vet når omtrent alle testene gjøres. Der har du ganske sikkert 17 av testene ja. Det virker på meg som det fortsatt er "lett" å dope seg i hovedtreningsperioden. Da blir det vanskelig å bevise sin uskyld. Og det er jo nettopp derfor bol er forbudt uansett hvor lite man finner spor av. Om man bruker sprøyter så har man et vindu på 14 dager. Det finnes sikkert noen som er villige til å ta den risikoen. Det som allikevel blir litt rart her at dersom dette er en kur. Hvorfor timet man det ikke bedre? Lettere å stikke av hjemme... Ble det gjort justeringer på datoer for oppholdet?
|
|
|
19/10/2016 07:57
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
|
|
|
19/10/2016 08:14
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har veldig lyst å trykke siste alternativ, men jeg er nok en del av den naive befolkningen som sliter med å se at skilandslaget bedriver systematisk doping. Men om man ser litt på våre to desidert beste jenteløpere, bjørgen og johaug, så ser de jo temmelig muskuløse ut. Spesielt bjørgen ser jo ut som hun kunne deltatt i en hvilken som helst fitnesskonkurranse for menn. Heldig genetisk, eller systematisk doping med "jentebol"? 
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
[Re: Hoaas]
19/10/2016 08:52
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Jeg begynner å bli litt rusten i halsen. Ser at apoteket selger disse halsdropsene, men er litt skeptisk. Fredrik, tror du de står på dopingslista? 
Redigert av Øyvind V; 19/10/2016 08:52.
|
|
|
19/10/2016 08:58
|
brede
Entusiast
|
Entusiast
Etter at Johannes Dürr ble tatt for EPO bruk og sa at han hadde blitt testet 14 ganger mens han dopet seg uten positivt resultat så innså jeg at doping langt på vei er en moralsk greie. Sannsynligheten for å ta de som virkelig prøver å jukse og har ressurser til å gjøre det skikkelig er deprimerende liten. Stort sett vil de som vil klare å jukse uten å bli tatt for det.
I det lyset blir det ganske makabert at man grisebanker klossmajorer som Johaug, Agostini og Bugge ut av idretten mens feks russere som har vært inkludert i organisert doping fortsatt får delta.
En annen diskusjon som kan bli interessant fremover er den om dopingdømte skal miste retten til å delta i fremtidige OL. Tipper oppfatningen til den sanksjonen endrer seg om Johaug får en utestengelsesdom - og hva med Sundby?
Når sykkelparken har høyere verdi enn bilparken er prioriteringene i vater.
|
|
|
[Re: brede]
19/10/2016 09:44
|
HNK
Besatt
|
Besatt
En annen diskusjon som kan bli interessant fremover er den om dopingdømte skal miste retten til å delta i fremtidige OL. Tipper oppfatningen til den sanksjonen endrer seg om Johaug får en utestengelsesdom - og hva med Sundby?
Og det er her man må se at sakene med Sundby og Johaug er fryktelig forskjellige. Johaug er soleklart tatt for et ulovlig stoff. Sundby er tatt for feil bruk av et lovlig stoff man trenger tillatelse til å ta slik han gjorde. Det er ganske interessant å lese kommentarfeltene i Johaug-saker. Er en forbausende mangelfull forståelse av regelverket og hva det generelt vil si å være toppidrettsutøver. "Johaug er så søt og snill, og har lagt ned så mye arbeid for å bli best - dette blir bare urettferdig!!! #heksejakt #mobbing ." - slike kommentarer er søren meg overalt i alle kommentarfelt. At toppidrett skal være på like vilkår tenker ingen på. At Johaug har fått hele pakken med krem med 'Clostebol' skrevet klokkeklart på tuben og likevel lar være å sjekke med WADA, driter alle i fordi hun fikk jo alt fra legen. Heng legen! er gjennomgangsmelodien. Han må mest sannsynlig forvente at det reises sak mot seg, og kan blant annet bli fratatt lisensen. Come an folkens, kom ut av hulene deres og trekk litt luft. Antidoping Norge sier det helt greit i sitt fremlegg i dag der Johaug suspenderes i to måneder eller frem til påtalenemnden i Antidoping Norge fatter vedtak om utestengelse: "Hun kan ikke sies å ha opptrådt uten skyld". Og her: http://www.vg.no/sport/langrenn/therese-...rem/a/23823427/...er ikke som at skilandslaget er helt uten kontrollrutiner heller! Det hølet i bakken de har begynt å grave blir bare dypere og dypere. Kan det virkelig glippe på så elementære ting i så mange ledd, eller er det noen som ljuger?
Redigert av HNK; 19/10/2016 09:51.
|
|
|
|
|