Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 19 av 37 1 2 17 18 19 20 21 36 37

Sundbys doping dom

Re: Sundbys doping dom [Re: Tange] #2354711 14/10/2016 13:17
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Tange
Sitat: hilmer
Med de ressursene langrennsfolket rår over så finner jeg det ytterst tvilsomt at en lege som er ansatt for å passe på akkurat dette gjør en slik feil.

Ahh, kom igjen. Fyren har vært (landslag?)lege i snart 40 år. Toget (kunnskapen) har gått forlengst for ham. Men han får sikkert et lite plaster på såret og litt salve at på til.
Noen som kan skjekke om han stuper i fritt fall mot bakken?

Bendiksen er hyret inn som medisinsk konsulent av salveprodusenten... ICON_TONGUE

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Sundbys doping dom [Re: Gråstein] #2354712 14/10/2016 13:17
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Gråstein
Det som presenteres fra Johaug og legen høres veldig troverdig ut, og som mange andre håper jeg hun er uskyldig. Men jeg håper også at hun straffes. Hardt.

La oss ta det motsatt vei. En langrennsløper ønsker å bli bedre ved å dope seg. Hvordan går hun frem?

Først så trenger hun selvfølgelig å finne et stoff som gir en effekt. Et anabolt steroid høres ikke dumt ut for musklene, og helst skulle hun hatt noe EPO'ish også.

Det aller beste er å finne et stoff som ikke spores i kroppen. Om det ikke går, så finner du stoffer som brytes ned fort. Aller helst finner du et stoff det ikke finnes gode tester for.

En annen viktig ting er å være forberedt på at noe går galt. Plutselig kommer det nye tester som sporer nye stoffer, eller du har slurvet med et eller annet. Et problem med feks EPO har vel vært at når det først dukker opp i en prøve så er det veldig vanskelig å forklare hvordan det havnet der?

Du leter altså etter et stoff som ikke bare gir effekt, det må også i worst case kunne forklares.

Som det har vært påpekt tidligere testes folk oftere og mer uforutsigbart. Du kan altså ikke ta store doser om gangen, fordi det ikke kan bortforklares.

I denne situasjonen kan man tenke seg en fremgangsmåte omtrent som følger:

Etter litt søking finner man et anabolt steroid som finnes i en salve som kjøpes på apotek rundt om i verden. At den ikke kan kjøpes i Norge ser man på som en fordel, for man skal helst benekte detaljkunnskap om den. Salven bør helst kunne hjelpe mot plausible problemer som sittesår, solbrenthet, gnagsår eller andre uskyldige ting alle kan få når som helst.

Med denne unnskyldningen etablert sjekker man ut hvor mye det er mulig å få i seg gjennom salven. Da har du skaffet deg oppskriften på hvor mye du kan ta i perioder der du ikke regner med å bli testet. (Aller helst skal du ta stoffer som er ute av kroppen allerede neste morgen) Skulle det dukke opp on overraskende tekst fører du opp salven på skjemaet for å etablere unnskyldningen som en glipp. (Med mindre du vil gamble på at testen ikke gir utslag, men dette bør du ha kontroll på.)

Igjen. Jeg håper Johaug ikke har vært så kynisk. Men samtidig som at storyen hennes høres troverdig ut for en uskyldig utøver, kunne den like gjerne tilhørt en som har prøvd å lure systemet. Og fordi man ikke kan sette Johaug i båsen for uskyldige fordi hun er søt og snill, må hun straffes som om hun har gjort dette med vilje.

Dette!

Selv om hun er "uskyldig" så må hun straffes av akkurat de grunner du nevner. Uansett om hun heter Johaug, Bjørgen eller Kari Nordmann-langt-faen-nede-på-resultatlistene. Likhet for loven, samt at loven/regelverket skal virke avskrekkende på de som virkelig gjør noe galt.

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: Sundbys doping dom [Re: sveinaa] #2354713 14/10/2016 13:19
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: sveinaa

Bendiksen er hyret inn som medisinsk konsulent av salveprodusenten... ICON_TONGUE

Hva skal den derre emoticon forestille, noen med sår på leppene?

Re: Sundbys doping dom [Re: fredriks] #2354714 14/10/2016 13:23
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Tatt for mye salve?

Re: Sundbys doping dom [Re: sveinaa] #2354715 14/10/2016 13:28
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: sveinaa
[
Ja da, men trenger vi IOC-/FIFA-light i norsk idrett? Det er meningsløst og henger ikke på greip at det er behov for en så stor administrasjon/støtteapparat for toppen når det ikke hjelper for prestasjonen. Ski gjør det jo bra da, men de fleste andre idretter er vi ikke gode i.

Sannsynligvis ikke. Noen gode eks-utøvere som gjerne har fullført en utdanning, mens eller etterpå, og en god manager kan sikkert gjøre jobben minst like bra.
Problemet er nok at ansettelsesrutinen for folk i 'OlT' &co går heller i dura:
'Vi trenger noen til...... kunne du tenkt til å .......'(alt., folk som er innefor gutteklubben grei oppfordres til å søke)
enn:
'Person med følgende kavalifikasjoner søkes til stilling (liste over kvalifikasjoner langt som et vondt år følger) ........ folk med god erfaring fra næringslivet oppfordres til å søke.

Re: Sundbys doping dom [Re: fredriks] #2354716 14/10/2016 13:29
S
sigmund1 Offline
Ivrig
Ivrig
S
Til alle dere som relativt ukritisk aksepterer denne utrolige tynne historien så har jeg et par bruer, et ganske flott tårn og et par pyramider å selge. Bare ta kontakt - lover en god pris!

Jada, vi har alle gjort tabber på jobb, både små, store og en og annen kjempestor men at en tabbe av denne størrelsen er det ikke mange som har gjort.

Skiforbundet vil altså at jeg skal tro på følgende:
Therese Johaug sliter ofte med munnsår, på veien til høydeopphold, hvor dette vil være en vanlig plage, glemmer hun selv og det ekstremt proffe støtteapparatet den medisinen hun vanligvis bruker for dette. Så langt så vel, dette er en liten tabbe som de fleste av oss vil kunne gjøre.

Men deretter, legen går på apotek, kjøper en salve som inneholder doping, gir denne til Johaug, på spørsmål om denne er doping svarer han nei, uten at han har sjekket overhodet og gir tuben til Johaug. Seriøst?
Det er ikke noe tidspress for tabben, noen minutter fra eller til spiller ingen rolle.

Dette er kjernekompetanse for både Johaug og legen, ingen av de gjør et minimum av sjekking, på krem, som alle vet kan inneholde stoffer på lista. På toppen av det hele står det et svært stempel på esken om at dette er doping.

Igjen, seriøst?
Jeg aner ikke hva som har skjedd, men jeg er ganske så sikker på at det de sier har skjedd ikke er det som har skjedd.

Re: Sundbys doping dom [Re: anonym22] #2354717 14/10/2016 13:29
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: anonymous22
Tatt for mye salve?

Man vet aldri når sola slår gjennom så greit å være føre var!

Re: Sundbys doping dom [Re: sigmund1] #2354719 14/10/2016 13:33
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: sigmund1
Til alle dere som relativt ukritisk aksepterer denne utrolige tynne historien så har jeg et par bruer, et ganske flott tårn og et par pyramider å selge. Bare ta kontakt - lover en god pris!

Jada, vi har alle gjort tabber på jobb, både små, store og en og annen kjempestor men at en tabbe av denne størrelsen er det ikke mange som har gjort.

Therese Johaug sliter ofte med munnsår, på veien til høydeopphold, hvor dette vil være en vanlig plage, glemmer hun selv og det ekstremt proffe støtteapparatet den medisinen hun vanligvis bruker for dette. Så langt så vel, dette er en liten tabbe som de fleste av oss vil kunne gjøre.

Men deretter, legen går på apotek, kjøper en salve som inneholder doping, gir denne til Johaug, på spørsmål om denne er doping svarer han nei, uten at han har sjekket overhodet og gir tuben til Johaug. Seriøst?
Det er ikke noe tidspress for tabben, noen minutter fra eller til spiller ingen rolle.

Dette er kjernekompetanse for både Johaug og legen, ingen av de gjør et minimum av sjekking, på krem, som alle vet kan inneholde stoffer på lista. På toppen av det hele står det et svært stempel på esken om at dette er doping.

Igjen, seriøst?
Jeg aner ikke hva som har skjedd, men jeg er ganske så sikker på at det de sier har skjedd ikke er det som har skjedd.

Du antyder vel ikke at Bendiksen har brukt salven ICON_SHOCKED

Re: Sundbys doping dom [Re: anonym22] #2354720 14/10/2016 13:34
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Tatt for mye salve?

Åh, filler'n!

Refleksjonen i brillene minner litt om denne.

Re: Sundbys doping dom [Re: fredriks] #2354721 14/10/2016 13:34
J
jman76 Offline
Entusiast
Entusiast
J
Tipper hun får to år for dette. Tragisk sorti.

Re: Sundbys doping dom [Re: Marøder] #2354722 14/10/2016 13:38
S
sigmund1 Offline
Ivrig
Ivrig
S
Sitat: Marøder
Det at det er forenelig med bruk av krem, betyr ikke at det er uforenelig med andre type bruk også. De sier egentlig bare at bruk av kremen ville gi slike verdier. Johaug har tidligere slitt med å bygge raske muskler og dette har vært hennes fremste svakhet som langrenssløper.

det ser ikke ut som hun har hatt problemer med å bygge muskler den siste tiden hvis man skal dømme ut fra disse bildene:

[/url]

[url=http://gfx.aftonblade...2/sz518528.jpg]

Re: Sundbys doping dom [Re: sigmund1] #2354723 14/10/2016 13:39
S
sigmund1 Offline
Ivrig
Ivrig
S
Forsøker en gang til med bilde nummer to.
[url=[url=http://www.cdn.tv2.no/images?imageId=5417197&x=0&y=10.727969348659004&cropw=100&croph=50.114942528735625&width=665&height=375][/url]]TV2[/url]

Redigert av sigmund1; 14/10/2016 13:43.

Re: Sundbys doping dom [Re: sigmund1] #2354726 14/10/2016 13:43
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T

Igjen, seriøst?

Akkurat som at du er ganske sikker på det, er jeg ganske sikker på at akkurat denne gangen er det ikke doping med vilje. Akkurat som deg vet jeg ikke hva som har skjedd. Jeg har sett flygere og flymekanikere gjøre dumme feil, selv oversett samme feilen, og tviler ikke på at idrettsutøvere kan gjøre det også. Mennesker gjør dumme ting.

Re: Sundbys doping dom [Re: Tange] #2354727 14/10/2016 13:44
sveinaa Offline
More than words
More than words
Tatt for mye salve?

Åh, filler'n!

Refleksjonen i brillene minner litt om denne.

Bendiksen er vel ikke lege for skiskytterne og?

Re: Sundbys doping dom [Re: Tor Arne] #2354728 14/10/2016 13:45
S
sigmund1 Offline
Ivrig
Ivrig
S
Det kan være at det ikke er, men kjøper du historien?
Og bare for å understreke hvor lite troverdig dette er, han skal altså ha gitt totalt blanke i den enkleste sjekken midt i en periode hvor man allerede har Sundby saken?

Re: Sundbys doping dom [Re: sigmund1] #2354729 14/10/2016 13:45
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det ser jo ekstra "jævlig" ut når hun ikke eier ett gram fett på kroppen ICON_WINK Men jeg tror hun begynte med mye mer styrketrening for noen år siden, det var jo en periode hun så ut som et skjelett med hud trekt over.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Sundbys doping dom [Re: sigmund1] #2354730 14/10/2016 13:47
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Igjen, seriøst?

Bare så dette er sagt. Vi snakker bare om idrett her altså, litt større tidsfordriv enn en vanlig hobby. Ikke noen mer.

Men ja, i Norge hvor tillitten til 'autoriteter' er tilnærmest ubegrenset så anser jeg det ikke for usannsynlig at Johaug har trippelsjekket ved å spørre legen om salven var OK. Altså i hennes øyne er det å spørre denne legen det samme som å sjekke tre ganger selv (ingen aning ellers om hvor smart Johaug selv er).

Så gjenstår det legen. Som jeg nevnte lenger oppe så har han vært i faget i noen år, og som jeg nevnte litt mindre langt oppe så har vel han også en nesten ubegrenset tillitt til 'autoriteter'. At han i dette tilfelle er 'autoriteten' selv endrer ikke på dette. Bare følg med på en valig politisk debatt hvor politikerne kommer med beviselig feil, fake påstander eller løgn. Han har jo så lang erfaring så han tar dette lett på sparken. Var jo hans egen tabbe at han ikke tok med noe fra Norge.
Kanhende han bare var ute etter bare én spesiell ingediens og da han så den på listen så gadd han ikke å sjekke mer. Hvorfor skulle han? Han har jo nesten 40 års erfaring og Italie er tross alt ikke øst-Europa.

Og på esken står det jo en rød strekk gjennom ordet 'doping', det kan jo ikke bety noe annet enn at det ikke inneholder doping.

Re: Sundbys doping dom [Re: sigmund1] #2354731 14/10/2016 13:49
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Marøder
Det at det er forenelig med bruk av krem, betyr ikke at det er uforenelig med andre type bruk også. De sier egentlig bare at bruk av kremen ville gi slike verdier. Johaug har tidligere slitt med å bygge raske muskler og dette har vært hennes fremste svakhet som langrenssløper.

det ser ikke ut som hun har hatt problemer med å bygge muskler den siste tiden hvis man skal dømme ut fra disse bildene:

]

Sånn, fikset den for deg.

Re: Sundbys doping dom [Re: Tange] #2354735 14/10/2016 13:53
S
sigmund1 Offline
Ivrig
Ivrig
S

Bare så dette er sagt. Vi snakker bare om idrett her altså, litt større tidsfordriv enn en vanlig hobby. Ikke noen mer.

Men ja, i Norge hvor tillitten til 'autoriteter' er tilnærmest ubegrenset så anser jeg det ikke for usannsynlig at Johaug har trippelsjekket ved å spørre legen om salven var OK. Altså i hennes øyne er det å spørre denne legen det samme som å sjekke tre ganger selv (ingen aning ellers om hvor smart Johaug selv er).

Dette er jeg enig i. Og hvis det hadde skjedd vil jeg påstå Johaug ikke har gjort noe galt heller.

Så gjenstår det legen. Som jeg nevnte lenger oppe så har han vært i faget i noen år, og som jeg nevnte litt mindre langt oppe så har vel han også en nesten ubegrenset tillitt til 'autoriteter'. At han i dette tilfelle er 'autoriteten' selv endrer ikke på dette. Bare følg med på en valig politisk debatt hvor politikerne kommer med beviselig feil, fake påstander eller løgn. Han har jo så lang erfaring så han tar dette lett på sparken. Var jo hans egen tabbe at han ikke tok med noe fra Norge.
Kanhende han bare var ute etter bare én spesiell ingediens og da han så den på listen så gadd han ikke å sjekke mer. Hvorfor skulle han? Han har jo nesten 40 års erfaring og Italie er tross alt ikke øst-Europa.

Og på esken står det jo en rød strekk gjennom ordet 'doping', det kan jo ikke bety noe annet enn at det ikke inneholder doping.

Dette er helt utenkelig spør du meg.

Du gjør ikke en tabbe på det eneste feltet hvor du absolutt ikke kan gjøre en tabbe når du verken har tidspress eller noe som annet press.

Jeg er dessuten helt uenig i at vi er spesielt autoritetstro i Norge, snarer tvwert imot tror jeg Norge er et av de landene som er aller minst autoritetstro. Men det er en avsporing av denne debatten.

Re: Sundbys doping dom [Re: sigmund1] #2354737 14/10/2016 13:57
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T

Du gjør ikke en tabbe på det eneste feltet hvor du absolutt ikke kan gjøre en tabbe når du verken har tidspress eller noe som annet press.

Jo, det gjør man. Det skjer hele tiden.

Re: Sundbys doping dom [Re: Tor Arne] #2354739 14/10/2016 14:00
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: Tor Arne

Jo, det gjør man. Det skjer hele tiden.

Jepp, og jeg kan underskrive på at det er helt vanlig at mennesker IKKE lærer av sine feil. frown

Re: Sundbys doping dom [Re: fredriks] #2354740 14/10/2016 14:04
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Det vil bil en avsporing ja, men google gjerne litt om høy tillit autoritet norge' i kombinsjaon med 22. juli. Det har vært forsket en del om dette både før og etter.

Re: Sundbys doping dom [Re: Tange] #2354741 14/10/2016 14:09
EgilS Offline
More than words
More than words
Det vil bil en avsporing ja, men google gjerne litt om høy tillit autoritet norge' i kombinsjaon med 22. juli. Det har vært forsket en del om dette både før og etter.

Jeg har vel forstått det som at vi i Norge har høy tillit mennesker imellom generelt. Det som det virker som vi (heldigvis) ikke har er høy respekt for autoriteter.

Re: Sundbys doping dom [Re: Tange] #2354742 14/10/2016 14:10
S
sigmund1 Offline
Ivrig
Ivrig
S

Mulig vi snakker litt forbi hverandre. Har vi høy tillit til samfunnets institusjoner i Norge? Ja, det tror jeg absolutt, og det med god grunn. De fleste institusjoner fungerer ekstremt bra, korrupsjonen er lav OSV.

Med liten autoritetstro mente jeg at i Norge er vi gjennomgående lite redde for å være uenig med noen selvom de har en posisjon med autoritet.

Re: Sundbys doping dom [Re: fredriks] #2354743 14/10/2016 14:10
T
tparsli Offline
Veteran
Veteran
T
Nå dør det f.eks piloter (småfly) hver eneste år, fordi de gjør elementære feil uten stress eller andre forklaringsfaktorer.

Og når et kirurgisk team kan amputere feil kroppsdel (i en planlagt operasjon som ikke haster), er det vel ikke så vanskelig å forstå at en enkelt lege kan gjøre feil?

De som jobber med risikohåntering aksepterer at feil gjøres, men bygger systemer som håndterer feilen før den får alvorlige konsekvenser.
Man prøver også å bygge flere overlappende systemer, slik at et eller flere kan svikte samtidig.

I dette tilfellet har man satset alt på et kort (Bendiksen) -og må betale prisen når feil oppstår. Hadde også utøver kontrollert legemiddelet, ville sannsynligvis feilen vært oppdaget før den fikk konsekvenser.

Thomas
Re: Sundbys doping dom [Re: EgilS] #2354744 14/10/2016 14:10
S
sigmund1 Offline
Ivrig
Ivrig
S
Sitat: EgilS

Jeg har vel forstått det som at vi i Norge har høy tillit mennesker imellom generelt. Det som det virker som vi (heldigvis) ikke har er høy respekt for autoriteter.

Takk, du sa det jeg forsøkte å si bare mye mer treffende.

Re: Sundbys doping dom [Re: fredriks] #2354748 14/10/2016 14:24
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Jeg er enig i dette, Sigmund. De utøverne er så dressert opp i å være lydige og lever så mye innnfor landslagsboblen at det ikke virker urimelig. Johaug mente hun hadde dobbeltsjekket da hun hadde spurt og fått et helt tydelig svar. I tilfelle en feil med maksimalt tragiske konsekvenser for henne.

Derimot, at en så dreven lege skal glemme å sjekke ingredienser i en lokalt kjøpt medisin merket tydelig "doping" i en tid all oppmerksomhet fra pressen er brudd på dopingbestemmelser og ansvar for dette... det er ikke mulig å tro. Han kjøpte en lovlig og en ulovlig salve, og begynte jammen å prøve den lovlige først.

Så jeg heller fortsatt mest mot teorien at da den ikke virket ga han Clostebol-salven uten å si til Johaug hva det var. Han løy da han sa den var trygg, altså. Ny test i år er mer følsom, kanskje han hadde glemt om den. Kanskje han feilberegnet nedbrytningshastighet eller opptatt dose. Hvem vet.

Ja, det virker usannsynlig. Men vi er jo tomme for sannsynlige muligheter, hele situasjonen er usannsynlig. Og det er uansett ikke mulig å tenke seg at han ikke hadde fått med seg at Trofodermin er doping. Det står dopingadvarsel på esken.

Men skiledelsen er jo helt utrolig ute å kjøre.

Deres egen historie om Sundbysaken er at Sundby er forpliktet til å gjøre som det medisisnke apparatet sier. Han gjorde det, og som følge av det ble han altså tatt og dømt for doping.

Deres egen historie om Johaugsaken er utøverne fortsatt er forpliktet til å gjøre som det medisinske apparatet sier. Hun har så gjort som legen sier, en annen lege denne gang for godt mål, og som følge av det er hun tatt for doping. Og kommer etter alle solemerker til å bli dømt.

I de halvannet år skiledelsen har kjent til at deres medisinske apparat har tatt for lett på doping, har de ikke tatt noen grep. Det eneste som har skjedd er at de har utnevnt et granskningsutvalg, og det først etter at de lenge ble drevet fra skanse til skanse. Ingen tiltak, ingen opprydning, ingen presisering av verdier, ingen praktiske sikringstiltak. Selv når han ble presset av kulturministeren i går, kunne han ikke si noe han hadde gjort siste uke annet enn å ta vare på Johaug og Bendiksen. Ellers ventet han bare på granskningsutvalget.

Det er rett og slett en avskjedsøknad pr handlingslammelse fra en toppleder, sammen med tilsvarende ansvarlige underledere.

Redigert av oyvin; 14/10/2016 14:27.

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Sundbys doping dom [Re: -Jan] #2354752 14/10/2016 14:59
Gammelogdesperat Offline
Veteran
Veteran
Sitat: -Jan
Sitat: Gammelogdesperat
Pga av stadig bedre testing, så har vel en av løsningene vært å mikrodosere div. preparater gjennom salver, plaster, kremer etc. som påføres utenpå kroppen, i kroppshulrom o.lign.

Har du ei kjelde som kan bekrefte at slike metodar blir bruka til mikrodosering?

Google testosterone gels patches creams, feks.

iq
Re: Sundbys doping dom [Re: EgilS] #2354756 14/10/2016 15:33
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: EgilS

Vi har høy tillit til autoriteter og.

Tillitsmålinger har vist at tilliten til norsk politi er høy sammenliknet med de fleste andre land,

Politiet nyter generell høy tillit i samfunnet

Sosial aksept av politiets autoritet er avgjørende. ▫ Norsk politi har hatt, og har høy grad av tillit

Jeg er ikke overrasket over resultatet. Sammenlignet med andre land er Norge preget av høy politisk tillit, det vil si tiltro til myndigheter og organisasjoner,

Bare trekker noen frem, sammenhengen er lett å finne.

Jeg, mener denne tilliten også er lett å se i helsesammenheng. Om det er ved fødsel eller det siste steget, begravelsen.

Re: Sundbys doping dom [Re: Tange] #2354760 14/10/2016 15:51
S
sigmund1 Offline
Ivrig
Ivrig
S
Enten snakker vi forbi hverandre eller så er vi uenige. At vi har høy tillit til politiet er jo ikke rart. I det store og det hele er vårt politi tålelig flinke, ikke korrupte og brukbart organisert. Det er liten sannsynlighet for å bli dømt uskyldig og de fleste kan stole på at politiet ikke vilkårlig huker tak i deg og lager problemer. Derfor har vi tillitt.

det samme gjelder politiske myndigheter, leger, helsevesen OSV. Jeg mener fortsatt at vi er et av de landene med lavest respekt for autoriteter som sådann.

Dine sitater rokker ikke ved dette bildet for meg. Et kjapt googlesøk som du anbefalte med en like rask skumming av treffene var mitt inntrykk at min oppfatning står seg.

Side 19 av 37 1 2 17 18 19 20 21 36 37

Moderator  support