Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 18 av 37 1 2 16 17 18 19 20 36 37

Sundbys doping dom

Re: Sundbys doping dom [Re: Hoaas] #2354589 14/10/2016 09:00
F
fredriks Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
F
Och hur lång är halveringstiden för den aktuella steroiden? Det verkar ju faktiskt som att väldigt små mängder tagit som salva slår ut på tester.

Re: Sundbys doping dom [Re: fredriks] #2354590 14/10/2016 09:07
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Clostebol er sporbart i 30 dager etter avsluttet bruk. Men det er vel få, om noen, som bruker clostebol i dag for å dope seg. Det er et gammeldags steroid med lang halveringstid. Det er mange alternativer med både bedre effekt og kortere halveringstid. Poenget var at det er svært små doser en utøver trenger av steroider for å ha en god effekt av det.
Som sveinaa var inne på kan effekter være vektreduksjon uten muskeltap, raskere restitusjonstid osv.

Når salve påført leppene slår ut på tester, så sier det meg at det absolutt er mulig å utføre mikrodoseringer vha plastre, gels o.l.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Sundbys doping dom [Re: fredriks] #2354610 14/10/2016 10:02
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Husk at virkestoffet ikke nødvendigvis er det som spores - det kan være reststoffer som man finner som gjør at testen slår ut. Reststoffene forsvinner ikke nødvendigvis like raskt som virkestoffet.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Sundbys doping dom [Re: fredriks] #2354613 14/10/2016 10:08
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jau, akkurat det har jeg ikke peiling på. De som driver med doping har nok en god oversikt over hvilke stoffer som er "safest" å ta, og når.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Sundbys doping dom [Re: fredriks] #2354632 14/10/2016 10:57
ket Offline
Ringrev
Ringrev
Det er vel ikke usannsynlig at hun kan ha fått i seg sterkere stoffer enn closetbol, og at lipsylen er bare en dekkoperasjon når de skjønte at det ville gå til h.....

Re: Sundbys doping dom [Re: ket] #2354638 14/10/2016 11:01
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: ket
Det er vel ikke usannsynlig at hun kan ha fått i seg sterkere stoffer enn closetbol, og at lipsylen er bare en dekkoperasjon når de skjønte at det ville gå til h.....

Dette er foreslått tidligere i tråden også. Antidoping norge sier at de målte verdiene er forenlig med bruk av krem.
Neppe noe dekkoperasjon, utover å dekke til sårene på leppa.

- Stefan
Re: Sundbys doping dom [Re: fredriks] #2354639 14/10/2016 11:02
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Noen som vil stikke ut hodet på hvem som først får sparken av Semb/Høgmo (nå nr 81 på rankingen bak Færøyene) og Røste/Løfshus (klovnekomitèen) og i såfall når.....

Kan vanskelig tenke meg miljøer med sterkere gutteklubben faktor. Jeg tipper vi for en gangs skyld ser et par tre stykker hevet over hvermansen som rykkes ut av dunputetilværelsen og ut i gjørma. Førstemann ut er Høgmo som tar med seg Semb i samme pressekonferanse før jul og når den sent-arbeidende granskningen av skiforbundet er ferdig ryker Røste/Løfshus. Det å forvalte norges sterkeste merkevare og stolthet (da snakker vi IKKE ballspill) på en slik måte er utilgivelig for folk som har vært i miljøet i en mannsalder.....

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Sundbys doping dom [Re: EmilZipp] #2354643 14/10/2016 11:11
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: EmilZipp
Noen som vil stikke ut hodet på hvem som først får sparken av Semb/Høgmo (nå nr 81 på rankingen bak Færøyene) og Røste/Løfshus (klovnekomitèen) og i såfall når.....

Kan vanskelig tenke meg miljøer med sterkere gutteklubben faktor. Jeg tipper vi for en gangs skyld ser et par tre stykker hevet over hvermansen som rykkes ut av dunputetilværelsen og ut i gjørma. Førstemann ut er Høgmo som tar med seg Semb i samme pressekonferanse før jul og når den sent-arbeidende granskningen av skiforbundet er ferdig ryker Røste/Løfshus. Det å forvalte norges sterkeste merkevare og stolthet (da snakker vi IKKE ballspill) på en slik måte er utilgivelig for folk som har vært i miljøet i en mannsalder.....

Semb har intet ansvar for A-landslaget. Det er det styret som har ICON_SMILE Dumper de Semb med bakgrunn i Høgmos dårlige resultater så er det i alle fall et godt eksempel på at man sparker nedover ICON_SMILE

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Sundbys doping dom [Re: fredriks] #2354646 14/10/2016 11:12
sveinaa Offline
More than words
More than words
Kan godt hende at tåkeprater'n Svein Graff går seirende ut av dette. Kanskje han får tyngre posisjon i begge forbund ICON_LAUGH

Re: Sundbys doping dom [Re: sveinaa] #2354664 14/10/2016 11:56
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: sveinaa

Semb har intet ansvar for A-landslaget. Det er det styret som har ICON_SMILE Dumper de Semb med bakgrunn i Høgmos dårlige resultater så er det i alle fall et godt eksempel på at man sparker nedover ICON_SMILE

Semb har ansvar han, og Wikipedia skriver dette:
Nils Johan Semb (født 24. februar 1959) er toppfotballsjef i Norges Fotballforbund (NFF). Han har som oppgave å realisere NFFs målsettinger innenfor toppfotballområdet, og lede Toppfotballsenteret, som er et samarbeidsprosjekt mellom NFF og Norsk Toppfotball.

Re: Sundbys doping dom [Re: Stefan77] #2354667 14/10/2016 12:00
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Det at det er forenelig med bruk av krem, betyr ikke at det er uforenelig med andre type bruk også. De sier egentlig bare at bruk av kremen ville gi slike verdier. Johaug har tidligere slitt med å bygge raske muskler og dette har vært hennes fremste svakhet som langrenssløper. Minnes godt da hun jukset under Tour de Ski for å ikke bli staket fra. Men jeg er i tvil. Hun har jo bygget opp en egen kleskolleksjon, har hatt stor suksess med mye sponsorer og heder og ære, så det rimer ikke helt at hun ville risikere alt.

Sitat: Stefan77
Sitat: ket

Dette er foreslått tidligere i tråden også. Antidoping norge sier at de målte verdiene er forenlig med bruk av krem.
Neppe noe dekkoperasjon, utover å dekke til sårene på leppa.

Re: Sundbys doping dom [Re: Stefan77] #2354668 14/10/2016 12:00
O
oladonk Offline
Avhengig
Avhengig
O
Jeg tror ikke Johaug bruker steroider av noe slag, utenom denne hendelsen, hun har tross alt blitt testet utallige ganger tidligere med null utslag. Hadde hun bevist brukt dette hadde hun vært tatt for lenge siden......

Ola
Re: Sundbys doping dom [Re: fredriks] #2354670 14/10/2016 12:04
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Nedturen til herrelandslaget i ballspill, begynte nå Semb fikk ansvar og makt der i gården. 2 år senere sluttet jeg å følge med på ballspill...

Re: Sundbys doping dom [Re: sveinaa] #2354671 14/10/2016 12:07
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: -Jan
Sitat: Hoaas
Ikke så mye om metodene, men om mikrodosering

Nettopp. Eg veit da at mikrodosering blir bruka for å dope seg. Men eg trur altså at dette skjer ved å ta piller eller bruke sprøyte.

Da må du tro om igjen.

Jada, men det ser no ut til at begge metodane blir bruka:

"Evading detection in the urinary EPO test is relatively easy. It requires a procedure known as microdosing. Rather than inject EPO subcutaneously every 3-4 days, athletes inject smaller amounts of EPO intravenously every night."

https://thinksteroids.com/articles/tyler-hamiltons-guide-anabolic-steroids-epo-cycling/

Re: Sundbys doping dom [Re: Brusdalen] #2354675 14/10/2016 12:17
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Brusdalen

Semb har ansvar han, og Wikipedia skriver dette:
Nils Johan Semb (født 24. februar 1959) er toppfotballsjef i Norges Fotballforbund (NFF). Han har som oppgave å realisere NFFs målsettinger innenfor toppfotballområdet, og lede Toppfotballsenteret, som er et samarbeidsprosjekt mellom NFF og Norsk Toppfotball.

http://www.vg.no/sport/ballspill/landsla...tte/a/23818340/

Re: Sundbys doping dom [Re: ] #2354677 14/10/2016 12:21
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: LilleEyolf

"Der er du, tett som en sil
Ofte på villspor, aldri i tvil"
Anne Grete Preus

Og hva ønsker du? Fortelle meg at jeg er tett? At jeg aldri har rett og min dårskap rett og slett gjør deg trett?

Re: Sundbys doping dom [Re: -Jan] #2354679 14/10/2016 12:23
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Hoaas
Ikke så mye om metodene, men om mikrodosering

Nettopp. Eg veit da at mikrodosering blir bruka for å dope seg. Men eg trur altså at dette skjer ved å ta piller eller bruke sprøyte.

Da må du tro om igjen.

Jada, men det ser no ut til at begge metodane blir bruka:

"Evading detection in the urinary EPO test is relatively easy. It requires a procedure known as microdosing. Rather than inject EPO subcutaneously every 3-4 days, athletes inject smaller amounts of EPO intravenously every night."

https://thinksteroids.com/articles/tyler-hamiltons-guide-anabolic-steroids-epo-cycling/

Det gjør det nok. Men det finnes jo mye doping som ikke heter EPO, kortison og testosteron.

Re: Sundbys doping dom [Re: fredriks] #2354680 14/10/2016 12:24
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Det som presenteres fra Johaug og legen høres veldig troverdig ut, og som mange andre håper jeg hun er uskyldig. Men jeg håper også at hun straffes. Hardt.

La oss ta det motsatt vei. En langrennsløper ønsker å bli bedre ved å dope seg. Hvordan går hun frem?

Først så trenger hun selvfølgelig å finne et stoff som gir en effekt. Et anabolt steroid høres ikke dumt ut for musklene, og helst skulle hun hatt noe EPO'ish også.

Det aller beste er å finne et stoff som ikke spores i kroppen. Om det ikke går, så finner du stoffer som brytes ned fort. Aller helst finner du et stoff det ikke finnes gode tester for.

En annen viktig ting er å være forberedt på at noe går galt. Plutselig kommer det nye tester som sporer nye stoffer, eller du har slurvet med et eller annet. Et problem med feks EPO har vel vært at når det først dukker opp i en prøve så er det veldig vanskelig å forklare hvordan det havnet der?

Du leter altså etter et stoff som ikke bare gir effekt, det må også i worst case kunne forklares.

Som det har vært påpekt tidligere testes folk oftere og mer uforutsigbart. Du kan altså ikke ta store doser om gangen, fordi det ikke kan bortforklares.

I denne situasjonen kan man tenke seg en fremgangsmåte omtrent som følger:

Etter litt søking finner man et anabolt steroid som finnes i en salve som kjøpes på apotek rundt om i verden. At den ikke kan kjøpes i Norge ser man på som en fordel, for man skal helst benekte detaljkunnskap om den. Salven bør helst kunne hjelpe mot plausible problemer som sittesår, solbrenthet, gnagsår eller andre uskyldige ting alle kan få når som helst.

Med denne unnskyldningen etablert sjekker man ut hvor mye det er mulig å få i seg gjennom salven. Da har du skaffet deg oppskriften på hvor mye du kan ta i perioder der du ikke regner med å bli testet. (Aller helst skal du ta stoffer som er ute av kroppen allerede neste morgen) Skulle det dukke opp on overraskende tekst fører du opp salven på skjemaet for å etablere unnskyldningen som en glipp. (Med mindre du vil gamble på at testen ikke gir utslag, men dette bør du ha kontroll på.)

Igjen. Jeg håper Johaug ikke har vært så kynisk. Men samtidig som at storyen hennes høres troverdig ut for en uskyldig utøver, kunne den like gjerne tilhørt en som har prøvd å lure systemet. Og fordi man ikke kan sette Johaug i båsen for uskyldige fordi hun er søt og snill, må hun straffes som om hun har gjort dette med vilje.

Re: Sundbys doping dom [Re: sveinaa] #2354681 14/10/2016 12:25
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E

Uansett hvem som har ansvar for hva...... en utmerket "ansvars-pulveriserings-modell" hvor alle er konger når det går bra og ingen får skitt på de hvite skjorteermene når det går dårlig.

Re: Sundbys doping dom [Re: EmilZipp] #2354682 14/10/2016 12:32
sveinaa Offline
More than words
More than words

Uansett hvem som har ansvar for hva...... en utmerket "ansvars-pulveriserings-modell" hvor alle er konger når det går bra og ingen får skitt på de hvite skjorteermene når det går dårlig.

Jepp. Det er sirkus på topp i idretts Norge. Jeg tror dette året er starten på slutten for "dugnads-ånden" i Norge. Alt i fra reiseregninger, antall hoder ansatt, Olympiatoppen som er tungrodd, ledere som ikek tar ansvar, et kameraderi man ikke ser andre steder og en sportslig prestasjon som generelt er fallende. Folk på grasrota gidder ikke dette.

Redigert av sveinaa; 14/10/2016 12:33.

Re: Sundbys doping dom [Re: fredriks] #2354686 14/10/2016 12:37
sveinaa Offline
More than words
More than words
Synes og det er rart at sponsorene ikke begynner å bråke. Tenk å spytte penger inn Skiforbundet også er dette måten de blir forvaltet? Bra for sponsorene at langrenn er en liten sport...

Re: Sundbys doping dom [Re: Gråstein] #2354688 14/10/2016 12:38
P
pbk Offline
Ivrig
Ivrig
P
Sitat: Gråstein
Etter litt søking finner man et anabolt steroid som finnes i en salve som kjøpes på apotek rundt om i verden. At den ikke kan kjøpes i Norge ser man på som en fordel, for man skal helst benekte detaljkunnskap om den. Salven bør helst kunne hjelpe mot plausible problemer som sittesår, solbrenthet, gnagsår eller andre uskyldige ting alle kan få når som helst.

Med denne unnskyldningen etablert sjekker man ut hvor mye det er mulig å få i seg gjennom salven. Da har du skaffet deg oppskriften på hvor mye du kan ta i perioder der du ikke regner med å bli testet. (Aller helst skal du ta stoffer som er ute av kroppen allerede neste morgen) Skulle det dukke opp on overraskende tekst fører du opp salven på skjemaet for å etablere unnskyldningen som en glipp. (Med mindre du vil gamble på at testen ikke gir utslag, men dette bør du ha kontroll på.)

Men det virker som om de kan bevise at salven ble kjøpt på apoteket i Italia før de visste at de skulle testes. I så fall må de fly på italienske apotek hele tiden for å kunne bruke dette som en "ferdig" unnskyldning...

Re: Sundbys doping dom [Re: fredriks] #2354690 14/10/2016 12:42
sveinaa Offline
More than words
More than words
Det var noe vi kjøpte for leppene til Therese i Italia for såre lepper når vi var der i september som bare ble liggende i legekofferten fordi leppene ble "friske" igjen over natten. Så skjedde beklageligvis det uheldige at jeg ikke sjekket noe mer enn jeg gjorde i Italia når jeg leverte denne tuben til Therese pga. super såre lepper her på Beito.... Det er ene og alene min skyld. Jeg tar hatten min og går....

Re: Sundbys doping dom [Re: fredriks] #2354691 14/10/2016 12:49
H
hilmer Offline
Ivrig
Ivrig
H
Merker at jeg tror at landslaget/idrettsnorge er skyldige, men velger å tro at Therese har handlet I uskyld. Hele astma-skandalen viser at de søker å ligge så tett opp mot grensene som det går. Med de ressursene langrennsfolket rår over så finner jeg det ytterst tvilsomt at en lege som er ansatt for å passe på akkurat dette gjør en slik feil. Kanskje de har brukt salvene tidligere, og at det har gått bra - men at det var Thereses åpne sår og spede kropsbygning som gjorde at det bikket over? Litt marginer her og litt mer marginer der blir fort en seier.

Re: Sundbys doping dom [Re: fredriks] #2354695 14/10/2016 12:57
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Det neste er vel at det kommer fram at alle på landslaget bruker salven når de er litt såre på leppa. Eller stumpen. Eller tåa.

Re: Sundbys doping dom [Re: anonym22] #2354700 14/10/2016 13:03
sveinaa Offline
More than words
More than words
Pluss at alle uansett sår eller ei fikk tilbud om salve ICON_LAUGH

Re: Sundbys doping dom [Re: sveinaa] #2354701 14/10/2016 13:04
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Pluss at alle uansett sår eller ei fikk tilbud om salve ICON_LAUGH

.... Dagens kommentar ! !

Re: Sundbys doping dom [Re: sveinaa] #2354703 14/10/2016 13:07
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Jepp. Det er sirkus på topp i idretts Norge. Jeg tror dette året er starten på slutten for "dugnads-ånden" i Norge. Alt i fra reiseregninger, antall hoder ansatt, Olympiatoppen som er tungrodd, ledere som ikek tar ansvar, et kameraderi man ikke ser andre steder og en sportslig prestasjon som generelt er fallende. Folk på grasrota gidder ikke dette.

Håper du har rett.
På den andre siden, vær trygg på at dette nok er vanlig for stortsett all toppidrett på verdensbasis. Det ligger i naturen til idretten at organisasjonsformen blir litt så som så. (Noen som vil se kilder? Don't)

Dessverre for ildsjelene.

Re: Sundbys doping dom [Re: hilmer] #2354707 14/10/2016 13:11
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: hilmer
Med de ressursene langrennsfolket rår over så finner jeg det ytterst tvilsomt at en lege som er ansatt for å passe på akkurat dette gjør en slik feil.

Ahh, kom igjen. Fyren har vært (landslag?)lege i snart 40 år. Toget (kunnskapen) har gått forlengst for ham. Men han får sikkert et lite plaster på såret og litt salve at på til.
Noen som kan skjekke om han stuper i fritt fall mot bakken?

Re: Sundbys doping dom [Re: Tange] #2354710 14/10/2016 13:15
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Tange

Håper du har rett.
På den andre siden, vær trygg på at dette nok er vanlig for stortsett all toppidrett på verdensbasis. Det ligger i naturen til idretten at organisasjonsformen blir litt så som så. (Noen som vil se kilder? Don't)

Dessverre for ildsjelene.

Ja da, men trenger vi IOC-/FIFA-light i norsk idrett? Det er meningsløst og henger ikke på greip at det er behov for en så stor administrasjon/støtteapparat for toppen når det ikke hjelper for prestasjonen. Ski gjør det jo bra da, men de fleste andre idretter er vi ikke gode i.

Side 18 av 37 1 2 16 17 18 19 20 36 37

Moderator  support