Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 17 av 37 1 2 15 16 17 18 19 36 37

Sundbys doping dom

Re: Sundbys doping dom [Re: Øyvind V] #2354518 14/10/2016 07:19
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: Øyvind V
Objektivt sett sikkert helt fair og riktig at Johaug straffes strengt; doping er doping.

Men, om Johaug sin forklaring er riktig: Fy flate så små marginer det er mellom himmel og helvete. På grunn av en idiotisk handling av legen (og for lite årvåkenhet fra Johaug sin side), raser hele karrieren rett i dass. Ja, hun burde vel sjekket selv, men samtidig så har de vel leger med seg av en grunn. Skjønner at Johaug er forbanna, og med god grunn.

Nulltoleranse og 100 % ansvar på idrettsutøveren innebærer at det ikke er slik at tvilen automatisk kommer tiltalte til gode eller at man kan skylde på legen. Dette er en clusterfuck, som lett kunne vært unngått med ordentlige rutiner. Som de har hatt 18 måneder på å få på plass. F.eks.:
-Ingen utøver skal kjøpe og ta noe selv på eget initiativ
-Ingen lege skal kjøpe og gi utøver et nytt produkt på eget initiativ
-Alt skal først meldes inn til sentral kontrollinstans som sjekker grundig sjekker alle innholdsstoffer i preparatet
-Og til slutt skal utøver selv i tillegg alltid sjekke med Wadas lister

Her står det '...bol! på tuben, kjapt søk på wada lister stoffet under 'Prohibited at all times'.

Re: Sundbys doping dom [Re: Raskall] #2354520 14/10/2016 07:26
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Raskall
Uansett så ser det ut som om hun må ta en straff på 2 år, noe jeg synes er riktig for å ikke skape presedens for ansvarsfraskrivelser. Som andre har nevnt i tråden så blir det i praksis fritt frem for doping om man finner en lege som er villig til å ta støyten hvis Therese slipper unna nå.

Praksisen i lignende saker sier 3 måneder.
https://www.nrk.no/sport/_-mellom-null-og-tre-manaders-utestenging-1.13177044

Men jeg er helt enig i at det er riktig at hun skal straffes for dette.

Redigert av Brusdalen; 14/10/2016 07:27.
Re: Sundbys doping dom [Re: Øyvind V] #2354521 14/10/2016 07:27
sveinaa Offline
More than words
More than words

Men, om Johaug sin forklaring er riktig: Fy flate så små marginer det er mellom himmel og helvete. På grunn av en idiotisk handling av legen (og for lite årvåkenhet fra Johaug sin side), raser hele karrieren rett i dass. Ja, hun burde vel sjekket selv, men samtidig så har de vel leger med seg av en grunn. Skjønner at Johaug er forbanna, og med god grunn.

Når legen går på apoteket etter salve så er han vel ute etter en virkning som er bedre enn vaselin vil jeg tro. Den ønskede virkningen kommer med bakgrunn i virkestoffer i salven. En lege foreskriver medisin med bakgrunn i virkestoff og ikke antatt virkning med bakgrunn i en apoteker ansatt.

Hadde en sykehuslege gjort det samme, så kunne man jo sett for deg et scenario med alvorlige konsekvenser. Legen tar en sjanse og foreskriver et medikament uten å sjekke hva som egentlig er i medikamentet. Konsekvensen kan da feks være allergisk reaksjon med fatale følger.

I midt hode er dette så håpløst at jeg vil sammenligne det med at mekaniker'n til Petter Solberg kjøper inn diesel isteden for bensin til rallyløpene.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Sundbys doping dom [Re: Øyvind V] #2354523 14/10/2016 07:28
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Objektivt sett sikkert helt fair og riktig at Johaug straffes strengt; doping er doping.

At legen gikk på dagen var en selvfølge, men nå må enten Røste gå selv eller så må en eller annen sørge for å avsette ham. Smått provoserende å høre ham si "Det er dypt beklagelig" 10-12 ganger på NRK Debatten i går kveld, sikkert vel vitende om at han selv sitter trygt.

Ja, jeg er enig i at hun må straffes. Men om 2 år er riktig straff er jeg derimot usikker på. Det høres ekstremt strengt ut for en glipp og på mengder som overhode ikke har prestasjonsfremmende effekt. Gitt at historien stemmer, jeg sliter dog med å se at hun skal ha dopet seg på et gammeldags steroid med fryktelig lang halveringstid.

Når man ser hvem som tidligere har blitt dømt for tilsvarende greier, og hvor mange som aldri har kommet tilbake igjen, så er det fryktelig kort vei mellom himmel og helvete. Så fort gjort er det, så er du i verste fall ferdig, i beste fall får omdømmet ditt en solid knekk. Bare det å ha en dopingdom på "rullebladet" er litt skammelig.

Noen hoder må vel rulle snart, noe annet ville vært merkelig..

You are what you eat...mmm nuts
Re: Sundbys doping dom [Re: fredriks] #2354524 14/10/2016 07:30
P
pbk Offline
Ivrig
Ivrig
P
Dette skjedde iflg. legen etter en sen middag på hotell i Italia. Ble det drukket noe annet enn vann?

Så vidt jeg fikk med meg ble ikke det nevnt eller spurt om på pressekonferansen. Ingen medier som har turt å spekulere i det, men andre "idrettsmiddager" har jo vært i mediene for regelrett fyll.

Re: Sundbys doping dom [Re: ] #2354525 14/10/2016 07:30
F
fredriks Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
F
Sitat: Gavia1975

Synes også at det er utrolig at de ikke kan svare ja eller nei på om de har gitt astmamedisiner til utøvere som ikke har diagnosen.

Nu har ju faktiskt legen på gårdagens presskonferans sagt det. Lofthus har väl också sagt det i någon eller några intervjuer och jag läste också i en kronikk i aftenposten (eller dagbladet) att de ibland gjorde det.

Problemet för många är väl att saken inte är så svart och vitt som de vill. Enligt diverse leger så är det vanlig praksis att ge samma medisin som man brukar på astma på pasienter som har problem med luftvägarna trots att de inte har astma.

Min förståelse är iallafall att det inte är konstigt att ge astma medisin till folk utan diagoniserad astma när de har en viss typ problem med luftvägarna.

Re: Sundbys doping dom [Re: -Jan] #2354527 14/10/2016 07:33
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: -Jan
Sitat: Gammelogdesperat
Pga av stadig bedre testing, så har vel en av løsningene vært å mikrodosere div. preparater gjennom salver, plaster, kremer etc. som påføres utenpå kroppen, i kroppshulrom o.lign.

Har du ei kjelde som kan bekrefte at slike metodar blir bruka til mikrodosering?

De fleste stoffer kan tas opp på flere måter. Gidder du lete litt så finner du alt du ønsker på internett. Hva er bakgrunnen for at du tror det ikke skjer?

Re: Sundbys doping dom [Re: -Jan] #2354529 14/10/2016 07:35
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Pga av stadig bedre testing, så har vel en av løsningene vært å mikrodosere div. preparater gjennom salver, plaster, kremer etc. som påføres utenpå kroppen, i kroppshulrom o.lign.

Har du ei kjelde som kan bekrefte at slike metodar blir bruka til mikrodosering?

De fleste har vel lest denne: http://www.bbc.com/news/uk-scotland-32983932

Ikke så mye om metodene, men om mikrodosering

Re: Sundbys doping dom [Re: Øyvind V] #2354531 14/10/2016 07:36
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E

At legen gikk på dagen var en selvfølge, men nå må enten Røste gå selv eller så må en eller annen sørge for å avsette ham. Smått provoserende å høre ham si "Det er dypt beklagelig" 10-12 ganger på NRK Debatten i går kveld, sikkert vel vitende om at han selv sitter trygt.

Ja legen gikk på dagen.... men det skal ikke forbause meg om det ligger en passelig etterlønn på bordet fra skiforbundet som allerede har betalt premiepenger for Sundby. Det blir i såfall lett for kritikere å koble mot betaling for å bli svarteper.

Enig med Øyvind V, etter to så vanvittige dårlige saker og den elendige håndteringen + hemmeligholdet av Sundby saken ville det vært på sin plass at flere hoder ruller, enten fordi de skjønner det selv eller at andre kaster dem ut.

Jeg synes Kulturministeren var flink, tydelig og akkurat passe kritisk og fast i klypa i debatten i går. At Erik Røste greide å rote det til ved å henvise til en granskning som de må vente på før de gjør noe (i stedet for å rive tak i slurvete rutiner/prosesser/pappskaller/holdninger med en gang slik at de hadde sluppet sak nr 2) var en perfekt lissepasning til henne som hun benyttet seg av på utmerket vis.

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Sundbys doping dom [Re: sveinaa] #2354532 14/10/2016 07:38
F
fredriks Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
F
Sitat: sveinaa

Den ønskede virkningen kommer med bakgrunn i virkestoffer i salven. En lege foreskriver medisin med bakgrunn i virkestoff og ikke antatt virkning med bakgrunn i en apoteker ansatt.

Det kan ju faktiskt vara båda två. stoffet han ville ha var det antibaktirela stoffet som fanns i salvan och en lege som inte finner medisinen han vill ha på ett apotek borde väl också få fråga sig fram.

Quote:

Hadde en sykehuslege gjort det samme, så kunne man jo sett for deg et scenario med alvorlige konsekvenser. Legen tar en sjanse og foreskriver et medikament uten å sjekke hva som egentlig er i medikamentet. Konsekvensen kan da feks være allergisk reaksjon med fatale følger.

Nu tror jag väl inte att det är väldigt ovanligt att också leger och annan personal på sjukhus gör sådana fel.

Re: Sundbys doping dom [Re: fredriks] #2354533 14/10/2016 07:39
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg synes det er for lettvindt å bare godta forklaringen til Johaug og legen. Det beskrives jo som en glipp, hendig uhell, personlig feil, osv. Jeg har litt vanskelig for å tro at det er tilfeldig at de to suverent beste utøverne i verden nå er tatt for doping. Gjøres det ikke feil blant utøverne fra nummer 2 og nedover på listen?

Re: Sundbys doping dom [Re: sveinaa] #2354534 14/10/2016 07:40
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
De fleste stoffer kan tas opp på flere måter. Gidder du lete litt så finner du alt du ønsker på internett. Hva er bakgrunnen for at du tror det ikke skjer?

Eg har søkt, men fann ikkje nokon plass der det står at mikrodosering som dopingmetode skjer med bruk av salver eller kremer. Eg spør fordi det høyrest ut som ein veldig unøyaktig metode å smøre ein dæsj med krem utapå kroppen.

Re: Sundbys doping dom [Re: Hoaas] #2354535 14/10/2016 07:42
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Hoaas

Nettopp. Eg veit da at mikrodosering blir bruka for å dope seg. Men eg trur altså at dette skjer ved å ta piller eller bruke sprøyte.

Re: Sundbys doping dom [Re: Brusdalen] #2354536 14/10/2016 07:42
F
fredriks Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
F
De två suveränt bästa? Northug har väl några fler mästerskaps guld än Sundby (och det är väl några fler utländska åkare som också har det) och Johaug blev bäst når inte Björgen var med en sesong.

Re: Sundbys doping dom [Re: -Jan] #2354538 14/10/2016 07:44
E
epsilone6 Offline
Entusiast
Entusiast
E

Jeg er ingen ekspert, men et kjapt googlesøk:

"Dr Michael Joyner, an expert in human performance at the Mayo Clinic, says that the method of delivering drugs has changed too. “In old days when people were taking synthetic steroids they took them by mouth,” he says. “But they get out of your intestinal tract and into the liver and make all sorts of metabolites that have these very long footprints which are easy to detect. So then people switched to plant-based testosterone administered in ways that bypass the liver, such as using patches and gels, and they are micro-dosing by using short-acting compounds.”"

https://www.theguardian.com/sport/2015/aug/20/doping-world-athletics-championships-cheats

Re: Sundbys doping dom [Re: anonym22] #2354539 14/10/2016 07:45
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: anonymous22

-Alt skal først meldes inn til sentral kontrollinstans som sjekker grundig sjekker alle innholdsstoffer i preparatet

Et system der man benytter en kontrollerende lege vill avdekket dette. Denne legen kunne sittet på kontor hvor som helt i verden.

Med dagens praksis så kan jo utøverne faktisk få i seg hva som helst om de blir syke i utlandet.

Hadde vært artig å vite hvorfor det ble den kremen? Om den ble kjøpt for at den inneholder antibiotika eller av andre årsaker.

Hvor mange har brukt antibiotika krem når de ble solbrent?

Re: Sundbys doping dom [Re: epsilone6] #2354540 14/10/2016 07:46
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sjå der ja. Takk!

Re: Sundbys doping dom [Re: -Jan] #2354541 14/10/2016 07:47
F
fredriks Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
F

Eg har søkt, men fann ikkje nokon plass der det står at mikrodosering som dopingmetode skjer med bruk av salver eller kremer. Eg spør fordi det høyrest ut som ein veldig unøyaktig metode å smøre ein dæsj med krem utapå kroppen.

Låter ju också som en långsam metod. Om man microdoserar så vill man väl få in och ut en medisin så fort som möjigt.

Det är väl också skillnad på att microdosera något som epo som man inte kan upptäcka i tester efter en rätt kort tid och sterioder som kan upptäckas efter en månad (i detta fallet iallafall).

Jag tvivlar på att man med hjälp av microdoser av sterioder klarar att både få en effekt och låga värden på alla tester.

Re: Sundbys doping dom [Re: fredriks] #2354543 14/10/2016 07:49
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: fredriks
De två suveränt bästa? Northug har väl några fler mästerskaps guld än Sundby (och det är väl några fler utländska åkare som också har det) och Johaug blev bäst når inte Björgen var med en sesong.
Dette blir flisespikking!?

Re: Sundbys doping dom [Re: sveinaa] #2354544 14/10/2016 07:50
F
fredriks Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
F

Nu hade hon ju rätt stora sår på läpparna så det kanske inte är så konstigt att hon fick en sådan krem trots att det kanske inte är så vanligt att bli så solbrent.

Re: Sundbys doping dom [Re: sveinaa] #2354545 14/10/2016 07:51
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J

Det var vel sårene som resultat av solbrentheten som ble behandlet. Preparatet er ikke lov i Norge, tilsvarende reseptbelagt antibiotika her hjemme vil jeg tro er Bacimycin. At det er reseptbelagt begrenser naturligvis omfanget.

Og for å svare, ja jeg har brukt Bacimycin masse, det er effektivt mot sånne type sår som har vanskelig for å Gro.

Redigert av JoachimV; 14/10/2016 07:55.

Re: Sundbys doping dom [Re: -Jan] #2354546 14/10/2016 07:51
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Hoaas

Nettopp. Eg veit da at mikrodosering blir bruka for å dope seg. Men eg trur altså at dette skjer ved å ta piller eller bruke sprøyte.

Da må du tro om igjen. Synes heller ikke det er riktig å linke til sånt noe da det er oppskrifter på hvordan dope seg. Det blir helt feil da det egentlig ikke er relevant for saken og det passer seg i alle fall ikke på en sånn side som dette.

Hint: Det finnes forum for alt på internett.

Re: Sundbys doping dom [Re: JoachimV] #2354547 14/10/2016 07:55
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: JoachimV

Det var vel sårene som resultat av solbrentheten som ble behandlet. Preparatet er ikke lov i Norge, tilsvarende reseptbelagt antibiotika her hjemme vil jeg tro er Basmycin. At det er reseptbelagt begrenser naturligvis omfanget.

Hadde det gått betennelse i sårene?

Bacimycin er ikke reseptbelagt. Jeg har forsåvidt og brukt det men da for sittesår etc.

Redigert av sveinaa; 14/10/2016 07:58.

Re: Sundbys doping dom [Re: sveinaa] #2354556 14/10/2016 08:09
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Sitat: sls
Sitat: oyvin
Dette er så utrolig at jeg vet ikke hva jeg skal tro. Jeg holder vel foreløpig en knapp på alternativ 2 eller 3.

Alternativ 1: Det var ikke en italiensk eske de kjøpte på det italienske apoteket. Siden denne kremen bare selges i Brasil og Italia, må det vel da være en brasiliansk. Ingen reagerte på at all teksten var på portugisisk og ikke på italiensk.

Alternativ 2: Landslagslege Bendiksen har tatt tuben ut av esken, og bare gitt Johaug den ikke dopmerkede tuben. Det er en bevisst handling som ikke levner ham mye ære, for å si det mildt. En doplege som doper utøverne uten deres vitende. Da er du sunket lavt.

Alternativ 3: Både Johaug og Bendiksen har sett advarselen, men hun hadde så vondt av blemmene at de tok sjansen. De har mer sensitive tester i år og det kan jo tenkes at han hadde glemt det og forsikret om at dette ville ikke bli oppdaget.

Alternativ 4: Dette er en planlagt forklaring på bevisst doping.

Alternativ 5: En ekstremt merittert lege tilknyttet landsslaget i en årrekke, med mange høye verv og stillinger bak seg, klarer ikke å dedusere at en dopmerket medisin, også tydelig merket og beskrevet med virkestof som står på dopinglista, kan føre til positiv dopingtest.

Hvor mange av disse alternativene synes du rimer med at hun testes ukentlig og selv skriver at hun har brukt middelet på dopingprøven? Med det har hun jo gjort et vanskelig analysearbeid svært enkelt for laboratoriet. Hvor mange dopede utøvere har noen gang oppgitt hva de har dopet seg på under dopingtestingen?
Gitt tuben som er lagt fram, så står man vel igjen med alt 5 - som jo er deres offisielle historie også.

Hmm. Var det ikke sånn at det vare etter positiv test at det gikk opp for legen at det eneste unormale hun hadde hatt kontakt med var denne kremen?

Nei. Bruken av kremen var oppgitt i testen, men de visste jo ikke da at denne inneholdt noe ulovlig. Så når testen var positiv begynte de å undersøke nærmere

Re: Sundbys doping dom [Re: sveinaa] #2354558 14/10/2016 08:13
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J

Bacimycin er ikke reseptbelagt. Jeg har forsåvidt og brukt det men da for sittesår etc.

Ok, skulle ikke begitt meg ut på denne diskusjonen.

Nei, jeg vet ingenting om betennelse.

Respetbelagt eller ikke, poenget mitt var bare at antibiotikasalve nødvendigvis ikke er noe rart for å behandle endel typer sår som jeg oppfatter det at du antyder. ICON_SMILE

Re: Sundbys doping dom [Re: JoachimV] #2354561 14/10/2016 08:17
sveinaa Offline
More than words
More than words

Ok, skulle ikke begitt meg ut på denne diskusjonen.

Nei, jeg vet ingenting om betennelse.

Respetbelagt eller ikke, poenget mitt var bare at antibiotikasalve nødvendigvis ikke er noe rart for å behandle endel typer sår som jeg oppfatter det at du antyder. ICON_SMILE

Jo da. Poenget mitt er at du og jeg kunne endt opp med den salven når vi gikk fra apoteket. En lege må jo for f... sette seg inn i hva salven innholder for å vite om den vil ha ønsket virkning...

Re: Sundbys doping dom [Re: sveinaa] #2354562 14/10/2016 08:19
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
[

Jo da. Poenget mitt er at du og jeg kunne endt opp med den salven når vi gikk fra apoteket. En lege må jo for f... sette seg inn i hva salven innholder for å vite om den vil ha ønsket virkning...

Nå er vel problemet her at den hadde andre uønskede (bi)virkninger?

Det ser jo tross alt ut som at leppene ble bra. ICON_WINK

Re: Sundbys doping dom [Re: -Jan] #2354564 14/10/2016 08:21
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A

Da jeg sluttet å røyke, så brukte jeg nikotinplaster for å få tilført nikotin inn i kroppen via et plaster som ble satt direkte på hårløs hud.
Det er vel ingen grunn til å diskutere en slik velkjent metode?

Re: Sundbys doping dom [Re: JoachimV] #2354568 14/10/2016 08:23
sveinaa Offline
More than words
More than words
[

Nå er vel problemet her at den hadde andre uønskede (bi)virkninger?

Det ser jo tross alt ut som at leppene ble bra. ICON_WINK

Kremen virket den ja ICON_WINK

Re: Sundbys doping dom [Re: fredriks] #2354569 14/10/2016 08:24
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: fredriks

Låter ju också som en långsam metod. Om man microdoserar så vill man väl få in och ut en medisin så fort som möjigt.

Det är väl också skillnad på att microdosera något som epo som man inte kan upptäcka i tester efter en rätt kort tid och sterioder som kan upptäckas efter en månad (i detta fallet iallafall).

Jag tvivlar på att man med hjälp av microdoser av sterioder klarar att både få en effekt och låga värden på alla tester.

Det er direkte feil. Det er mange som mikrodoserer steroider, fordi det gir en svært god effekt på bl.a restitusjon og har kort halveringstid. Enkelte steroider har 4-5 timer halveringstid. Med raskere restitusjon kan man trene hardere og mer. Hvorfor tror enkelte at man må ha så ekstrem effekt for å dra nytte av slike ting? Det er minimale marginer i verdenstoppen..

Side 17 av 37 1 2 15 16 17 18 19 36 37

Moderator  support