Grenserittet ultra
|
Grenserittet ultra
06/10/2016 18:43
|
Otoen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Grenserittet jobber med en ultraversjon til neste sesong:). Dette kan jo blir spennende...
Håper på mye flyt og svaberg:).
CK ELVERUM
|
|
|
Re: Grenserittet ultra
[Re: Otoen]
06/10/2016 19:49
|
olechr
More than words
|
More than words
Syntes det er knall at Grenserittet kommer med et stiritt. Personlig trur jeg de gjør det lurt i å ikke lage det så veldig Ultra. Heller fokus på å lage et ritt som stort sett går på sti og "vanlig" ritt tid på ca 3 timer.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
06/10/2016 20:07
|
Otoen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
CK ELVERUM
|
|
|
07/10/2016 11:59
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Fillern.
Nå som jeg deltok i Grenserittet igjen for første gang på mange år, og tenkte meg en enkel framtid med å jage pers på grus så kommer de med dette. Det blir jo bare forvirring med sånne Ultragreier. Jeg er allerede på kroken med deltagelse i alle UB og her kommer det ett til.
Blir travelt i august.
LarsB
|
|
|
[Re: larsb]
07/10/2016 12:06
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Vet vi at det blir i August?
- Stefan
|
|
|
07/10/2016 13:00
|
j.bruu
Entusiast
|
Entusiast
hvis de legger det samme helg som det vanlige grenserittet
|
|
|
[Re: olechr]
07/10/2016 13:10
|
hje
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Syntes det er knall at Grenserittet kommer med et stiritt. Personlig trur jeg de gjør det lurt i å ikke lage det så veldig Ultra. Heller fokus på å lage et ritt som stort sett går på sti og "vanlig" ritt tid på ca 3 timer. Ikke hver så kipp nå Ole. Skal det kalles Ultra må det være langt og lenge. men gjerne mest på sti 
Specialized
|
|
|
[Re: hje]
07/10/2016 13:54
|
olechr
More than words
|
More than words
Syntes det er knall at Grenserittet kommer med et stiritt. Personlig trur jeg de gjør det lurt i å ikke lage det så veldig Ultra. Heller fokus på å lage et ritt som stort sett går på sti og "vanlig" ritt tid på ca 3 timer. Ikke hver så kipp nå Ole. Skal det kalles Ultra må det være langt og lenge. men gjerne mest på sti Derfor er det greit å drite i Ultra utrykket. De fleste jeg kjenner som sykler mye på sti og liker sti er ikke nødvendigvis i Ultra form. ;-) Mer gøy å kjøre fort på sti i 3 timer enn å kjøre sakte i 7. :-)
|
|
|
07/10/2016 16:02
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ultra er Ultra. Blir nok vinnertid på ca. 5 timer som UB er mitt tips. Får bare håpe de går for mye morsom sti og minst mulig grus. Litt grus er bare digg. Men ikke 50 % som på årets UB.
|
|
|
[Re: larsb]
07/10/2016 18:16
|
CyberTrack
Veteran
|
Veteran
Fillern.
Nå som jeg deltok i Grenserittet igjen for første gang på mange år, og tenkte meg en enkel framtid med å jage pers på grus .....
LarsB Og jeg har jaget pers på Birken-grus i mange år, og tenkte etter målgang i år at nå fikk det være nok - jeg vil ha en enkel fremtid med UB og sti...
Det er ikke så enkelt å være menneske som folk tror
|
|
|
08/10/2016 07:42
|
skaari
Entusiast
|
Entusiast
Syntes det er knall at Grenserittet kommer med et stiritt. Personlig trur jeg de gjør det lurt i å ikke lage det så veldig Ultra. Heller fokus på å lage et ritt som stort sett går på sti og "vanlig" ritt tid på ca 3 timer. Ikke hver så kipp nå Ole. Skal det kalles Ultra må det være langt og lenge. men gjerne mest på sti Derfor er det greit å drite i Ultra utrykket. De fleste jeg kjenner som sykler mye på sti og liker sti er ikke nødvendigvis i Ultra form. ;- Mer gøy å kjøre fort på sti i 3 timer enn å kjøre sakte i 7. :-) Må si meg veldig enig der Ole , ikke alle som er i superform , selv om de kjører mye sti !
Hmmm .
|
|
|
08/10/2016 09:31
|
magnusc
Ivrig
|
Ivrig
Man trenger ikke akkurat være i superform for å fullføre en sykkeltur på 3 timer. Trist om et ultraritt har en vinnertid på halvparten av en søndagstur. Om det er slik at folk ikke er i så god form, men vil sykle sti, så må det da være bedre å sykle i behagelig tempo i lang tid enn å sykle fort og kort. Lenger tid på stien betyr jo bare enda flere stier og enda mer tid til å nyte! 
|
|
|
08/10/2016 18:43
|
olechr
More than words
|
More than words
Enig det Magnus at et Ultraritt bør være mer enn 3 timer. Men jeg trur at hvis de skal ha et ritt som de får med en del folk på sti så er ikke Ultra nødvendigvis det man bør satse på. Få andre Ultra ritt som har noe særlig med deltagere.
|
|
|
08/10/2016 18:54
|
CyberTrack
Veteran
|
Veteran
Det kan jo også bero på andre ting enn det at rittene er Ultra. Geografi, logistikk etc. Rittene kan også være FOR Ultra.
Tror godt Grenserittet Ultra kan være en 4 - 5 timer+ tur, forutsatt at det ikke er overdrevent mye busk og knot.
Det er ikke så enkelt å være menneske som folk tror
|
|
|
11/10/2016 10:10
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Enig det Magnus at et Ultraritt bør være mer enn 3 timer. Men jeg trur at hvis de skal ha et ritt som de får med en del folk på sti så er ikke Ultra nødvendigvis det man bør satse på. Få andre Ultra ritt som har noe særlig med deltagere. Har hørt rykter jeg og, men ikke så mye mer... Et GR Ultra må vel ikke bety et Ultra-stiritt, men kanskje heller distanse? Det diskuteres en variant hvor man starter i Halden, og kjører tur-retur til Strømstad. Det vil jo også kvalifisere som et Ultra på en måte. Uansett tar jeg det imot med åpne armer. Syntes GR er ok/gøy, men begynner å bli lei etter å ha deltatt 6 ganger. En ny variant som ikke er enda mer pinglete, og fri for rulleforsøk er jeg klar for. Mer eventyr, slik som jeg opplevde GR den første gangen. Antar også at de kommer til å kjøre det samme dag som GR, hvor Ultra kjører deler av GR tilbake. Litt som slutten på UB.
Redigert av knutspeed; 11/10/2016 10:11.
|
|
|
11/10/2016 10:59
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Det som er litt underlig er jo at Grenserittet er ganske moro som det er. Enda bedre i år med ny løype. Lurer egentlig litt på hva arrangøren ønsker? De vil strangt tatt egentlig bare rekruttere fra eget ritt (Samtidig som kostnadene går opp.)?
Hvor mange (antall) er egentlig ute etter ritt med vinnertid på over 4 timer (6 timer pluss for mannen i gata.)? Nedslagsfeltet må da være ganske begrenset?
Jeg tror nesten 6/12/24 timers konsepter i rundløype er veien å gå om man ønsker folkelige varianter med lang kjøretid.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: sveinaa]
11/10/2016 11:18
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det som er litt underlig er jo at Grenserittet er ganske moro som det er. Enda bedre i år med ny løype. Lurer egentlig litt på hva arrangøren ønsker? De vil strangt tatt egentlig bare rekruttere fra eget ritt... Vel, med halvering av deltakerantallet på de to siste årene er det vel ganske innlysende hva de ønsker? Etter en slik drastisk nedgang er det jo nærliggende å konkludere med at mange av de frafalne deltakerne ønsker noe annet enn det du karakeriserer som "ganske moro", og at de må prøve noe nytt for å tiltrekke andre enn de som stiller i dag... Om "Ultra" er den rette veien å gå gjenstår å se, men jeg personlig tror det kan ha noe for seg (raske, halvlange grusritt har vi i alle fall nok av)
|
|
|
11/10/2016 11:19
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Det som er litt underlig er jo at Grenserittet er ganske moro som det er. Enda bedre i år med ny løype. Lurer egentlig litt på hva arrangøren ønsker? De vil strangt tatt egentlig bare rekruttere fra eget ritt (Samtidig som kostnadene går opp.)?
Hvor mange (antall) er egentlig ute etter ritt med vinnertid på over 4 timer (6 timer pluss for mannen i gata.)? Nedslagsfeltet må da være ganske begrenset?
Jeg tror nesten 6/12/24 timers konsepter i rundløype er veien å gå om man ønsker folkelige varianter med lang kjøretid. Tror kanskje GR forbereder seg på hardere tider. De har jo hakket litt i konseptet med Landegrensen, Ikke-Grenserittet også kjent som Midt, samt Grenseløpet. Kanskje på tide å gå litt mer i retning mot kjernen, fremfor å fri til absolutt alle? Hvis Ultraritt drar en pålitelig strøm med 5-600 deltakere, er jo det noe å ta med seg. I tillegg er et langt ritt a la UB og OV et eventyr - noe som er i vinden. 24t ritt har dødd ut her i landet, og ser ut som om lufta har gått litt ut av det i DK, mens i S planlegges det nye. En rundløype blir ikke det samme hvis vi snakker Ultra. Tror neppe UB-folket herfra hadde vurdert det som aktuelt?
|
|
|
[Re: Oystein L]
11/10/2016 11:32
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Det som er litt underlig er jo at Grenserittet er ganske moro som det er. Enda bedre i år med ny løype. Lurer egentlig litt på hva arrangøren ønsker? De vil strangt tatt egentlig bare rekruttere fra eget ritt... Vel, med halvering av deltakerantallet på de to siste årene er det vel ganske innlysende hva de ønsker? Etter en slik drastisk nedgang er det jo nærliggende å konkludere med at mange av de frafalne deltakerne ønsker noe annet enn det du karakeriserer som "ganske moro", og at de må prøve noe nytt for å tiltrekke andre enn de som stiller i dag... Om "Ultra" er den rette veien å gå gjenstår å se, men jeg personlig tror det kan ha noe for seg (raske, halvlange grusritt har vi i alle fall nok av) Vil flere ta turen til Østfold om det arrangeres et ultra ritt den helgen da? Jeg har faktisk mine tvil til at dette gir arrangementet noe bedre økonomi og bunnlinje. Tror en del sykkelritt arrangører ikke helt forstår at de aller fleste ikke "må" sykle akkurat den helgen. Flere velger kanskje andre ritt helgen før eller helgen etter? Tror som jeg har vært inne på mange ganger før at dette handler mest om et meget godt, kanskje alt for godt, tilbud av gode arrangementer hele sesongen.
|
|
|
[Re: Oystein L]
11/10/2016 11:36
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
Vel, med halvering av deltakerantallet på de to siste årene er det vel ganske innlysende hva de ønsker?
Etter en slik drastisk nedgang er det jo nærliggende å konkludere med at mange av de frafalne deltakerne ønsker noe annet enn det du karakeriserer som "ganske moro", og at de må prøve noe nytt for å tiltrekke andre enn de som stiller i dag...
Om "Ultra" er den rette veien å gå gjenstår å se, men jeg personlig tror det kan ha noe for seg (raske, halvlange grusritt har vi i alle fall nok av)
Hvis de ønsker seg flere deltagere så er vel løsningen så enkel som å ha start og mål i Halden og dra en liten runde i Sverige (for å kunne kalle det Grenserittet) før man tar samme avslutningen som før tilbake. Trenger ikke være rakettforsker for å skjønne at det er en del som står over fordi det er en logistikkutfordring som tar mye tid.
Instagram: @oivindbjerkseth
|
|
|
[Re: knutspeed]
11/10/2016 11:43
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg tror nesten 6/12/24 timers konsepter i rundløype er veien å gå om man ønsker folkelige varianter med lang kjøretid. Tror kanskje GR forbereder seg på hardere tider. De har jo hakket litt i konseptet med Landegrensen, Ikke-Grenserittet også kjent som Midt, samt Grenseløpet. Kanskje på tide å gå litt mer i retning mot kjernen, fremfor å fri til absolutt alle? Hvis Ultraritt drar en pålitelig strøm med 5-600 deltakere, er jo det noe å ta med seg. I tillegg er et langt ritt a la UB og OV et eventyr - noe som er i vinden. 24t ritt har dødd ut her i landet, og ser ut som om lufta har gått litt ut av det i DK, mens i S planlegges det nye. En rundløype blir ikke det samme hvis vi snakker Ultra. Tror neppe UB-folket herfra hadde vurdert det som aktuelt? Hvor mange ultra-ritt er det egentlig sannsynlig at man kan arrangere i løpet av en sesong med 500-600 deltagere da?
|
|
|
[Re: bjerkseth]
11/10/2016 11:48
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Vel, med halvering av deltakerantallet på de to siste årene er det vel ganske innlysende hva de ønsker?
Etter en slik drastisk nedgang er det jo nærliggende å konkludere med at mange av de frafalne deltakerne ønsker noe annet enn det du karakeriserer som "ganske moro", og at de må prøve noe nytt for å tiltrekke andre enn de som stiller i dag...
Om "Ultra" er den rette veien å gå gjenstår å se, men jeg personlig tror det kan ha noe for seg (raske, halvlange grusritt har vi i alle fall nok av)
Hvis de ønsker seg flere deltagere så er vel løsningen så enkel som å ha start og mål i Halden og dra en liten runde i Sverige (for å kunne kalle det Grenserittet) før man tar samme avslutningen som før tilbake. Trenger ikke være rakettforsker for å skjønne at det er en del som står over fordi det er en logistikkutfordring som tar mye tid. Dette tror jeg er en grunn til at mange dropper GR. Personlig så har jeg "dratt" med hele familien på svensketur. I år fikk jeg beskjed om at det var siste gang de gadd å bli med. Da blir det enten dyr tur med overnatting alle eller at jeg drar alene. Men det frister ikke så mye å ta buss eller sykle til Strømstad etter rittet igjen. Enkel logistikk og lav pris tror jeg er nøkkel faktorer.
|
|
|
[Re: bjerkseth]
11/10/2016 11:49
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvis de ønsker seg flere deltagere så er vel løsningen så enkel som å ha start og mål i Halden og dra en liten runde i Sverige (for å kunne kalle det Grenserittet) før man tar samme avslutningen som før tilbake. Trenger ikke være rakettforsker for å skjønne at det er en del som står over fordi det er en logistikkutfordring som tar mye tid. Tror frafallet i stor grad skyldes annet en logistikken, start og mål på samme sted gir ingen deltakergaranti, det gjør heller ikke "gangavstand" fra Ring 3 (jfr. Raumerrittet). A til B-ritt har også en sjarme og sine tilhengere. Grenserittet får pepper for kaos i starten og mye temperament i løypa, det er uavhengig av startsted. Tror det er så enkelt mange går lei etter X antall år og vil prøve noe nytt og annerledes. Jeg selv har vært med siden '99 (med noen hull p.g.av ferie), men har trolig syklet mitt siste ordinære GR
|
|
|
11/10/2016 12:07
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Når Bukkerittet pathfinder trekker 15 deltagere eller noe deromkring er det en lang vei å gå til 500-600 deltagere. selv Terrengsykkelrittet 2 runder trekker under 200 deltagere. Er vel kun Ultra Birken som trekker "mange"....
|
|
|
11/10/2016 12:12
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Når Bukkerittet pathfinder trekker 15 deltagere eller noe deromkring er det en lang vei å gå til 500-600 deltagere. selv Terrengsykkelrittet 2 runder trekker under 200 deltagere. Er vel kun Ultra Birken som trekker "mange".... OV ble fulltegnet, UB satte deltakerrekord, så jeg tror/håper noe er på gang. Allikevel setter jeg en knapp på at dette ikke kommer til å bli veldig tekniske stier eller stor forskjell fra nåværende løype, men heller en noe lengre variant av Grenserittet med start/mål i Halden. Mer forkus på opplevelse - mye flott natur å oppleve også i lavlandet der. + sikkert dobling av P-avgiften 
|
|
|
11/10/2016 12:24
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Grunnen til at jeg nevner 6/12/24 timer og rundløype er at det kan få kostnadene ned. Sykler man en del ritt så blir det fort dyrt om man skal ut med 1000 lappen i snitt. Spesielt når rittene ikke er noe bedre enn de som er langt rimeligere (arrangement og løype).
Selv har jeg vel syklet 14 ritt i år. Jeg kan melde om at pris og opplevelse har liten sammenheng.
Er selv veldig forundret over at Vestmarkrittet ikke trakk fler og at Skjebergrittet og Hortensmarka rundt ikke hadde flere deltagere. I midt hode dropper ikke noen disse rittene fordi de mangler terreng........
|
|
|
11/10/2016 12:26
|
sveinaa
More than words
|
More than words
OV under 160 deltagere 
|
|
|
11/10/2016 12:35
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Er selv veldig forundret over at Vestmarkrittet ikke trakk fler og at Skjebergrittet og Hortensmarka rundt ikke hadde flere deltagere. I midt hode dropper ikke noen disse rittene fordi de mangler terreng........
Skjebergrittet kolliderte med mange andre ritt, og konkurrerte nok med et annet populært lokalritt dagen etterpå (Skiptvedt). 14 ritt i året har ikke jeg nubbsjans til å få kjørt, og som entusiast tror jeg ikke det er noen unik situasjon. Det blir å plukke de jeg har mest lyst til og som passer med familiekalenderen. Heller to minneverdige opplevelser enn 5 "ritt som bare er ritt". I år kjørte jeg TSR 2x (opplevelse), Skjebergrittet (rett nede i gata, og garantert moro), OV (opplevelse), Grenserittet (som en greie med kona), og UB (opplevelse). TSR fortsetter jeg med, da det fortsatt er gøy, selv etter 5 deltakelser. Når det gjelder GR, så mister de én deltaker i 2017 om de ikke finner på noe nytt og spennende.
|
|
|
11/10/2016 12:40
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Skjebergrittet kolliderte med mange andre ritt, og konkurrerte nok med et annet populært lokalritt dagen etterpå (Skiptvedt).
Nettopp. Hvilket ritt har mest sti? Skjebergrittet har jo til og med så bra trase at det trekker (mange) i alle fall noen utenlandske til elite...
Redigert av sveinaa; 11/10/2016 12:45.
|
|
|
11/10/2016 13:08
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Skjebergrittet kolliderte med mange andre ritt, og konkurrerte nok med et annet populært lokalritt dagen etterpå (Skiptvedt).
Nettopp. Hvilket ritt har mest sti? Skiptvedt-rittet har jeg aldri kjørt selv da jeg ikke er keen på grusritt. Fra min lokale klubb er det fortsatt pop blant landeveisfolket, noen fra jentegruppa, og noen av terrengsyklistene som ikke er stifolk . De samme kjører også Grenserittet, og er dermed ikke en del av "problemet".
|
|
|
|
|