Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 4 1 2 3 4

White cx pro 16

Re: White cx pro 16 [Re: eracing] #2081876 20/04/2016 06:40
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Så flaks at jeg fikk tak i den "gamle" sist uke da. De var jo utsolgt på nett/xxl.no, men hadde en i min str på Hamar (tror det var den eneste/siste de hadde). Fikk den til og med 25% rabatt. Er annen farge også (lysere blå med litt rød). Tenker det er en forskjell mellom 11 delt 105 og 10 delt Tiagra. 105 bremsene er også veldig bra, selv om Tekro også nok er ok (har det på fatbike, liker de, selv om jeg vet at andre ikke gjør det). Er annen ramma/ gaffel også ? eller tar jeg feil ?

Re: White cx pro 16 [Re: Oddefa] #2081906 20/04/2016 07:39
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: oddefa
Er annen ramma/ gaffel også ? eller tar jeg feil ?

Dette er åpenbart forskjellige sykler, ja - ikke bare komponenter, men også ramme/geometri ser ut til å være forskjellig. Finner ikke spesifikasjonene på den eldre modellen, men det er bare å sammenlikne:

www.whitebikes.no/sykkler/white-cx-pro/

Re: White cx pro 16 [Re: Sepeda] #2081957 20/04/2016 09:00
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg tenker alltid "shimano" Magnum når jeg ser den sykkelen.

Re: White cx pro 16 [Re: eracing] #2211269 31/05/2016 12:21
O
oracle Offline
Entusiast
Entusiast
O
Er det en enkelt måte å finne ut om det er GS eller SS versjon av bakgiret på CX Pro 16? Kunne tenkte meg å bytte til 11-32 kassett og da må jeg vel ha GS bakgir?

Re: White cx pro 16 [Re: eracing] #2321979 02/07/2016 19:33
T
TorsHjelle Offline
Medlem
Medlem
T
Ser at denne går til 6999,- nå (tiagra og tektro). Jeg har egentlig bestemt for gavia cx comp til 10999,- (105, 11-delt), men begynner å lure.. Prisforskjell 4000,-, Kan nevne at man får trøye og bukse med på gavia-kjøpet denne uken..
https://bikeshop.no/kampanjer/nyhetsbrev

Er det fremdeles verdt å gå for 11-delt, 105, 1 kg lettere, shimano krank fremfor BB30 (smaksak), sort stealth foran white (smaksak..).., generelt bedre utstyr, mot å betale 4000,.- mer?

Hva mener folket? Er meget ubeslutsom av meg, tips og meninger mottas med STOR takk! :-)

Re: White cx pro 16 [Re: TorsHjelle] #2322032 03/07/2016 02:20
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Som du påpeker, er Gavia'n betydelig bedre utstyrt. Det gjelder fremfor alt fullhydrauliske Shimano-bremser i stedet for semihydrauliske Hy/Rd.

Gavia'n fremstår som fremtidsrettet mens årets White-modell dessverre er det motsatte.

Om det er verdt forskjellen på 4k avhenger av tykkelsen på lommeboka og hvor mye du ser for deg at du vil bruke sykkelen.

Om den skal brukes primært som røff vintersykkel, med slitasjen det medfører, ville jeg vurdert White'n eller aller helst et rimeligere bruktkjøp. Som helårssykkel for tur og trening, ville jeg valgt Gavia'n, uten tvil.

(Nei, jeg sitter ikke oppe om natten og blogger - er i en annen tidssone ICON_SMILE )

Re: White cx pro 16 [Re: eracing] #2324105 10/07/2016 16:59
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Noen som kan forklare hvordan man endrer vinkelen på setet på nye CX pro 16?

Create the problem and sell the solution
Re: White cx pro 16 [Re: DuffMcShank] #2324413 11/07/2016 21:57
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Må nesten gjør sykkelkrossforumet oppmerksom på lagertømming av GT Grade X på Bikeshop. Har lagt ut en melding på Røverkjøp og gode tilbud.

Har slått til på sykkelen selv. Med nærmere 10 kg er den ikke blant de letteste, men jeg har et par Notubes Iron Cross på knappe 1500 gram på lur. Dette skal bli bra helårs allbrukssykkel.

Re: White cx pro 16 [Re: Sepeda] #2324500 12/07/2016 10:42
E
espenringom Offline
Fersking
Fersking
E
Sitat: Sepeda
Må nesten gjør sykkelkrossforumet oppmerksom på lagertømming av GT Grade X på Bikeshop. Har lagt ut en melding på Røverkjøp og gode tilbud.

Har slått til på sykkelen selv. Med nærmere 10 kg er den ikke blant de letteste, men jeg har et par Notubes Iron Cross på knappe 1500 gram på lur. Dette skal bli bra helårs allbrukssykkel.

Gratulere med ny sykkel! Kan jeg spørre hvor høy du er siden du passer M ?

Re: White cx pro 16 [Re: espenringom] #2324503 12/07/2016 11:20
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Takk!

Har ikke fått prøvd sykkelen, men krysser fingrene for at den passer.

Har funnet litt forskjellige størrelsesguider for Grade i alu, men alle viser rundt 175-185cm for M/55cm, f.eks. Wiggle. Jeg er 180cm og burde være midt i målgruppen.

Har fulgt markedet ganske nøye det siste året og ikke kommet over noen annen grusracer (d.v.s. ikke cyclocross-geometri og -utveksling) med fullhydrauliske bremser til denne prisen.

Re: White cx pro 16 [Re: eracing] #2324545 12/07/2016 13:46
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Gratulerer, siklet litt på den da Sykkelproff1 hadde den på tilbud til lignende pris i våres, men slo den fra meg pga ikke klaring til ordentlige piggdekk.

Tenkte det samme som deg da jeg leste anmeldelser, alle opplever sykkelen som morsom.

For øvrig er forskjellen fra 2016 2-delt krank, trangere baktriangel og QR bak, muligens også annen farge.

Re: White cx pro 16 [Re: DuffMcShank] #2324552 12/07/2016 14:15
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: DuffMcShank
Gratulerer, siklet litt på den da Sykkelproff1 hadde den på tilbud til lignende pris i våres, men slo den fra meg pga ikke klaring til ordentlige piggdekk.

Takk!

Jeg sverger til 45nrth's piggdekk Xerxes på 30mm og 450 gram ICON_SMILE så perfekt for meg. Eller Hakka W240 32mm om jeg skulle trenge noe grovere. På røft føre bruker jeg 29er'n. Hvem vet - kanskje kan man lure inn Marathon Winter 35mm?

For øvrig er forskjellen fra 2016 2-delt krank, trangere baktriangel og QR bak, muligens også annen farge.

Ja, 2016-utgaven av Grade X har komponenter valgt med tanke på cyclocross, som 1x11 (40t krank). Det vil jeg ikke ha ICON_SMILE Og jeg foretrekker Shimano fremfor 2016-modellens Sram - rent subjektivt hva gjelder betjening av hendlene, men også fordi Shimanos hydrauliske bremser har fått så god mottagelse. Og rent estetisk foretrekker jeg Shimano-hendlene fremfor de mer volumiøse Sram. Men det er bare en smakssak og har ingen praktisk betydning.

Skulle selvsagt gjerne hatt gjennomgående akslinger bak også, ikke hurtigkoblinger. Men jeg har ikke fått med meg at Grade har gått over til gjennomgående akslinger eller gjort andre endringer på rammen i 2016. Er du sikker på det?

Fargen på 2016-modellen er jo lekker, men metallisk grå passer meg utmerket. Tiltrekker seg forhåpentligvis litt mindre oppmerksomhet om jeg må parkere den i sentrum frown

Tror dette er en sykkel som jeg med god samvittighet kan bruke til det meste, året rundt. Har innsett at jeg ikke behøver det ypperste og letteste og har solgt sykler og komponenter for flere titusener de siste dagen ICON_SMILE

Re: White cx pro 16 [Re: eracing] #2324557 12/07/2016 14:29
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Mulig jeg blander med Crux angående QR. Enig mtp. krank.

Re: White cx pro 16 [Re: eracing] #2324582 12/07/2016 15:53
Girona Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg fikk en Grade Alloy 105 levert i forrige uke, men ender nok opp med å levere den tilbake. Den var lavere i fronten enn jeg hadde ventet (vær obs på at den bare har 15mm med spacers under stemmet), og jeg likte ikke fasongen på styret. De semi-hydrauliske bremsene virket også litt jalla, selv om de sikkert funker bra når man får tunet dem ordentlig. Ramma har også blant de minst pene sveisesømmene jeg har sett, og hjulsettet burde byttes.

Jeg liker konseptet med sykkelen, men det var for mange brikker som ikke falt helt på plass for min del.

Re: White cx pro 16 [Re: Girona] #2324588 12/07/2016 16:19
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Synd å høre at du ikke fant deg til rette på din GT Grade.

Nå er jo Grade noe rimeligere og lavere spekket enn Grade X - det gjelder flere komponenter, også bremser og hjul.

Lav front er helt i orden for meg, så lenge overrøret ikke blir for langt. Og det burde det ikke være. Er spent på styret selv - flere amerikanske produsenter bruker lignende form for ekspedisjons/eventyrsykler, for eksempel Salsa Fargo.

Jeg liker faktisk røffe sveisesømmer på brukssykler. Har det samme på aluramme i 29. Ikke noe fjolleri, liksom. Har allerede en vakker landeveissykkel i karbon - dette skal være noe annet ICON_SMILE

Håper bare størrelsen passer - det er alltid en smule uforutsigbart.

Re: White cx pro 16 [Re: eracing] #2348475 23/09/2016 10:51
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Designet kommer seg og de ser bedre ut live enn på bilder, spesielt Killer modellen. Men fortsatt håpløst med kun tre størrelser. 54cm overrør og 100cm akselavstand på den største er fryktelig snaut.

Re: White cx pro 16 [Re: eracing] #2350815 01/10/2016 19:23
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Fått testet cx pro'n på ritt i alle fall. Kjøpte jo den først og fremst for å ha god jobbsykkel, deretter til en del trening, men også prøve et ritt eller to. Tipper jeg får lyst til å sykle flere en to også for moro var det. Syntes sykkelen var veldig god, og begrensningen var ikke sykkelen men meg. Byttet dekk til Vittoria da orginal (conti cx) var slitte og stem som var vel høyt/bratt. Like langt, Begge endringene var til det bedre, men mener sykkelen er kapabel "out of the shop". Tunge hjul, men skulle bare mangle da det er billig sykkel. Bremsene er knallgode forresten, merket god kontroll med bremsing fra hooden, var vel aldri i bukken tror jeg.

Var forresten Vingerkross (Kongsvinger) jeg syklet, masterklassen. Hadde nok av de billigste syklene, men så andre der md Whote, men da Killer modellen.

Re: White cx pro 16 [Re: Oddefa] #2350841 01/10/2016 21:05
no9 Offline
Entusiast
Entusiast
Liten avsporing, men jeg har akkurat fått meg cx og vurderer å kaste meg med på et ritt med lave skuldre.

Hvordan opplevde du overgangen til cx ritt? Du lager jo ofte gode rittrapporter...! ICON_SMILE

Re: White cx pro 16 [Re: eracing] #2350849 01/10/2016 21:51
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Bare en ting å si: hiv deg med. For dette opplevdes som akkurat det, et ritt med lave skuldre. Sjelden jeg tiden går så fort på ritt. Men er nok mer sammenlignbart med rundbane mtb en landeveis eller terreng maraton (sier vel seg selv kanskje, for dette er jo rundbane). også avslappa før start, men var ikke den eneste som var "ny". For min del var det mer den fysiske prestasjonen en teknisk vansker eller utstyr som "hemmet" meg. Ble 7 veldig jevne runder, men fikk ikke opp skikkelig trøkk/fart i motbakkene og hadde heller ikke "skremt hare" pulsen som jeg får når jeg klarer å kjøre hardt på sånne 40 min økter. Men har vært sliten i beina i det siste og ikke valgt å lade opp til dette rittet, så var klar over det før start. Fordelen med å ha sykla terrengritt er at en er vant til inn/ut/på/av og uten å trent på det var ikke det noe jeg tapte på mot de i rundt meg, men var sikkert ikke bedre heller.

Faktisk har jeg aldri funnet et godt argument å bo i Oslo eller der omkring før nå. Og siden de aller fleste CX ritt i er i nærhet av Oslo er det faktisk kult å bo i Oslo. For min del blir det ikke så mange muligheter for å kjøre timesvis med bil for å sykle i 40 min, om det er aldri så morsomt, er litt feilbruk av tid. Elverum er det mer terrengmiljø en landevei og jeg er vel eneste som lufter bukkestyre i terrenget (ikke at det har blitt mange timer). Hamar har Ottestad et bra landeveismiljø men nesten nada terreng utenom noen få stk (som er på forumet her også), kunne jo håpet at de hadde fått i gang noe cx treningsritt. Siden de arrangerer et så kult ritt som Gylne Gutuer (årets høydepunkt ritt landevei for min del) så skulle en vel tru at de hadde fått til noe CX miljø. Valentino her på forumet vet vel mer ? Har en mistanke at Ottestadfolket liker best å sykle i 40-50 mans store grupper for å spise kake på Skafferiet he he. Prøver å selge inn konseptet her i "byen" i allefall he he. Foreløpig er jeg byen beste og dårligste cx rytter.

Re: White cx pro 16 [Re: eracing] #2350861 02/10/2016 05:59
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Hvis man syntes det var forvirrende med 2 forskjellige 2016-modeller av cx pro, har XXL slått til med 3 varianter av cx killer nå. 1: Den gamle karbonramma og ellers samme 105-komponenter of møkkahjul som første cx pro. 2: Den gamle ramma, men med nye komponenter som sram CX1 og det Swiss 523- ett eller annet. 3: Den nye alu-ramma til cx pro, men i andre farger, og samme cx1/dt Swiss som nr 2.

Artig med valgmuligheter i hvert fall, selv om jeg stadig synes de bommer på pendlermarkedet sitt.

Re: White cx pro 16 [Re: eracing] #2350869 02/10/2016 06:37
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ja det forvirret meg også, for en av de jeg snakket med hadde en rød Killer med cx 1. Mente Killer hadde carbon ramme, men når han sa det var alu ramme så tenkte jeg at jeg hadde lest feil om Killer. Ja, er jo litt rotete at de driver å bytter modeller, dvs utstyr underveis i sesongen.

Re: White cx pro 16 [Re: Oddefa] #2350899 02/10/2016 09:23
no9 Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Oddefa
Bare en ting å si: hiv deg med. For dette opplevdes som akkurat det, et ritt med lave skuldre. Sjelden jeg tiden går så fort på ritt. Men er nok mer sammenlignbart med rundbane mtb en landeveis eller terreng maraton (sier vel seg selv kanskje, for dette er jo rundbane). også avslappa før start, men var ikke den eneste som var "ny". For min del var det mer den fysiske prestasjonen en teknisk vansker eller utstyr som "hemmet" meg. Ble 7 veldig jevne runder, men fikk ikke opp skikkelig trøkk/fart i motbakkene og hadde heller ikke "skremt hare" pulsen som jeg får når jeg klarer å kjøre hardt på sånne 40 min økter. Men har vært sliten i beina i det siste og ikke valgt å lade opp til dette rittet, så var klar over det før start. Fordelen med å ha sykla terrengritt er at en er vant til inn/ut/på/av og uten å trent på det var ikke det noe jeg tapte på mot de i rundt meg, men var sikkert ikke bedre heller.

Faktisk har jeg aldri funnet et godt argument å bo i Oslo eller der omkring før nå. Og siden de aller fleste CX ritt i er i nærhet av Oslo er det faktisk kult å bo i Oslo. For min del blir det ikke så mange muligheter for å kjøre timesvis med bil for å sykle i 40 min, om det er aldri så morsomt, er litt feilbruk av tid. Elverum er det mer terrengmiljø en landevei og jeg er vel eneste som lufter bukkestyre i terrenget (ikke at det har blitt mange timer). Hamar har Ottestad et bra landeveismiljø men nesten nada terreng utenom noen få stk (som er på forumet her også), kunne jo håpet at de hadde fått i gang noe cx treningsritt. Siden de arrangerer et så kult ritt som Gylne Gutuer (årets høydepunkt ritt landevei for min del) så skulle en vel tru at de hadde fått til noe CX miljø. Valentino her på forumet vet vel mer ? Har en mistanke at Ottestadfolket liker best å sykle i 40-50 mans store grupper for å spise kake på Skafferiet he he. Prøver å selge inn konseptet her i "byen" i allefall he he. Foreløpig er jeg byen beste og dårligste cx rytter.

Takk for rapport, høres veldig artig ut! Var det så kort rittid som 40 min altså?

Da satser jeg på å hive meg med på første og beste ritt som passer ICON_SMILE

Re: White cx pro 16 [Re: eracing] #2350937 02/10/2016 12:42
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ja, Otto som var raskest i masterstarten syklet vel på under 39, jeg på 43, tror det det var noen som brukte over 50, så jeg holdt vel ca snittet vil jeg tro uten at jeg hadde noen super dag rent fysisk. Men vinnertiden skulle være ca 40 min, så det de gjorde var at når førstemann rundet 1 runde var å gang tiden hans i forhold til 40 min, og dermed ble det bestemt hvor mange runder det ble. Mao viste vi ikke det før start. Faktisk så var jeg ikke klar over at det var siste runde før de ringte når vi rundet etter 6 runder (men så jo på GPS at det nærmet seg). Men lengde/tid vil sikkert variere etter hvilket ritt det ? Elite syklet en time tror jeg, så mulig det er slik at de skal sykle en time mens masters sykler (alltid) ca 40 min. Men vet ikke om det er slik.

Re: White cx pro 16 [Re: DuffMcShank] #2352078 05/10/2016 18:03
P
Puro Offline
Fersking
Fersking
P
Helt grei, men ikke noe å hoppe i taket for heller. Rimeligste Cx-en med hydrauliske bremser, det betaler man for i økt vekt på hjulsett og gruppesett.

Merk at den ikke har skjermfester foran, og at geometri er litt aggressiv.

Kjøpte denne sykkelen selv og er fornøyd, jeg synes den var veldig lett jeg da, er 10Kg veldig mye? ICON_BLUSH PS: Merker ikke mye til vekt når man fyker fremover ICON_LAUGH

Nub som kommer seg fra A til B, fort.:D
Re: White cx pro 16 [Re: eracing] #2352405 06/10/2016 17:41
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Å bytte mellom 7kg raceren og 16 kg chopperen jeg hadde var som himmel og helvete, sistnevnte gadd jeg nesten ikke sykle til jobben med en gang, førstnevnte får seg rett i underkant av 1000 mil i året.

Så ja, vekt har litt å si for sykkelgleden ICON_SMILE Lettere hjul oppfattes som raskere å akselere med. Hvis du har første 2016-versjon av CX Pro skal den vel også veie litt mer enn 10 kg så vidt jeg kan huske, første CX killer lå vel på 10 blank.

For øvrig har XXL hostet opp enda en CX-ish modell i White CR Pro, en slags pendler-sykkel med dynamo-nav, alu-gaffel som tilsynelatende har feste for racks (?), Sora-gruppe, skjermer og mekaniske skivebremser til den stive pris av 10.000 kr.

For øvrig en gledesnyhet at de har valgt felger uten bremsebane fra Jalcro denne gangen.

http://whitebikes.no/sykler/white-cr-pro/

Og en ny toppmodell, White CX Ultimate. Relativt dårlig speccet med Apex til 18.000.
http://whitebikes.no/sykler/white-cx-ultimate/

Redigert av DuffMcShank; 06/10/2016 17:45.

Re: White cx pro 16 [Re: eracing] #2352457 06/10/2016 20:58
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har første 2016 versjon av cx pro, har byttet sete/setepinne/dekk, veier 10.3 med CB pedaler og flaskeholder. Tenker den versjonen er relativt bedre utstyrt den hvit/gråblå pro 17.

Re: White cx pro 16 [Re: DuffMcShank] #2352554 07/10/2016 08:43
G
Gekki Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
G
For øvrig har XXL hostet opp enda en CX-ish modell i White CR Pro, en slags pendler-sykkel med dynamo-nav, alu-gaffel som tilsynelatende har feste for racks (?), Sora-gruppe, skjermer og mekaniske skivebremser til den stive pris av 10.000 kr.

Denne skjønner jeg ikke helt. Enda mindre skjønner jeg av XXL sin markedsføring: "Cyclocross racing-geometrien, den robuste gaffelen i aluminium, lettstelte mekaniske skivebremser og 18-girs Shimano Sora girgruppe er ting du garantert vil sette pris på" - Hvofor i alle dager skal en slik sykkel ha racing-geometri?

Re: White cx pro 16 [Re: Gekki] #2352572 07/10/2016 09:37
T
tparsli Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: Gekki
- Hvorfor i alle dager skal en slik sykkel ha racing-geometri?

Sykle raskere til jobb?

Thomas
Re: White cx pro 16 [Re: eracing] #2352680 07/10/2016 15:56
Trond Helge Offline
Ivrig
Ivrig
10k for en alu cx med Sora gruppe og mekaniske bremser? Ikke for å være utstyrs-snobb men det var ikke en nevneverdig god deal

// Too many roads, too little time
Re: White cx pro 16 [Re: Trond Helge] #2352919 09/10/2016 09:57
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Enig. Nå må det sies at den er blitt solgt for 8k i butikk en stund, og nå har den fått samme pris på nett. Fortsatt ikke noe røverkjøp, men jeg heier på alt som får nordmenn til å prøve noe annet enn terrengsykkel eller hybrid for hverdagsbruk yes

Litt misvisende at den markedsføres som hybrid, da ICON_SMILE

Side 2 av 4 1 2 3 4

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå