Løpesko til en med akillesproblemer
|
Løpesko til en med akillesproblemer
03/10/2016 21:04
|
TonyN
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
De siste ukene har jeg prøvd forskjellige løpesko (kun i butikk) for å prøve og fine en ideel løpesko. Jeg sliter med kronisk betennelse i begge akillesene.
I min ferd på jakt etter sko har jeg vært innom butikker som G-sport, Inter sport, Löblabbet, Oslo Sportslager, Sport 1 og XXL. Opplever STOR variasjon i tilbakemeldingene og anbefalingene av sko når jeg legger frem akillesproblematikken og bruksområde. Blir å løpe på asfalt og grus med et potensielt nytt skopar, da jeg har terrengsko som fungerer fint.
Har som nevnt fått veldig mange forskjellige anbefalinger, men nå tror jeg det står mellom Hoka One One Clifton 3 og Saucony Triumph ISO 2. Har en nøytral fot, altså verken over eller underpronasjon. Begge skoene sitter bra på foten.
Hva sier forumet? Noen som har erfaringer eller tanker om hvilken sko som kan passe?
|
|
|
Re: Løpesko til en med akillesproblemer
[Re: TonyN]
04/10/2016 04:05
|
hundenjanson
Ivrig
|
Ivrig
Nå er ikke jeg noen "skoekspert", men jeg fikk problemer med akillesen når jeg byttet Hoka One One Clifton 3. Jeg vent ikke om vonde akilleser og lav dropp er den beste kombinasjonen? Skoene sitter ellers veldig godt på foten.
|
|
|
[Re: hundenjanson]
04/10/2016 05:33
|
TonyN
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Nå er ikke jeg noen "skoekspert", men jeg fikk problemer med akillesen når jeg byttet Hoka One One Clifton 3. Jeg vent ikke om vonde akilleser og lav dropp er den beste kombinasjonen? Skoene sitter ellers veldig godt på foten. Vond akilles og lav dropp er i utgangspunktet i god match, men jeg har latt meg overtale dit hen at det er et av to alternativer jeg nå vurderer. Bakgrunnen for det er blant annet Löplabbets ansatte på Ski storsenter som virker å være kompetent på området. De har anbefalt Clifton etter at jeg tok løpetest og la frem akillesproblematikken min. Har du noen sko hvor du ikke får vondt i akillesen?
|
|
|
05/10/2016 07:03
|
dagfink
Besatt
|
Besatt
Dette er det bortimot umogleg å svara på per postordre. Årsakene til smerter i akilles kan vera mange, og alle råd frå oss som ikkje har undersøkt deg, må såleis bli heilt generelle. Når dette er sagt, er det ikkje sikkert at krumtappen er kva sko du spring i. Helst noko som er komfortabelt, så klart, og som du har eit godt steg i. Men kanskje er det minst like viktig kva du har på beina når du ikkje spring. Kanskje. Gå til fysioterapeut.
|
|
|
05/10/2016 14:20
|
Girona
Ringrev
|
Ringrev
Jeg fikk problemer med akilles i fjor etter å ha løpt ca et år i nulldroppsko (Altra). For meg var en del av løsningen å gå tilbake til sko med tradisjonelt dropp. Mizuno Inspire for min del, siden jeg har litt overpronsasjon.
På grunn av dette ville jeg vært skeptisk til å bruke sko med lavt dropp dersom du har vondt i akilles. Hver mm ekstra vil gi litt ekstra belastning på akilles. Men det er selvsagt en rekke andre faktorer som kan spille inn, og å vite akkurat hvor din grense går er umulig å svare presist på. Jeg ville uansett valgt å safe i en slik situasjon. Det er bedre å kunne løpe normalt i tradisjonelle sko, enn å bli skadet av moderne eksperimentelle sko, selv om de oppleves morsommere. Og ikke et vondt ord om Hoka. Jeg har hatt flere par av disse selv, og det er knall sko for de som passer slike. Men for min del var det riktig å komme "hjem igjen" til Mizuno, etter et par år med eksperimentering med andre modeller.
|
|
|
[Re: Girona]
05/10/2016 15:14
|
dagfink
Besatt
|
Besatt
Premisset om at nulldroppsko er meir risikabelt med tanke på akillesproblematikk enn tradisjonelle treningssko, stemmer slett ikkje for alle. For somme er det tvert om: Differansen mellom hæl og forfot fører til at leggmusklane blir nøydde til å jobba i meir kontrahert tilstand. Men så klart: Dersom flate sko medfører ein løpestil som er veldig «på tå» (gjerne i kombinasjon med kort leggmuskulatur og låg stegfrekvens), bør ein vera varsam. Different strokes for different folks.
|
|
|
[Re: Girona]
05/10/2016 20:42
|
TonyN
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Dette er det bortimot umogleg å svara på per postordre. Årsakene til smerter i akilles kan vera mange, og alle råd frå oss som ikkje har undersøkt deg, må såleis bli heilt generelle. Når dette er sagt, er det ikkje sikkert at krumtappen er kva sko du spring i. Helst noko som er komfortabelt, så klart, og som du har eit godt steg i. Men kanskje er det minst like viktig kva du har på beina når du ikkje spring. Kanskje. Gå til fysioterapeut. Du har helt rett i at det er viktig å tenke på fottøyet sitt gjennom hverdagen, og jeg gjør det. Jeg går omtrent alltid i joggesko. Jeg benytter en nøytral mengdesko på jobb hvor jeg går mye i løpet av dagen. Dette i kombinasjon med fysioterapibehandling har gjort akillesene mye bedre. Hos fysio har jeg prøvd flere typer behandling, og sist nå shockbehandling, men det har ikke endt med at jeg er blitt 100% frisk. Jeg fikk problemer med akilles i fjor etter å ha løpt ca et år i nulldroppsko (Altra). For meg var en del av løsningen å gå tilbake til sko med tradisjonelt dropp. Mizuno Inspire for min del, siden jeg har litt overpronsasjon.
På grunn av dette ville jeg vært skeptisk til å bruke sko med lavt dropp dersom du har vondt i akilles. Hver mm ekstra vil gi litt ekstra belastning på akilles. Men det er selvsagt en rekke andre faktorer som kan spille inn, og å vite akkurat hvor din grense går er umulig å svare presist på. Jeg ville uansett valgt å safe i en slik situasjon. Det er bedre å kunne løpe normalt i tradisjonelle sko, enn å bli skadet av moderne eksperimentelle sko, selv om de oppleves morsommere. Og ikke et vondt ord om Hoka. Jeg har hatt flere par av disse selv, og det er knall sko for de som passer slike. Men for min del var det riktig å komme "hjem igjen" til Mizuno, etter et par år med eksperimentering med andre modeller. Slik jeg har forstått det er det bra med mye dropp om en har vondt i akillesen? Det gjør at senen får hvilt seg i større grad enn om en har en flat sko. Hittil har jeg hatt en oppbyggende såle i hælen av gummi som har avlastet akillesen, men jeg syns ikke det er en ideel løsning, da trøkket (spesielt når jeg løper) blir satt for mye på mellomfoten og det dermed blir ubehagelig og sårt, da gummisålen/oppbyggingen av hælen stopper sånn ca ved mellomfoten, og dermed går over på vanlig såle som er i selve skoen.
|
|
|
06/10/2016 07:00
|
Eldon Tyrell
Fersking
|
Fersking
For fleire år sidan hadde eg problem med akilles, men blei kvitt plagene etter å redusere løpemengde til nesten null 2-3 månedar samtidig som eg gjorde eksentriske tåvhev kvar dag. På den tida sprang eg med sko med dropp, til dels mykje drop (f.eks Asics Kayano). Uavhengig av akillesproblematikken begynte eg å løpe med nulldrop-sko ei tid etterpå, inkludert fivefingers, og har gjort det i 4 år no. Har ikkje hatt problem med akilles etter at eg starta å bruke sko med lite eller ingen drop. Dette kan eg ingen ting om, men basert på mi erfaring vil eg tru det er andre variablar enn mm dropp som har størst innvirkning på mulig problem med akillesen.
Santa Cruz Tallboy C Ragley BigWig Canyon Endurace CF 9.0
|
|
|
07/10/2016 07:38
|
dagfink
Besatt
|
Besatt
Hittil har jeg hatt en oppbyggende såle i hælen av gummi som har avlastet akillesen […] Ekstra oppbyggjing under hælen er vel først og fremst aktuelt som eit kortvarig tiltak i ein akuttfase? På sikt vil det bidra til forkorta muskulatur i leggen. Den føreskrivne eigenbehandlinga ved akillesplagar er jo vanlegvis eksentriske tåhev – altså motsett logikk av slike hælilegg. Kan henda sit eg med feil inntrykk av tilstanden din her, men har plagane dine nettopp oppstått? Dersom ikkje, og dersom det er ein fysioterapeut som har gitt deg rådet om å halda fram med å gå med oppbygd hæl, ville eg nok ha henta inn ei second opinion.
|
|
|
[Re: dagfink]
07/10/2016 10:45
|
TonyN
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Hittil har jeg hatt en oppbyggende såle i hælen av gummi som har avlastet akillesen […] Ekstra oppbyggjing under hælen er vel først og fremst aktuelt som eit kortvarig tiltak i ein akuttfase? På sikt vil det bidra til forkorta muskulatur i leggen. Den føreskrivne eigenbehandlinga ved akillesplagar er jo vanlegvis eksentriske tåhev – altså motsett logikk av slike hælilegg. Kan henda sit eg med feil inntrykk av tilstanden din her, men har plagane dine nettopp oppstått? Dersom ikkje, og dersom det er ein fysioterapeut som har gitt deg rådet om å halda fram med å gå med oppbygd hæl, ville eg nok ha henta inn ei second opinion. Jeg har slitt med akillesene i flere år, og prøvd mye behandling uten at det har hjulpet. Det du sier om hælinnlegg var ny info for min del. Jeg har benyttet den kontinuerlig over lang tid. Akillesene har blitt bedre, men ikke 100%. I perioder er det tilbake til slik det var før, altså veldig vondt.
|
|
|
|
|