Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Forbruk per måned

Forbruk per måned #2350860 02/10/2016 05:57
D
Den glade amatør Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
D
Hei,

Sitter med følelsen av at jeg bruker for mye penger, og lurer i den forbindelse på hva dere andre "budsjetterer" med hver mnd.Altså, når alle faste utgifter er betalt, hva bruker dere per måned på f.eks mat? Som en enslig mann, hva antar dere er normalforbruk av mat pr mnd?

Og til de som har levd litt lengre enn meg (31år), stabiliserer ting seg etter hvert? ICON_SMILE Sitter fortsatt med følelsen av jeg har masse penger i og med at det er bare er noen få år siden jeg gikk over fra studielån til vanlig lønn, hvoretter jeg ikke har fokusert veldig på sparing.

Re: Forbruk per måned [Re: Den glade amatør] #2350862 02/10/2016 06:11
MrGrade Offline
Medlem
Medlem
Jeg er enslig selv og tror også jeg bruker litt for mye hver måned. Etter faste utgifter bruker jeg kanskje 15 000 i mnd, hvor kanskje 6000-8000 er på mat/dagligvarer osv? Spiser ganske mye sushi (3ggr i uka?)

Jeg har lest litt på andre forum som er dominert av kvinner og småbarnsfamilier, og funnet ut at jeg har et stort potensiale til å få ned matbudsjettet mitt.

Har forøvrig innført innkjøpsstopp frem til 15 desember, så blir spennende å se om jeg klarer det =)

Redigert av MrGrade; 02/10/2016 06:14.
Re: Forbruk per måned [Re: Den glade amatør] #2350865 02/10/2016 06:27
D
Entusiast
OP Offline
Entusiast
D
Takk for svar:) Har lest akkurat det samme og det vardet som fikk meg til å tenke litt. Det er i grunnen på mat og snus jeg tror jeg sløser bort pengene mine. Det er som du sier uansett en del å hente her.

Det som irriterer meg er at forbruket mitt øker proporsjonalt med inntekten. Det verste er likevel at jeg er klar over det, men ikke gjør noe med det.

Redigert av Den glade amatør; 02/10/2016 06:28.
Re: Forbruk per måned [Re: Den glade amatør] #2350868 02/10/2016 06:34
MrGrade Offline
Medlem
Medlem
Du kan jo vurdere å kutte ut snus. Det er egentlig helt meningsløst =) Jeg har selv vært snusfri i 4-5 år etter å ha snus løssnus i 18år. Er nesten litt bitter i ettertid for at jeg ikke slutta før, når jeg faktisk merker hvor mye bedre jeg føler meg uten nikotin i blodet =)

Nå koster vel en boks nesten 100kr eller noe?

Leser jo om folk som bruker 2000 på en mnd i mat, skjønner ikke åssen det er mulig jeg.

Redigert av MrGrade; 02/10/2016 06:34.
Re: Forbruk per måned [Re: Den glade amatør] #2350873 02/10/2016 07:05
J_A_H Offline
Ringrev
Ringrev
Matforbruket her i huset ligger på 7-8000 per måned. vi er 4 stk under samme tak. to barn og to voksne, guttungen trener mye og eter omtrent som en voksen.

Man kan alltids bli bedre på å spare, og kutte ned, men man skal leve litt og. Men det bør være mulig å få til begge deler...

Ride it out.. touch the brakes and you'll die..
Re: Forbruk per måned [Re: Den glade amatør] #2350874 02/10/2016 07:09
Synzygus Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Bruker vel 3300 på mat og ca 2000 på diverse annet. Er heldig som bor svært billig og har dermed totale utgifter på 10200/mnd til nå i år. Skal nevnes at jeg er student og at forbruket mitt ville vært noe høyere hadde jeg vært i jobb, men jeg ville fortsatt gjøre alt for å holde forbruket nede den dagen inntekten øker. Har selv hatt perioder hvor jeg har hatt for mye måned igjen i slutten av lønna, og etter å ha kjent hvor slitsomt det er over tid har jeg bestemt meg for at slik skal jeg aldri ha det slik igjen. Et lite tips om du vil lære å spare er å ta en kikk på Dave Ramsey - 7 baby steps.

Re: Forbruk per måned [Re: Den glade amatør] #2350875 02/10/2016 07:29
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
2 voksne og 2 små barn.
Etter at faste utgifter er betalt går 10-14000 i mat, 3000 til sparing, 2000 til drivstoff og diverse posten min har jeg ikke oversikt over.

Seperat økonomi, samboer har en veldig stor diverse post (10-14 000) så vi burde absolutt ha gått gjennom økonomien.

Re: Forbruk per måned [Re: Den glade amatør] #2350885 02/10/2016 08:48
paalbn Offline
Ivrig
Ivrig
Det riktige spørsmålet er vel hvordan ønsker du å disponere pengene dine.

Leve nå eller lever senere.

Clue kunne vel ha vært å sette av 2-5.000 til sparing å kose seg videre.
Om noen bruker mye eller for mye penger er vel et spørsmål hvordan man økonomisk sitter i det generelt.
Betaler man regningene sine
Har man egen bolig, bil, hytte osv.
Har man lån, og hvor mye

Så å svare på om man bruker for mye penger er vel mere et spørsmål om hva man egentlig ønsker å bruke med disponibiel cashflow...

Selv har jeg aldri prioritert sparing over en vis sum på "gi faen kontoen".
Pengene mine bruker jeg på ting som gir meg mening i hverdagen, nå skal det sies at jeg lever i en familie på 4 og penger brukt er ikke nødvendigvis penger brukt på meg personlig.
Min reelle sparing gjør jeg i boliger, og så for tiden vise seg om det var en fornuftig investering eller ikke.

Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
Re: Forbruk per måned [Re: Den glade amatør] #2350889 02/10/2016 08:59
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Den glade amatør
Hei,

Sitter med følelsen av at jeg bruker for mye penger, og lurer i den forbindelse på hva dere andre "budsjetterer" med hver mnd.Altså, når alle faste utgifter er betalt, hva bruker dere per måned på f.eks mat? Som en enslig mann, hva antar dere er normalforbruk av mat pr mnd?

Hvorfor holder du de faste utgiftene utenfor spørsmålet (det virker i hvert fall slikt)? Det er vel ikke sjeldent det er her pengeslukene befinner se, nemlig blant de faste utgiftene.

Re: Forbruk per måned [Re: Den glade amatør] #2350893 02/10/2016 09:11
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Det som irriterer meg er at forbruket mitt øker proporsjonalt med inntekten.
Overgang fra strupet studentøkonomi til lønn og etterhvert bedre lønn vil selvsagt fører til økning. Men på et tidspunkt bør det jo stabilisere seg, og enda viktigere: økt forbruk bør gå til noe annet enn litt mer snop, snus, utepils og kioskforbruk. Dvs. varig investering som bedre bolig og også rom for større investeringer - om ønsket - som dyrere bil eller dritdyr sykkel uten at dette betyr lån, kredittkjøp og minus. Hvis du fortsatt ikke har buffer på sparekonto og lønnskontoen er omtrent tom hver måned, så burde du ta grep.

Akkurat hva du skal bruke på mat, er det ikke en fasit på. Og matbudsjett blir ofte alt som kjøpes på matbutikken, også vaskemidler og dyrt snop. Selv er jo en av tingene min familie bruker romslig økonomi til å aldri kjøpe kyllingfilet fra Prior og First Price, men bare kyllinglår fra Stange eller Lovise. Og gjerne kjøpe ordentlig kjøttfe med oppgitt rase når vi kjøper kjøtt til helsteking - framfor å være intetanende til om vi får en eldre NRF-melkeku. Salma er hverdagsfisk. Men samtidig prisbevisste og ikke betaler sucker price på feil butikk da ICON_WINK . Vi bruker også ca. 2000 kroner i måneden på kaffe, siden vi drikker mye av det og kun fra Supreme Roastworks, Kaffebrenneriet, Solberg & Hansen og beslektede.

Det man bør passe seg for er jo impulskjøp. Penga renner fort ut på dritt hvis man tar med seg godteri og snacks og blader og kjøper mellommåltider på vei hjem fra jobb på kiosk o.l. Hvis du bruker 6000 på "mat" og du fortsatt regner Grandiosa som middag, bruker du for mye.

Re: Forbruk per måned [Re: Tange] #2350894 02/10/2016 09:12
J_A_H Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Tange
Hei,

Hvorfor holder du de faste utgiftene utenfor spørsmålet (det virker i hvert fall slikt)? Det er vel ikke sjeldent det er her pengeslukene befinner se, nemlig blant de faste utgiftene.

Dette er et godt poeng:
Tar man en runde og setter opp automatisk trekk, og slipper faktura avgift på en del månedlige poster er det fort en del kroner og spare.

Ride it out.. touch the brakes and you'll die..
Re: Forbruk per måned [Re: Tange] #2350906 02/10/2016 10:06
D
Entusiast
OP Offline
Entusiast
D
Sitat: Tange
Hei,

Sitter med følelsen av at jeg bruker for mye penger, og lurer i den forbindelse på hva dere andre "budsjetterer" med hver mnd. Altså, når alle faste utgifter er betalt, hva bruker dere per måned på f.eks mat? Som en enslig mann, hva antar dere er normalforbruk av mat pr mnd?

Enkelt og greit fordi jeg har god kontroll på disse utgiftene og det er lite rom for justeringer, men jeg forstår spørsmålet.

Grovt sett vil ting se slik ut f.o.m 1.1.2017 når jeg går over i ny jobb med noe høyere lønn.

Inntekt: ca. 35000 etter skatt (justert etter rentefradrag/fordel)

Faste utgifter:
Boliglån + fellesutgifter (akonto varmvann, tv, internett, strøm+++) 13000
Studielån: 2400
Forsikring (innbo+bil): 600
Netflix/spotify: 200
Trening: 500

(Mobil dekkes av jobben. Internett blir refundert med kr. 400 fra jobben.)

Det er det som vil eksisterer av "faste" utgifter som kommer hver måned. Alt annet regner jeg som forbruk. Basert på dette vil jeg overføre 20000 kr til regningskontoen slik at jeg kan fortsette å bygge opp en liten buffer der for uforutsette ting og regninger som ikke kommer månedlig( årsavgift for bilen, kom.avgifter, eiendomsskatt mm.)

Dette skulle gi meg grovt sett ca. 15000 "disponibelt" i mnd. Dette må dekke alt annet enn det som er nevnt ovenfor. En del av dette må jo spares (eller det skal spares), men hvor mye? Har allerede en konto hvor det står et beløp tilsvarende 1 månedslønn. Dette er "krisefondet" og røres aldri. Er det noe jeg ikke har tatt høyde for? Setter pris på alle innspill.

Bare så det er sagt, og slik at dere forstår at jeg ikke(lengre) bruker penger som en full sjømann:

Dette er det samme systemet som jeg følger i dag, bare at beløpene per i dag er mindre- og at jeg i dag betaler husleie istedenfor lån. Spørsmålet mitt gjaldt i utgangspunktet hva man bruker når de ovennevnte utgiftene er betalt:) Det skal også sies at jeg har spart opp egenkapital til bolig (overtar i desember hvis den blir ferdigstilt), samt at har en helt ok bil (som er nedbetalt). Så det er ikke bare sorgen. Det eneste jeg føler mangler er en hefitg fulldemper;) Var i grunnen bare ute etter å se hva som var "normalt" -forbruk- for en i min situasjon.

Har også en bi-inntekt som jeg anslå kommer til å gi rundt 60000- 70000 kr i året fremover( før skatt) Målet er egentlig at alle inntekter fra denne skal spares, evt. investeres i noe lurt som f.eks en fulldemper, eventuelt utvide "krisefondet".

Takk til alle som har svart så langt.

Redigert av Den glade amatør; 02/10/2016 10:32.
Re: Forbruk per måned [Re: Den glade amatør] #2350911 02/10/2016 10:35
D
Entusiast
OP Offline
Entusiast
D
Tror dere følgende er realistisk?

- 6000 til mat, hygiene, frisør og husholdningsartikler
- 1000 til drivstoff og transport
- 3000 til diverse ( dette må jo da innbefatte alt fra sløsing til øl)
- 5000 til sparing

Re: Forbruk per måned [Re: Den glade amatør] #2350914 02/10/2016 10:41
D
Entusiast
OP Offline
Entusiast
D
Svarer like godt meg selv jeg:) Jeg tror dette er sånn nogenlunde realistisk. Dersom jeg klarer å sette 5000 i fond/sparekonto per mnd( evt. 50/50), samt bygge en liten buffer på regningskontoen, da er det vel ingen grunn til å ha dårlig samvittighet? Eller?

Re: Forbruk per måned [Re: Den glade amatør] #2350919 02/10/2016 11:10
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Hva med å betale mer på boliglånet? Du har jo relativt lave boutgifter.

Re: Forbruk per måned [Re: Syklist1] #2350923 02/10/2016 11:23
D
Entusiast
OP Offline
Entusiast
D
Sitat: Syklist1
Hva med å betale mer på boliglånet? Du har jo relativt lave boutgifter.

Det er en god ide, og noe som jeg vurderer. Jeg liker i utgangspunktet å ha en del penger lett tilgjengelig i tilfelle det skulle skje noe, men det er i grunnen ingenting i veien for at jeg betaler en tusenlapp eller to ekstra på boliglånet.

Re: Forbruk per måned [Re: Den glade amatør] #2350924 02/10/2016 11:27
H
Homecast Offline
Avhengig
Avhengig
H
Jeg tenker at når man har en buffer konto så (min tanke er 1,5-2 ganger mnd inntekt) er renta så lav idag at du taper penger på å ha de på konto (om vi tar høyde for KPI osv)

Altså enig med taler over om å heller betale ekstra på boliglånet, da vet du også at du har en god mulighet til å takle en solid renteoppgang (personlig tror jeg vi slipper dette på endel år) men likefult, pengene blir hos deg på noe fornufitg som det virker som du ønsker deg, og om du jobber ekstra såpass mye som du tenker deg så er det jo veldig fint å kunne unne seg litt ekstra i hverdagen med disse pengene

Re: Forbruk per måned [Re: Homecast] #2350925 02/10/2016 11:40
D
Entusiast
OP Offline
Entusiast
D
Sitat: Homecast
Jeg tenker at når man har en buffer konto så (min tanke er 1,5-2 ganger mnd inntekt) er renta så lav idag at du taper penger på å ha de på konto (om vi tar høyde for KPI osv)

Altså enig med taler over om å heller betale ekstra på boliglånet, da vet du også at du har en god mulighet til å takle en solid renteoppgang (personlig tror jeg vi slipper dette på endel år) men likefult, pengene blir hos deg på noe fornufitg som det virker som du ønsker deg, og om du jobber ekstra såpass mye som du tenker deg så er det jo veldig fint å kunne unne seg litt ekstra i hverdagen med disse pengene

Takk for alle innspill. Dere har nok rett begge to.

Jeg skal regne litt på det for å finne en størrelse på krisefondet mitt(bufferen) som jeg føler meg komfortabel med, men to månedslønner, som du skriver, hadde nok gitt meg tilstrekkelig trygghet. Når det er i boks er det vel bare å betale mer på lånene.

Re: Forbruk per måned [Re: Den glade amatør] #2350958 02/10/2016 14:45
H
Homecast Offline
Avhengig
Avhengig
H
Ser jeg skreiv som ei kråke, men du skjønte det åpenbart.
Men for å hindre kverualntene så mener jeg at når man har fått buffer kontoen på et passe nivå er det ikke noe vits i å fylle på enda mer på den =)

(ble litt usikker på hva jeg selv mente når jeg skrev ista så tenkte bare å få det korrekt på web også =) )

Re: Forbruk per måned [Re: Den glade amatør] #2350959 02/10/2016 14:54
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Det er hevet over enhver tvil at de aller fleste av oss er gode til å tilpasse utgifter til inntekt, spesielt når inntekten stiger. Andre veien er den smertefulle. Slikt stabiliserer ting seg, kanskje, men når man første har råd til ei hytta, eller en bil nr 2, eller eller.... Mølla har en tendens til å fortsette.

Scale 935 i fjor, Spark 910 i år. I say no more .... ICON_SMILE

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Forbruk per måned [Re: Den glade amatør] #2351007 02/10/2016 17:52
E
Eplemosten Offline
Entusiast
Entusiast
E
En ting jeg ser er et pengesluk her i huset er medie/underholdningsposten.

Altibox 399 + 79(PVR) + 39 (ekstra dekoder)
TV2 sumo (PL) 299
Beat.no 99

Vurderer å kutte ut hele altiboxen, da kostnaden her er urimelig høy i forhold til hva man får/bruker TVen. Barna ser stort sett på NRK super, jeg bruker mest TV2 sumo og NRK-appen. Kona ser litt på TVnorge-kanalene, men disse kan man få for 99 kr i måneden gjennom Dplay. Vil da slippe unna med 1200 kr i året i stedet for 6200 kr. Hmm...

Re: Forbruk per måned [Re: Den glade amatør] #2351059 02/10/2016 20:19
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Før ett detaljert budsjett der du fører opp alt du bruker penger på,
så kan du jo vurdere om du skal leve i øyeblikket og kjøpe pølser, røyk og snus på Statoil hver dag eller om du skal sette av de samme pengene på sparekonto isteden.

Jeg kjører i en gammel bil som er nedbetalt og avskrevet, tar alt av rep selv.
Det sparer meg for 5' i mnd - minst
Røyker ikke, sparer 1' i mnd
Sykler/løper til jobb, sparer 1' i mnd
Er meget bevist på å handle på salg/ikke merkevare/pruter i butikk. 5' i året.
Er generelt en kiiping og ser ikke noe behov for vise meg frem med Bay Ran briller eller Lewis - der brenner enkelte av ville beløp

Har en grei lønn og legger tilside minst 10' hver måned. Har 925' i oppsparte midler og er gjeldfri ICON_SMILE

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Forbruk per måned [Re: Den glade amatør] #2351071 02/10/2016 20:50
M
mb84 Offline
Fersking
Fersking
M
Økonomi er et veldig individuelt tema egentlig.Det som andre ser på som nødvendig ser andre på som helt ubruklig. De som ikke eier interesse av terrrengsykkel synes du er helt idiot som bruker store mengder tusenlapper på det per år.

Jeg har ingen store råd egentlig. Skaff deg en bolig du er fornøyd med og ha en "normal" nedbetalingsplan (for eksempel over 20år).

Unngå ellers dyr kredittkort gjeld og bruk de pengene du har stort sett så lenge ikke du har noe akutt som du må ha akkurat nå.

Finn noen "passions" i livet som du bruker mer penger på. Personlig så har det blitt bil så en 6år gammel bruktbil til 700 tusen og det gir meg mange gleder.

Ellers så gjelder mange av rådene over selvfølgelig.

Er helt uenig i at man blir mer lykkelig av å ikke ha gjeld og ha store summer på konto. Ha selvfølgelig nok til å dekke en krise eller tre.

Re: Forbruk per måned [Re: Den glade amatør] #2351077 02/10/2016 21:12
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Rent personlig har jeg aldri forstått meg på gleden ved å ha mye penger på bok.

Re: Forbruk per måned [Re: Den glade amatør] #2351092 03/10/2016 00:45
Skorp Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Flamini

Har en grei lønn og legger tilside minst 10' hver måned. Har 925' i oppsparte midler og er gjeldfri ICON_SMILE

Folk som sparer opp såpass med en normal lønn skjønner jeg også lite av. Er nok stor forskjell på hva dine første tusen var verdt i forhold til de siste.

Har beholdt kvitteringer en mnds tid for å se hvor pengene går. Plutselig ser man at de uvaner man har tapper kontoen fort.
Restaurant besøk, øl og sykler/sykkeldeler er områdene jeg kunne spart inn mest på.

Er dette blitt en skrytetråd hvor flink man er? En nevner nesten millionen på sparekonto og hvor flink han er å spare, den andre nevner bil til 700k som passion.

Re: Forbruk per måned [Re: Den glade amatør] #2351098 03/10/2016 05:32
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Grovt sett vil ting se slik ut f.o.m 1.1.2017 når jeg går over i ny jobb med noe høyere lønn.

Inntekt: ca. 35000 etter skatt (justert etter rentefradrag/fordel)

For at dette ikke bare skal bli en 'skrytetråd'.. Tjener det samme som trådstarter, men har vært i arbeidslivet i 19 år nå.
Har familie, hus, og to biler... men føler vel at jeg aldri har hatt så dårlig råd som nå - siden etter studiene i det minste.
God kontroll på de faste utgiftene, og familien har en solid buffer og alt det der... men pengene jeg sitter igjen med til egne hobbyer gjør at jeg stort sett kjøper brukt sykkel, og brukte ski. Når andre drar på alpeferie, unner jeg meg en tur til Oppdal, osv.

Gammelt hus er vel det som har dratt unna mest penger de siste årene, vedlikehold koster. I tillegg merker man at ungene blir eldre og koster mer.

..og til det opprinnelige spørsmålet til trådstarter. Bruker vel ca. 10.000 i måneden på mat og bensin

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Forbruk per måned [Re: Skorp] #2351101 03/10/2016 05:59
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Skorp

Har beholdt kvitteringer en mnds tid for å se hvor pengene går. Plutselig ser man at de uvaner man har tapper kontoen fort.
Restaurant besøk, øl og sykler/sykkeldeler er områdene jeg kunne spart inn mest på.

Jeg beholdt kvitteringer i et helt år, og ble noe overrasket over at gaver var det jeg brukte desidert mest på. Altså julegaver+bursdagsgaver til familien. Nummer to på listen var utstyr/sportsartikler til barna, deretter en ny (brukt) kite til meg selv, og deretter kom sykkeldeler.
Må med andre ord begynne å tenke litt mer på meg selv heretter ;-)

Røyker ikke, snuser ikke, kjøper ikke kaffe på Starbucks e.l., så det var veldig få unødvendige poster å spare inn på.

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Forbruk per måned [Re: Syklist1] #2351102 03/10/2016 06:09
Flex Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Syklist1
Rent personlig har jeg aldri forstått meg på gleden ved å ha mye penger på bok.

Jeg velger å snu på det. Jeg for min del har aldri forstått meg på gleden ved å bruke opp pengene på ting man (strengt tatt) ikke trenger.

For min del handler det om flere ting.

Til å begynne med handlet det for meg mest om sikkerhet. Det er veldig greit å vite at dersom man skulle miste jobben, få noen uforutsette utgifter etc., så går det helt fint å leve på sparepenger et år eller to.

Samtidig er det også et ønske om i fremtiden å kunne disponere tiden mer fritt. Om vi en gang finner ut at vi vil ta oss fri fra jobben et år og reise jorda rundt, så er det i hvert fall ikke økonomien som stopper oss.

Og etter at jeg har fått barn tenker jeg også at jeg i stor grad sparer for dem. De skal ikke ha noen problemer med å komme seg inn på boligmarkedet, for eksempel.

Jeg får utbetalt 30k i måneden. Av dette går i gjennomsnitt litt over 20k til sparing (noe av dette går direkte til ungene). Det aller meste av utgiftene er faste utgifter (hovedsakelig bolig), resten er stort sett mat (ellers har jeg stort sett veldig lite forbruk).

Nå skal det sies at som FIVH-medlem, så er lavt forbruk vel så mye en "politisk" sak som en økonomisk sak for min del.

Re: Forbruk per måned [Re: Den glade amatør] #2351105 03/10/2016 06:32
P
pbk Offline
Ivrig
Ivrig
P
Når du har lyst til å kjøpe noe - la være. Hvis lysten ikke melder seg (sterkere) senere, har du spart penger. Hvis du allikevel trenger det, kjøp det. Drit i alt du rasker med deg på gata (burger, kaffe, ballonger aviser, junæimit). Bruk penger på det som betyr noe for deg (fritid, kvalitetsmat f.eks.) og legg av deg uvaner en etter en (røyking, brus, taxi f.eks.).

Re: Forbruk per måned [Re: Den glade amatør] #2351109 03/10/2016 06:41
Tgabriel Offline
Besatt
Besatt
Jeg liker i utgangspunktet å ha en del penger lett tilgjengelig i tilfelle det skulle skje noe, men det er i grunnen ingenting i veien for at jeg betaler en tusenlapp eller to ekstra på boliglånet.

Sjekk med banken om du kan gå over til flexilån. Krever litt selvdisiplin å ha denne fleksibiliteten, men du kan f.eks. spare alt som er til overs på lønnskontoen når ny lønn kommer inn.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support