Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

Hvitevarer kjøkken

Re: Hvitevarer kjøkken [Re: Øyvind V] #2350333 30/09/2016 06:22
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Designmessig er det pent, men en liten advarsel om disse nye vaskene med rette kanter i bunn, her får man en ny oppgave man ikke hadde før: vaske møkka som setter seg inni denne kanten.

Re: Hvitevarer kjøkken [Re: rokkitan] #2350341 30/09/2016 06:41
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: rokkitan
Jeg syns bestikkskuff fungerer like bra som kurv. Det tar litt ekstra tid å legge inn, men hvis du legger kniver samlet, gafler samlet osv. så går det mye fortere å ta ut. Det avhenger dog av at de som legger inn er litt systematiske og jeg kan fint leve med begge.
Ønsker man virkelig enda en ting som er avhengig av system og regler for å fungere bedre og ikke dårligere?
Jeg arbeider med systemer til daglig, og er det en ting som er sikkert, er at det hvis et system er avhengig av at noe gjøres på en helt bestemt måte, så fungerer det ikke i praksis.

Re: Hvitevarer kjøkken [Re: erikskon] #2350343 30/09/2016 06:53
anderfo Online
Besatt
Besatt
Sitat: erikskon
Jeg har handlet på elkjøp de siste gangene, har hatt tid til å vente på en ok kampanje og kjøpt noen utgående modeller. Det skjer ikke store revolusjoner på ovn og induksjon fra år til år...

Litt relatert: Jeg har god erfaring med å sjekke prisstatistikken (som går opp eller ned cirka hver måned) og spørre om jeg ikke kan få produktet til kampanjepris NÅ, selv om kampanjen ikke begynner før om 1-4 uker. Da får jeg alltid kampanjeprisen og vel så det...

Re: Hvitevarer kjøkken [Re: erijon] #2350345 30/09/2016 06:56
Øyvind V Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: erijon
Ser nå at Elkjøp nå har 20% kampanje på Bosch og Siemens. Tror ikke de er så mye dårligere enn Miele.

I går var det "Miele-dager" hos HTH, og det var 40 % rabatt på ovner, koketopper og oppvaskmaskiner. Gjennom snekkeren vi skal bruke får vi uansett 25 % rabatt på Miele (eller Gaggenau), men siden Miele er så dyrt i utgangspunktet blir det vel omtrent samme pris som om man kjøper Bosch til 20 % rabatt. Jeg liker Bosch veldig godt, så det er ikke hugd i stein at det må være Miele. Den beste totalpakken til riktigst pris blir nok vinneren.

Godt med innspill på dampovn. Er som sagt usikker på behovet, og det er kjekt å se at folk overlever med bare én ovn også ICON_SMILE

Re: Hvitevarer kjøkken [Re: Øyvind V] #2350349 30/09/2016 07:00
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: Øyvind V
Jeg liker Bosch veldig godt, så det er ikke hugd i stein at det må være Miele.
Bare sånn i tilfelle du ikke vet: Bosch og Siemens er samme firma (BSH). En liten profileringsforskjell er at Siemens ofte har litt flere nye, moderne funksjoner. Begge deler er supre greier. Min storfamilie kjøper i hovedsak kun Miele, Siemens og Bosch og har jevngode erfaringer med alt.

Re: Hvitevarer kjøkken [Re: anonym22] #2350351 30/09/2016 07:02
Øyvind V Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: anonymous22
Bare sånn i tilfelle du ikke vet: Bosch og Siemens er samme firma (BSH). En liten profileringsforskjell er at Siemens ofte har litt flere nye, moderne funksjoner. Begge deler er supre greier. Min storfamilie kjøper i hovedsak kun Miele, Siemens og Bosch og har jevngode erfaringer med alt.

Ja, vet det. Gaggenau er vel i samme "familie" også, tror jeg? En bekjent som jobbet i Siemens tidligere hadde i hvert fall svært god pris på alt fra både Siemens, Bosch og Gaggenau.

Re: Hvitevarer kjøkken [Re: anonym22] #2350352 30/09/2016 07:03
anderfo Online
Besatt
Besatt
Sitat: rokkitan
Jeg syns bestikkskuff fungerer like bra som kurv. Det tar litt ekstra tid å legge inn, men hvis du legger kniver samlet, gafler samlet osv. så går det mye fortere å ta ut. Det avhenger dog av at de som legger inn er litt systematiske og jeg kan fint leve med begge.
Ønsker man virkelig enda en ting som er avhengig av system og regler for å fungere bedre og ikke dårligere?
Jeg arbeider med systemer til daglig, og er det en ting som er sikkert, er at det hvis et system er avhengig av at noe gjøres på en helt bestemt måte, så fungerer det ikke i praksis.

Jeg tror det spørs på personligheten/ordenssansen til de som skal bruke oppvaskmaskina. I vår familie havner alt ferdig sortert i bestikkskuffa uten at vi tenker over det. Å rydde ut av den går kjappere enn før.
Miele-maskina vår har både bestikkskuff og kurv. Vi var vant til kurv fra før av, men den har vi hittil ikke brukt ettersom skuffa funker utmerket. Hvis vi på noe tidspunkt mister ordenssansen og lager kaos i skuffa kan vi alltids skifte tilbake til kurven ICON_SMILE

Samtidig er det en fordel med bestikkskuffa at sølvbestikk er enklere å skille fra stålbestikket uten at de berører hverandre.

Re: Hvitevarer kjøkken [Re: Øyvind V] #2350366 30/09/2016 07:40
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A

Ja, vet det. Gaggenau er vel i samme "familie" også, tror jeg? En bekjent som jobbet i Siemens tidligere hadde i hvert fall svært god pris på alt fra både Siemens, Bosch og Gaggenau.
Ja, Gaggenau er vel en nyere datter av det eldre ekteparet, så forhandlerdealene er sikkert samme pakka.

Re: Hvitevarer kjøkken [Re: Øyvind V] #2350375 30/09/2016 08:13
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Men steker alle disse fancy dyre ovnene jevnt? Viktigste egenskap for vår del.

I vårt neste kjøkken skal vi også ha stor nok oppvaskkum til at man kan vaske stekebrett og rister der uten for mye styr. Og så ville jeg hatt en kran som kan kan trekke ut (eller lignende) for å spyle brettet. Vasking og skylling av større ting er en utfordring.

Re: Hvitevarer kjøkken [Re: eirikbk] #2350392 30/09/2016 08:45
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: eirikbk

Jeg berømmer deg for spørsmålet. Grunnen til å velge Miele, Siemens og Bosch - og da deres vanlige ovner, er nettopp dette. Fabelaktig stekeresultat, super grillfunksjon. Da vi kjøpte vår siste ovn (en Bosch) så snakket selgeren veldig fint om en Electrolux (altså den han tjente mest på å selge, selvsagt) med diverse flotte funksjoner. Ikke er ord om hvordan den faktisk fungerte til å lage mat ble nevnt. I grunn helt meningsløst å handle stekeovn av noen andre enn, tja, en kokk. Jeg bestilte selvsagt bare den Boschen jeg hadde bestemt meg for på forhånd etter egen research, og som butikken ikke hadde inne.

Re: Hvitevarer kjøkken [Re: Øyvind V] #2350424 30/09/2016 10:11
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
En ting til: Finn en vaskekum som sluker hele stekepanna eller i beste fall hele stekebrettet fra ovnen.
Da blir det meget mindre søl ved oppvask :-)

Og: Dersom mulighet installer slik smulestøvsuger i sokkellist.
Eller dersom dere ikk ehar sentralstøvsuger: Skuffer i sokkellisten.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Hvitevarer kjøkken [Re: Knirkekne] #2350428 30/09/2016 10:18
gare Offline
More than words
More than words
En ting til, jeg ville sett nøye på kjøleskuff, evt. kjølehjørne.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Hvitevarer kjøkken [Re: anonym22] #2350429 30/09/2016 10:21
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Designmessig er det pent, men en liten advarsel om disse nye vaskene med rette kanter i bunn, her får man en ny oppgave man ikke hadde før: vaske møkka som setter seg inni denne kanten.

Vi valgte bort den rettvinklede utgaven pga dette, etter anbefaling fra kjøkkenkonsulenten.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Hvitevarer kjøkken [Re: anonym22] #2350433 30/09/2016 10:32
R
rogerha Offline
Avhengig
Avhengig
R

Var litt bekymret for dette, men i løpet av 3,5 år har ikke dette vært et problem en eneste gang. Muligens fordi vi skyller og vasker før ting setter seg fast, eller at overflaten er såpass glatt at det ikke setter seg fast.

Må også si at det er veldig praktisk å få hele stekebrettet nede i vaskekummen. Alt i alt er jeg særdeles fornøyd med en slik vaskekum.

Støtt NOTS sitt arbeid. Bli medlem du også.
Re: Hvitevarer kjøkken [Re: Knirkekne] #2350434 30/09/2016 10:32
Øyvind V Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: Knirkekne

Og: Dersom mulighet installer slik smulestøvsuger i sokkellist.
Eller dersom dere ikk ehar sentralstøvsuger: Skuffer i sokkellisten.

Vi bor i et gammelt (1979) hus uten sentralstøvsuger, men smulestøvsuger i sokkelen hadde vært digg. Du verden så mye rusk som ligger samlet i det området. I den forrige leiligheten vi bodde var det UnoForm-kjøkken med skuffer i sokkelen, og det har vi tenkt å lage nå også. Mye plass man kan utnytte der.

Re: Hvitevarer kjøkken [Re: rogerha] #2350441 30/09/2016 10:50
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: rogerha

Var litt bekymret for dette, men i løpet av 3,5 år har ikke dette vært et problem en eneste gang. Muligens fordi vi skyller og vasker før ting setter seg fast, eller at overflaten er såpass glatt at det ikke setter seg fast.

Må også si at det er veldig praktisk å få hele stekebrettet nede i vaskekummen. Alt i alt er jeg særdeles fornøyd med en slik vaskekum.

Som alt annet et det sikkert forskjell på bra og dårlig her også. Hvor bra kanskje har bittelittt mindre skarp kant og/eller bedre belegg (der er det jo enorm forskjell på vasker, alltid). Jeg har ikke rett kant selv, så vet ikke akkurat hvor dårlig rutine og eller kvalitet det er på vaskene der jeg har sett og/eller blitt vist problemet.

Re: Hvitevarer kjøkken [Re: anonym22] #2350457 30/09/2016 11:11
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E

Grunnen til å velge Miele, Siemens og Bosch - og da deres vanlige ovner, er nettopp dette. Fabelaktig stekeresultat, super grillfunksjon.

Fabelaktig! Da er det vel å anta at de samme merkene med fancy tilleggsfunksjoner også steker jevnt. Er lite som er mer irriterende (for kona) enn å bake kaker som blir ujevnt stekt. Byttet ut stekeovnen for en stund siden til IKEAs dyreste ovn (som jo er en del billigere enn de andre i tråden her), men den steker også ujevnt. Vet jo at IKEA ikke er top-notch, men jevn steking kunne man jo forventet. Gidder uansett ikke gjøre noe med det da vi er på jakt etter ny bolig og DA skal det bli kjøkken da!

Re: Hvitevarer kjøkken [Re: Øyvind V] #2350460 30/09/2016 11:18
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Kom på en ting jeg vil ha i mitt nye kjøkken: Den motoren som sitter på toppen av Kenwood maskinen, nedfelt i kjøkkenplaten med lokk over. Så kan man lett bruke blenderen, kutteren etc. uten å måtte dra fram selve maskinen. Mener å ha sett det en gang.

Og så ville jeg kanskje hatt selve Kenwoodmaskinen stående i et skap på en utvippbar hylle (vipper ut og opp til benkehøyde). Det har min mor. Klar til bruk.
Edit: stryk siste. Tror det blir for mye bevegelse. Min mor bruker ikke sin Kenwood særlig mye...

Redigert av eirikbk; 30/09/2016 11:22.
Re: Hvitevarer kjøkken [Re: eirikbk] #2350478 30/09/2016 11:40
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Kom på en ting jeg vil ha i mitt nye kjøkken: Den motoren som sitter på toppen av Kenwood maskinen, nedfelt i kjøkkenplaten med lokk over. Så kan man lett bruke blenderen, kutteren etc. uten å måtte dra fram selve maskinen. Mener å ha sett det en gang.

Genialt. Da burde man få tak i en gammel Kenwood, pre-2000-eller-et-eller-annet (vet ikke når det er et veiskille). Som alt annet har jo Kenwood også senka kvaliteten, selv om de nok er et stykke foran de fleste andre fortsatt.

Og så ville jeg kanskje hatt selve Kenwoodmaskinen stående i et skap på en utvippbar hylle (vipper ut og opp til benkehøyde). Det har min mor. Klar til bruk.
Edit: stryk siste. Tror det blir for mye bevegelse. Min mor bruker ikke sin Kenwood særlig mye...

Opphavet har det, så jeg brukte det i mine velmaktsdager som hjemmets brødbaker. Bruker jo et helt skap kun til kjøkkenmaskina, så man må jo ha en del plass* å ta av. Heftig bevegelse med digre brøddeiger ja, måtte passe å gå bortom/innom kjøkkenet for å sentrere maskina som alltid var på vei i gulvet. Bør jo være greit å fikse med en eller annen forankring.

*Mens vi snakker om plass. Har man plass, så skal man selvsagt ha to stekeovner - løses godt nok med moderne mikrobølgeovner med stekeovnsfunksjon. Jeg har bare en, og ja det er et savn. Langtidssteking av kjøtt på 55-60 grader er ikke helt kompatibelt med ovnstekte poteter. Stange kyllinglår og poteter må ha kompromisstemperatur hvis vi har det samme dag (Og grilla Stange e.l. gourmetkyllinglår lager jeg hver uke).

Og så er det neste to oppvaskmaskiner. Harlem Brundtland-trikset. En kollega har det. Hun har helt klart et bedre liv ICON_SMILE. Nesten slutt på å rydde inn i skap, du rydder rett ut på bord fra maskin 1, rett inn i maskin 2, osv. Prisen på en oppvaskmaskin er i grunn ikke så mye høyere enn et dyrt kjøkkenskap. Tenk litt på det.

Re: Hvitevarer kjøkken [Re: eirikbk] #2350482 30/09/2016 11:45
erijon Offline
Ivrig
Ivrig

Et stort ja. Jeg er over gjennomsnittet interessert i å lage mat og bruker ovnen veldig ofte. Får et mye jevnere og bedre resultat enn de gode gamle komfyrovnene jeg har brukt før.

Jeg har visst begynt å trene igjen...

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler
Re: Hvitevarer kjøkken [Re: Øyvind V] #2350488 30/09/2016 11:51
erijon Offline
Ivrig
Ivrig
Noe jeg også angrer på at jeg ikke investerte i er matkvern innebygd i sluken til kjøkkenvasken. Et vennepar av meg har dette og du verden så genialt det er!

Glemte også å nevne, dersom du har mulighet, få oppvaskmaskinen opp fra gulvet. Vi hadde dette i vårt forrige hus og ble helt avhengig av å ta ut, sette inn i oppvaskmaskinen uten å måtte bøye seg ned.

Ellers er bred vask med plass til stekebrett et veldig godt tips som jeg selv ikke tenkte på.

Redigert av erijon; 30/09/2016 11:51.

Jeg har visst begynt å trene igjen...

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler
Re: Hvitevarer kjøkken [Re: anonym22] #2350497 30/09/2016 12:04
Øyvind V Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Langtidssteking av kjøtt på 55-60 grader er ikke helt kompatibelt med ovnstekte poteter.

Der ble jeg overbevist; jeg må ha to ovner. Da funker det sikkert bra med én ordinær stekeovn og en dampovn med varmluftfunksjon.

Jula f.eks. er en småsvett logistikkøvelse med alt som skal være perfekt stekt, passe kokt og være klart til servering samtidig.

Re: Hvitevarer kjøkken [Re: erijon] #2350499 30/09/2016 12:10
Øyvind V Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Noe jeg også angrer på at jeg ikke investerte i er matkvern innebygd i sluken til kjøkkenvasken. Et vennepar av meg har dette og du verden så genialt det er!

Lurer på om dette er forbudt her i Trondheim, men synes også å huske at et forummedlem har dette og er fornøyd... Og siden vedkommende pleier å ha alt på stell er kanskje dette forbudet opphevet.

Uansett, kvern vil jeg ikke ha. Vil ha et kjøkken som jeg forstår meg på, og minst mulig ting som kan gå i stykker, gå tett osv. Kvern er en sånn ting.

Re: Hvitevarer kjøkken [Re: Øyvind V] #2350503 30/09/2016 12:18
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg kan forstå det behagelige ved å ha en slik kvern, men husk at matavfallet og grapset som sendes ned i sluket fungerer som fôringsstasjon for rotter og alskens svineri i avløpsnettet, i tillegg til at du flytter kostnaden for å rense avløpsvannet til ditt nærmeste renseanlegg. I det perspektivet er det helt forståelig at noen kommuner setter eksplisitt forbud mot dette.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Hvitevarer kjøkken [Re: Knirkekne] #2350508 30/09/2016 12:28
Laxeluz Offline
Doktor, har jeg fått luz på laxen min?
Doktor, har jeg fått luz på laxen min?
Sitat: Knirkekne
Til dere som blander ulike bestikktyper i bestikk-kurva: Tror en av helvetets 9 ringer er for dere. (ikke ring 4, den er forbeholdt sykkelforumbrukere: "Those who spend a shit load of money on shit they don't need" )

Bestikk skal forøvrig legges samlet, i følgende rekkefølge: Kniv, skje go gaffel :-D
(...)

Bestikket skal blandast av hygeniske årsaker. Skeier og gaflar har som regel ei utforming som gjer at dei kan stablast i kvarandre, og dette vil du ikkje ha i oppvaskmaskinen. Har du ein kniv i mellom får du færre potensielle kontaktpunkt, og dermed rein oppvask.

Andreas Tveit
Re: Hvitevarer kjøkken [Re: Øyvind V] #2350515 30/09/2016 12:42
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Langtidssteking av kjøtt på 55-60 grader er ikke helt kompatibelt med ovnstekte poteter.

Der ble jeg overbevist; jeg må ha to ovner. Da funker det sikkert bra med én ordinær stekeovn og en dampovn med varmluftfunksjon.

Jula f.eks. er en småsvett logistikkøvelse med alt som skal være perfekt stekt, passe kokt og være klart til servering samtidig.

Klart. Fadern serverte alle år tidligere ribbe, heltstekt kalkun og skinkesteik på juleaften. I nyere tid er det trappet ned til kalkun og ribbe. Og selvsagt alt av pølser, sosisser, medisterkaker. Det går. Han serverer gourmetmiddag på to gassbluss (som nylig ble fire + ovn) på hytta også.

Re: Hvitevarer kjøkken [Re: Øyvind V] #2350516 30/09/2016 12:43
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A

Lurer på om dette er forbudt her i Trondheim, men synes også å huske at et forummedlem har dette og er fornøyd... Og siden vedkommende pleier å ha alt på stell er kanskje dette forbudet opphevet.

Uansett, kvern vil jeg ikke ha. Vil ha et kjøkken som jeg forstår meg på, og minst mulig ting som kan gå i stykker, gå tett osv. Kvern er en sånn ting.

Jeg trodde egentlig det var forbudt i Norge. Men den troen kan stamme fra gammelt av og at det har vært/er ulovlig de stedene jeg har bodd.

Re: Hvitevarer kjøkken [Re: Øyvind V] #2350520 30/09/2016 12:54
H
Homecast Offline
Avhengig
Avhengig
H
Har også fått med meg at matkvern er forbudt, blandt annet av hva som skrivers over med skadedyr

Re: Hvitevarer kjøkken [Re: anonym22] #2350565 30/09/2016 14:08
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Kvern er lovlig i noen kommuner og til og med anbefalt/subsidiert i enkelte, så det er ikke godt å si. Det er uansett noe du ikke skjønner at du klarte deg uten. I samme kategori kommer Quooker. Det å kunne starte koking av egg, pasta, etc med kokende vann sparer MYE tid og litt energi.

De beste induksjonstoppene nå har en kapasitiv touch-slider per sone slik at det blir velidig enkelt å justere effekten. Jeg har vært sjef for utviklingen av den teknologien som sitter i Electrolux sine topper, og har en koketopp på kontoret som demo. Den er uubersmud.

Selv kjøpte jeg koketopp før disse var tilgjengelig og synes også at den magnetiske vriknappen til Gaggenau funker veldig bra.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Hvitevarer kjøkken [Re: Øyvind V] #2350575 30/09/2016 14:44
Espen Offline
More than words
More than words
Jeg har en ny topp fra Siemens, med slider, og den funker bra.

Mye bedre løsning enn trykking.

Skulle jeg konstruert dette ut i fra egne ønsker, ville jeg hatt fire-fem mekaniske vribrytere med høy oppløsning i hodehøyde, gjerne med digitalt display for valgt verdi, men slikt er det vel bare jeg som savner.

e

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support