Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

"Anonym" spørreundersøkelse på jobben

"Anonym" spørreundersøkelse på jobben #2349682 28/09/2016 06:30
C
CarlGustav Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
C
Arbeidsgiveren min foretar en anonym spørreundersøkelse som er helt frivillig...men når de som ikke svarer blir purret på mail av adm dir og direkte av avd. leder så undres jeg på hvor anonym undersøkelsen er.
På en tidligere arbeidsplass ble en ganske detaljert og omfattende spørreundersøkelse avsluttet med at vi måtte oppgi alder og kjønn, og da blir det plutselig ikke så anonymt lenger når du er den eneste i gruppen.

Har arbeidsgiver lov til å kreve at du svarer, lagre svarene for evn senere evaluering av deg som person og kan nærmeste leder se hva du har svart ?

Re: "Anonym" spørreundersøkelse på jobben [Re: CarlGustav] #2349685 28/09/2016 06:40
T
Trazor Offline
Medlem
Medlem
T
Kan det stemme at du jobber i et opprinnelig fransk selskap, som nå har hovedkvarter i en by i Texas?

Re: "Anonym" spørreundersøkelse på jobben [Re: CarlGustav] #2349690 28/09/2016 06:50
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: CarlGustav
Har arbeidsgiver lov til å kreve at du svarer, lagre svarene for evn senere evaluering av deg som person og kan nærmeste leder se hva du har svart ?

Dette er jo relevante spørsmål som du må stille til din arbeidsgiver.

Vi har lignende undersøkelser avdelingsvis på min jobb, men der er avdelinger med færre enn 7 medarbeidere unntatt innsyn fra nærmeste leder og alder og kjønn er heller ikke med.

(Men så er selskapet svensk, noen ganger forstår man jo hvorfor politisk korrekt faktisk er korrekt ...)

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: "Anonym" spørreundersøkelse på jobben [Re: Garpen] #2349691 28/09/2016 06:53
gare Offline
More than words
More than words
Jeg har også sånne undersøkelser fra tid til annen, jobber i NAV. Der kommer det purring om man ikke svarer innen fristen, og en forsikring om at svarene ikke er koblet mot person, om det er sånn eller ikke er umulig for meg å svare på.

Jeg har vondt for å se for meg at arbeidsgiver kan kreve at du SKAL svare.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: "Anonym" spørreundersøkelse på jobben [Re: CarlGustav] #2349696 28/09/2016 06:55
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Det er forskjell på at det er anonymt hva du svarer vs. anonymt hvem som har svart. Lederne får tilsynelatende vite det siste (med mindre utsendelsen er automatisert da).

Kjent problem at alder og kjønn lett vil avsløre de som er av annen alder/kjønn i størstparten i enheten. Løsningen på dette skal alltid være at det ikke blir laget statistikk på såpass små enheter at anonymiteten ikke blir ivaretatt her. Jeg antar at det er et eksternt profesjonelt firma som tar seg av spørreundersøkelsen og ikke arbeidsgiveren din. Men selv såkalte profesjonelle firmaer kan ha rimelig lav kvalitet på det de leverer. På min arbeidsplass fikk vi tidligere presentert alle variabler på avdelingsnivå (levert av eksternt firma), hvor det ble lett avslørt hvem som hadde svart hva. For ikke snakk om helt meningsløs tolkning av svarene, da én enkelt ny ansatt eller ev. en person som svarte en karakter forskjell fra forrige undersøkelse fikk utslag i at det var en endring. De siste par undersøkelsene har blitt levert av annet firma og nå blir de mange data/variabler presentert kun på større enheter. F.eks. kjønn/alder kun hele organisasjonen på ca. 500 ansatte. Arbeidsgiver får ikke rådataene.

Arbeidsgiver kan ikke kreve at du svarer og det er overhodet ikke lov å lagre svar fra deg som enkeltperson og bruke det til noe annet og nærmeste leder har ikke lov å se hva du har svart.

Re: "Anonym" spørreundersøkelse på jobben [Re: CarlGustav] #2349697 28/09/2016 06:56
U
universalis Offline
Ringrev
Ringrev
U
Det er vel mange systemer som ser om du har svart, men anonymiserer svarene. Regner med at det er slik hos dere også.

Div. sportsremedier ...
Re: "Anonym" spørreundersøkelse på jobben [Re: Trazor] #2349706 28/09/2016 07:19
C
CarlGustav Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
C
Sitat: Trazor
Kan det stemme at du jobber i et opprinnelig fransk selskap, som nå har hovedkvarter i en by i Texas?

jobber for ett annet firma i samme bransje ICON_WINK

Re: "Anonym" spørreundersøkelse på jobben [Re: CarlGustav] #2349707 28/09/2016 07:20
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Som flere har sagt så er svarene anonyme og håndteres sannsynligvis av en ekstern partner (Questback e.l.). Og for at spørreundersøkelser skal ha noe verdi må man ha en ganske stor mengde besvarelser. Så purring er helt legitimt.

Re: "Anonym" spørreundersøkelse på jobben [Re: Raskall] #2349709 28/09/2016 07:23
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: Raskall
Som flere har sagt så er svarene anonyme og håndteres sannsynligvis av en ekstern partner (Questback e.l.).

Questback er et verktøy/system.

Re: "Anonym" spørreundersøkelse på jobben [Re: Raskall] #2349710 28/09/2016 07:24
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Raskall
Som flere har sagt så er svarene anonyme og håndteres sannsynligvis av en ekstern partner (Questback e.l.). Og for at spørreundersøkelser skal ha noe verdi må man ha en ganske stor mengde besvarelser. Så purring er helt legitimt.

Det KAN være at personvernet er hensyntatt av den eksterne leverandøren, men det kommer helt an på hvilke premisser som legges inn på rapporteringsnivå. De stedene jeg har jobbet hvor det har vært gjennomført slike spørreundersøkelser har det vært omfattende diskusjoner mellom ledelse og tillitsvalgte for å enes om disse premissene og det har vært lagt stor vekt på å kommunisere hvordan personvernet er ivaretatt ut til de ansatte...

Re: "Anonym" spørreundersøkelse på jobben [Re: CarlGustav] #2349742 28/09/2016 08:24
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Det store spørsmålet er hvorfor vi må ha en 12000 blåskjorter i offentlig forvaltning for å effektivisere de andre med denne type ikke-kunnskapsbaserte-men-"vedtatt nyttige" verktøy. Tenk hva en kunne få utført med 11950 ekstra saksbehandlere...
Jeg vil tilbake til tiden da sjefen i hydro var en ingeniør med livslang erfaring, sjefen på nav var en sosionom med livslang erfaring osv.

T
(-som har nok ledelsesutdanning til å forakte profesjonaliseringen av ledelse vi har sett de siste årene. Nest etter selvhjelpsbøker og homeopati er ledelsesteori dets største pseudovitenskaplige vissvass)

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: "Anonym" spørreundersøkelse på jobben [Re: CarlGustav] #2349745 28/09/2016 08:41
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Er det Questback, så er anonymiteten i beste fall tvilsom :-)
Den som administrer det systemet har full tilgang til alt, og anonymiteten er da avhengig av at utsende rikke kommuniserer annet enn svarene til ledelsen. Selve systemet har full oversikt over hvem som sa hva.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: "Anonym" spørreundersøkelse på jobben [Re: Knirkekne] #2349753 28/09/2016 09:07
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: Knirkekne
Er det Questback, så er anonymiteten i beste fall tvilsom :-)
Den som administrer det systemet har full tilgang til alt, og anonymiteten er da avhengig av at utsende rikke kommuniserer annet enn svarene til ledelsen. Selve systemet har full oversikt over hvem som sa hva.

Både undersøkelsen og Questbacken skal jo komme fra eksternt firma.

Re: "Anonym" spørreundersøkelse på jobben [Re: CarlGustav] #2349758 28/09/2016 09:25
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er riktig som Knirkekne skriver. Questback er bare et program som lager en løsning for å sende ut slike undersøkelser. Det er mulig det går an å få det sånn at den som sender ut ikke kan se hvem som svarer hva, jeg har ikke sjekket.

Re: "Anonym" spørreundersøkelse på jobben [Re: anonym22] #2349774 28/09/2016 10:20
Bøygen Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: anonymous22
Det er forskjell på at det er anonymt hva du svarer vs. anonymt hvem som har svart. Lederne får tilsynelatende vite det siste (med mindre utsendelsen er automatisert da).

Enig, det er mye bedre personvernmessig hvis det er en automatisk purring, men det er helt gjennomførbart at leder får en liste over hvem som har svart og purrer disse uten at vedkommende får innsyn i hvem som har svart hva.

Når det kommer til hvor personidentifiserbare svarene blir er det også her helt mulig å feks anonymisere de som er i enheter på mindre enn X personer eller noe i den stilen.
Det finnes firmaer som jobber med dette og kan gjennomføre slike undersøkelser på en ryddig og ordentlig måte, og det kan være svært nyttig informasjon for bedriften.
Om din arbeidsgiver gjør dette på en ryddig og ordentlig måte er jo veldig vanskelig å svare på. Hvis du er i tvil er det vel å spørre nærmeste leder eller fagforeningen som er veien å gå.

Om arbeidsgiver faktisk kan pålegge deg å svare vet jeg ikke, men slike undersøkelser kan gi mye verdi for bedriften, så jeg har stor forståelse for at slikt gjennomføres.

PS: jeg har tatt som forutsetning at innholdet i spørreundersøkelsen er av någenlunde fornuftig karakter, og ikke helt urimelige spørsmål som politisk tilhørighet eller seksuell legning

Redigert av Bøygen; 28/09/2016 10:20. Rediger grunn: tyrkleif
Re: "Anonym" spørreundersøkelse på jobben [Re: CarlGustav] #2349780 28/09/2016 10:31
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Rapporter fra Questbac kan sendes ut/skrives ut helt anonyme.
MEn som tidligere nevnt her, så kan man jo sherlock holmse seg fram til hvilken respondent som svarte "Ja" på spm 4, og som er mann, mellom 35-40 og jobber på plan- og styringsavdelingen....

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: "Anonym" spørreundersøkelse på jobben [Re: CarlGustav] #2349801 28/09/2016 11:33
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det skal vel holde hardt at det kvalifiserer til gyldig oppsigelse også, så jeg ville latt være å svare med god samvittighet. Og kanskje tatt en prat med fagforeningen på huset dersom dette er noe flere har reagert på.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: "Anonym" spørreundersøkelse på jobben [Re: CarlGustav] #2349810 28/09/2016 12:08
K
keo Offline
Ringrev
Ringrev
K
Vi er to på avdelingen, vanskelig å ikke skjønne hvem som har svart hva ICON_SMILE Min nærmeste leder er nok også her på forumet, ihvertfall var tidligere leder det.

keo
Re: "Anonym" spørreundersøkelse på jobben [Re: CarlGustav] #2349818 28/09/2016 12:41
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
PS: I Questback er det mulig i innstillingene til questen å sette opp avsender og purreavsender etter eget ønske.

Jeg kan f.eks lage underrsøkelse med min brukertilgang, og sende denne med nærmeste leder som avsender. For de som mottar spørreundersøkelsen er jeg da ukjent. MEn det er jeg, og bare jeg som har tilgang til svarene.

Re: "Anonym" spørreundersøkelse på jobben [Re: CarlGustav] #2349839 28/09/2016 13:34
boltzmann Offline
Entusiast
Entusiast
Dette førekjem der eg jobbar også. Min reaksjon på det er å svare på ein sånn måte at det ikkje gjer noko om det er anonymt. Dette øydelegg jo heile formålet for undersøkinga, men slik blir det jo når ein legg det opp på denne måten. Burde HR ha ein innføring i spelteori?

Re: "Anonym" spørreundersøkelse på jobben [Re: CarlGustav] #2349852 28/09/2016 14:11
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er helt frivillig å svare på slike undersøkelser. Og det vil være et klart usaklig å benytte ikke -deltakelse til noen som helst personalmessig reaksjon.

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: "Anonym" spørreundersøkelse på jobben [Re: CarlGustav] #2349860 28/09/2016 14:38
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Har aldri opplevd at slike undersøkelser leder til noe personalmessig med et enkelt unntak - mobbing. Det trigger aktivitet, men selv dette kunne faktisk ikke spores til noe annet enn en gruppe på ~20 stykk.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: "Anonym" spørreundersøkelse på jobben [Re: CarlGustav] #2349889 28/09/2016 16:25
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Nå har vel ikke ts sagt at det er medarbeiderundersøkelse det er snakk om. Men som andre er inne på er det lite annet enn et rituale som fører til et par rituelle prosjekter som "tar tak i ting". Og så etter et år eller tre er det ny medarbeiderundersøkelse med samme funn og sånn går no åran.

Har ca. ti år bak meg i samme organisasjon, svart på ca. fem slike undersøkelser der - av varierende kvalitet fra dyre konsulentfirmaer - og hovedfunnene er helt identiske. Til tross for iallfall to omorganiseringer. HR og organisasjonsutviklere virker til å ha samme koll på ting som meteorologer.

Re: "Anonym" spørreundersøkelse på jobben [Re: CarlGustav] #2350143 29/09/2016 12:50
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Det at man er nødt til å leie inn eksterne konsulenter og "anonyme" undersøkelser for å finne ut hva som rører seg på arbeidsplassen er et sikkert tegn på dårlige ledere uten kontakt med bakkeplanet i virksomheten, som da heller ikke får utnyttet personalressursene til fulle (som oftest er formålet) Selvhenføring satt i system.

Tenk grønt, kjør stål!
Re: "Anonym" spørreundersøkelse på jobben [Re: Ynot] #2350156 29/09/2016 13:25
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Ynot
Det at man er nødt til å leie inn eksterne konsulenter og "anonyme" undersøkelser for å finne ut hva som rører seg på arbeidsplassen er et sikkert tegn på dårlige ledere uten kontakt med bakkeplanet i virksomheten, som da heller ikke får utnyttet personalressursene til fulle (som oftest er formålet) Selvhenføring satt i system.

Og alle syklister sykler på rødt, alle BMW-eiere er rasshøl osv...

Re: "Anonym" spørreundersøkelse på jobben [Re: kjasmas] #2350157 29/09/2016 13:29
cvrokka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: kjasmas
BMW-eiere er rasshøl osv...

Nei, det stempelet har audi-sjåførene overtatt for 3-4 år siden, nå må du følge med.

Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
Re: "Anonym" spørreundersøkelse på jobben [Re: cvrokka] #2350158 29/09/2016 13:39
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: cvrokka

Nei, det stempelet har audi-sjåførene overtatt for 3-4 år siden, nå må du følge med.

Hysj, jeg kjører Audi og vil ha det tilbake til BMW...

Re: "Anonym" spørreundersøkelse på jobben [Re: kjasmas] #2350390 30/09/2016 08:41
Bøygen Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: cvrokka

Hysj, jeg kjører Audi og vil ha det tilbake til BMW...

Det at Audisjåførene er rasshøl betyr ikke at BMW-eierne ikke er det.
Her kan alle være enige ICON_SMILE

For øvrig er jeg helt enig med kjasmas i innlegget der syklister og andre rasshøl først blir nevnt, altså at Ynot generaliserer i overkant mye.

Re: "Anonym" spørreundersøkelse på jobben [Re: CarlGustav] #2350409 30/09/2016 09:18
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Det er ikke jeg som geberaliserer for mye, men forfekterne av slike tiltak som blåser opp nyttigheten. Problemet med ledelsesteori (og forøvrig mye annen teori som forfektes av blåskjortene) er at det ikke er kunnskapsbasert, men normativ. Altså, man lager seg en modell, gjør noen enkle studier hvor man måler et par enkle parametre for å demonstrere gyldigheten, for så blåse generaliserbarheten ut av dimensjoner. Dette er en stor debatt innenfør økonomifagfeltet akkurat nå. Vis meg en kontrollert studie som viser lønnsomheten (økt produktivitet vs kostnad ved undersøkelse/konsulent/HR-rådgivere) av anonyme spørreundersøkelser.

Styring av både offentlige og private virksomheterer drives for det meste av trender i tiden/ledelsesmiljøet, dette er som regel basert på halvsannheter eller regelrett løgn som bare blir gjentatt mange nok ganger og derfor blir sanne.
Et godt eksempel er utflaggingen av IT-tjenester til indiske selskaper, neppe lønnsomt på en lengre tidshorisont.

Tenk grønt, kjør stål!

Moderator  support