Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Nabo tar seg til rette – byggesak

Nabo tar seg til rette – byggesak #2348586 23/09/2016 18:12
Sikko Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
En nabo har over lengre tid pusset opp huset, både ute og inne. Han leverer nabovarsel underveis, men opererer hele tiden i gråsonen av hva han har søkt om.

Det siste jeg skrev under på var utvidelse av eksisterende veranda, noe som i og for seg virket som en grei sak. Veranda både i første og andre etasje, men frittstående med unntak av en trapp ned fra andre etasje. For noen dager fortalte han meg at han har planer om å kle igjen store deler av sideveggen, noe som ikke var nevnt eller inntegnet i papirene jeg mottok. Som dere ser av bildene under, avviker det ganske mye fra tegningene.

I utgangspunktet tar det «bare» noe utsikt og kveldssol, men kjenner jeg blir irritert over at alt hele tiden skal strekkes litt lenger enn planlagt.
Spørsmålet mitt er egentlig om dette er noe å ta tak i, eller om han bare skal få skure på som før. Hva synes folket her inne?

Re: Nabo tar seg til rette – byggesak [Re: Sikko] #2348588 23/09/2016 18:20
S
Skjelven Offline
Ringrev
Ringrev
S
Ikke greit, du får dårligere utsikt og potensiell tap av egen verdi. Meld det inn til kommunen.

Re: Nabo tar seg til rette – byggesak [Re: Sikko] #2348589 23/09/2016 18:25
jag Offline
Ringrev
Ringrev

"I never understood wind"
- Donald Trump
Re: Nabo tar seg til rette – byggesak [Re: Sikko] #2348595 23/09/2016 18:52
G
Gynter Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
G
Dette blir jo en vesentlig fasade-endring og vil da både være søknadspliktig og varselpliktig ovenfor nabo og gjenboere. Men hvis han bygger i tråd med reguleringsbestemmelsene på det aktuelle området så har en innsigelse fra deg lite tyngde ved saksbehandlingen i kommunen. Ønsker du dette stoppet så ville jeg satt meg inn i bestemmelsene for å se om tiltaket strider i mot bestemmelsene. De mest normale punktene vil være om han går over byggegrensen med terassen sin. Er det ikke inntegnet byggegrense så vil denne i utgangspunktet være 4 meter fra tomtegrense. Så lenge han bygger ett åpent overbygget areal så blir dette medregnet i både BRA og BYA hva gjelder utnyttelse på tomten. Det er ofte en utnyttelsesgrad i reg.besemmelsene samt ett maks antall kvm. Overskrider han en av disse punktene eller andre punkter i bestemmelsen vil/bør kommunen kreve en disp.søknad, og en anmerkning fra deg vil ha betydelig tyngde...

Re: Nabo tar seg til rette – byggesak [Re: Sikko] #2348762 24/09/2016 16:16
Sikko Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Takker og bukker for gode tips. Det hører vel med til historien at jeg har solgt huset, men det er bekjente som har kjøpt. Tenker derfor det er greit at jeg tar en evt. støyt før jeg flytter, enn at et nyinnflyttet par må starte med en nabokrangel.
Jeg mistenker forsåvidt at de endret planene straks vi la ut huset for salg, siden nye eiere sikkert ikke sjekker hva som er søkt om.
Tar turen ned til kommunen på mandag, så ser jeg hva som skjer derfra.

Re: Nabo tar seg til rette – byggesak [Re: Sikko] #2348865 25/09/2016 07:45
paalbn Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Sikko
Tenker derfor det er greit at jeg tar en evt. støyt før jeg flytter, enn at et nyinnflyttet par må starte med en nabokrangel.

Det hadde jeg ihvertfall satt utrolig stor pris på som en kjøper.
Good karma, er helt sikker på at du får det igjen ICON_WINK

Redigert av paalbn; 25/09/2016 07:45.

Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
Re: Nabo tar seg til rette – byggesak [Re: Sikko] #2348900 25/09/2016 10:22
S
Skjelven Offline
Ringrev
Ringrev
S
Godt at du følger opp saken, ikke greit med slike bajaser

Re: Nabo tar seg til rette – byggesak [Re: Sikko] #2348991 25/09/2016 18:23
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Har vært i lokalavisen noen ganger de siste to årene pga en utbygger som tar seg til rette, satser på tilgivelse fremfor tillatelse, lurer gamle tanter, lager bevisst feil tegninger og har en historikk med irriterte kjøpere og naboer. Hos oss endte det med at prosjektet ble lavere og med færre enheter enn alle de endrede planene hvor vi omtrent i hver ferie fikk nabovarsler for at vi vanskelig skulle rekke frister. Det tok også mer enn tre år fra første nabovarsel til de begynte å bygge.

Det viktigste du og andre som havner i en slik situasjon må gjøre er alltid å ha all dokumentasjon/korrespondanse skriftlig, holde klagefrister, sette seg godt inn i regelverk/reguleringer/tidligere saker (evt få hjelp), møte opp hos saksbehandler i kommunen og diskutere saken/høre hvordan de tenker og ikke minst legge følelser helt vekk.

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro

Moderator  support