Var en tur på Oslo City i dag og stakk en tur innom Sport1 for å sjekke om de hadde noen gode tilbud. Hadde spesifikt et klissete bakdekk i tankene og ble litt klam i hakket da jeg så at de solgte ut alle (continental?) dekk til halv pris. I forfjamselsen fikk jeg med meg et brukbart dekk (Trail King 27,5x2.20) og et for meg ubrukelig dekk (Rubber Queen i 26x2.4).
Ble litt "bummed out" da jeg oppdaget blunderen for RQ så ut som et dekk jeg kunne like. Det ligger ute for salg på Salg: Deler frem til jeg får somla meg tilbake til butikken neste uke.
Er Trail King et godt bakdekk i kombo med Nobby Nic foran? Jeg likte ikke helt "glipptakene" fra Saguaro-dekket på turen i går. Kjentes ut som slicks på vått svaberg. Håper Trail King funker greit.
Uansett ser det ut til at det blir en salgstråd med nesten ubrukte 27,5-dekk snart. Koster litt å prøve og feile.
Vel, problemet med knuselige linser er at de kan ...eh, knuse, og glasskår i øyeeplene er heller ikke noe særlig, antar jeg. Jeg synes sykkelbriller med styrke eller linser under vanlige sykkelbriller er en ganske bankers idé.
Det er jo et godt poeng. Men er det vanlig at man tar smeller i briller sånn at de blir ødelagt? Ikke utenkelig at jeg skal bli flinkere til å ta på kontaktlinser heretter.
Trail King og Rubber Queen er samme dekk, men det har ikke vært solgt som Rubber Queen på et par år. Ikke helt ferskt, altså. Ellers er RQ2.4 i Black Chili et helt fantastisk dekk med stort volum, supert grep og relativt lav rullemotstand. Ubrukelig er det ikke under noen omstendighet.
Trail King og Rubber Queen er samme dekk, men det har ikke vært solgt som Rubber Queen på et par år. Ikke helt ferskt, altså. Ellers er RQ2.4 i Black Chili et helt fantastisk dekk med stort volum, supert grep og relativt lav rullemotstand. Ubrukelig er det ikke under noen omstendighet.
Joda.. i 26x2,4 er det fullstendig ubrukelig på en 27,5-felg.
Men jeg tar nok et senere tog hjem i dag og stikker innom Sport1 og bytter til noe jeg kan bruke.
Jeg vil egentlig anbefale å kline til med så klissete dekk du har plass til, så lenge du er i en fase der du bygger selvtillit. Såvidt jeg kan se fra Strava så har du ikke lang transport fra døra til sitene. Nå på høsten er det bare å kjøre på med så grovt du får tak i. Maxxis Minion DHF og Highroller II i 2.3 er en fin kombo synes jeg. Disse tar mindre plass enn Nobby Nic. Men i gaffelen foran har du kanskje plass til Minion DHF 2.5 også.
Hvis du har problemer med glippetak er det også viktig å tenke på kroppspsoisjon i klatringene.
Vel, problemet med knuselige linser er at de kan ...eh, knuse, og glasskår i øyeeplene er heller ikke noe særlig, antar jeg. Jeg synes sykkelbriller med styrke eller linser under vanlige sykkelbriller er en ganske bankers idé.
Det er jo et godt poeng. Men er det vanlig at man tar smeller i briller sånn at de blir ødelagt? Ikke utenkelig at jeg skal bli flinkere til å ta på kontaktlinser heretter.
Hva tror du skjer om du klepper den ene hånda fra styret og sender trynet ned mot styre og stem?
Hva tror du skjer hvis du otbr og svalestuper rett frem?
Jeg vil på det sterkeste anbefale å bruke linser til sportsaktiviter og heller kjøpe noen solbriller med klart glass hvis du vil beskytte mot kvist og dritt.
Gikk tilbake til Sport1 og byttet RQ. Gikk ut med et Maxxis Ardent Exo Protection (27.5x2.25). I følge diagrammet på pakningen skal det være et dekk som spenner ganske vidt i bruksområde.
Så da sitter jeg med Conti Trail King og ett Maxxis Ardent som potensielle bakdekk. Hvilket passer best for en typisk norsk høst?
Har ikke prøvd noen av de, men tror du har bedre feste med trail king, en ardent ruller nok litt bedre.
Hvis det blir litt gjørme vil nok trail king være mye bedre grunnet formen på knastene
På diagrammet på pakningene var faktisk Ardent bedre egnet i Wet og Mud enn Trail King. Samtidig ser jeg på reviews at Ardent ikke er så gode på våte steiner men bra i gjørme.
På MTBR får Trail King enten fullstendig slakt eller toppkarakter. Men de som slakter det ser ut til å kjøre trykk på 30-40 psi så de kan vel ikke tas så seriøst.
Hvis du har problemer med glippetak er det også viktig å tenke på kroppspsoisjon i klatringene.
Og timing på tråkkene.
Jepp, det å ha nok fart inn i glatte og bratte partier er viktig, slik at du kan slippe litt opp på tråkket. Å vite når du kan tråkke til og når du må la sykkelen mer rulle fremover kommer med erfaring.
Noen som har tips om gode sti-hansker? Har fått et par vannblemmer inni hånda.
Jeg sliter med betennelser i håndleddene og er derfor avhengig av gode sykkelhansker (mye demping). Blir mye mer risting i å sykle skogen enn på grus og asfalt. Mitt tips er hanskene til Reusch. De er helt overlegne alt annet jeg har prøvd. Og det er stort sett alt. Sweet, Poc, Norrøna, Specialized for å nevne noen. Ingen av disse er i nærheten engang når det kommer til demping. Bruker også Esi Extra Chunky holker, også disse for mest mulig demping. Med denne komboen kan jeg holde på i timesvis. Glemmer jeg Reusch hanskene og tar på meg noen av de andre, holder jeg maks 2 timer før jeg begynner å få vondt.
Redigert av erijon; 23/09/201622:35.
Jeg har visst begynt å trene igjen...
Er på utkikk etter: Spinergy hjul Coda sykkeldeler
På diagrammet på pakningene var faktisk Ardent bedre egnet i Wet og Mud enn Trail King. Samtidig ser jeg på reviews at Ardent ikke er så gode på våte steiner men bra i gjørme.
På MTBR får Trail King enten fullstendig slakt eller toppkarakter. Men de som slakter det ser ut til å kjøre trykk på 30-40 psi så de kan vel ikke tas så seriøst.
Lenge siden jeg har brukt Ardent men den gang var det ikke bra når det var vått. Brukte det som bakdekk på sommeren men på høsten byttet jeg det ut med Hans Dampf. Et helt suverent dekk på vått. Men dette er snakk om 3-4 år siden. Ha hørt at Ardent er et mye bedre dekk i dag.
Er såpass fornøyd med Schwalbe at jeg bruker kun det på høsten. Gidder liksom ikke bytte ut noe jeg vet funker. Bytter mye mellom Nobby Nic, Hans Dampf og Magic Mary, alle med trailstar gummi, alt etter føret. MM når det er super vått, NN når det er tørt og HD når det er midt i mellom eller når jeg kun gidder å bytte ett dekk (MM foran og HD bak eller HD foran og NN bak)
Trail King har jeg bukt 1 gang og da fikk jeg glipptaket som førte til brudd i ryggen. Ikke for å skremme deg men det er ikke i nærheten av verken NN, HD eller MM på våt svaberg. Jeg ville aldri stolt på det som bakdekk på vått. Derfor ville jeg satt det foran med Ardent bak med den komboen du har.
Ardent 2.4 har jeg brukt litt i høst som fordekk og med Ikon 2.35 bak. Synes ikke grepet er så dårlig. Men det er langt fra klissedekk. Skal ikke gjenta dette flere ganger, men særlig i en tilvenningsfase gir slike dekk masse selvtillit.
Har du ikke Nobby Nic 2.35 Ts da? Tror jeg ville brukt de fremfor et smalt trail king eller ardent.
Det ble litt for lite klaring i bakramma med NN. Tendenser til subbing i kastet i dekket. Og det var kast i begge dekkene så det hjalp ikke p bytte om heller.
Du må jo prøve begge dekka når du har dem. Trail King bør være merkbart bedre på vått. Men jeg hadde nok savnet volumet fra NN2.35.
Finner ikke kvitteringen, men de kjenner meg såpass godt der nede så det er kanskje verdt et forsøk.
Jeg har satt på Trail King nå og tester de først. De ser også ut til å gi best grep (men tror ikke de ruller så bra. :)) av de to. Jeg er overrasket over volumet på TK-ene. De sør større ut enn vanlige 2.2-dekk. Men dette er jo ikke uvanlig for Continental. Skal jeg dømme ut fra klaringa i ramma så er de nærmere NN2,35 enn Vittoria i 2.2.
Scalen begynner å bli en fin stimaskin nå. Kanskje jeg ikke trenger å kjøpe meg ny sykkel til våren? (bare fjas, klart jeg skal ha Camberen). Men jeg har lest at vandringen på gaffelen min kan utvides. Har det noen hensikt å utvide den fra 100 til 120mm? Og har det eventuelt noen ulemper?
Scalen begynner å bli en fin stimaskin nå. Kanskje jeg ikke trenger å kjøpe meg ny sykkel til våren? (bare fjas, klart jeg skal ha Camberen). Men jeg har lest at vandringen på gaffelen min kan utvides. Har det noen hensikt å utvide den fra 100 til 120mm? Og har det eventuelt noen ulemper?
Vil kanksje klatre bittelitt dårligere. Viktigere er det at du må sjekke om det ryker garantien.
Noen som har tips om gode sti-hansker? Har fått et par vannblemmer inni hånda.
Jeg sliter med betennelser i håndleddene og er derfor avhengig av gode sykkelhansker (mye demping). Blir mye mer risting i å sykle skogen enn på grus og asfalt. Mitt tips er hanskene til Reusch. De er helt overlegne alt annet jeg har prøvd. Og det er stort sett alt. Sweet, Poc, Norrøna, Specialized for å nevne noen. Ingen av disse er i nærheten engang når det kommer til demping. Bruker også Esi Extra Chunky holker, også disse for mest mulig demping. Med denne komboen kan jeg holde på i timesvis. Glemmer jeg Reusch hanskene og tar på meg noen av de andre, holder jeg maks 2 timer før jeg begynner å få vondt.
Og her kom det inn en liten skriveleif. Roeckl hansker, ikke Reusch
Jeg startet stisykling med mye demping i hansker og holker, men har etterhvert valgt tynnere og tynnere hansker og holker for å få bedre kontroll. (Men jeg sykler aldri uten hansker lenger enn til butikken) ESI holker synes jeg føles omtrent like trygt som å sykle med en svamp rundt styret.
Hendene får trevler som en bryggesjauer, men det regner jeg med at du kan leve med.
Tok en liten lyktetest-runde i kveld. Dagen forsvant og jeg fikk ikke sykla noe. Trail King var overbevisende. Var gjørmete og vått på Skoleruta (runde på 1.8km) og dekkene holdt bra. Cruxet jeg sliter mest med har heller aldri gått bedre. Kan være både styre, stem og dekk, men det var i hvertfall sjukt morro.
Kjører forøvrig med MS-628 (3200 kinalumens) på styret og MS-608 (1000 kinalumens) på hjelmen. Det holdt i hvertfall i massevis på kjente stier.
Ardent suger på våte svaberg/fjell. Brukte de kun om sommeren. Spezialized Ground Control var vel bra i høstvåt Fredrikstad mark mener jeg å huske. Er forøvrig "imponert" over tempo på handlinga her. 26" dekk i handleposen når man har 27,5 hjul på sykkelen?
Ønsker å kjøpe : Campa krank, 172,5. 2015 modell. Kompakt/semikompakt Chorus eller bedre.
Re: Raskall blir stisyklist!
[Re: eGo]
#234881024/09/201620:32
Er forøvrig "imponert" over tempo på handlinga her. 26" dekk i handleposen når man har 27,5 hjul på sykkelen?
Var en liten glipp der. Til mitt "forsvar" så hang det dekket på en vegg hvor resten var utelukkende 27,5"-dekk. Så jeg sjekket ikke nøye nok. Også var det nok mer fokus på lappen med "50%" enn på dekkets egenskaper.
Men jeg fikk jo byttet det i et dekk som kan brukes så ingen skade er skjedd.
I dag klarte jeg ENDELIG å dra med meg hodet over rota på kirkestien. Den har jeg kjempa mot i 5 år nå og endelig klarte jeg det. Trengte 4 forsøk i dag også, men det var kun hodet som var problemet. Sykkelen ruller jo over den rota lett som en plett.
Hadde kameraet montert på ramma men det pekte for mye oppover til at det ble en brukbar video. Men jubelutbrudden er verdt en fremvisning. Også er det litt morsomt å se hvordan dempegaffelen jobber.
Her er forresten et screenshot av rota fra en gammel video. Den er jo banalt enkel egentlig men hodet mitt har vært fast bestemt på at det er umulig. But no more: