Barn som kaster stein på bil
|
Re: Barn som kaster stein på bil
[Re: anonym22]
21/09/2016 13:20
|
Flex
Veteran
|
Veteran
Problemet er jo at man betaler diverse forsikringer, men så er man ikke forsikret likevel. Dersom man ønsker å gi gaver til forsikringsselskapene hvert år, har man vel stort sett kun seg selv å takke. Kanskje man også kan skylde litt på media, som jevnlig kjører "disse forsikringene MÅ du ha"-overskrifter.
|
|
|
[Re: sveinaa]
21/09/2016 13:20
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Absolutt, man må være beredt på høye, uforutsette utgifter ved bilhold. Og forutsette også faktisk. Overrasker meg stadig hvor mye folk klager over relativt vanlige service- og verkstedregninger på 10-15 000.
I ts sitt tilfelle her, hvor det faktisk er uklart hvilket barn som traff med stein og enda mer uklart om skadene på bilen er fra stein, synes jeg å la forsikringsselskapene ordne opp, og altså ikke gjøre noe, er greit.
|
|
|
[Re: Flex]
21/09/2016 13:21
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Problemet er jo at man betaler diverse forsikringer, men så er man ikke forsikret likevel. Dersom man ønsker å gi gaver til forsikringsselskapene hvert år, har man vel stort sett kun seg selv å takke. Kanskje man også kan skylde litt på media, som jevnlig kjører "disse forsikringene MÅ du ha"-overskrifter. Godt poeng det. Gjelder dog ikke meg.
|
|
|
[Re: anonym22]
21/09/2016 13:36
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Absolutt, man må være beredt på høye, uforutsette utgifter ved bilhold. Og forutsette også faktisk. Overrasker meg stadig hvor mye folk klager over relativt vanlige service- og verkstedregninger på 10-15 000.
I ts sitt tilfelle her, hvor det faktisk er uklart hvilket barn som traff med stein og enda mer uklart om skadene på bilen er fra stein, synes jeg å la forsikringsselskapene ordne opp, og altså ikke gjøre noe, er greit. Veldig mange i Norge kjøper dyre ting uten at de nødvendigvis har satt seg inn i driftskostnader/vedlikehold. I denne saken så synes jeg ikke man bør ha dårlig samvittighet om man forholder seg jussen. Blir bonustapet for stort for bileier så kan jo bileier tenke sånn at det er bedre å betale dette selv enn å "tape" 64 000 medregnet bonustap (har hentet dette tallet fra tråden uten at jeg har sjekket det.). Bileier kan jo og ha barn selv også og sikkert deilig at egent barn kun er ansvarlig for 5 000,- den dagen man selv står i en eller annen situasjon 
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: sveinaa]
21/09/2016 13:42
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Når takst på skaden er kr 8000, koster det kanskje bare kr 3-4000 på micropaint-verksted. Også er det jo slik at man fint kan ha litt riper og småskader man ikke gjør noe med også. Italian style.
|
|
|
[Re: Brusdalen]
02/11/2016 09:57
|
Brusdalen
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
En liten oppdatering:
Skolen nekter etter gjentatte henvendelser å gi informasjon til bileier om hvilke andre elever som også kastet stein. Skolen konkluderer med at den ene eleven som har innrømmet kastingen er den eneste som er skyldig. Jeg har mottatt en henvendelse fra bileiers forsikringsselskap, som ble avvist på stedet av mitt forsikringsselskap med bakgrunn i relevante regler og praksis. Vi er uten ansvar og ikke erstatningspliktige.
I ettertid har skaden blitt utbedret og det kostet drøye 20 000,-. Bulk, stripe og lakkering av skjerm og panser. Bileier har egenandel på 10 000,-. Jeg har tilbudt meg, for å være hyggelig, å betale 3 300,-, 1/3 av egenandelen, fordi jeg føler et moralsk ansvar, og pga at det var andre involverte ikke mere enn 1/3. Det har bileier godtatt og sagt seg enig i. Bileier uttrykte også frustrasjon over måten skolen har behandlet saken og den totale ansvarsfraskrivelsen vi begge to har opplevd.
Etter min mening burde skolen ha kalt inn alle involverte foreldre til et felles møte slik at vi sammen kunne finne en måte å løse dette på. Da kunne vi enten gitt faen og ikke betalt, eller fordelt regningen på alle og betalt en liten del hver. Det har ikke skolen vært interessert i, og bileier sitter igjen med en regning på 6 400,-.
Jeg har vært ganske tydelig ovenfor skolen hva jeg mener, og at de på denne måten oppdrar barna til å bare lyge neste gang de havner i lignende situasjon. Dessverre har ikke dette sunket inn hos ledelsen av skolen.
Redigert av Brusdalen; 02/11/2016 09:57.
|
|
|
02/11/2016 10:08
|
GeirK
More than words
|
More than words
En liten oppdatering:
Skolen nekter etter gjentatte henvendelser å gi informasjon til bileier om hvilke andre elever som også kastet stein. Skolen konkluderer med at den ene eleven som har innrømmet kastingen er den eneste som er skyldig. Jeg har mottatt en henvendelse fra bileiers forsikringsselskap, som ble avvist på stedet av mitt forsikringsselskap med bakgrunn i relevante regler og praksis. Vi er uten ansvar og ikke erstatningspliktige.
I ettertid har skaden blitt utbedret og det kostet drøye 20 000,-. Bulk, stripe og lakkering av skjerm og panser. Bileier har egenandel på 10 000,-. Jeg har tilbudt meg, for å være hyggelig, å betale 3 300,-, 1/3 av egenandelen, fordi jeg føler et moralsk ansvar, og pga at det var andre involverte ikke mere enn 1/3. Det har bileier godtatt og sagt seg enig i. Bileier uttrykte også frustrasjon over måten skolen har behandlet saken og den totale ansvarsfraskrivelsen vi begge to har opplevd.
Etter min mening burde skolen ha kalt inn alle involverte foreldre til et felles møte slik at vi sammen kunne finne en måte å løse dette på. Da kunne vi enten gitt faen og ikke betalt, eller fordelt regningen på alle og betalt en liten del hver. Det har ikke skolen vært interessert i, og bileier sitter igjen med en regning på 6 400,-.
Jeg har vært ganske tydelig ovenfor skolen hva jeg mener, og at de på denne måten oppdrar barna til å bare lyge neste gang de havner i lignende situasjon. Dessverre har ikke dette sunket inn hos ledelsen av skolen. Forlang svar på følgende spørsmål fra skolen. "Dersom en elev som mobber ikke innrømmer mobbing mot andre elever, er han eller hun da uskyldig uansett?" a) Ja b) Nei. Repeter spørsmålet til du får et begrunnet svar. Makan! Dette hadde jeg ikke godtatt. Her hadde jeg tynt ledelsen på skolen til de ga seg.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
02/11/2016 10:10
|
cvrokka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
En liten oppdatering:
Jeg har vært ganske tydelig ovenfor skolen hva jeg mener, og at de på denne måten oppdrar barna til å bare lyge neste gang de havner i lignende situasjon. Dessverre har ikke dette sunket inn hos ledelsen av skolen. Ikke overraskende når det store flertallet av folk som stemmer SV jobber i skole/utdanning.
Redigert av cvrokka; 02/11/2016 10:10.
Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
|
|
|
02/11/2016 10:10
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Merker jeg blir skikkelig irritert på skoleledelsen av å lese dette. De har jo gitt pøblene et slippe ut av fengsel gratis-kort
- Stefan
|
|
|
02/11/2016 10:48
|
rogerha
Avhengig
|
Avhengig
Interessant sak og diskusjon. Jeg synes den er forbilledlig håndtert av deg. Skoleledelsen og de andre foreldrene derimot kommer ikke heldig ut av det. Total ansvarsfraskrivelse, hvilket er ekstra uheldig når barn ser og lærer.
Støtt NOTS sitt arbeid. Bli medlem du også.
|
|
|
02/11/2016 12:16
|
Brusdalen
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Jeg føler det er greit å bli ferdig med dette og vite at jeg har gjort opp for meg. For å forsvare skolen litt, så har de sikkert uansett ikke noe formelt ansvar i denne saken, men at de ikke har vært mere løsningsorientert og kommunisert og samarbeidet bedre med oss foreldrene er jeg skikkelig skuffet over. For bileiers del så kunne jo dette endt med at vi foreldrene bestemte oss for å overlate det til forsikringsselskapene og at vi ikke hadde betalt noe. Eller at vi som voksne folk hadde blitt enige om dele regningen. Det vet vi ikke, siden skolen ikke vil opplyse noe annet enn at "det vår pode som har innrømmet kastingen". Forlang svar på følgende spørsmål fra skolen. "Dersom en elev som mobber ikke innrømmer mobbing mot andre elever, er han eller hun da uskyldig uansett?" a) Ja b) Nei. Repeter spørsmålet til du får et begrunnet svar. Makan!
Dette hadde jeg ikke godtatt. Her hadde jeg tynt ledelsen på skolen til de ga seg. Jeg tror ikke dette synker inn hos rektor. Svarene jeg har fått er så tørre og "korrekte" at jeg føler jeg snakker til en vegg. Null empati eller løsningsorientering der i gården. Kan lokalavisen hjelpe til med å få skoleledelsen til å våkne? Den veien går ikke jeg, siden vi tross alt er de skyldige i saken her, og jeg føler det er greit å bli ferdig med det og ha god samvittighet. Men jeg forstod det på bileier som at han hadde koblet inn advokathjelp for å bli kvitt frustrasjonen mot skolen. Jeg har også oppfordret han til å få informasjonen skolen sitter på om hvilke elever som har kastet stein, og ikke bare den som har innrømmet det.
|
|
|
02/11/2016 14:05
|
tparsli
Veteran
|
Veteran
Jeg har tilbudt meg, for å være hyggelig, å betale 3 300,-, 1/3 av egenandelen, fordi jeg føler et moralsk ansvar, og pga at det var andre involverte ikke mere enn 1/3. Det har bileier godtatt og sagt seg enig i.
All ære til deg for å finne en god løsning! Erfaringen med skole/rektor er vel ganske vanlig, når det kommer til "vanskelige saker". At dere faktisk betalte 3.300,- gjør nok også inntrykk på barnet som kastet stein. Synes jo utfallet (småskader på bil) var ganske ubetydlig i forhold til hva som kunne skjedd (kjøre av veien, kollidere med motgående bil ol.). Så får vi bare håpe de andre to elevene (og foreldrene) blir litt smartere med tiden...
Thomas
|
|
|
02/11/2016 14:17
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Her var det mye tøys i mine øyne.
For det første "utleverer" aldri en skole, et sykehus, et politikammer , NAV eller annen offentlig instans navn. Om man mener seg forulempet av noen, skal man ta det med politiet. Som kan be om navn på personer som er involvert i en etterforskning. Ville du som forelder blitt imponert over en skole som hadde oppgitt ditt barns navn til noen? Har ikke nettopp Brusdalen her vist at det er han som forelder, ikke skolen, som skal ta ansvar?
For det andre er det slik at vi i en del situasjoner ønsker å imøtekomme våre medmennesker på et moralsk grunnlag. Jus og moral er ikke noe som går hånd i hånd. Man kan ikke på jusens premisser bli indignerte over andres (mangel på) moral.
Mine to øre om saken.
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
[Re: Hæ?]
02/11/2016 14:24
|
Brusdalen
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Ikke uenig, men det skolen har gjort er å stille elevene spørsmål om de er skyldig eller ikke. De som har svart nei, så er foreldrene informert og "case closed". De som svarte ja ble utlevert til bileier, og "case closed" fra skolens side.
|
|
|
02/11/2016 14:45
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Ble navn til de som svarte ja utlevert direkte til bileier? Det er jo helt på alle vidder! Skolen har tråkket langt over sin taushetsplikt her, og bør virkelig få seg en liten skrape.
Om skolen hadde informert de skyldiges foresatte, som så tok kontakt med bileier - da hadde saken stått annerledes.
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
02/11/2016 14:48
|
anonym
Besatt
|
Besatt
Bilfører burde fått forsikringsselskapet sitt til å kjørt saken mot elevenes foreldre.
|
|
|
[Re: anonym]
02/11/2016 17:37
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Bilfører burde fått forsikringsselskapet sitt til å kjørt saken mot elevenes foreldre. På hvilket grunnlag? Det juridiske er jo klart her.
|
|
|
02/11/2016 17:38
|
Brusdalen
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Saken er kjørt av bileiers forsikringsselskap, og kravet er avvist. Saken er krystallklar juridisk og bileier sitter igjen med regningen.
|
|
|
[Re: Hæ?]
02/11/2016 17:48
|
Brusdalen
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Ble navn til de som svarte ja utlevert direkte til bileier? Det er jo helt på alle vidder! Skolen har tråkket langt over sin taushetsplikt her, og bør virkelig få seg en liten skrape.
Om skolen hadde informert de skyldiges foresatte, som så tok kontakt med bileier - da hadde saken stått annerledes. Vel, det er ikke helt svart hvitt siden jeg uoppfordret tok kontakt med bileier med en gang, deretter sendte skolen ut brev der de "angav" min pode og frikjente de andre som forble annonymisert. Men mener du virkelig at bileier må gå til politiet for å finne en løsning?
|
|
|
02/11/2016 18:10
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Men mener du virkelig at bileier må gå til politiet for å finne en løsning?
Ja.
|
|
|
|
|