Barn som kaster stein på bil
|
Barn som kaster stein på bil
20/09/2016 12:21
|
Brusdalen
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Tenkte å lodde stemningen på forumet for å se hvordan folk ser for seg å løse følgende case.
En gruppe elever på 6 år leker i skoletiden og kaster stein på en bil som passerer skolens område. Bilfører stopper og prater med barna og reiser så hjem. Hjemme oppdager hun 3 striper på fremskjermen som ikke har vært der før. Hun kontakter skolen, som snakker med elevene som var til stede. En av elevenen tilstår å ha kastet stein. Steinkasteren forteller hjemme til meg at hen er skyldig og at det var to andre elever som også kastet stein.
Når jeg kontakter bileier, så bekrefter hun at der var en gruppe elver, og minst to stykker som kastet stein. Taksten på skaden er ca 8 000,-, og bileier har sendt denne til skolen. Skolen opplyser at ingen andre elever har tilstått og sier dette er en sak mellom oss og bileier.
Tilleggsinformasjon: -Bileier har kaskoforsikring som dekker skaden, inkl egenandel. Bileier mener det ikke er aktuelt fordi egenandelen er så høy pga bedriftsavtale. Normal kaskoforsikring ville gitt en egenandel på 4 000,-. -Steinkaster har ansvarsforsikring som dekker skaden, inkl egenandel. Pga alder er praksisen at steinkaster ikke kan stå ansvarlig, heller ikke foreldrene, og bileier får null kroner.
Jeg tenker at jeg betaler såppass mye for forsikringer nettopp for at slike ting kan skje. Hadde det vært vår bil, så er det maks 4 000,- i egenandel, og om andre betaler mindre for å spare penger, så er ikke det mitt problem. Jeg ønsker selvsagt å bidra til å betale regningen, men det bør stå i stil med det som dekkes av forsikring, og at både jeg og bileier vet at det var flere skyldige.
Ett alternativ er å la mitt forsikringsselskap avslå kravet. Et annet er å betale de 8 000,-. Så finnes det sikkert mange innimellom.
Så, hva er normal konsensus for å bli ferdig med denne saken og løse det til beste for alle parter?
|
|
|
Re: Barn som kaster stein på bil
[Re: Brusdalen]
20/09/2016 12:27
|
vehe
Besatt
|
Besatt
Få poden til å navngi de andre som var med på dette, foreldrene det gjelder betaler. Det hadde iallfall jeg gjort av ren flauhet. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1969-06-13-26§§1-2 "Uansett egen skyld svarer foreldre for skade voldt forsettlig eller uaktsomt av deres barn under 18 år som de bor sammen med og har omsorgen for, med inntil 5.000 kroner for hver enkelt skadevolding."
|
|
|
[Re: vehe]
20/09/2016 12:33
|
Brusdalen
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Få poden til å navngi de andre som var med på dette, foreldrene det gjelder betaler. Det hadde iallfall jeg gjort av ren flauhet. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1969-06-13-26§§1-2 "Uansett egen skyld svarer foreldre for skade voldt forsettlig eller uaktsomt av deres barn under 18 år som de bor sammen med og har omsorgen for, med inntil 5.000 kroner for hver enkelt skadevolding." Poden navnga to stykker. Skolen har også full kontroll på de som var tilstede. Skolen har snakket med de andre barna og foreldrene, men ingen andre har tilstått. Derfor sitter vi igjen som eneste ansvarlige og må ta det videre med bileier. Skolen har ingen ansvar. Det irriterer litt at skolen tar ansvaret og fordeler skyld, men vil ikke ta del når saken skal løses. Når det gjelder regelverket så er det riktig at vi kan stå ansvarlig for inntil 5000,-, men praksisen er det anses som et hendig uhell når barnet er under 7 år, og kan derfor ikke stå ansvarlig. Det betyr at bileier ikke kan kreve noe. Dette dekkes i utgangspunktet av en asvarsdel i innboforsikringen og mitt forsikringsselskap har vært veldig klar og tydelig på dette. Iht. regelverket så trenger ikke jeg å betale noe som helst.
Redigert av Brusdalen; 20/09/2016 12:34.
|
|
|
20/09/2016 12:37
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Jeg skjønner ikke helt hvorfor du lager et nummer av egenandel på 4000 vs 8000. Det er jo bonustap ved bruk av kasko som er utgiften - ingen vil vel bruke bonus for en slik småskade?
|
|
|
20/09/2016 12:39
|
KenR
Besatt
|
Besatt
La forsikringsselskapene avgjøre. Som du skriver, det er en grunn til at man tegner forsikringer. I tillegg slipper man et "personlig" oppgjør der følelser kan vippe saken den ene eller andre veien.
|
|
|
[Re: anonym22]
20/09/2016 12:42
|
Brusdalen
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Jeg skjønner ikke helt hvorfor du lager et nummer av egenandel på 4000 vs 8000. Det er jo bonustap ved bruk av kasko som er utgiften - ingen vil vel bruke bonus for en slik småskade? Denne skaden gir ikke bonustap ved 75% bonus. Dersom bileier ikke har så mye bonus, så utgjør det ca 3000 for å komme tilbake på samme nivå. Som jeg sier, så ville dette betydd for de aller fleste som har en normal kaskoforsikring en utgift på 4 000,- uten bonustap. Jeg kjenner ikke til bileiers forsikring noe mere enn at hun klaget på høy egenandel og bonustap. Det var ment som informasjon og ikke et stort nummer 
|
|
|
[Re: KenR]
20/09/2016 12:45
|
Brusdalen
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
La forsikringsselskapene avgjøre. Som du skriver, det er en grunn til at man tegner forsikringer. I tillegg slipper man et "personlig" oppgjør der følelser kan vippe saken den ene eller andre veien. I utgangspunktet er det så enkelt. Og da ender det med at bileier må ta hele regningen selv eller på sin egen forsikring. Allikevel føler jeg et visst ansvar for å dekke noe, om ikke hele summen så i alle fall for å dekke min egen samvittighet om at jeg står i fare for å bli uglesett.
|
|
|
20/09/2016 12:50
|
HNK
Besatt
|
Besatt
Om man tenker litt videre på dette, så er det noen barn som har fått signalet om at "dersom du holder kjeft og ikke tilstår, så slipper du straff".
Litt uheldig det der, mener jeg. Stort gjort av poden å erkjenne hva hen hadde gjort. I og med at flere steinkastere er navngitt, men skolen ikke gidder å gjøre noe mer med det, så er det vel bare å hevde at ditt barn følte seg presset til å tilstå, men at hen egentlig ikke kastet stein?
Synes skolen viser slette holdninger her!
Støtter ellers rådet om å la forsikringsselskapene løse dette.
|
|
|
20/09/2016 12:57
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Jeg skjønner ikke helt hvorfor du lager et nummer av egenandel på 4000 vs 8000. Det er jo bonustap ved bruk av kasko som er utgiften - ingen vil vel bruke bonus for en slik småskade? Denne skaden gir ikke bonustap ved 75% bonus. Dersom bileier ikke har så mye bonus, så utgjør det ca 3000 for å komme tilbake på samme nivå. Som jeg sier, så ville dette betydd for de aller fleste som har en normal kaskoforsikring en utgift på 4 000,- uten bonustap. Jeg kjenner ikke til bileiers forsikring noe mere enn at hun klaget på høy egenandel og bonustap. Det var ment som informasjon og ikke et stort nummer Men hvis vedkommende ikke har opparbeidet 75 % bonus - er dette da en type skade man uansett ikke får bonustap for? Det er det vesentlige her. Selv med 75 % bonus og "en gratis bruk på toppen", ville jeg ikke brukt den gratisen for 8000.
|
|
|
20/09/2016 12:58
|
KjellMa
Avhengig
|
Avhengig
Prisverdig at du vil rydde opp, og ikke bare avfeie bileier. Er det mulig å ordne skaden direkte med noen ala MPS Micropaint, som bare fikser selve skaden, og ikke lakkerer hele skjermen?
Gi noe som varer, gi fan
|
|
|
20/09/2016 12:59
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Her skal man som foreldre selvfølgelig betale. Ja, bileier har jo forsikring, men når gjerningsperson er navngitt så bruker man jo ikke den...?
|
|
|
20/09/2016 12:59
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
La forsikringsselskapene avgjøre. Som du skriver, det er en grunn til at man tegner forsikringer. I tillegg slipper man et "personlig" oppgjør der følelser kan vippe saken den ene eller andre veien. I utgangspunktet er det så enkelt. Og da ender det med at bileier må ta hele regningen selv eller på sin egen forsikring. Allikevel føler jeg et visst ansvar for å dekke noe, om ikke hele summen så i alle fall for å dekke min egen samvittighet om at jeg står i fare for å bli uglesett. Betal din tredjedel. Og si at skolen har navnene på de andre.
|
|
|
20/09/2016 13:02
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
La forsikringsselskapene avgjøre. Som du skriver, det er en grunn til at man tegner forsikringer. I tillegg slipper man et "personlig" oppgjør der følelser kan vippe saken den ene eller andre veien. I utgangspunktet er det så enkelt. Og da ender det med at bileier må ta hele regningen selv eller på sin egen forsikring. Allikevel føler jeg et visst ansvar for å dekke noe, om ikke hele summen så i alle fall for å dekke min egen samvittighet om at jeg står i fare for å bli uglesett. Betal din tredjedel. Og si at skolen har navnene på de andre. Det er jeg enig at var en god idè!
|
|
|
[Re: aug11x]
20/09/2016 13:06
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
La forsikringsselskapene avgjøre. Som du skriver, det er en grunn til at man tegner forsikringer. I tillegg slipper man et "personlig" oppgjør der følelser kan vippe saken den ene eller andre veien. I utgangspunktet er det så enkelt. Og da ender det med at bileier må ta hele regningen selv eller på sin egen forsikring. Allikevel føler jeg et visst ansvar for å dekke noe, om ikke hele summen så i alle fall for å dekke min egen samvittighet om at jeg står i fare for å bli uglesett. Betal din tredjedel. Og si at skolen har navnene på de andre. Det er jeg enig at var en god idè! Helt enig! Også enig i at skolen og de andre foreldrene må ta litt tak så ungene ikke lærer seg at bare man nekter og/eller holder kjeft så går ting over av seg selv.
|
|
|
20/09/2016 13:12
|
stmarc
Avhengig
|
Avhengig
Jeg opplevde for noen få år siden en dyp bulk i passasjerdøra på bilen. Sto parkert ved T-banen en sjelden dag jeg kjørte pga regnvær. 2-3 dager seinere oppdager jeg bulken, og antok først med at det var en av ungene naturlig nok hehe. Så leser madamen i avisa at noen unger er blitt tatt for å kaste stein på biler på parkeringsplassen til t-banen på denne aktuelle dagen. Kontakter så politiet, og de bekrefter hendelsen, og oppfordrer meg til å anmelde (noe som jeg også gjorde pga forsikringen). Jeg kan dog ikke bevise at noen har kasta stein på min bil, ingen har sett akkurat det, men ut fra hendelsen kan det være grunn til å anta at så er tilfelle. Bulken i døra er sånn at det er ganske sannsynlig at stammer fra en stein. Med egenandel og evt tapt bonus på forsikringen i minne, går jeg til bilopprettingsverksted/lakkerer som estimerer at skaden vil koste meg kr 7-8.000, og merkeverksted gir også samme kostnadsestimat. Begge sier i tillegg at så lenge døra må omlakkeres, bør en også lakkere forskjermen for å unngå eventuelle unyanser i farge (og kostnaden blir da selvfølgelig høyere). Løsningen for meg ble da å få kjentfolk i bransjen til å reparere skaden kun på døra for en mer akseptabel kostnad, og holde skaden utenom forsikringsselskapet. Dog informerte jeg forhandler om dette da jeg bytta inn bilen ...
|
|
|
20/09/2016 13:25
|
Brusdalen
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Her skal man som foreldre selvfølgelig betale. Ja, bileier har jo forsikring, men når gjerningsperson er navngitt så bruker man jo ikke den...? Det skal man ikke. Samfunnet har bestemt at barn på 6 år ikke kan stå ansvarlig for en slik handling. All praksis sier at bileier må ta kostnaden selv. Dersom jeg skal betale noe så er det for å være hyggelig.
Redigert av Brusdalen; 20/09/2016 13:25.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
20/09/2016 13:26
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Også enig i at skolen og de andre foreldrene må ta litt tak så ungene ikke lærer seg at bare man nekter og/eller holder kjeft så går ting over av seg selv.
Ja, det der er jo grunnprinsippet til cosa nostra. "It's only cheating if you get caught"-holdningen gir oss situasjonen per nå der flertallet kjører uten å legge igjen lapp hvis de bulker en annen bil i parkeringskjelleren og at tilsynelatende alle landslagsskiløpere bruker astmamedisin  .
|
|
|
20/09/2016 13:27
|
Brusdalen
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Jeg skjønner ikke helt hvorfor du lager et nummer av egenandel på 4000 vs 8000. Det er jo bonustap ved bruk av kasko som er utgiften - ingen vil vel bruke bonus for en slik småskade? Denne skaden gir ikke bonustap ved 75% bonus. Dersom bileier ikke har så mye bonus, så utgjør det ca 3000 for å komme tilbake på samme nivå. Som jeg sier, så ville dette betydd for de aller fleste som har en normal kaskoforsikring en utgift på 4 000,- uten bonustap. Jeg kjenner ikke til bileiers forsikring noe mere enn at hun klaget på høy egenandel og bonustap. Det var ment som informasjon og ikke et stort nummer Men hvis vedkommende ikke har opparbeidet 75 % bonus - er dette da en type skade man uansett ikke får bonustap for? Det er det vesentlige her. Selv med 75 % bonus og "en gratis bruk på toppen", ville jeg ikke brukt den gratisen for 8000. Enig, tenkte bare det var interessant å vite hva dette koster om bileier velger å ta kostnaden selv, eller bruke kasko. Selv med bonustap så vil det i de fleste tilfeller lønne seg å ta det på kasko med slike summer.
|
|
|
20/09/2016 13:28
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Her skal man som foreldre selvfølgelig betale. Ja, bileier har jo forsikring, men når gjerningsperson er navngitt så bruker man jo ikke den...? Det skal man ikke. Samfunnet har bestemt at barn på 6 år ikke kan stå ansvarlig for en slik handling. All praksis sier at bileier må ta kostnaden selv. Dersom jeg skal betale noe så er det for å være hyggelig. aug11x mener nok her moralsk "skal". Verken loven eller forsikringsselskapene er moralens voktere.
|
|
|
[Re: KjellMa]
20/09/2016 13:29
|
Brusdalen
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Prisverdig at du vil rydde opp, og ikke bare avfeie bileier. Er det mulig å ordne skaden direkte med noen ala MPS Micropaint, som bare fikser selve skaden, og ikke lakkerer hele skjermen? To av ripene var også bulk, så det gjør skaden litt verre enn om det bare hadde vært en stripe.
|
|
|
20/09/2016 13:30
|
Brusdalen
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Her skal man som foreldre selvfølgelig betale. Ja, bileier har jo forsikring, men når gjerningsperson er navngitt så bruker man jo ikke den...? Det skal man ikke. Samfunnet har bestemt at barn på 6 år ikke kan stå ansvarlig for en slik handling. All praksis sier at bileier må ta kostnaden selv. Dersom jeg skal betale noe så er det for å være hyggelig. aug11x mener nok her moralsk "skal". Verken loven eller forsikringsselskapene er moralens voktere. Og dette er jeg ikke uenig i, men jeg tenker at hvorfor betale forsikring når man ender opp med å ta den moralske regningen i tillegg?
|
|
|
20/09/2016 13:33
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Enig, tenkte bare det var interessant å vite hva dette koster om bileier velger å ta kostnaden selv, eller bruke kasko. Selv med bonustap så vil det i de fleste tilfeller lønne seg å ta det på kasko med slike summer.
Så langt derifra. Med lav bonus kan det koste både 30, 40, 50 tusen eller mer å bruke forsikringen. Bonustapet forfølger deg i flere år. http://e24.no/bil/bil-og-trafikk/styr-unna-kasko/10065227"For å sjekke om det lønner seg å bruke forsikring kan du bruke denne formelen: årspremie x 3 + egenandel = prisen som skaden bør være på før det lønner så bruke forsikring."
|
|
|
20/09/2016 13:44
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Det kan se ut til at det er en vurdering ved hver enkelt sak med tanke på objektivt ansvar. https://www.naf.no/tips-og-rad/i-trafikken/nar-du-er-uheldig/nar-barn-har-skadet-bilen-din/Rådet om å betal "din" tredjedel, og si at skolen har navnet på de to andre høres ut som en løsning jeg ville vurdert. Hva slags forsikring bileier har synes meg uvesentlig, og det handler mer om å få saken ut av verden, så man sover godt om natta.
Lillo-Connoisseur Terje Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
20/09/2016 13:46
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Her skal man som foreldre selvfølgelig betale. Ja, bileier har jo forsikring, men når gjerningsperson er navngitt så bruker man jo ikke den...? Det skal man ikke. Samfunnet har bestemt at barn på 6 år ikke kan stå ansvarlig for en slik handling. All praksis sier at bileier må ta kostnaden selv. Dersom jeg skal betale noe så er det for å være hyggelig. aug11x mener nok her moralsk "skal". Verken loven eller forsikringsselskapene er moralens voktere. Ja, har ikke noe lover å støtte meg på der. Brusdalen: Mener du virkelig at du er hyggelig om du gjør opp for skaden sønnen din har påført bilen, bare fordi du ikke er lovpålagt til å gjøre det? Det skulle bare mangle spør du meg. Nå er ikke jeg noe moralsk supermenneske selv, men det å gjøre opp etter seg når man ødelegger noe som tilhører andre er vel en selvfølge?
Redigert av aug11x; 20/09/2016 13:47. Rediger grunn: Feil navn
|
|
|
20/09/2016 14:16
|
cvrokka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Enig, tenkte bare det var interessant å vite hva dette koster om bileier velger å ta kostnaden selv, eller bruke kasko. Selv med bonustap så vil det i de fleste tilfeller lønne seg å ta det på kasko med slike summer.
Så langt derifra. Med lav bonus kan det koste både 30, 40, 50 tusen eller mer å bruke forsikringen. Bonustapet forfølger deg i flere år. http://e24.no/bil/bil-og-trafikk/styr-unna-kasko/10065227"For å sjekke om det lønner seg å bruke forsikring kan du bruke denne formelen: årspremie x 3 + egenandel = prisen som skaden bør være på før det lønner så bruke forsikring." Dette stiller seg litt annerledes hvis man er litt aktiv selv for man kan øke bonus hver 6. måned ved å bytte forsikringsselskap.
Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
|
|
|
20/09/2016 14:40
|
Brusdalen
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Brusdalen: Mener du virkelig at du er hyggelig om du gjør opp for skaden sønnen din har påført bilen, bare fordi du ikke er lovpålagt til å gjøre det? Det skulle bare mangle spør du meg.
Setter det litt på spissen, men ... Siden dette er å anse som et hendig uhell, av en person som ikke kan se konsekvensene av sine handlinger og at det finnes en velprøvd praksis på dette, så ja. Jeg gjør det for å ha ryggen fri, fordi jeg har dårlig samvittighet for bileier og for å gjøre opp og være hyggelig.
|
|
|
[Re: ]
20/09/2016 14:45
|
Brusdalen
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Eier må også påta seg et bonustap. Sjekk med eier om du kan betale de 4000kr + bonustapet. Hvis ikke er det bare å punge ut, men kontakt foreldrene til de 2 andre ungene og fortell at de også må ta ansvar. Barnet er ditt ansvar uansett hvordan du vrir og vender på det, så å vri seg unna er lavmål. Jeg tar på meg ansvaret, det er ikke det det går på. Problemet mitt er at bileier kommer til å sitte igjen med regninga, og jeg sitter igjen som badguy. Hadde skaden vært 100 000, hvor mye skulle jeg dekket da?
|
|
|
20/09/2016 14:49
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Jeg synes ikke du vrir deg unna. Det gjør derimot de andre foreldrene, med hjelp av skolen, loven og forsikringsselskapene.
Litt som det er fritt fram å stjele sykler i Oslo, ingen med loven i hånd gjør noe og forsikringsselskapene tilbyr bare småpenger.
|
|
|
20/09/2016 15:01
|
oysandr
Avhengig
|
Avhengig
Jeg forstår ikke hvordan skolen kan være etterforskende og dømmende organ for en slik sak.
For alt dere vet traff ingen barn bilen med stein, og skaden var der fra før. Eneste grunnen til at det ble oppdaget var at damen sjekket bilen nøye nå.
Vet at bilen vår er full av hakk, småbulker og skraper som andre har påført bilen og stikki av.
Hadde bedt bileier om å eventuelt å ta saken via forliksrådet og gitt videre navnet på resten av pøblene.
Take Care!
|
|
|
20/09/2016 15:01
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Brusdalen: Mener du virkelig at du er hyggelig om du gjør opp for skaden sønnen din har påført bilen, bare fordi du ikke er lovpålagt til å gjøre det? Det skulle bare mangle spør du meg.
Setter det litt på spissen, men ... Siden dette er å anse som et hendig uhell, av en person som ikke kan se konsekvensene av sine handlinger og at det finnes en velprøvd praksis på dette, så ja. Jeg gjør det for å ha ryggen fri, fordi jeg har dårlig samvittighet for bileier og for å gjøre opp og være hyggelig. Ser den ;-) Har ikke skolen noe slags forsikring? Hva om noen av barna skader seg i skoletiden?
|
|
|
|
|