Man både går og løper på venstre side av veien. Dette er barnelærdom
Her skal man holde tungen rett i munnen!
Trafikkreglene §19:
1. Gående skal nytte gangveg, fortau eller vegens skulder. Er det ikke rimelig på grunn av farten m.v. eller mulig å gjøre dette, kan gående nytte sykkelveg, sykkelfelt eller kjørebane.Gående skal altså ikke gå "på venstre side i veibanen", men på vegens kulder. Unntaksvis kan man bruke kjørebane. Videre står det
Gående som nytter kjørebane, skal gå ytterst til venstre i gangretningen Skal man vært streng på at en gang- og sykkelvei skal regnes som en kjørebane, er det altså krav til at gående skal holde seg helt ytterst til venstre. Ikke løpe i venstre del av kjørebanen, men oppholde seg helt på kanten.
Neste del sier:
Motsatt side av kjørebanen kan nyttes dersom den gående ellers ville bli utsatt for fare, eller hvis særlige forhold tilsier det.Jeg vil si at dersom noen er ute og jogger på en gang- og sykkelvei så er det et særlig forhold, nemlig at farten gjør at joggeren minner mer om en syklist enn en gående, gjør at joggere bør holde seg på høyre side. En jogger vil, som en syklist, ta igjen andre og måtte "kjøre forbi", og for trafikkflyten vil dette fungere veldig mye bedre om joggeren holder seg til høyre.
Alternativt kan joggeren velge å følge reglene som gående, og da holde seg på veiens skulder, evt helt ytterst til venstre.
Jeg kjenner selvsagt ikke situasjonen "Dovrebanen" henviser til i innlegget over, men min erfaring med joggere gjør at jeg mistenker at vedkommende heller plasserte seg inn i kjørebanen på samme måte som en syklist ville gjort det, men på venstre side. Man undres hva slike tenker dersom de jogger på bilvei. Ville de plassert seg midt i kjørebanen og forventet at motgående trafikk stoppet og ventet til de hadde passert?