lnspirert av den kontroversielle tråden om bikepacking og som et forsøk på å tilrane meg definisjonsmakt : Hva anbefales av ramme-, styre- og setevesker for lett ekspedisjonssykling (bikepacking)?
Holdbart og vanntett, gjerne elegant og lett, ikke for omfangsrikt, ikke nødvendigvis kostbart.
Har ikke fester for bagasjebærere på hverken landeveis- eller grussykkel, så tradisjonelle vesker utgår.
Redigert av Valentino; 20/06/202107:39. Rediger grunn: Endret trådtittel i samråd med trådstarter.
Klamme som denne. Kan jo lett imporviseres også. Kan klemme godt, så jeg vet ikke om det fungerer på karbon.
Jeg har forøvrig en ubrukt sexy sort Fly classic til salgs + QR-sett. Ble litt for lav på CX'en med store dekk og skjermer, men burde være fin på en landeveissykkel.
Takk for alle tips til bagasjebærer - det skal jeg vurdere - men altså: Hva anbefales av ramme-, styre- og setevesker for lett ekspedisjonssykling (bikepacking)?
Jeg vurderer Tubus Pickup bagasjebrett for å bruke sykkeveske. Noen som har prøvd (liknende)? Til bruk på no-class-pendler-sykkelvogn-MTBen, så ikke noe problem stilmessig. Dama hentet seg Ortlieb Back Roller Classic på posten på lørdag, og siden de kun kommer i 2-pack, har jeg hånden på en. Tenkte å teste ca. i kveld om festeanordningen nederst lar seg bruke på bakramma, men hvordan det blir som helhet sammen med Tubus er jo allikevel noe usikkert. Men opplegget kan jeg jo da bruke både på sommer- og vinterpendler. De dagene jeg ikke stapper alt i baklomma og tar CAAD12en til jobb.
Når jeg skal ut på lettpakkesykling har jeg dette til å pakke i: - Rapha styreveske. - Rapha seteveske aka romperakett, med mulighet for eVAC Dry Sack pakkpose oppå. - alternativt Revelate VISCACHA romperakett for litt mer plass. - Revelate Tangle Frame bag i rett størrelse for sykkelen. - Revelate feed bag.
Ikke noen av disse er definert som vanntett, da de kan lekke i sømmene. Jeg gjør som med fottursekken; det som ikke kan bli vått legges i en pose.
Opplevelsen av å ha dette på sykkelen er veldig god. Bortover og nedover er det så jeg virkelig suser avgårde uten vingling fra veskene. Veldig deilig! Oppover merkes de ekstra kiloene godt, men det går fint å sykle stående uten for mye som henger og slenger.
Jeg har ikke vært på lengre tur enn to overnattinger, men det var 100% uten innkjøp underveis. Hadde med alt av mat. Vann ble hentet fra naturen. For meg er det mengden mat som setter begrensningen på hvor lett det går å pakke. Ved å kjøpe mat underveis kan jeg nok lettpakkesykle veldig lenge.
På dagsturer klarer jeg meg med kun seteveske. Men skal jeg ha med kokemulighet så passer det godt med en styreveske også.
Om jeg kan anbefale dette utstyret? Ja, det kan jeg. Men jeg har aldri prøvd noe annet, så jeg har begrenset med referanser.
Hvor ofte får jeg lettpakkesyklet? Altfor sjelden....har jo andre å tenke på enn meg selv. Men hvem vet, kanskje noen av mine nærmeste også blir med snart
@anonymous22: Vær så snill å ikke kuppe tråden til å diskutere bagasjebærere
For å være tydelig: Jeg har hverken fester eller i denne omgang ønske om bagasjebærere. Har brukt tradisjonelle vesker selv og kjenner godt fordeler og ulemper. Er klar over at det finnes alternative festemekanismer og ser gjerne at dere oppretter en egen tråd om det
Re: Bikepacking - hva anbefales?
[Re: Furu]
#234463012/09/201610:16
@anonymous22: Vær så snill å ikke kuppe tråden til å diskutere bagasjebærere
For å være tydelig: Jeg har hverken fester eller i denne omgang ønske om bagasjebærere. Har selvfølgelig brukt tradisjonelle vesker selv og kjenner godt fordeler og ulemper. Er klar over at det finnes alternative festemekanismer og ser gjerne at dere oppretter en egen tråd om det
Nei, det blir for kjedelig. Da tester jeg like gjerne selv. Min erfaring er at alle de gode trådene på forumet favner videre enn tittelen tilsier. Da blir det flere lesere og det blir bedre svar. Masse enkelttråder og egne spørsmål ender kjapt på side 2 og det blir null diskusjon, synsing og knapt tips, råd eller svar i det hele tatt. Jeg vet at du ønsker ryddige tråder, Sepeda, kanskje noen andre også, men jeg er helt uenig.
Jeg har en Ortlieb seteveske av den digre typen. Den sitter ganske bra på min tjukkas, selv om klaringen til bakhjulet blir i minste laget. Du kan få teste den, om du vil. Så langt er det ikke fra Oslo til Fetsund, og jeg lurer uansett på å selge den, nå som Trek 920 blinker i horisonten.
P.S. Har forresten en styreveske, men ikke Ortlieb. Mulig styreveska også kommer til salgs på vårparten, det kommer an på hvor godt den passer på 920-en.
Hvis du har mye penger og litt tålmodighet, så var Tailfin en ganske stor suksess på kickstarter. Bagasjebærer på karbonsykler som ikke har festeanordninger https://www.tailfin.cc
Har brukt Revelate sine produkter i noen år nå, meget god kvalitet og smarte løsninger. Bruker vanligvis en Tangle (halv rammebag), Gas tank, 2x feedbag, jerrycan, en Harness til å feste pakkpose på styret, og en Viscacha setebag (denne kan komprimeres om man ikke har med så mye).
Da slipper jeg å bruke ryggsekk.
Ellers har jeg også litt utstyr fra Alpkit, supre produkter til en rimelig pris.
Om man ved kortere turer eller av andre grunner ikke skulle ha behov for full utrustning, men skulle velge en eller to av de aktuelle vesketypene (sete, ramme, styre osv.) til erstatning for sekk, hvilke(n) ville dere valgt først?
Forestiller meg at de forskjellige veskene i varierende grad påvirker syklingen - både hva gjelder balanse i sykkelen. luftmotstand og komfort for rytter?
Har vel allerede svart, men jeg velger seteveske. Den er mest fleksibel, minst i veien og enkel å montere. Men den kan nok gjøre det litt mer vinglete enn både ramme og styreveske, avhengig av hvor mye du har i den.
Har aldri prøvd med kun rammeveske, som også er litt mer tidkrevende å montere på min sykkel. Styrevesken er jo strengt tatt litt i veien foran der.
Feed-bag egner seg som en liten ekstralomme for småting. Et lite kamera, liten solkremtube, kjedesmøring og myggspray passer bra oppi der. Kanskje noen ekstra batterier til tur-GPS'n. Kanskje jeg skaffer en til, som jeg kan ha noe å spise i også.
Jeg vil tro det avhenger av hvilken av veskene som fungerer best på din sykkel. I de fleste tilfelle tenker jeg at en styreveske er grei, siden du alltid kan se den og nå den fra setet. Dermed er du helt sikker på at den ikke ugjør seg. En rumperakett er kanskje mest aerodynamisk, men kanskje ikke det som er enklest å pakke riktig, i og med at du vil ha det tyngste innerst, samtidig som det er trangest der. Rammeveske har jeg aldri brukt, så det kan være det optimale, for alt jeg vet.
Det jeg kommer til å bruke mest på min tjukksykkel, er anything cage på gaffelbeina, men det er lite aerodynamisk. Derimot vil litt ekstra vekt der få null og niks å si for stabiliteten.
Har brukt mye Revelate. De har svært god kvalitet og funker til mye. Alpkit har også en del bra greier, men opplevers å ha noe mer varierende kvalitet på sine forskjellige produkter - men koster også mye mindre. Alpkit sin seteveske sitter veldig dårlig sammenlignet med Revelate sin. De med stag som sitter på setepinnen som f.eks. Porcelain Rocket mr.Fusion og ligndene løsninger er nok det stødigste. Var med på tur med en som hadde noe lignende for litt siden og det så helt stødig ut.
På overnattingsturer bruker jeg nesten alltid rammeveske (alt som veier lavt og sentrert) og seteveska (lett og vorumiøst som klær/sovepose) . Fyller på med noe på styret (telt eller pakkpose) og ymse småvesker på overrøret og styret/stem samt anytingcage på gaffel etter behov. I dern rekkefølgen.
Veien e mitt nye hjem Aldri gå på jobb igjen For heile livet svinne hen Ska aldri gå på jobb igjen Og alle jævla bruer brenn Aldri gå på jobb igjen Du skal aldri mer få sjå Sjå meg igjen!