I går syklet jeg en tur på Jeløyas strender. Var innom noen skogholt også. Veldig artig terreng med fatbike, der mesteparten er jevnt og fint, med lengre strekker med sand og rullestein.
Som overskriften sier så ønsker jeg å finne flere slike områder, ikke for langt unna Oslo/Ski. Kan godt kjøre en times tid i bil.
Det jeg ser etter er lange stier langs strender, elvebredder, uttørkede innsjøer, ørkenlignende områder etc.
Anbefalinger mottas med takk.
Hvis det finnes områder som er et must, men som ligger lenger unna så er jeg klar for å få vite om dem også.
Jeg anbefaler Larkollen på det sterkeste! Der er det masse helt topp kyststi å boltre seg på. En god del av denne stien går langs/på strender (f.eks. ved Langstranda og Teibern) hvor det er mulig å ta avstikkere og ta noen runder ned om strendene. Fra Teibern er det også en sti av stein over til Lille Danmark (en liten øy med litt sti/strandlinje rundt), men denne er muligens noe avhengig av lav/høyvann for å sykle. Det er også flust av skogholt som det er mulig å ta turen innom hvis man vil ha variasjon. Anbefaler å starte innover Engholmveien like etter Støtvik Hotell og inn til Langstranda og østover mot Kurefjorden. Masse snadder derfra. Se f.eks. turer med stravasegmementene "Flytsti fra bom før Nesbukta til parkplass v Teibern" eller "Kurefjord-stiparti".
Redigert av Esy; 12/09/201609:46.
Re: Jakter på sand og rullestein på østlandet.
[Re: Esy]
#234454612/09/201608:26
Jeg anbefaler Larkollen på det sterkeste! Der er det masse helt topp kyststi å boltre seg på. En god del av denne stien går langs/på strender (f.eks. ved Langstranda og Teibern) hvor det er mulig å ta avstikkere og ta noen runder ned om strendene. Fra Teibern er det også en sti av stein over til Lille Danmark (en liten øy med litt sti/strandlinje rundt), men denne er muligens noe avhengig av lav/høyvann for å sykle. Det er også flust av skogholt som det er mulig å ta turen innom hvis man vil ha variasjon. Anbefaler å starte innover Engholmveien like etter Støtvik Hotell og inn til Langstranda og vestover mot Kurefjorden. Masse snadder derfra. Se f.eks. turer med stravasegmementene "Flytsti fra bom før Nesbukta til parkplass v Teibern" eller "Kurefjord-stiparti".
Veldig kult, takk for tipset! Jeg var på nippet til å stikke nedom Larkollen på vei hjem fra Jeløya her om dagen Da tenker jeg det blir neste utflukt ettersom det er så nært hjemsted.
Veldig kult! Har egentlig aldri tenkt på at det er mye bra for fatbike der før denne tråden. Ble inspirert til å følge min egen anbefaling neste gang jeg er der. Så at du møtte på høyvann over til lille Danmark, men var det ellers greit å sykle helt rundt øya?
Re: Jakter på sand og rullestein på østlandet.
[Re: Esy]
#234917226/09/201610:44
Veldig kult! Har egentlig aldri tenkt på at det er mye bra for fatbike der før denne tråden. Ble inspirert til å følge min egen anbefaling neste gang jeg er der. Så at du møtte på høyvann over til lille Danmark, men var det ellers greit å sykle helt rundt øya?
Stort sett gikk det greit hele veien. Det blir ganske teknisk om du sykler med klokka og kommer tilbake til start/der du går i land på Danmark. Ellers var hele vest, nord og øst ganske grei sykling. Null stress totalt og verdt en test
Jeg syklet forøvrig ikke noe innover i landet fra kystlinja, så det finnes kanskje noen kule stier å supplere med innover også. Kom gjerne med rapport om du drar dit. Her er min stravalog: