|
Problemer med ny sykkel fra spesialbutikk i Oslo
|
Problemer med ny sykkel fra spesialbutikk i Oslo
11/09/2016 18:06
|
Mana
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Kjøpte nettopp relativt dyr sykkel (Specialized Roubaix med skivebrems) fra en av spesialforretningene i Oslo. Har testet den i 2 dager, men har dessverre oppdaget litt problemer med den, og før jeg eventuelt går å klager vil jeg høre litt med dere som har mer peiling enn meg. Er disse problemene "normalt" å ha på en ny sykkel, og noe jeg bør forvente før jeg har tatt første service?
1. Kjedet detter av 15-20% av gangene jeg girer til store skiva foran. (I dag skjedde det faktisk når jeg hadde trikken bak meg og høy fortauskant til siden, så det var ganske ekkelt.)
2. Girene er upresise. Det er ofte en "lagg" når jeg girer, slik at jeg får et kraftig rykk i pedalene. I tillegg "henger" giret noen ganger igjen, og må da gire på nytt. Hadde forventet at girene skulle være mye mer "tight" (sram rival).
3. Skivebremsene subber. I fart lager skivebremsene en "skjærelyd" cirka hvert sekund, som en klokke. Når jeg i fart legger sykkelen litt ut til siden for meg, så er skivebremsen i full kontakt med noe (antar det er "klossen") og lager en kvesselyd - høres ikke bra ut. Jeg la merke til dette også når jeg hentet ut sykkelen for 3 dager siden, men butikkpersonalet mente at lyden ville gi seg etter at det øverste laget på klossene var slitt vekk, etter noen få nedbremsinger. Dette har ikke skjedd.
Alt i alt gjør dette at jeg nå sitter med en følelse av å være en smule skuffet. Jeg hadde forventet mer av en såpass dyr sykkel, og fra stedet jeg kjøpte den fra.
Synspunkter? Er jeg pirkete, eller er dette grunn til å være litt skuffet?
|
|
|
Re: Problemer med ny sykkel fra spesialbutikk i Oslo
[Re: Mana]
11/09/2016 18:12
|
torinb
Ivrig
|
Ivrig
Sånn skal det ikke være. En god mekaniker fikser det der for deg på få minutter. Dra tilbake til butikken så ordner det seg helt sikkert.
|
|
|
11/09/2016 18:13
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Problemene er "normale" å ha på ny sykkel i den forstand at det er "normalt" at butikkene gjør en dårlig klargjøring før de leverer ut sykkelen. Dessverre.
Problemene er ikke annet enn at gir ikke er justert ordentlig og bremsene er ikke kalibrert. Du kan velge å la dette være en anledning til å lære deg det selv. (Noe det forsåvidt kan hende du kan.) Eller ta sykkelen tilbake til butikken og la dem gjøre ferdig klargjøringsjobben du allerede har betalt for.
|
|
|
11/09/2016 18:16
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
1 og 2: Dårlig justert gir. Ikke alltid en oppdager når sykkelen henger i stativet før den sendes ut til kunde.
3: Ofte så går det seg til kjapt, av og til ikke. Noen ganger er skivebremser litt ugreie i korte perioder, så du kommer til å høre en tching-tching-lyd et par ganger i året uansett hvor perfekt det er.
Du har grunn til å være bittelitt skuffet, men dette fikses på maks fem minutter mens du venter. Det hadde vært verre om de solgte deg en brukt sykkel e.l, det er ukult.
Spesialbutikker lever av kunder, så de pleier heller å bli glade når du kommer tilbake for å få det ordnet. Sving innom på mandag så tipper jeg mandag ettermiddag blir helt super for ditt vedkommende.
|
|
|
[Re: Alpers]
11/09/2016 18:35
|
Mana
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Ok, takk. Da er det altså ikke jeg som er en masete og vanskelig kunde.
Det hører med til historien at jeg oppdaget disse problemene når jeg testkjørte sykkelen før kjøp. Butikken skulle da sende den til sykkelreparatør i en av sine andre butikker (reparatøren i den aktuelle butikken var på ferie), før jeg kom å hentet den. Noen dager senere fikk jeg beskjed om at sykkelen var klar for henting, men kan ikke forstå annet enn at sykkelen aldri var innom reparatøren.
Dagen etter jeg hentet sykkelen var jeg midlertid tilbake i butikken for å be de sjekke bremsene (som laget en tydelig kvesselyd når jeg snurret dekket rundt med hendene). En av butikkpersonalet sto da å mekket på sykkelen i over 30 minutter uten at jeg fikk noe spesiell forklaring på hvorfor det tok så lang tid, og mente deretter at kvesselyden ville forsvinne etter noen få nedbremsinger.
|
|
|
12/09/2016 13:34
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Masse tråder på forumet vedr hvorfor man betaler en merpris for gode råd, prøvetur, justering av sykkel/utstyr, montering og service/hjelp osv... vs netthandel.
Alle kan gjøre en glipp men det er i slike tilfeller man skal ta turen innom butikken og la de vise at de gjør seg fortjent til merprisen du betaler.... og aller helst gjøre en så god jobb at du forteller hvilken butikk du bruker, hva han/hun flinke mekanikeren heter og anbefaler alle kompiser og folk her på forumet om å handle der.
Det høres ut som din butikk har litt igjen å bevise... en ny sykkel skal ikke ha behov for 30 minutters jobb med "kvesselyder", i hvertfall ikke uten at de forteller deg hva de holder på med og forsikrer seg om at alt er ok og at du er fornøyd før de slippper deg ut igjen...
Lykke til, stå på krava ! ! ! ! !
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
|
|
|