Bikepacking - på norsk?
|
Bikepacking - på norsk?
09/09/2016 11:45
|
Alpers
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Ja folkens, hva skal det norske ordet for bikepacking være?
Vi har et ønske om å skrive på norsk i Landevei og på landevei.no, og et norsk ord for bikepacking burde være rimelig enkelt å finne, eller?
Så langt er eneste forslag «sykkelpakking».
Hva foreslår du?
|
|
|
Re: Bikepacking - på norsk?
[Re: Alpers]
09/09/2016 12:03
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Espen E. snakket nylig om "opplevelsessykling" mens "ekspedisjonssykling" er hyppig brukt og forstått. "Eventyrsykling" tiltaler meg, men er gjerne for romantisk og for bredt. "Sykkelpakking"? Nei, det høres mest ut som hvordan man skal pakke effektivt 
|
|
|
09/09/2016 12:06
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Pakksykkel er jo det opplagte, avledet fra pakkesel. Det blir m.a.o helt korrekt. Dessverre er pakkesel et ord som brukes med nokså negativt fortegn, så da starter pakksykkel ut besudlet. Pikk-pakksykkel klinger positivt  Helt sjanseløst å få det ordet til å få fotfeste.
|
|
|
09/09/2016 12:13
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Bikepacking er avledet fra backpacking tenker jeg. På godt norsk er backpacking ryggsekkturisme.
Bikepacking er tradisjonell sykkelturisme med oppakning, og ikke sånn nymotens greier med følgebil til bagasjen.
Jeg mener at det ikke er nødvendig med noe annet ord enn sykkelturisme, men det er sikkert mange tradisjonelle sykkelturister som vil smile i skjegget eller mellom flettene over å bli oppgradert til ekspedisjonssyklister.
|
|
|
[Re: Valentino]
09/09/2016 12:17
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Ordene ekspedisjon, opplevelse og eventyr klinger da alle mye bedre enn turisme 
|
|
|
09/09/2016 12:20
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Oppakningssykling Jeg digger de norske samskrivningsreglene.
|
|
|
09/09/2016 12:39
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Oppakningsekspedisjonseventyrsykling. Enkelt og greit,
|
|
|
09/09/2016 12:40
|
krrm
Entusiast
|
Entusiast
Tursykling? Men det høres kanskje ut som noe vanlige folk kan finne på å drive med 
|
|
|
09/09/2016 12:42
|
Alpers
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Pakksykling?
Alt Landevei skriver om er jo strengt tatt opplevelsessykling. Det blir vel litt galt om det bare er den nymotens grustrenden som skal få bære det navnet?
Sykkelturisme? Jeg er litt uenig med Valentino her, om jeg stropper fiskestang og primus til sykkelen og drar på tur i marka, er jeg en sykkelturist da?
|
|
|
09/09/2016 12:45
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Men er det ikke rett og slett ekspedisjonssykling vi snakker om?
Eller har bikepacking en annen betydning?
|
|
|
09/09/2016 12:49
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Å kalle det å sykle i Nordmarka med telt- og fiskeutstyr for en ekspedisjon er råflott. Var egentlig pakksykling jeg mente når jeg skrev pakksykkel. Kløna med substantiv og verb. Problemet er altså pakkeselassosiasjonen.
|
|
|
[Re: Sepeda]
09/09/2016 13:12
|
Alpers
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Men er det ikke rett og slett ekspedisjonssykling vi snakker om?
Eller har bikepacking en annen betydning? Skal vi sjå, tunga rett i munn her. Bikepacking er både et erstatningsord for touring, og et erstatningskonsept for touring. Touring er bæltunge sykler med oppreist sittestilling, bar-ends rett til værs, bagasjebrett, punkteringsfrie dekk med 45 mm bredde, sidevesker og tunge telt. Farten er lav, distansene korte. Bikepacking har fjernet bagasjebrettene, stappet alt inn i ramma, samt gjort både produkter og konsept mer sexy (hipstersk, kan vi også si). Utstyret er kulere og treffer et nytt publikum. Min korte test denne uken konkluderte en ting, å ha utstyret inni sykkelen og ikke utenpå bevarer sykkelfølelsen, samt den gode opplevelsen av fart og distanse. Det er noe helt annet enn sidevesker, selv om dette også fungerer til sitt formål. Bikepacking og touring blir strengt tatt det samme, men i Landevei/ landevei.no vil det være bikepacking vi vil omtale eller bruke som referansepunkt. Ekspedisjon eller ei? Det kommer helt an på øyet som ser. Ekspedisjon er vel oppdagelse per definisjon, men sier lite om hvemses oppdagelse det dreier seg om, min eller almennhetens. Jeg føler aldri jeg har vært på ekspedisjon, men jeg er helt sikker på moren min mener jeg er på det hver helg. Konklusjon: Jo mer jeg spør, jo mer skjønner jeg vi må finne ut av. Tråden fortsetter..
|
|
|
09/09/2016 13:19
|
altitude
Avhengig
|
Avhengig
Bivuakksykling. Men det avgrenser det til mer enn en dagstur.
|
|
|
09/09/2016 13:21
|
Trond Helge
Ivrig
|
Ivrig
Så Mark Beaumont sitt Afrika-prosjekt er hva vi vil kalle bikepacking?  http://road.cc/content/news/144912-mark-beaumont%E2%80%99s-koga-solacio-ready-cairo-cape-town-record-attempt Bukkestyre, pakket inn i rammen, ingen bagasjebrett osv.. Jeg liker ekspedisjonssykling
Redigert av Trond Helge; 09/09/2016 13:21.
// Too many roads, too little time
|
|
|
[Re: Trond Helge]
09/09/2016 13:27
|
Alpers
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Så Mark Beaumont sitt Afrika-prosjekt er hva vi vil kalle bikepacking?  http://road.cc/content/news/144912-mark-beaumont%E2%80%99s-koga-solacio-ready-cairo-cape-town-record-attempt Bukkestyre, pakket inn i rammen, ingen bagasjebrett osv.. Jeg liker ekspedisjonssykling Etter definisjonen, ja. Sikkert rom for tolkning. Av andre landeveismagasin jeg så vidt har snakket med, er de fleste enige om å sette grensen ved bagasjebrett, og fravær av bukkestyre.
|
|
|
09/09/2016 13:35
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Så greia er at jeg nå kan være sykkelturist uten turistsykkel fordi noen har laget kule pakkvesker som jeg kan montere direkte på landeveis-, "grus-", eller krossykkelen min? http://www.transcontinental.cc/blogKondomdraktsykkelturisme
|
|
|
09/09/2016 13:37
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Vet ikke om dette er nyttig, men Bike Magazine definerte i et spesialnummer bikepacking som “ seeking adventure through multi-day, self-supported trips on lightly loaded bikes.” Bikepacking.com definerer det som " the synthesis of mountain biking and minimalist camping; it evokes the freedom of multi-day backcountry hiking, with the range and thrill of riding a mountain bike. It’s about forging places less travelled, both near and afar, via singletrack trails, gravel, and abandoned dirt roads, carrying only essential gear." Alt dette ligger nært opptil Alpers forklaring, men sier ikke noe nødvendigvis om form på styret - selv om det i begge tilfeller åpenbart dreier seg om flatt styre. Samtidig er den eldre definisjonen, nærmere touring, åpenbart fortsatt i live. På Urban Dictionary er dette top difinition: "Bikepacking," coined by Noel Grove, a National Geographic staff writer, was first used to describe the Hemistour Bicycling Expedition in NG's May 1973 issue. "Bikepacking Across Alaska and Canada," described a long-distance bicycle tour, partly on gravel and partly on pavement. No weight was carried on the rider's backs--it was all hauled via panniers and handlebar bags, or strapped across the luggage racks. Weight carried varied from 35-60 pounds per rider, depending on the quantity of food and water carried. Hemistour, comprised of 30 riders who rode varying distances, traveled from Alaska to Argentina, and was the first north to south bicycle tour of the Western Hemisphere. The term "bikepacking" has nothing to do with the age of the rider, nor the pace of the rider, nor the number of miles ridden per day. It has more to do with the intention of riding long distance (touring), and being self-sufficient. No rules dictate what bikepacking is, but on Hemistour no motorized support was utilized, most overnights were camping out, and quite a bit of the cooking was done over a camp stove. Av andre landeveismagasin jeg så vidt har snakket med, er de fleste enige om å sette grensen ved bagasjebrett, og fravær av bukkestyre.
Altså at det skal være bukkestyre? Jeg holder en knapp på bukkestyre, men tviler på om en slik begrenset forståelse av begrepet vil bli akseptert og få en bred anvendelse. Min stemme går fortsatt til ekspedisjonssykling, inntil det dukker opp et bedre alternativ.
|
|
|
09/09/2016 13:45
|
Alpers
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Vet ikke om dette er nyttig, men Bike Magazine definerte i et spesialnummer bikepacking som “ seeking adventure through multi-day, self-supported trips on lightly loaded bikes.” Bikepacking.com definerer det som " the synthesis of mountain biking and minimalist camping; it evokes the freedom of multi-day backcountry hiking, with the range and thrill of riding a mountain bike. It’s about forging places less travelled, both near and afar, via singletrack trails, gravel, and abandoned dirt roads, carrying only essential gear." Alt dette ligger nært opptil Alpers forklaring, men sier ikke noe nødvendigvis om form på styret - selv om det i begge tilfeller åpenbart dreier seg om flatt styre. Samtidig er den eldre definisjonen, nærmere touring, åpenbart fortsatt i live. På Urban Dictionary er dette top difinition: "Bikepacking," coined by Noel Grove, a National Geographic staff writer, was first used to describe the Hemistour Bicycling Expedition in NG's May 1973 issue. "Bikepacking Across Alaska and Canada," described a long-distance bicycle tour, partly on gravel and partly on pavement. No weight was carried on the rider's backs--it was all hauled via panniers and handlebar bags, or strapped across the luggage racks. Weight carried varied from 35-60 pounds per rider, depending on the quantity of food and water carried. Hemistour, comprised of 30 riders who rode varying distances, traveled from Alaska to Argentina, and was the first north to south bicycle tour of the Western Hemisphere. The term "bikepacking" has nothing to do with the age of the rider, nor the pace of the rider, nor the number of miles ridden per day. It has more to do with the intention of riding long distance (touring), and being self-sufficient. No rules dictate what bikepacking is, but on Hemistour no motorized support was utilized, most overnights were camping out, and quite a bit of the cooking was done over a camp stove. Av andre landeveismagasin jeg så vidt har snakket med, er de fleste enige om å sette grensen ved bagasjebrett, og fravær av bukkestyre.
Altså at det skal være bukkestyre? Jeg holder en knapp på bukkestyre, men tviler på om en slik begrenset forståelse av begrepet vil bli akseptert. Min stemme går fortsatt til ekspedisjonssykling, inntil det dukker opp et bedre alternativ. Vi, og noen av de andre, kommer kort forklart ikke å ta for oss sykler uten bukkestyre, ikke ha bilder av sykler uten bukkestyre, eller omtale sykling uten bukkestyre. Vi setter også grensen ved bagasjebrett, vi vil holde det på et enkelt nivå foreløpig. Til Valentino: Ja, nå kan du endelig være hipster over 50. Bikepacking er det nye, ehh, bikepacking. Riv av ermene på en gammel flanellskjorte og spør pent om du kan være med på tur. Fiskehatten din kan med fordel byttes ut med en av buksene til Jonas Strømberg.
|
|
|
09/09/2016 13:48
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Vi, og noen av de andre, kommer kort forklart ikke å ta for oss sykler uten bukkestyre, ikke ha bilder av sykler uten bukkestyre, eller omtale sykling uten bukkestyre. Vi setter også grensen ved bagasjebrett, vi vil holde det på et enkelt nivå foreløpig. Støtter og har sansen for det, både som konsept og ut fra Landeveis redaksjonelle profil Vet ikke om "bikepacking" noen gang vil få akkurat den betydningen. Ser behovet for en mer presis betegnelse både på engelsk og norsk 
|
|
|
09/09/2016 14:05
|
tparsli
Veteran
|
Veteran
Vi, og noen av de andre, kommer kort forklart ikke å ta for oss sykler uten bukkestyre, ikke ha bilder av sykler uten bukkestyre, eller omtale sykling uten bukkestyre. Vi setter også grensen ved bagasjebrett, vi vil holde det på et enkelt nivå foreløpig.
Så denne er ikke innafor? http://honeybikes.com/packmule-dropbar-from-lightweight-to-heavy-duty-bikepacking/Mens ryggsekk (til packraft) på CX/eventyrsykkel er "innafor"?
Thomas
|
|
|
09/09/2016 15:32
|
LarsThomas
Entusiast
|
Entusiast
Hva med folk på fulldempere, fatbikes og andre terrengsykler da? Må de sette på bukkestyre for å få omtale?
|
|
|
[Re: LarsThomas]
09/09/2016 15:48
|
Alpers
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Hva med folk på fulldempere, fatbikes og andre terrengsykler da? Må de sette på bukkestyre for å få omtale? I bladet Landevei, eller på nettsiden landevei.no, tar vi ikke for oss sykler som er laget for et annet hovedformål enn veier, nei. Terrengsykkel og terrengsykkel.no lager mye stoff om bikepacking på denne type sykler.
|
|
|
[Re: tparsli]
09/09/2016 15:56
|
Alpers
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Vi, og noen av de andre, kommer kort forklart ikke å ta for oss sykler uten bukkestyre, ikke ha bilder av sykler uten bukkestyre, eller omtale sykling uten bukkestyre. Vi setter også grensen ved bagasjebrett, vi vil holde det på et enkelt nivå foreløpig.
Så denne er ikke innafor? http://honeybikes.com/packmule-dropbar-from-lightweight-to-heavy-duty-bikepacking/Mens ryggsekk (til packraft) på CX/eventyrsykkel er "innafor"? Et sted må vi sette grensen, og vi har satt den på sekk på ryggen og ved bagasjebrett foreløpig. Det betyr ikke at om en er relevant på en reportasjetur blir utelukket med den sykkelen.
|
|
|
09/09/2016 16:06
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Mulig jeg misforstår deg, men sekk på rygg må da være tillatt - det er et naturlig element i lettvektsekspedisjonssykling også med bukkestyre. Eller er poenget faktisk kun å bruke rammevesker? Rammeveskesykling?
|
|
|
09/09/2016 16:16
|
Alpers
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Mulig jeg misforstår deg, men sekk på rygg må da være tillatt - det er et naturlig element i lettvektsekspedisjonssykling også med bukkestyre. Eller er poenget faktisk kun å bruke rammevesker? Rammeveskesykling? Nå finnes det jo ikke noe regelverk å følge for redaktører i min posisjon, så det er mer en åndelig retningslinje vi antar er riktig som leder oss.. Den spirituelle høyborgen leder oss altså inn på en sekkeløs vei. Sykling med sekk synes vi er noe herk, bare en laptop og skift på jobb gjør at det føles kjipt å sykle. Vi har sagt nei til det foreløpig, og når vi skal omtale denne formen for sykling vil vi trolig nevne at sekk selvsagt kan brukes, men lobbe for rammevesker. Skal du være med på reportasjetur altså?
|
|
|
09/09/2016 16:31
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Det hadde selvsagt vært artig  Men tror jeg hadde bedt pent om lov til å lette rammen ved å ta noen kilo i min kjære Ortlieb på ryggen. Ekspedisjon er ekspedisjon, men i den sporty enden av skalaen - med sykler som heller veier 7-8 kg enn 10-12 - er det fint å holde vekten på sykkelen nede, synes jeg.
|
|
|
09/09/2016 16:38
|
Furu
/Stig
|
/Stig
Hadde en tur i sommer jeg kalte Grusveiloffing, som godt kan kalles en gren av bikepacking. Poenget mitt var å ikke ha noe på ryggen (som er noe herk, ja...), sykkel med bukkestyre, bib/sykkeltrøye og pakke så lett som mulig. Fikk en del tips fra det fjellfolket kaller 'lettpakking'. For å distansere det fra bagasjebrett og sekkesykling mener jeg ordet 'lett' (eller et synonym) på en eller annen måte må være med. Har hatt flere 'unsupported' dagsturer med deler av veskeopplegget mitt, for å slippe sekk. Her er rapport fra Grusveiloffing i Nordmarka på bikepackingvis. https://www.facebook.com/notes/stig-grani/grusveiloffing-i-nordmarka/10155002483079112
Stig
|
|
|
[Re: Furu]
09/09/2016 17:14
|
Alpers
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Hadde en tur i sommer jeg kalte Grusveiloffing, som godt kan kalles en gren av bikepacking. Poenget mitt var å ikke ha noe på ryggen (som er noe herk, ja...), sykkel med bukkestyre, bib/sykkeltrøye og pakke så lett som mulig. Fikk en del tips fra det fjellfolket kaller 'lettpakking'. For å distansere det fra bagasjebrett og sekkesykling mener jeg ordet 'lett' (eller et synonym) på en eller annen måte må være med. Har hatt flere 'unsupported' dagsturer med deler av veskeopplegget mitt, for å slippe sekk. Her er rapport fra Grusveiloffing i Nordmarka på bikepackingvis. https://www.facebook.com/notes/stig-grani/grusveiloffing-i-nordmarka/10155002483079112 Herlig lesing!
|
|
|
09/09/2016 18:45
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Bikepacking er vel touring/tursykling uten tradisjonellt oppsett, men med moderne rammevesker etc. og lett oppakning. Hva med å kalle det bikepacking? Eller lett tursykling for å gjøre det vanskelig.
|
|
|
09/09/2016 19:09
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
|
|