Det siste året har syklingen min begynt å minne mer om tvangstanker enn sykkelglede. Det må logges mil på Strava og jeg blir nært panisk om jeg ikke når ukesmålet mitt. Det er tilfredsstillende å få stilnet tvangstankene, men det er ikke så morsomt å sykle lenger.
Så jeg har funnet ut at jeg må begynne å få det morsomt på sykkelen igjen. Senke skuldrene, leke og heller begynne å logge smil i stedet for mil.
Derfor er nå prosjektet "Raskall blir stisyklist!" etablert. Håpet er å være klar for å gjennomføre Ultrabirken 2017 før feiebilen kommer (eller bruker de feie-elg i UB?). Dette innlegget er å regne som prosjekt-mandat og tråden vil bli brukt til turskildringer, statusoppdateringer og spørsmål om hjelp. Jeg har smått skrevet om denne konverteringen i andre tråder men heretter er det her oppdateringer, turskildringer og dumme spørsmål vil bli skrevet.
Jeg har delt inn det neste året i tre faser:
Resten av 2016: Trene mindre og leke mer. Scale 710 har fått stidekk og jukkepinne. Fatbike står også klar til å leke (takk, sindrer). Ut på tur minst tre ganger i uka. Fokus på godt kosthold.
Vinteren/våren 2017: Strukturert lek og trening av kjernemuskulatur. Fulldempa sykkel er forhåndsbestilt og vil bli ny lekekamerat i skogen når den er på plass i stallen til våren. CX og/eller halvdemper vil bli brukt for å bygge kapasitet.
Forsommeren/sommeren 2017: Denne bolken starter med Terrengsykkelrittet. Den første testen på om Ultrabirken i det hele tatt er realistisk å klare. Blir nok også et eller to lokale terrengritt utover sommeren. Mellom rittene skal formen vedlikeholdes, det skal lekes og det skal ferieres.
Når siste helga i august er over skal prosjektet oppsummeres og avsluttes før et nytt mandat skrives for 2017/2018. Kanskje et etapperitt blir det store målet for 2018?
Det siste året har syklingen min begynt å minne mer om tvangstanker enn sykkelglede. Det må logges mil på Strava og jeg blir nært panisk om jeg ikke når ukesmålet mitt.
Så jeg har funnet ut at jeg må begynne å få det morsomt på sykkelen igjen. Senke skuldrene, leke og heller begynne å logge smil i stedet for mil.
Håpet er å være klar for å gjennomføre Ultrabirken 2017 før feiebilen kommer (eller bruker de feie-elg i UB?).
Finns det inte en risk att du går i samma "fälla" igjen? Ultrabirken är ju ett rimeligt hårete mål och om målet är att ha det göy på sykkeln så ser jag inte helt poängen med ett vanskligt mål.
Håpet er å være klar for å gjennomføre Ultrabirken 2017 før feiebilen kommer (eller bruker de feie-elg i UB?).
Finns det inte en risk att du går i samma "fälla" igjen? Ultrabirken är ju ett rimeligt hårete mål och om målet är att ha det göy på sykkeln så ser jag inte helt poängen med ett vanskligt mål.
Merk bruken av ordet "håp" i stedet for "mål" denne gangen. Hvis sommeren viser at Ultrabirken blir for drøyt så melder jeg meg ikke på Ultrabirken. Eventuelt flytter det til 2018.
Målet er å bli god på sti, håpet er å gjennomføre Ultrabirken. Målet er denne gangen ikke veldig hårete, det er derimot håpet.
Jeg ville tenkt at Skjebergrittet fire runder bør være et klart delmål, kanskje heller det enn TSR (som er teknisk krevende og kan ha en del hårete utforkjøringer). Skjebergrittet er lite teknisk, men fysisk hardt.
Jeg ville tenkt at Skjebergrittet fire runder bør være et klart delmål, kanskje heller det enn TSR (som er teknisk krevende og kan ha en del hårete utforkjøringer). Skjebergrittet er lite teknisk, men fysisk hardt.
Veien blir til underveis her, altså. Skjebergrittet er såpass nærme at det nesten blir en selvfølge i et prosjekt som dette. Men det blir nok å stille på startstrek i TSR uansett, bare for å se hva man kan forvente i skikkelige terrengritt. Jeg skal nok klare å holde meg godt til høyre.
Hvorfor må man delta i ritt, om målet er å hygge seg, og ha det gøy ?
Aldri skjønt det der....
Velkommen i de "uorganisertes " rekker !
Helt enig. Ritt er sikkert gøy det. Men jeg har aldri brakt tid og måling inn i stisyklingen min. Naturopplevelser, mestring og sosialt samvær holder tvangstanker langt unna, og sykkelgleden holder seg år etter år.
Fin balanse mellom mål og håp, Raskall! Lykke til, og kos deg på sti!
Syns det er morsomt å drive systematisk trening gjennom hele sesongen, men når kalenderen viser september, og det er tid for litt mere moro preg på treningen, er det en fin avkobling som er med på å bidra til økt motivasjon inn mot neste sesong.
Helt enig. Ritt er sikkert gøy det. Men jeg har aldri brakt tid og måling inn i stisyklingen min. Naturopplevelser, mestring og sosialt samvær holder tvangstanker langt unna, og sykkelgleden holder seg år etter år. Men folk er forskjellige.
Så du har ikke pulsklokke, Strava og et ønske om å kjøre ned favorittstien LITT raskere enn i 2015 ;-)
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Aldri skjønt det der....
Helt enig. Ritt er sikkert gøy det. Men jeg har aldri brakt tid og måling inn i stisyklingen min. Naturopplevelser, mestring og sosialt samvær holder tvangstanker langt unna, og sykkelgleden holder seg år etter år.
Raskall: Det første jeg tenker når jeg ser planen dine er at jeg ville droppet planene og kun hatt et mål: Være så mye ute som mulig og gjøre det som føles riktig og moro der og da. Sånne detaljerte planer er ikke det jeg forbinder med gøy. Jeg har aldri kjørt noe strukturert opplegg rundt syklinga og har nesten aldri mistet sykkelgløden heller. Når jeg mangler lyst så tar jeg heller en joggetur. Eller gåtur. Det eneste jeg prøver å unngå er å bli sittende inne.
Så du har ikke pulsklokke, Strava og et ønske om å kjøre ned favorittstien LITT raskere enn i 2015 ;-)
NEI. Det betyr ikkenoe om jeg kjører den litt fortere, eller litt saktere. Det som betyr noe, er at det er morsomt å sykle den, hver eneste gang jeg sykler der. Og at ikke jaget / fokuset på framgang, gjør at jeg gir opp hele greia når framgangen uteblir...
Tips : invester tid og noen kroner på Cykelvasan . Det er et ritt som passer godt for alle som har en bmi som er +, og de enkle stiene gir masse endorfinkick og sykkelglede ! Tror jeg ville satset på det fremfor UB.
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Fornuftig Raskall! Å banke grus dag ut og dag inn er ikke bra for psykisk helse.
Sitat: Kjartandaddy
Sitat: Initium
Aldri skjønt det der....
Men folk er forskjellige.
Jeg deltar i noen ritt for utfordring, sosialt samvær og om jeg holder flyten er det en stor mestringsfølelse. Spesielt når man ser X-antall personer faktisk er treigere enn deg Er ikke bare elendighet å delta..
Har lyst til å vise dere et par stier jeg sykler for tiden. Den første stien har jeg sykla i flere år nå, men det har vært mye gåing. Med skikkelig sykkel, dekk og jukkepinne har jeg lagt mye av hemningene til side og måtte bare gi opp på et lite crux. Resten klarte jeg å sykle. Det har jeg som mål å mestre i løpet av kort tid. Dere ser det etter 5:50 i den første videoen. Men rett etterpå klarer jeg et crux (er det et crux?) jeg har slitt med i mange år på andre forsøk. I går tok jeg det på fjerde forsøk.
Beklager fokuset på bakken på videoene, har ikke fått justert kameravinkelen skikkelig enda. Det ble dog litt bedre på video nummer 2 der jeg hadde dratt hjelmen litt lenger vekk fra øynene.
Å sykle i skauen skal være digg. Kondomdress er ikke digg!
Snakker man Komfort så er elastisk lycra veldig mye mer komfortabelt enn tøy uten elastikk for oss som går i kategorien smellfeit. Pent er det ikke, men veldig komfortabelt.
Hvilken fulldemper endte du opp med Raskall ? Fine videosnutter du la ut, tror jammen jeg skal utfordre meg selv på noen stipartier i dag som jeg har definert som "slitsomt vriene" . Takk for inspirasjonen
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Hvilken fulldemper endte du opp med Raskall ? Fine videosnutter du la ut, tror jammen jeg skal utfordre meg selv på noen stipartier i dag som jeg har definert som "slitsomt vriene" . Takk for inspirasjonen
Jeg ender nok opp med en Superior XF 969. I geometri-tabellen står det at den har 72 graders styrevinkel, noe som rådgiverne mine på Deler-forumet har advart sterkt mot. Og det har de nok rett i. Men jeg mener bildene av sykkelen viser at det er feil.
Så om leverandør kan avkrefte denne styrevinkelen så forblir valget på Superior. Er den derimot like bratt som en landeveisykkel må jeg tenke i andre baner igjen og velger nok en eller annen Specialized-variant.