|
Bytte hybrideni en CX? Yet another sykkelvalgtråd
|
07/09/2016 15:27
|
zero-talent
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Har begynt å sykle litt vei, og kjøpte en hybridsykkel på impuls (Merida Dual Cortez). Har ifølge Merida "CX-geometri" og skal være grei til trening. Men nå lurer jeg på om jeg skal bytte den i en Nakamura Pursuit 3.0. Mest fordi jeg har lyst på en CX egentlig.
Mitt bruk: Ikke ritt. Sykler for mosjon/trening og er glad hvis jeg klarer tre treningsøkter i løpet av en uke. Trives best i skogen, men er lettere å komme seg ut på vei, og min gamle HT er lite motiverende å sykle på. Viktigst: At det er gøy å være ute, og at en times tid på setet gir en kurant treningsøkt som utsetter alderdom og død med noen sekunder.
coffee.exe missing. Insert cup and press any key.
|
|
|
Re: Bytte hybrideni en CX? Yet another sykkelvalgtråd
[Re: zero-talent]
07/09/2016 16:31
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Skal du sykle landevei? Kjøp landeveissykkel 
|
|
|
07/09/2016 18:04
|
zero-talent
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Må kunne dra sykkelvogn og litt sånt, så da er vel cx mer fornuftig? Dessuten ser disse landeveisdekkene fryktelig smale ut når man er vant til fulldempet monstetsykkel
|
|
|
07/09/2016 18:29
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Ikke så lett å gi råd når du først snakker om tre ukentlige treningsturer på landevei og siden om sykkelvogn og frykt for smale dekk  Finnes en mengde relevant informasjon, betraktninger og forslag til modeller i trådene i dette forumet og landeveisforumet Nakamura Pursuit har t.o.m. sin egen tråd.
|
|
|
07/09/2016 19:31
|
tparsli
Veteran
|
Veteran
Mest fordi jeg har lyst på en CX egentlig.
Da kjøper du en CX, uten å spørre forumet. Hvis du derimot synes hybridsykkelen er for "oppreist" og og ikke inviterer til rask sykling, er en racer det beste valget. Jeg har både hybrid og racer -syklene kan ikke sammenlignes. Når jeg sykler på racer presser jeg mer langt mer -og det er morsomt å sykle fort/fortest. På hybriden blir det mer transportsykling -og rundt 40km/t sliter den med luftmotstand. Skal du "dra sykkelvogn og litt sånt" er den gamle hardtailen din helt sikker ypperlig til det formålet. Jeg vurderte også å bytte ut hybrid med CX, men gikk heldigvis for en Caad12 inntil videre. Hybriden beholdt jeg til vintersykling.
Thomas
|
|
|
07/09/2016 19:37
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nå må dere skjerpe dere. Forumet er fullt av tråder der trådstarter vurderer å kjøpe noe, får haugevis av råd om å kjøpe noe annet og likevel kjøper det han hadde tenkt. Det er lugnt.
|
|
|
07/09/2016 19:42
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Strever fortsatt med å forstå hva trådstarter egentlig spør om  Kanskje er det bare til vår informasjon. Snart anbefaler Lars en 27.5 plus 
|
|
|
07/09/2016 19:53
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kjøp 27.5 plus! Sykt stabilt når du skal trekke vogn.
|
|
|
[Re: larsdx]
07/09/2016 19:54
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
|
|
|
07/09/2016 22:36
|
zero-talent
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
27.5 plus er notert 😜
Neida, det jeg trenger er nok en hybrid. Skal som sagt trene litt på høst/vinter og må kunne drasse på unger av og til. Gamle HT må ut, er ikke plass i boden, dessverre. Men jeg har jo mye mer lyst på en cx, bare fordi de ser kulere ut...☺️
|
|
|
08/09/2016 06:15
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg endte opp med samme fornuftige avveining for høsten og vinteren og har handlet samme hybrid som deg. Den er dritkjedelig. Snart går jeg nok på XXL og kjøper et sånt pendlertrekk med gult hjelmtrekk og det hele.
Jeg har mye mer lyst på CX, men synes det er vanskelig å forsvare når du må ut med det dobbelte for noe med hydrauliske bremser.
|
|
|
08/09/2016 06:39
|
Flo
Ringrev
|
Ringrev
Det aller viktigste med en sykkel er den vekker sykkelglede! Det trenger ikke være verdens mest fornuftige valg. Har du lyst på cx, kjøp cx. Bruker gjerne dobbelt så mye penger på en sykel som får dobbelt så mye bruk 
|
|
|
08/09/2016 06:51
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvis man sykler til og fra jobb må man jo bruke det man har uansett... Men jeg har andre sykler til trening.
|
|
|
08/09/2016 07:16
|
MaximoBongo
Entusiast
|
Entusiast
Pro og kontra:
Hybrid pro: Blander seg lett inn blant guljakkene Lite interessant for sykkeltyver Finnes i mange billige varianter
Hybrid contra: Dårligere en CX til absolutt alt Usjarmerende og ukul
CX pro: Raskere på veien Raskere på grus Raskere på sti Raskere i gjørme Raskere i sand Raskere på gress Raskere på snø Raskere på is Lettere å bære Landeveissyklister hilser
CX-contra: Selv om du kommer fortere frem risikerer du å bruke mer tid på sykkelen
|
|
|
08/09/2016 07:22
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
At en CX satt opp med like dekk og så lik utstyrsspec / vekt som mulig er raskere på sti enn en tilsvarende sykkel med rett styre skulle jeg gjerne sett dokumentert 
|
|
|
08/09/2016 08:16
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Beklager litt fleipete svar i går, selv om min anbefaling av landeveissykkel var oppriktig ment. Jeg kan også skrive under på alt Thomas skriver. For å ta trådstarter alvorlig - her er min erfaring: Jeg syklet en del landevei på rimelige sykler i min ungdom. For 7-8 år siden tok jeg opp igjen sykling og ble helårssyklist. Har eller har hatt hybrid, cx, landeveissykkel og grus/eventyrsykkel (foruten halvdempet, fulldempet og helstiv 29er). Min første sykkel som 40-åring var en rimelig hybrid satt opp med bagasjebrett, heldekkende skjermer, veske osv. Jeg har nok aldri opplevd en lignende progresjon i kondisjon og styrke, og med medfølgende vekttap, som på det første året med hybriden. Så man skal ikke avskrive hybrid som treningsredskap i hverdagen. Når det er sagt, var det et kvantesprang å gå over til cx. Endelig fikk jeg tilbake mitt elskede bukkestyre, og med det følger en helt annen opplevelse både på landvei og grusveier, noe som motiverte til en helt annen innsats og ikke minst lengre og hyppigere turer. Den subjektive opplevelsen var nettopp som MaximoBongo skriver - cx er bedre enn hybrid til alt. Et tilsvarende kvantesprang var det å gå videre til en fullblods landeveissykkel. Den opplevdes mer behagelig, raskere og mer responsiv enn cx. Intet slår en landeveissykkel på landeveien - det gjelder ren og skjær nytelse så vel som prestasjon. Når trådstarter snakker om treningsøkter på landevei, er derfor landeveissykkel det naturlige råd å gi. Opplevelsen av landeveissykkel skapte et savn etter en sykkel med bukkestyre som kunne gi en tilnærmet like god opplevelse på røffere underlag eller om vinteren, m.a.o. med dekklaring for bredere dekk med mønster eller knaster, eller piggdekk. Jeg trodde fortsatt cx var løsningen. Prøvde forskjellige modeller, herunder toppmodeller med en prislapp på 30k+, men fant ikke det jeg lette etter. Forstod etter hvert at de fleste cx'er på markedet har hverken geometri eller komponenter som gir en opplevelse tilnærmet den man får på landeveissykkel. Jeg fant det jeg lette etter i den nye, ekspanderende kategorien av grus/eventyrsykler som fyller spekteret mellom landeveissykkel og cx. Nå sykler jeg lengre og mer variert enn noen gang før, med både landeveissykkel og eventyrsykkel i stallen. Har bare denne uken krydret min pendlerrute i Oslo med mange hundre høydemetre og turer gjennom Marka på morgenkvisten. Er glad for at kategorien er i sterk vekst og at stadig flere produsenter satser på slike sykler. Når rammene dukker opp som katalogvare hos de store produsentene i Østen, vil også våre hjemlige husmerker etter hvert kunne tilby dem. Mitt råd er altså å selge hybriden og anskaffe enten landeveissykkel, grus/eventyrsykkel eller cx, alt etter bruk og budsjett. Som nevnt kan man finne en mengde aktuelle modeller omtalt på forumene. Om det vil koste noen kroner mer enn planlagt, vil man få det igjen i form av helse og velvære. Lykke til!
|
|
|
08/09/2016 10:08
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har en hardtail og to landeveissykler. Hadde dødslyst på CX men valgte å sette 28 mm dekk (Continental 4season) og noen flere spacere under stemmet på reserveraceren. Det er en Bianchi Sempre som i hissigste oppsett m litt dyrere hjul er en "landeveisrakett". Slik den er satt opp føles den som en svært behagelig tursykkel, kun med noen enkle grep. Den er helt glimrende nå som jeg har noen kranglete ribbein og kun kjører koseturer. I det siste har den også vært på noen avstikkere på fine grusveier og det går kjempefint.
Det jeg forsøker å si er at dersom du muligens kommer til å bruke en del tid på landeveien..... kan en turorientert racersykkel med plass til litt bredere dekk (lavere lufttrykk) være et godt alternativ til en CX som blir litt tung og daff på (men som helt klart er bedre om underlaget er røffere).
Jeg synes den CX'n du trekker frem ser flott ut...
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
08/09/2016 12:42
|
El bico
Fersking
|
Fersking
Hei! Jeg har liten erfaring med CX, men etter anbefalinger fra min bror og mange YouTube videoer ble det CX  har fra før bare brukt sykkel til pendling og da på en terrengsykkel. Jeg kjøpte en pursuit 3 som du henviser til og er veldig fornøyd med den ift pris(4800 kr). Jeg sykler på landevei, grus og lett sti. La meg bare si det slikt, på grus og sti går det uhorvelig fort kontra terreng, og jeg hadde et rimelig bredt glis når jeg kom hjem fra tur. Jeg var usikker på geometrien på sykkelen da den er ganske aggressiv. Stemmer går "nedover" så jeg snudde det rundt og den er perfekt nå. Jeg har syklet med vogn og det fungerer ypperlig. Men synes selv det er litt ubehagelig på grus i lav hastighet med vogn da det rister litt. Ting jeg har å utsette på den: bremsene, det er mekaniske bremser, de fungerer helt greit men de krever litt kraft for å stoppe raskt. På neste sykkel, som blir en CX skal jeg ha karbongaffel for å få bort litt vibrasjon.
|
|
|
08/09/2016 22:13
|
zero-talent
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Oi her har det skjedd ting mens jeg satt på flyet hjem... Takk for gode innspill. Blir en tur i butikken på mandag, så får jeg prøve litt og kjenne på magefølelsen når jeg er der. Magen sier at den har lyst på noe annet enn en kjedelig hybrid i alle fall...
|
|
|
09/09/2016 21:13
|
RobertS
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg har også vært innom flere veier til den ultimate sykkelen. Superlett karbonhybrid, tyngre supersolid hybrid og billig CX. Har aldri hatt det så gøy på vei til jobben som på CX med hydrauliske bremser. Flatt styre er for transportsykler og terreng. Har endt opp med stisykkel, CX og landeveissykkel. De to siste overlapper litt, landeveissykkelen er en lett karbonsak med skivebremser, men CX er arbeidshesten jeg ikke er redd for å skrape opp.
|
|
|
12/09/2016 19:56
|
zero-talent
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Da ble det bytting til cx, magen sa det var det jeg hadde lyst på. Blir litt tilvenning til bukkestyre, bremse- og girplassering, men er jo gøy å lære noe nytt. Bare bli skadefri nå så jeg faktisk kan få prøvd den...
|
|
|
13/09/2016 08:52
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Da ble det bytting til cx, magen sa det var det jeg hadde lyst på. Blir litt tilvenning til bukkestyre, bremse- og girplassering, men er jo gøy å lære noe nytt. Bare bli skadefri nå så jeg faktisk kan få prøvd den... Grattis !
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
16/09/2016 07:31
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Da ble det bytting til cx, magen sa det var det jeg hadde lyst på. Blir litt tilvenning til bukkestyre, bremse- og girplassering, men er jo gøy å lære noe nytt. Bare bli skadefri nå så jeg faktisk kan få prøvd den... Endte opp med liknende løsning selv, bare at jeg tror jeg beholder hybriden. Det er kjekt å ha en sykkel som er noenlunde rask, har skikkelige krabbegir til bruk med sykkelvogn (3-delt krank), feste til skjerm og bagasjebrett og ikke dyrere enn at jeg tør sette den fra meg utenfor butikken.
|
|
|
|
|