NB: Enkelt googlesøk indikerer at dette skyldes for høye gir/lav kadens samt potensiell feil setehøyde.
Etter Voss-Geilo for to uker siden har jeg hatt litt vondt rett nedenfor høyre kne, og det varierer litt fra dag til dag, men spesielt vondt/ubehagelig i nedoverbakker eller når jeg småjogger.
Noen som har erfaring med slike skader? Såvidt jeg forstår skyldes det at jeg presset meg selv for hardt og ikke har trent rett (er altfor dårlig til å strekke ut etter trening bl.a.),
Smerter som oppstår litt etter litt dreier seg antageligvis om en betennelse. Og det oppstår gjerne på grunn av monoton bevegelse på litt for mye/langvarig belastning. Kanskje i sammenheng med litt kald temperatur.
Mulige løsninger: Ta et opphold i treningen på et par uker. Forandre litt på den bevegelsen som forårsaket problemet ved å justere sittestillingen. Hold kneet varmt. Varier treningen.
Har hatt alle mulige betennelser når jeg drev aktiv idrett. Noe kommer og går, noe kan man slite seg igjennom, og noe tvinger deg til å slutte.
Tygger du Ibux er det på tide å slutte å trene til det har gått over. Du bør og vurdere at det er overbelastning og ikke nødvendigvis innstilling av sykkel som er feil. Perfekt innstilt sykkel vi kunne gi betennelser mange steder i kroppen om man ikke er vant til distansen samt belastningen. Det vil og komme mer belastning på knær når man sykler lange bakker på tunge gir.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Må presiserer at jeg ikke har trent siden Voss-Geilo så det er bare litt vondt i trapper og når jeg går til jobben, noen hint kroppen gir skal man høre på
Vil definitivt begynt å tøye regelmessig etter trening/konkuranse. Ved smerter framside/under kneet vil det kunne hjelpe å tøye hoftebøyere og lårmuskulaturen på fremsiden av låret. Prøv dette en periode og se om det kan hjelpe.Voltarol gel kan også bidra til at det roer seg litt fortere.
Alt eller ingenting,men i virkeligheten må det deles . Medlem av NOTS Trond
Vil definitivt begynt å tøye regelmessig etter trening/konkuranse. Ved smerter framside/under kneet vil det kunne hjelpe å tøye hoftebøyere og lårmuskulaturen på fremsiden av låret.
Heh, som forventet gikk plagene over etter et par uker og de har ikke dukket opp igjen. Det var nok kombinasjonen langtur i kaldt vær (burde kanskje hatt leggvarmere) og noen andre faktorer som gjorde det.
Sykkelen var allerede italiensk, så har allerede forsøkt den løsningen
Dyr nok? Vel, den gjør nytten. Skal det bli dyrere og mer italiensk nå så må jeg be om lønnsøkning.
Tror kanskje sykkeltilpasning er pri 1 foran ny sykkel om jeg fortsatt får vondt (er tros alt noe og 30, ikke akkurat alderen der man skal bli plaget av sånt)
Vil anbefale deg å bruke knevarmere om det ikke er 20+ ute. Knærne stikker alltid fram og får mye kald luft på seg når man skal sykle rundt i kort/kort. Det som skjer når knærne blir kalde er at du får mindre blodsirkulasjon, som kan resultere i betennelser i sener, muskelfester osv. Dette fikk jeg anbefalt av fysio. Gode varme knær med vidåpne blodårer er gull.
Jeg opplevde lignende smerter etter det første året med daglig sykling.
Søkte hjelp hos anerkjente NIMI og fikk forklart at senene på siden av låret ikke hadde strukket seg mens muskelmassen i lårene ble større, noe som slo ut i smerte ved kneet (beklager om jeg bommer med betegnelsene og er upresis i forklaringen). Uansett - fikk anbefalt hyppig bruk av foam roller for å massere/tøye utsiden av lår. Gjorde skikkelig vondt første uken, men effekten var ubestridelig. Smertene forsvant fort. Bruker nå foam roller fra tid til annen - og knevarmere også, forresten