Om dette er din første landeveissykkel/sykkel med bukkestyre bør du absolutt prøve så mange av disse og evt liknende modeller som mulig før du bestemmer deg. Da vil nok favorittene utkrystallisere seg raskt.
Vet du hvor jeg kan prøvekjøre hhv Focus, Cannondale, BMC og GT i eller rundt oslo-området? Canyon er vel kun mulig å fjernbestille hvis jeg har forstått det rett. Merida og Specialized vet jeg hvor jeg finner.
GT Grade... 2016-modellene har litt bedre dekklaring enn 2015.
Trodde jeg hadde lest alt som var å lese om Grade, men har ikke fått med meg at rammen ble endret i 2016?
På min 2015-modell har jeg for øyeblikket 35mm slangeløse Schwalbe G-One, som måler 37mm på Grail-felgen. Har lagt ut bilder av dekklaring på The Riding Gravel Forum.
For 3-4 mils daglig pendling på asfalt hadde jeg valgt landeveissykkelen - eller beholdt 28mm på Grade og kanskje montert tradisjonelt bukkestyre uten flare.
Re: CX eller Racer? Strømmen -> Oslo jobbpendling
[Re: Mana]
#234000830/08/201620:17
Jeg er på utkikk etter noe lignende til tilnærmet samme rute som deg. Og i tillegg til de syklene du lister opp ser jeg på rose team dx cross ar. Her får du rikelig med plass til pigg og skjermer samt en ganske lett sykkel i aluminium med godt utstyr. Paralane blir spennende å se om man får plass til pigg og skjermer.
Re: CX eller Racer? Strømmen -> Oslo jobbpendling
[Re: Mana]
#234000930/08/201620:17
Vet du hvor jeg kan prøvekjøre hhv Focus, Cannondale, BMC og GT i eller rundt oslo-området? Canyon er vel kun mulig å fjernbestille hvis jeg har forstått det rett. Merida og Specialized vet jeg hvor jeg finner.
Focus Paralane er en ny modell som kan forhåndsbestilles. Har vært i kontakt med PROsykler i Sandefjord. Kanskje kan de arrangere prøvetur når Paralane er kommet i salg.
Cannondale Synapse føres av bl.a. Anton Sport - best utvalg i Bogstadveien. Om du går for landeveissykkel, vil jeg anbefale deg å se på C'dale Caad12 Disc også.
GT Grade føres så vidt jeg vet ikke av noen forhandlere i Oslo, men kanskje kan Sykkelproff1 arrangere noe (ignorer at sykkelen på hjemmeside er kategorisert som cyclocross ) Det er en fin sykkel, men jeg opplever at den utmerket seg først og fremst som en fleksibel og behagelig eventyrsykkel på grovere underlag. Fungerer utmerket på landeveien også, men er selvsagt ikke en landeveis-rittsykkel.
Re: CX eller Racer? Strømmen -> Oslo jobbpendling
[Re: Sepeda]
#234017931/08/201608:59
Men det finnes vel "cyclocross"-rammer som er ganske like komfortracere/grussykler i geometrien? Laget for de som vil ha CX men ikke faktisk bruke den til CX? De fleste som selges nå, kanskje?
Spørsmålet er stillet til Alpers, som vet mer om dette enn jeg gjør, men her er min kommentar
Kategoriene flyter utvilsomt over i hverandre og gjør det vanskeligere å differensiere mellom cx og komfort/grus/eventyr. Som du peker på, produseres det rammer som kan brukes til begge formål. Enkelte produsenter bruker veletablerte cx-rammer for grus- og urbane sykler (f.eks. Fuji Tread) mens andre bruker rammer for grus/eventyr i cx-rettede modeller (f.eks. GT Grade Al CX).
Når det er sagt, er mitt klare inntrykk at de fleste cx'er på markedet, i hvert fall her til lands, fortsatt er nettopp cx, i større eller mindre grad tilpasset hverdags- og turbruk. Det gjelder ikke bare geometri, men også oppsett - mest åpenbart utveksling. Eksempelvis en velkjent norsk forhandler som er stor på netthandel markedsfører fortsatt utpregede cx'er som gode pendlersykler.
Nå kommer litt delvis off-topic geometri-nerding her, så unnskyld på forhånd...
Etter å ha sett på uttallige geometritabeller for grus/eventyr/cx-sykler får man etter hvert et inntrykk av hvilke forskjeller man skal se på for å karakterisere rammen. Typiske momenter kan være akselavstand, lengde av kjedestag, stack/reach-forhold. Jeg har lagt meg til å bruke krankhushøyde (eller "BB drop", da) som en slags "proxy" for å finne ut hva slags bruk rammedesigneren har sett for seg for en bestemt sykkelramme (ikke så rent lite inspirert av "Guitar Ted" sin særdeles omfattende grussykkelblogg). Det tror jeg ikke er så dumt, da dette gir grunnlaget for hvor høyt eller lavt tyngdepunktet av syklist+sykkel kommer til å befinne seg, samt hvorvidt man ser for seg at "pedal strike" vil være et problem eller ikke...
Hvis man rangerer diverse grus-/eventyr-rammer etter BB drop får man følgende liste, fra mest drop (=mest stabil) til minst. (Med forbehold om feil, data for rammer på ca. 53 cm): Soma Saga 80 mm Salsa Vaya 75 mm Raleigh Willard 75 mm OnOne BishBashBosh 75 mm AllCity Space Horse 75 mm Specialized Diverge 74 mm Jamis Renegade 73,5 mm Genesis Croix de Fer 73 mm Norco Search 72,5 mm Kona Rove 72 mm GT Grade 70 mm
...og videre til CX-sykler som pushes av de største norske forhandlerne: Fuji Tread 1.3 69 mm Gavia CX Comp 65 mm Merida CX 500 65 mm Gekko firm plus CX 65 mm White CX Pro 57 mm (Nakamura og Everest er helt umulig å finne data på)
Dette underbygger Sepeda sin vurdering - ikke bare utveksling, men også geometri er mindre tilpasset hverdags- og turbruk på CX-rammene som blir tilbudt norske forbrukere. For å gjenta meg selv: her sover de store sports-kjedene i timen.
Redigert av Gekki; 31/08/201609:16.
Re: CX eller Racer? Strømmen -> Oslo jobbpendling
[Re: Gekki]
#234020231/08/201609:54
Dette lurer eg på: Er premisset om at lågt krankhus (ceteris paribus) gir ein meir stabil sykkel, riktig?
Jeg angrer allerede på at jeg skrev "(=mest stabil)", for jeg ser utfra nettdiskusjoner at dette er som å åpne en boks med ormer. Det var ikke min intensjon å ha noen mening om dette Men som en parameter for å skille to tilsynelatende ganske like kategorier med sykler kan det være en god indikator.
Re: CX eller Racer? Strømmen -> Oslo jobbpendling
[Re: dagfink]
#234022931/08/201610:19
Dette lurer eg på: Er premisset om at lågt krankhus (ceteris paribus) gir ein meir stabil sykkel, riktig?
Gitt benlengde på ritter, følger det vel også at høyere krankhus gir høyere sete -og derved også høyere tyngdepunkt?
Til jobbpendling gjør lavt krankhus at du ikke kan tråkke i rundkjøringer, hvis du holder høy fart. Har opplevd å slå nedi med pedalen på Cannondale Kinneto (elsykkel) et par ganger -det er en uforglemmelig opplevelse...
Thomas
Re: CX eller Racer? Strømmen -> Oslo jobbpendling
[Re: tparsli]
#234023131/08/201610:23
Jeg kan lite om geometri, men opplever min Fuji Tread som særs stabil både på vei og i marka. Den er derimot ikke direkte kvikk rundt hjørner, noe som riktignok kan skyldes rytterens manglende evne til å utfordre sykkelen. Opplever generelt sykkelen mer som en "gravel" fremfor CX for rittbruk. For meg perfekt som pendlersykkel.Fuji internasjonalt kategoriserer da også sykkelen i gruppen "lifestyle" og i modellår 2015 underkategori "urban".
- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg.... 2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International http://instagram.com/esp1e/
Re: CX eller Racer? Strømmen -> Oslo jobbpendling
[Re: dagfink]
#234028231/08/201611:16
Treig=stabil? Ikkje veit eg. Kanskje uttrykka vi bruker, ikkje alltid er heilt presise?
Anekdotisk: Eg hadde nettopp ei veke på ein Trek Domane, ein sykkel med veldig lågt krankhus. Veldig kontrollerbar i utforkøyringar, men usikker på om eg opplevde «stabiliteten» (tendensen til å retta opp seg sjølv) som betre enn på syklar med meir tradisjonell geometri. Til dømes er min eigen sykkel (68 mm drop) lettare å sykla med utan hendene på styret.
Når dette er sagt: Eg undrar meir enn eg meiner her, altså.
Re: CX eller Racer? Strømmen -> Oslo jobbpendling
[Re: Espen E]
#234035531/08/201612:44
Lengde på krankdropp (Bottom Bracket drop) - altså hvor lavt krankhuset er - er anerkjent som en indikator på hvor lavt tyngdepunktet er og dermed hvor stabil sykkelen er.
Innen cx, som tradisjonelt har kort krankdropp/høyt krankhus, har trenden i flere år vært større krankdropp/lavere krankhus nettopp for større stabilitet utenfor cyclocross-løypene. Cx har i så måte nærmet seg landeveissykkel, men har fortsatt gjennomgående betydelig mindre krankdropp/høyere krankhus enn landeveissykler.
Grus/eventyrsykler plasserer seg gjerne mellom cx og landeveissykler, som naturlig er.
Jeg er enig med Gekki at krankdropp/høyde krankhus er en god indikator på tiltenkt bruk. Takk for nyttig oversikt! Du kan evt. føye til Gavia CX Ultimate som har knappe 65mm krankdropp i størrelse L/54, noe som i kombinasjon med andre faktorer avspeiles i egenskapene.
Som Gekki skriver, er krankdropp kun en indikator. Andre faktorer spiller selvsagt inn. En del grus/eventyrsykler - jeg kjenner jo best GT Grade - har beholdt rimelig kort krankdropp av hensyn til fremkommelighet utenfor landeveien, men har samtidig lang akselavstand, slakk styrevinkel og høyt styrerør for stabilitet og komfort.
Man kan vel vanskelig snakke om kjøreegenskapene på en sykkel uten å komme utenom caster og trail, som også nevnes i artikkelen. Jeg regner ikke cxen min som ustabil selv om den har tradisjonell cx geometri (har ikke målt men drop skal være 65 mm).
Uansett føler jeg at dekkvalg og tilpasninger av sete og styre trumfer det meste. Derfor er jeg også skeptisk til at en prøvetur på en tilfeldig sykkel gir så klare svar, det kan godt hende at en sykkel føles merkelig ut fordi styret står en cm for høyt eller lavt og setet eller styret ikke passer deg helt.
Jeg er med dagfink; jeg undrer også...
Redigert av jorlie; 31/08/201613:10.
Re: CX eller Racer? Strømmen -> Oslo jobbpendling
[Re: Mana]
#234042431/08/201615:59
Lite erfaren, men sykler selv Bærum - Lillestrøm. Har ikke gjort det vinterstid ennå; startet i mai... Kjører selv en Specialized Roubaix med hydr. skivebremser, og har fått vite at denne kan ta grøvre dekk om jeg ønsker å utforske grusveier med den. Den har også opplegg for skjermer. Strålende fornøyd så langt. Lykke til med valget!
Re: CX eller Racer? Strømmen -> Oslo jobbpendling
[Re: Sepeda]
#234087101/09/201618:15
Vet du hvor jeg kan prøvekjøre hhv Focus, Cannondale, BMC og GT i eller rundt oslo-området? Canyon er vel kun mulig å fjernbestille hvis jeg har forstått det rett. Merida og Specialized vet jeg hvor jeg finner.
Focus Paralane er en ny modell som kan forhåndsbestilles. Har vært i kontakt med PROsykler i Sandefjord. Kanskje kan de arrangere prøvetur når Paralane er kommet i salg.
Cannondale Synapse føres av bl.a. Anton Sport - best utvalg i Bogstadveien. Om du går for landeveissykkel, vil jeg anbefale deg å se på C'dale Caad12 Disc også.
GT Grade føres så vidt jeg vet ikke av noen forhandlere i Oslo, men kanskje kan Sykkelproff1 arrangere noe (ignorer at sykkelen på hjemmeside er kategorisert som cyclocross ) Det er en fin sykkel, men jeg opplever at den utmerket seg først og fremst som en fleksibel og behagelig eventyrsykkel på grovere underlag. Fungerer utmerket på landeveien også, men er selvsagt ikke en landeveis-rittsykkel.
Mange takk! Skriver her når beslutningen er tatt!
Re: CX eller Racer? Strømmen -> Oslo jobbpendling
[Re: Mana]
#234094001/09/201621:05
Hvor i Oslo skal du jobbe? Jeg får det ikke helt til å stemme at turen om Gjelleråsen vil lønne seg, nesten uansett hvor det er. Det er vel greiere å sykle om Lørenskog stasjon, mot Grorud og innover den veien? Jeg brukte i alle fall den ruta, da jeg pendla omtrent den samme veien, på begynnelsen av 90-tallet.
De fleste sykler vil forresten takle den veien, men skjermer er selvsagt viktig. Vekt har nesten ingenting å si, for det er ikke mange høydemeter. Mulighet til å krype ned i bukken i motvind, er derimot kjekt. Når det gjelder grusveier som egner seg som fine avstikkere til og fra, skulle jeg likt å vite hva folk egentlig sikter til.
Med hensyn til dekk, har jeg funnet ut at det er like greit å velge Schwalbe Maraton, så slipper man punkteringer.
Hvor i Oslo skal du jobbe? Jeg får det ikke helt til å stemme at turen om Gjelleråsen vil lønne seg, nesten uansett hvor det er. Det er vel greiere å sykle om Lørenskog stasjon, mot Grorud og innover den veien? Jeg brukte i alle fall den ruta, da jeg pendla omtrent den samme veien, på begynnelsen av 90-tallet.
Jeg jobber i Bjørvika, så det blir veien om Lørenskog stasjon, Grorud, osv.
Har begynt å orientere meg i ulike butikker, og mye er utsolgt allerede. Eller at de har feil størrelse inne. Noen jeg prater med mener jeg skal ha rammestørrelse 54, andre mener 56. Høyden min er 181 og benlengde 89. Vil ikke det si at 54 i de fleste tilfeller blir for smått?
Re: CX eller Racer? Strømmen -> Oslo jobbpendling
[Re: Mana]
#234128902/09/201617:35
Det er nok riktig at du kan bruke både 54 og 56, alt etter modell og personlige preferanser. Litt forenklet: Om du liker lav front og aggressiv sittestilling, vurder mindre størrelse. Om du vil ha høyere front og mer avslappet sittestilling, vurder større.
Om du sikter deg inn mot landeveissykkel, tror jeg det er vanskelig å finne et bedre tilbud enn medlemspris hos Anton Sport på Caad12 Disc Ultegra.
Altså denne, bare med hydrauliske skivebremser og Ultegra drivelinje
Re: CX eller Racer? Strømmen -> Oslo jobbpendling
[Re: Mana]
#234129602/09/201618:41
Jeg er 172 cm og har bestilt meg Trek 920 i 54. Jeg vil tro du med hell kan bruke mange modeller i størrelse 56. Veldig aggressiv sittestilling er ikke nødvendigvis noe å strebe etter på pendlersykkelen. Noen ganger er man jo litt sliten etter jobb...
Redigert av lektorHaugen; 02/09/201618:42.
Tidligere "kjent" som "Lektoren".
Re: CX eller Racer? Strømmen -> Oslo jobbpendling
[Re: Mana]
#234141603/09/201610:38
Jeg syns rett og slett den rullet bedre og ga meg en bedre sittestil enn Diverge.
Litt usikker på om det er lagt opp til å kunne ha heldekkende skjermer på denne, men fikk anbefalt dette settet som et kurant alternativ. Noen som har erfaringer eller har andre tips om skjermer til Roubaix?
Re: CX eller Racer? Strømmen -> Oslo jobbpendling
[Re: Mana]
#234148203/09/201616:20
Gratulerer! Roubaix er midt i blinken til ditt bruk
Jeg ville aldri skjemt ut denne skjønnheten med fast monterte heldekkende skjermer.
Ha et par SKS Race Blade e.l. i bakhånd som du kan sette på når været slår seg helt vrang, men la Roubaix være Roubaix, sier jeg
I alminnelig ruskevær gir noe så enkelt som Ass Saver også en viss beskyttelse. Om det er dekklaring nok i gaffel til at vann og skitt kastes forover og blåser opp i ansiktet, vil en Neoguard Rigid fjerne det.
Re: CX eller Racer? Strømmen -> Oslo jobbpendling
[Re: Sepeda]
#234151003/09/201617:54