Har aldri spilt før, men skal prøve å lære. Har alltid hatt lyst på cello, men syns det har vært dyrt. Fikk stemt den enkelt ved hjelp av internett, og har øvd på barsnlig melodi i hele ettermiddag. Det kommer cellolyder av den, så den funker.
Første modifikasjon blir å senke broen litt. Det er altfor stor avstand mellom strengene og enden av fingerbrettet. 11,5 mm på A-strengen.
Tror jeg bestiller en ny bro til formålet så jeg har backup..
"Stol".
Gratulerer.
Takk. Jeg lærer å spille cello på engelsk. Kanskje derfor jeg spiller "Twinkle twinkle, little star" i stedet for "Lisa gikk til skolen".
Jeg tok sjansen og korta den inn slik at strengene kom nærmere, selv om jeg ikke hadde reservedel. Det ble lettere å spille. Kunne ok vært enda et par mm nærmere, men jeg lar den være foreløpig.
Når jeg får til en liten skala skal jeg filme celloen i aksjon.
Kult! Cello er nydelig. Jeg spilte selv cello fra jeg var 8 til jeg var 11 (da oppdaget jeg Springsteen og kuttet ut cello til fordel for gitar tvert). Lillesøstra til min søsters venninne, altså ei jente som var fire år yngre enn meg, begynte å spille cello fordi jeg gjorde det (jeg var angivelig den store helten...). I dag er hun profesjonell cellist! :-)
Jeg har lyst til å lage en egen cello en gang, men materialer som er tørket lenge er like dyrt som å kjøpe en dyrere cello. Kanskje jeg kjøper en dyr cello hvis jeg får til å spille skikkelig.
Stemmeskruene sitter for løst. De har ikke brotsjet hullene store nok så stemmeskruene sitter ikke helt gjennom. Tror jeg kjøper et verktøy og utvider hullene litt så det blir mer friksjon.
Et øvingstips: Sett på Canon av Johann Pachelbell og spill med. Cellostemmen har åtte enkle grunntoner som repeteres om og om igjen gjennom hele stykket mens det er fiolinene som gjør alle de vanskelige greiene. Da får du øvd på å spille rent og enkelt samtidig som du er med på å spille et fint musikkstykke. Et greit alternativ til å øve på skalaer.
Tilpasset stol. Den er plassert slik at strenglengden er 695 mm, som det skal være.
Jeg har prøvd å sjekke målene til celloen, og det ser ganske korrekt ut, bortsett fra at en tenkt rett linje fra gripebrettet til stolen og ned til lokket ender opp noen mm for lavt, og stolen er noen mm lavere enn normalt etter mine tilpasninger. Jeg tror det er fordi lokket buler litt mer enn standarden, for strengvinkelen virker perfekt akkurat nå. Jeg måler 153° ved å sikte gjennom en gradskive, som er nøyaktig det det skal være over stolen. Lydpinnen sitter der den skal, ved siden av der A-siden av stolen ligger mot lokket.
Det som ikke er så pent på billig-celloen er finishen ved skjøter. Særlig overgangen mellom gripebrettet og halsen er slurvete, og skjøten mellom lokk/bunn og sarg. Se også hvor tungen og bunnplata er tilpasset. Det må jo være en grunn til at den er billig. Det er sikkert brukt trelim i stedet for varmlim. Det har lite å si for meg. Kan hende jeg pusser den og lakkerer den lyseblå om en stund.
Har bestilt karbonfiberbue til begge instrumentene og en ny E-streng av god kvalitet. Syns den er nesten umulig å spille i forhold til de andre strengene.
En flau video for de som vil høre lyden. Jeg vet at jeg sitter for lavt og har celloen litt lavt her. https://youtu.be/l2-5SLzFjVE
Har hørt verre! To-tre tips for å få mer kraft og kontroll i strøket:
Holde bittelitt lenger inn på buen med høyrehånda. Vinkle buen litt mot deg slik at du treffer strengene mer skrått og ikke flatt. Sist men ikke minst: Harpiks. Du har vel harpiks? :-)
Har bestilt karbonfiberbue til begge instrumentene og en ny E-streng av god kvalitet. Syns den er nesten umulig å spille i forhold til de andre strengene.
En flau video for de som vil høre lyden. Jeg vet at jeg sitter for lavt og har celloen litt lavt her. https://youtu.be/l2-5SLzFjVE
Veldig bra...kanskje...eller noe sånt. Uansett fikk jeg denne meldingen fra min kjære: "Det der er værre en deg!" Jeg: "Hva er jeg ille med?" Henne: "Med å kjøpe ting! Men cello tror jeg du aldri kjøper...." Kudos til deg, Tor-Arne! Stå på
En flau video for de som vil høre lyden. Jeg vet at jeg sitter for lavt og har celloen litt lavt her.
Til å være blodfersk er det imponerende at du får til en brukbar skala. Synes til og med jeg hører antydning til Bach's cellosuite nr. 1 i G fra 0:11. Dette kan bli bra!