Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 28 av 35 1 2 26 27 28 29 30 34 35

ULTRABIRKEN 2016

Re: ULTRABIRKEN 2016 [Re: KKippernes] #2339252 29/08/2016 08:50
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Etter å ha vært borte fra UB de siste fire åra pga. forskjellige årsaker kom endelig en gyllen mulighet til å avslutte Yosemite 2012-prosjektet,

Lysten har vært der hele tiden fordi jeg har hatt trua og fordi jeg rett og slett hadde lyst til å kjøre et stort ritt på en billigsykkel.

Noe av det vanskeligste var faktisk å få tak i en Hillrunner og jeg har som kjent ikke lykkes med det. En del folk har helt ville forventninger av hva de kan få for en 5 år gammel sykkel som har kostet 3500,-. Tidlig på sommeren hadde jeg spottet en XC Pro fra Yosemite og da jeg oppdaget at den fikk noe lignende omtale her på TS som Hillrunneren syntes jeg at den var innenfor. Selgeren og jeg ble enige om prisen og jeg fikke levert sykkelen på døra (plantasjen på Hellerud) slik at jeg sparte meg for en 3-4 timers kjøretur. (Stort takk til selgeren hvis han leser dette).

26" fra 2009.
- 3x9 oppsett med 58 cm-styre
- deore briftere (slike kombinerte bremse- og girspaker hvor man girer med å vippe opp eller ned bremsehendelen) og deore/XT-gir
-deore mekaniske skivebremser
-deore-nav og Alex-felger
-no-name shimanokrank (170mm var litt kort for meg)
- vekt ca. 13,5 kilo

Sykkelen må ha vært tilnærmet orginal, det eneste som jeg trur har vært byttet (utover muligens drivverket) er styrelageret siden det besto av både Ritchey og Cane Creek deler.
Sykkel ble holdt så orginal som mulig innenfor rammen som vaar satt. Jeg byttet dekk til WTB-Wolverine 2.2 og RK SS 2.2 satt opp slangeløst med gummi rimstrip. Setet ble byttet og jeg måtte også bytte setepinnen. Orginalpinne var såpass kort at jeg måtte ha den flere cm over maksmerket. Merkelig for en one size fits all-sykkel.
Pedalene ble byttet ut med billege eggbeaters som fikk en god overhåling før de ble montert. Jeg stokket om på wireføringen slik at det ble mindre knekk i strømpene, samt at jeg måtte bytte ut noen strømper som var skadet. Det siste som gjensto var bremsene. Klossene var nesten nye men de trengte en liten vask samt oppruing av bremseflatene.

Med at en fridag fra jobben var ordnet, motavasjonen ytterlige bedret av noen sykkelturer på Øyerfjellet, særlig en knalltur over bla. Hitfjell tidlig i juni og ny start på Pellestova så måtte dette bli året. Det meste av forbredelsene var gjort unna i god tid, kun dagens bekledning ble avgjort i siste liten og tynn obligatorisk langarma trøye ble byttet ut med ull pga. værforholdene.

Overnatting på Pellestova på samme sted som var utgangspunktet for Htfjell-turen, telt noen hundre meter fra start.
Frokost 7.30, gjøre klar sykkelen og rusle rolig til start kl. 9.15.

Grunnlaget for turen var 40 år med jobbsykling (skole i noen år). Jeg har bare hatt en håndfull turer uteover jobbsyklingen frem til sykkelen var på plass og et sted mellom 10-20 timer ellers denne sommeren. jeg skulle bare komme meg helskinnet i mål.
To uker før start fikk jeg en liten advarsel da jo slo ribbeina ved en OTB under 5 minuter inn i den første prøvetuuren på sti. Det var nære på.

Turen? Jeg hadde en kjempetur stortsett hele veien, kanskje pga. av lave skuldre og ingen forventninger. Kroppen fungerete god, bla takk en god natts søvn før start, hunøret var på topp, løypa passet bra og forholdene var slik som de burde ha vært for å teste en billigsykkel. Ingen som kan si at det var en lett solskinnstur.
Startet bakkerst i pulja men klarte å kjøre meg bra frem før vi kom til Sjøseter. Wolverine og RK med 19/22 psi ruller som bare det på grus (det la jeg merke til hver gang vi kom ut på transportetappene) og ga meg muligheten til å kjøre kjempebillig mellom stistrekkene. Kilometer etter kilometer ble unnagjort over forventning. Til tross for værforholdene var det bare få momenter hvor dekkene ble upålittelige, men de sviktet egentlig aldri (grepet var ikke opptimalt oppover til tider, men det var mer enn nok andre med mere terrengpregende dekk som slet også). Etter Brettdalen økte vinden og hagla slo horisontalt mot kropp og sykkel; helt konge! Først på Hitråket kom det første dippet. Jeg merket at gjørma begynte å tære på bremseklossene og siden mekaniske bremser ikke er selvstillende ble bremseeffekten etterhvert sterk redusert. Og med utforkjøringen fra Hitfjell i sikte skønte jeg at jeg ville å glipp av en del av moroa. Jeg kunne bare trille nedover og måtte av sykkelen i de bratteste partiene. Ut på grusen ved Reina måtte jeg ta en lengre stopp for å få justert klossene på nytt så godt som det lot seg gjøre for å hive meg inn på stibiten over Snultra. Et skikkelige stupp over styret pga. for dårlige bremser og dertil høy fart fikk meg innse at det ville bli dårlig med bremsing de siste 4 milene inn til mål. Og at jeg måtte vare forsiktig for ribbeina ville ikke tåle enda et trøkk. Jeg gikk de siste metrene ned til grusen før vi kom inn i fredagsbirkenland. Der hvor jeg hadde tenkt å skytte fart fikk vi vinden rett i trynet og dipp nummer to meldte seg. Den værte dog ikke lenger enn at jeg begynte å plukke opp de første fredagsbirkensyklister og skjønte hvor tungt mange av dem hadde det. De fleste var nok ikke mentalt forberedt på slike forholdt. Og motvinden hadde også sine fordeler. ved gjøre meg bredt klarte jeg å utnytte den til å holde farten i sjakk og kun bruke det lille jeg hadde igjen av bremser for å klare svingene. Trillet det meste etter Sjusjøen, ny og ukjent trasse inviterer ikke til små hopp når du ikke aner hva som kommer rundt svingen og det å bremse litt ned fra 30 tar mange, mange titals meter. Etterhvert ble jeg forbikjørt av mange som jeg hadde tatt tidligere i løypa. 'Stien' mellom Avskåkalia og Mesna ga ikke merverdi uten bremser men ga meg tid til å tenke på Ballettbakken. Jeg hadde begynt å sette meg på stanga og bruke venstrebein for å bremse og ante en mulighet til å kunne trille ned i steden for å måtte gå av sykkelen. Fikk mye oppmerksomhet de siste svingene på asfalten ned mot ballettbakken. Time farten til å akkurat bikke over kanten av stupet og så var det bare å sette seg på stanga og plante hælen godt ned i bakken. Takk for løs grus i balletbakken, jeg klarte å holde farten under kontroll og fikk tid til å tenke på plan B og C men med et stort smil og unnskyldninger ropet til Røde Kors nede i bakken klarte jeg tunnelen og kunne sikte meg inn på siste hoppet ved Lysgård. Heldigvis fri bane og hoppet ble gjort med et stort smil og etterfulgt av nødbremsing med beina.
Et par svinger igjen og behersket målgang for både å kunne løfte sykkelen over målstreken og ikke havne i sperringen etter en for rask sluttspurt. Godt under 8 timer er noe som jeg må være særdeles fornøyd med. Mine sterke sider denne gangen var trilling/tråkking på grus og oppover, mens jeg ikke hadde følelsen at jeg tapte noe i de tekniske partiene før bremsene begynte å svikte.

Sykkelen har klart oppgaven mer enn bra synes jeg. At bremsene sviktet var et minus men ikke uforventet. Og dette skjer også på under 4 timer på grusbirken når forholden er som de var. Jeg har ikke hatt følelsen av at jeg måtte holde igjen for å skånne sykkelen.
Hekken var det lite fleks i til tross for karbonstag og jeg kjente det godt i ræva etter målgang. Demperen var stortsett en sprettert som man blir fort vant til men som ikke skånnet skuldrene mine. Jeg våknet flere ganger den første natta pga. smertene.
Men sykkelen duget definitivt til terrengsykling, selv om jeg ikke er i tvil på at jeg hadde syklet mye mer komfortabelt og raskere på en helstiv sykkel.

Gjorde jeg noe feil? To ting som kommer opp nå. Jeg hadde ekstra sett bremseklosser som jeg ikke tok med. Jeg anslår at jeg tapte ca. 20-25 minutter på dårlige bremser de siste 4-5 milene og kunne godt ha brukt 5-10 minutter på å bytte klosser underveis og fortsatt vunnet masse tid. Og jeg mistet brillene et sted etter Snultra. Hadde tatt dem av for å prøve å stille bremsene en gang til og da jeg skulle ta dem på igjen så hadde de ble hektet av. Har gått med øyebetennelse de siste dagene men det går bra igjen idag.

Jeg hadde en kongeopplevelse og angrer ikke et sekund. Turen var som den var og den var i det store og hele fantastisk.

Re: ULTRABIRKEN 2016 [Re: KKippernes] #2339255 29/08/2016 08:58
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
AD:
Jeg syklet med kamera men desverre var været ikke ideelt for å ta masse bilder underveis. Derav bare et bilde fra start og målgang. Målgangen ble heldigvis filmet av Birken og Abraxane har et kjempebilde på stien fra Sjøsætra.
Hvis det er noen som sitter på bilder av meg i ballettbakken så hadde det vært morsomt å få sett dem.

Det var også noen på stien fra Sjøsætra som sprang noen titalts meter for å få tatt bilder av meg. Var det kua på hjelmen som ble kjent iigjen? Hvis du er herinne hadde det vært morsomt å få se bildene.

Re: ULTRABIRKEN 2016 [Re: Tange] #2339305 29/08/2016 11:30
N
neistein Offline
Veteran
Veteran
N
Sitat: Tange
Etter å ha vært borte fra UB de siste fire åra pga. forskjellige årsaker kom endelig en gyllen mulighet til å avslutte Yosemite 2012-prosjektet,

Lysten har vært der hele tiden fordi jeg har hatt trua og fordi jeg rett og slett hadde lyst til å kjøre et stort ritt på en billigsykkel.

Noe av det vanskeligste var faktisk å få tak i en Hillrunner og jeg har som kjent ikke lykkes med det. En del folk har helt ville forventninger av hva de kan få for en 5 år gammel sykkel som har kostet 3500,-. Tidlig på sommeren hadde jeg spottet en XC Pro fra Yosemite og da jeg oppdaget at den fikk noe lignende omtale her på TS som Hillrunneren syntes jeg at den var innenfor. Selgeren og jeg ble enige om prisen og jeg fikke levert sykkelen på døra (plantasjen på Hellerud) slik at jeg sparte meg for en 3-4 timers kjøretur. (Stort takk til selgeren hvis han leser dette).

26" fra 2009.
- 3x9 oppsett med 58 cm-styre
- deore briftere (slike kombinerte bremse- og girspaker hvor man girer med å vippe opp eller ned bremsehendelen) og deore/XT-gir
-deore mekaniske skivebremser
-deore-nav og Alex-felger
-no-name shimanokrank (170mm var litt kort for meg)
- vekt ca. 13,5 kilo

Sykkelen må ha vært tilnærmet orginal, det eneste som jeg trur har vært byttet (utover muligens drivverket) er styrelageret siden det besto av både Ritchey og Cane Creek deler.
Sykkel ble holdt så orginal som mulig innenfor rammen som vaar satt. Jeg byttet dekk til WTB-Wolverine 2.2 og RK SS 2.2 satt opp slangeløst med gummi rimstrip. Setet ble byttet og jeg måtte også bytte setepinnen. Orginalpinne var såpass kort at jeg måtte ha den flere cm over maksmerket. Merkelig for en one size fits all-sykkel.
Pedalene ble byttet ut med billege eggbeaters som fikk en god overhåling før de ble montert. Jeg stokket om på wireføringen slik at det ble mindre knekk i strømpene, samt at jeg måtte bytte ut noen strømper som var skadet. Det siste som gjensto var bremsene. Klossene var nesten nye men de trengte en liten vask samt oppruing av bremseflatene.

Med at en fridag fra jobben var ordnet, motavasjonen ytterlige bedret av noen sykkelturer på Øyerfjellet, særlig en knalltur over bla. Hitfjell tidlig i juni og ny start på Pellestova så måtte dette bli året. Det meste av forbredelsene var gjort unna i god tid, kun dagens bekledning ble avgjort i siste liten og tynn obligatorisk langarma trøye ble byttet ut med ull pga. værforholdene.

Overnatting på Pellestova på samme sted som var utgangspunktet for Htfjell-turen, telt noen hundre meter fra start.
Frokost 7.30, gjøre klar sykkelen og rusle rolig til start kl. 9.15.

Grunnlaget for turen var 40 år med jobbsykling (skole i noen år). Jeg har bare hatt en håndfull turer uteover jobbsyklingen frem til sykkelen var på plass og et sted mellom 10-20 timer ellers denne sommeren. jeg skulle bare komme meg helskinnet i mål.
To uker før start fikk jeg en liten advarsel da jo slo ribbeina ved en OTB under 5 minuter inn i den første prøvetuuren på sti. Det var nære på.

Turen? Jeg hadde en kjempetur stortsett hele veien, kanskje pga. av lave skuldre og ingen forventninger. Kroppen fungerete god, bla takk en god natts søvn før start, hunøret var på topp, løypa passet bra og forholdene var slik som de burde ha vært for å teste en billigsykkel. Ingen som kan si at det var en lett solskinnstur.
Startet bakkerst i pulja men klarte å kjøre meg bra frem før vi kom til Sjøseter. Wolverine og RK med 19/22 psi ruller som bare det på grus (det la jeg merke til hver gang vi kom ut på transportetappene) og ga meg muligheten til å kjøre kjempebillig mellom stistrekkene. Kilometer etter kilometer ble unnagjort over forventning. Til tross for værforholdene var det bare få momenter hvor dekkene ble upålittelige, men de sviktet egentlig aldri (grepet var ikke opptimalt oppover til tider, men det var mer enn nok andre med mere terrengpregende dekk som slet også). Etter Brettdalen økte vinden og hagla slo horisontalt mot kropp og sykkel; helt konge! Først på Hitråket kom det første dippet. Jeg merket at gjørma begynte å tære på bremseklossene og siden mekaniske bremser ikke er selvstillende ble bremseeffekten etterhvert sterk redusert. Og med utforkjøringen fra Hitfjell i sikte skønte jeg at jeg ville å glipp av en del av moroa. Jeg kunne bare trille nedover og måtte av sykkelen i de bratteste partiene. Ut på grusen ved Reina måtte jeg ta en lengre stopp for å få justert klossene på nytt så godt som det lot seg gjøre for å hive meg inn på stibiten over Snultra. Et skikkelige stupp over styret pga. for dårlige bremser og dertil høy fart fikk meg innse at det ville bli dårlig med bremsing de siste 4 milene inn til mål. Og at jeg måtte vare forsiktig for ribbeina ville ikke tåle enda et trøkk. Jeg gikk de siste metrene ned til grusen før vi kom inn i fredagsbirkenland. Der hvor jeg hadde tenkt å skytte fart fikk vi vinden rett i trynet og dipp nummer to meldte seg. Den værte dog ikke lenger enn at jeg begynte å plukke opp de første fredagsbirkensyklister og skjønte hvor tungt mange av dem hadde det. De fleste var nok ikke mentalt forberedt på slike forholdt. Og motvinden hadde også sine fordeler. ved gjøre meg bredt klarte jeg å utnytte den til å holde farten i sjakk og kun bruke det lille jeg hadde igjen av bremser for å klare svingene. Trillet det meste etter Sjusjøen, ny og ukjent trasse inviterer ikke til små hopp når du ikke aner hva som kommer rundt svingen og det å bremse litt ned fra 30 tar mange, mange titals meter. Etterhvert ble jeg forbikjørt av mange som jeg hadde tatt tidligere i løypa. 'Stien' mellom Avskåkalia og Mesna ga ikke merverdi uten bremser men ga meg tid til å tenke på Ballettbakken. Jeg hadde begynt å sette meg på stanga og bruke venstrebein for å bremse og ante en mulighet til å kunne trille ned i steden for å måtte gå av sykkelen. Fikk mye oppmerksomhet de siste svingene på asfalten ned mot ballettbakken. Time farten til å akkurat bikke over kanten av stupet og så var det bare å sette seg på stanga og plante hælen godt ned i bakken. Takk for løs grus i balletbakken, jeg klarte å holde farten under kontroll og fikk tid til å tenke på plan B og C men med et stort smil og unnskyldninger ropet til Røde Kors nede i bakken klarte jeg tunnelen og kunne sikte meg inn på siste hoppet ved Lysgård. Heldigvis fri bane og hoppet ble gjort med et stort smil og etterfulgt av nødbremsing med beina.
Et par svinger igjen og behersket målgang for både å kunne løfte sykkelen over målstreken og ikke havne i sperringen etter en for rask sluttspurt. Godt under 8 timer er noe som jeg må være særdeles fornøyd med. Mine sterke sider denne gangen var trilling/tråkking på grus og oppover, mens jeg ikke hadde følelsen at jeg tapte noe i de tekniske partiene før bremsene begynte å svikte.

Sykkelen har klart oppgaven mer enn bra synes jeg. At bremsene sviktet var et minus men ikke uforventet. Og dette skjer også på under 4 timer på grusbirken når forholden er som de var. Jeg har ikke hatt følelsen av at jeg måtte holde igjen for å skånne sykkelen.
Hekken var det lite fleks i til tross for karbonstag og jeg kjente det godt i ræva etter målgang. Demperen var stortsett en sprettert som man blir fort vant til men som ikke skånnet skuldrene mine. Jeg våknet flere ganger den første natta pga. smertene.
Men sykkelen duget definitivt til terrengsykling, selv om jeg ikke er i tvil på at jeg hadde syklet mye mer komfortabelt og raskere på en helstiv sykkel.

Gjorde jeg noe feil? To ting som kommer opp nå. Jeg hadde ekstra sett bremseklosser som jeg ikke tok med. Jeg anslår at jeg tapte ca. 20-25 minutter på dårlige bremser de siste 4-5 milene og kunne godt ha brukt 5-10 minutter på å bytte klosser underveis og fortsatt vunnet masse tid. Og jeg mistet brillene et sted etter Snultra. Hadde tatt dem av for å prøve å stille bremsene en gang til og da jeg skulle ta dem på igjen så hadde de ble hektet av. Har gått med øyebetennelse de siste dagene men det går bra igjen idag.

Jeg hadde en kongeopplevelse og angrer ikke et sekund. Turen var som den var og den var i det store og hele fantastisk.

Veldig artig, skikkelig 1% er

Stokk og stein sykkelklubb
Re: ULTRABIRKEN 2016 [Re: KKippernes] #2339317 29/08/2016 11:52
N
neistein Offline
Veteran
Veteran
N
Høres ut som løypa ble godt mottatt og de fleste var meget fornøyd. Det som dog slår meg er at noen klager på kø sykling på stiene, og utifra bildene som er publisert ser det ut som det faktisk ble en del køsykling. Første gang jeg syklet var i 2012 og da var det veldig mye kø på de tidlige stibitene fram til Skramstad, såpass mye at det sto helt stille i perioder etter dette løste det seg fint opp. Fordelen med 2013 til 15 løypa var at feltet ble såpass spredt på grusen at kødannelsen totalt uteble. selv syklet jeg ikke i år så mulig jeg har feil inntrykk men køsykling på sti i ritt er veldig kjedelig. Hadde det vert mulig kunne kanskje starten vert litt hardere for å skille mer mellom rytterne.

Stokk og stein sykkelklubb
Re: ULTRABIRKEN 2016 [Re: neistein] #2339322 29/08/2016 12:02
Lars V Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: neistein
Høres ut som løypa ble godt mottatt og de fleste var meget fornøyd. Det som dog slår meg er at noen klager på kø sykling på stiene, og utifra bildene som er publisert ser det ut som det faktisk ble en del køsykling. Første gang jeg syklet var i 2012 og da var det veldig mye kø på de tidlige stibitene fram til Skramstad, såpass mye at det sto helt stille i perioder etter dette løste det seg fint opp. Fordelen med 2013 til 15 løypa var at feltet ble såpass spredt på grusen at kødannelsen totalt uteble. selv syklet jeg ikke i år så mulig jeg har feil inntrykk men køsykling på sti i ritt er veldig kjedelig. Hadde det vert mulig kunne kanskje starten vert litt hardere for å skille mer mellom rytterne.

Jeg er en av de som synes det ble litt for mye køsykling. Men jeg skjønner samtidig at dette er veldig vanskelig å løse. For skal du spre det bedre før sti avgjør man samtidig rittet på grusen og da er jo litt av poenget med terrengritt borte..

Så vi får kjøre start nedover ballettbakken ICON_WINK

Eventuelt starte med motsatt Gundersenmetode. Sistemann i år starter like lang tid foran vinneren neste år. Slik at alle i prinsippet skal komme likt i mål. Det kunne blitt skikkelig spenning inn mot mål. Og vannvittig spredning i starten ICON_LAUGH

[Linket bilde fra veloviewer.com]
Re: ULTRABIRKEN 2016 [Re: Lars V] #2339330 29/08/2016 12:13
Andersof Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Lars V

Eventuelt starte med motsatt Gundersenmetode. Sistemann i år starter like lang tid foran vinneren neste år. Slik at alle i prinsippet skal komme likt i mål. Det kunne blitt skikkelig spenning inn mot mål. Og vannvittig spredning i starten ICON_LAUGH

Glimrende idé! Og i så fall utnevner jeg samtidig meg sjøl som storfavoritt neste år. Forbedringspotensialet er brutalt.

Re: ULTRABIRKEN 2016 [Re: Andersof] #2339339 29/08/2016 12:20
Lars V Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Andersof
Sitat: Lars V

Glimrende idé! Og i så fall utnevner jeg samtidig meg sjøl som storfavoritt neste år. Forbedringspotensialet er brutalt.

En koselig bieffekt er at de dårligste får best forhold ICON_SMILE

[Linket bilde fra veloviewer.com]
Re: ULTRABIRKEN 2016 [Re: KKippernes] #2339343 29/08/2016 12:27
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Med start i pulje 3 var det litt kø i innledningen, men sett under ett minimalt med køproblemer.

Vi tok blant annet igjen damene i P2 ganske fort. Men skal sies at de var flinke til å gi plass. Det er ikke sammenlignbart med de første utgavene fra Ultra med sti opp fra Rena, det var mye verre. Jeg ville kanskje hatt litt større tidsavstand mellom puljene, ellers er det bare å tråkke på i starten for unngå trengsel.

Re: ULTRABIRKEN 2016 [Re: KKippernes] #2339351 29/08/2016 12:35
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Jeg hadde ikke problemer med kø, men jeg lagde luker i de tekniske partiene og skapte sikkert irritasjon hos noen. Unnskyld om jeg ikke ga plass raskt nok.

LarsB
grusrææcer

Re: ULTRABIRKEN 2016 [Re: KKippernes] #2339353 29/08/2016 12:37
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Og forresten:
Er det andre enn meg som har hatt mageproblemer etter rittet i år. Har vært plaget med dårlig appetitt på fredag, kramper på lørdag og sprutemage på søndag.

Ikkje kjekt nei.

LarsB

Re: ULTRABIRKEN 2016 [Re: KKippernes] #2339360 29/08/2016 12:42
P
Pennypacker Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P
Møkkavær gjør meg bare enda mer innbitt og fandenivoldsk. Med velfungerende lett stisykkel og samarbeidsvillig kropp gikk årets UB nærmest som en lek. Godt fornøyd med 7:10 i klasse "eldre junior".

Start på Pellestova var helt strålende, men ikke uventet ble det fra halen av pulje 3 mye køsykling i første stiparti, og tett trafikk i de neste stipartiene. Det er der jeg har min styrke, så det er irriterende å ikke få brukt den mer i den første timen eller halvannen. På den annen side må jeg bare finne meg i køsykling når jeg ikke henger bedre med på grusen og samtidig er disiplinert nok til ikke å sprengåpne (hvilket jeg av bitter efraring har lært å holde meg unna).

Jeg ser tre mulige måter å redusere køproblematikken på:
1) Lenger og/eller hardere start på grus (lite ønskelig totalt sett).
2) Mindre startpuljer og/eller lenger tid mellom start for puljene.
3) Start med lang, hard klatring på bred sti. Rett inn på Nevelfjell etter en liten grusrunde ville løst den biffen. Der kan man kjøre mange i bredden hele veien over, men det ville utvilsomt ha spredd seg raskt. Måtte kanskje ordnet en litt annen inngang de første 100 meterne, men det lar seg gjøre.

Årets løype? I det store og det hele veldig bra, men personlig skulle jeg gjerne hatt mer teknisk sti og mindre grus. Det er fint med flyt, men jeg synes det bør være en teknisk terskel for å melde seg på og fullføre. Årets løype passer enhver som har sykkel og ork nok til å holde på i 7,8,9 timer. Det bør beholde litt av det samme preget som TSR, synes nå jeg. Blir det for enkelt mister det sitt særpreg.

Likevel - uansett løype kommer jeg garantert tilbake neste år.

Re: ULTRABIRKEN 2016 [Re: larsb] #2339371 29/08/2016 12:58
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: larsb
Og forresten:
Er det andre enn meg som har hatt mageproblemer etter rittet i år. Har vært plaget med dårlig appetitt på fredag, kramper på lørdag og sprutemage på søndag.

Ikkje kjekt nei.

LarsB

Jepp. Kramper og generelt kvalm, og hui! hvor det går på ramma. Nada drikkeflasker neste gang om det er vått...spiste jo brødskiver og bananer med diverse fra hanskene også.

Re: ULTRABIRKEN 2016 [Re: knutspeed] #2339374 29/08/2016 13:05
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: knutspeed
Og forresten:

Ikkje kjekt nei.

LarsB

Jepp. Kramper og generelt kvalm, og hui! hvor det går på ramma. Nada drikkeflasker neste gang om det er vått...spiste jo brødskiver og bananer med diverse fra hanskene også.

Veiene vi syklet på var jo tapetsert med bæsj, og syklistene forran fungerte som møkkaspredere rett inn i den pustende kjeften min. Så om du det kom via drikkeflaska eller direkte servert tror jeg ikke hadde så mye å si. Selv brukte jeg utelukkende drikkesekk og var litt happy med at jeg slapp å ta på denmøkkete flaska. ICON_SMILE

Ikke blitt veldig dårlig enda, men var ganske kvalm både på lørdag og søndag.

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: ULTRABIRKEN 2016 [Re: KKippernes] #2339409 29/08/2016 14:18
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Drakk fra flaske, ikke noe problem for meg i etterkant i forhold til mage. Øynene fikk som jeg har nevnt tidligere kjørt seg, men nesten helt bra nå og kanskje jeg setter på linser igjen i morgen.

Hvordan er status sykkel. Ser i alle fall hvor sårbart det er med å bruke en sykkel til både UB og LB. Nå gjorde Nissen det da, men skiftet vel en del ting. Planen min var også å bruke sykkelen begge dager, men skrinla lørdagen allerede på vei hjem (pga av øyene, og til en mindre grad bristet ribbein). Vasket sykkelen på fredag, så på den i går. Bakbremsene var klossene helt slitte, og er byttet, gireren er som sirup og må bytte girvaier. Begge disse var ny i juli. Tror lager i krank og hjul har klart seg bra. Også frembremser tror jeg er ok, men ikke sett nøye enda (ikke syklet på). Tenker at alt dette slitasjen er Elgåsen-Storåsen, for hadde ikke noe vansker med gir eller bremser før helt på slutten.

Nå var jeg i pulje 1 og sikkert ca midt i-2/3 enda inn på første stiparti (ikke kjerreveien). Ikke kø, men kontrollert rolig der, kunne gått fortere men greit at det ikke gikk fortere også. Sånn underveis følte jeg noen ganger at jeg ikke holdt tempo til den foran, og veldig sjelden at det gikk for sakte he he. Folk som kom bakfra sa i fra, eller jeg hørte de kom og ga plass (for eksempel " du kan kjøre forib om x meter, der er det åpent". Eller de sa, "kan jeg komme forbi". Opplever ikke dårlig oppførsel på UB.

Redigert av Oddefa; 29/08/2016 14:20.
Re: ULTRABIRKEN 2016 [Re: KKippernes] #2339429 29/08/2016 15:40
Gew88 Offline
Veteran
Veteran
Var sauemøkk nok til alle. En ting det ikke mangler på Øyer- og Ringsakerfjellet er sau, og dertil møkka deres ICON_TONGUE
Jeg tenkte tanken uansett underveis og nevnte for noen jeg syklet med at det er ikke i dag man sleiker seg rundt munnen for mye.
Hvor effektivt det er veit jeg ikke, men spytta konsekvent ut første slurken av flaska på gruspartiene for å prøve å minimere inntaket av grus, gjørme og sauemøkk.

Redigert av Gew88; 29/08/2016 15:44.

Re: ULTRABIRKEN 2016 [Re: KKippernes] #2339437 29/08/2016 16:06
L
LarsThomas Offline
Entusiast
Entusiast
L
Hadde skjerm foran, flaske på ramma og blære i sekken, drakk mest fra sekken og drikkestasjonene så kom nok unna det værste av sauemøkka. Men har vært litt uggen i magen de siste dagene.

Teknisk på sykkelen må girvaier, kranklager, trinser i bakgir og lager i ramma byttes. Gaffel og demperservice rykka mye nærmere også, føltes som jeg fikk minst en halv sesongs slitasje i løpet av fredagen (lå langt bak i pulje 5).

Re: ULTRABIRKEN 2016 [Re: KKippernes] #2339440 29/08/2016 16:20
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M
Jeg synes transporten og opplegget med start på Pellestova funket fint. Hadde det regnet veldig mye mer burde man kanskje hatt mulighet til å stå under et telt eller lignende før start?

Startsløya dermot synes jeg funket dårlig, for Pulje1. Alt for flatt og for lite bakke for å spre feltet. Det ble ikke nødvendigvis de sprekeste som kom seg frem, men de "frekkeste" og en del med lite selvinnsikt :-) Litt kjedelig når noen langt fremme ikke klarer å henge på i første lille kneika og feltet splittes. Var faktisk mer nervøst i UB Pulje 1 enn det var i Lørdagsbirken Pulje 2 dagen etter.

Første stiparti gikk helt fint. Selvsagt syklet folk i kø, men farten var uansett såpass jevn at det ikke var noe problem. De fleste langt fremme i pulje 1 hadde syklet på sti før. Det er uansett ikke i første stiparti at rittet avgjøres.

Resten av løypa er jeg litt usikker på. Det var overraskende mye grus og veldig mye av grusen ble jeg syklende alene. Følte aldri at jeg kom noen vei, men kun syklet på kryss og tvers litt i ingenmannsland.
Er også litt usikker på hvor hard/ultra denne løypen er? Under bra forhold tviler jeg på at den er noe hardere enn andre stiritt, noe som er litt synd for jeg hadde håpet at Ultrabirken liksom skulle være det tøffeste rittet. Terrengsykkelrittet i 2015 var adskillig tøffere enn denne Ultrabirken. Men godt mulig man vil få flere deltakere ved å gjøre det lettere, men da vil muligens de som ønsker ultraopplevelser gå noe annet? Offroad Valdres?
Jeg savnet også følelsen av å være på fjellet, men mulig det bare var fordi jeg ikke så en dritt? ;-)

Syklet med Rocket Ron SS foran og RaceKing Protection bak. Funket strålende begge deler, selv om RaceKing er veldig dårlig på oppbremsing under våte og gjørmete forhold. Startet med alt for mye luft i forhjulet, så halveis i rittet stoppet jeg og for å late vannet, ta ut luft og ta på regnjakka. Det var først da jeg fant flyten og fikk litt godfølelsen.

Skjønner ikke helt hvorfor en del stiller i et så steinete ritt som Ultrabirken med stisykler satt opp med lettvektsdekk som Fast Track Sworks/Control. Om man kjemper om seieren skjønner jeg at man kanskje vil gamble, men når man uansett er listefyll så ser jeg ikke poenget.

Neste år blir det forhåpentligvis en annen avslutning på rittet slik at vi slipper 1 time med grusgamping? Noe som trolig vil bety mange flere og bredere smil ved målpassering.

For å unngå øyetrøbbe har jeg alltid med meg øyedråper (Systane Ultra) som jeg bruker etter rittet og etter dusjen for å få ut all møkka og for at øynene ikke skal bli alt for tørre. Tar også et par dråper før jeg legger meg.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: ULTRABIRKEN 2016 [Re: magnusc] #2339454 29/08/2016 16:44
L
LarsThomas Offline
Entusiast
Entusiast
L
Sitat: magnusc

Skjønner ikke helt hvorfor en del stiller i et så steinete ritt som Ultrabirken med stisykler satt opp med lettvektsdekk som Fast Track Sworks/Control. Om man kjemper om seieren skjønner jeg at man kanskje vil gamble, men når man uansett er listefyll så ser jeg ikke poenget.

Jeg var en av de med stisykkel og rittdekk. Jeg tror jeg ville fått det blytungt på grusen med stidekk, og jeg følte heller ikke at jeg tapte mye tid på å velge litt forsiktige linjer i terrenget. Nedkjøringa fra hitfjell var eneste stedet jeg følte at det var marginalt med rocket ron (ss) bak. Uansett er vel en sykkel med mye vandring mye snillere med dekka enn en rittsykkel/hardtail?

Re: ULTRABIRKEN 2016 [Re: LarsThomas] #2339461 29/08/2016 16:54
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M
Sitat: LarsThomas

Jeg var en av de med stisykkel og rittdekk. Jeg tror jeg ville fått det blytungt på grusen med stidekk, og jeg følte heller ikke at jeg tapte mye tid på å velge litt forsiktige linjer i terrenget. Nedkjøringa fra hitfjell var eneste stedet jeg følte at det var marginalt med rocket ron (ss) bak. Uansett er vel en sykkel med mye vandring mye snillere med dekka enn en rittsykkel/hardtail?

Tenkte ikke nødvendigvis på at man burde ha grovere dekk med mere knaster, men at man ikke velger de superlette sworks og control-versjonene til Specialized. Snakeskin-versjonene eller Grid vil trolig være et mye bedre alternativ for de aller fleste som sykler ritt i Norge, men produsentene tjener selvsagt i bøtter og spann på at forbrukeren må bytte dekk etter hvert eneste ritt.

Re: ULTRABIRKEN 2016 [Re: KKippernes] #2339463 29/08/2016 17:02
oppogned Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg drakk fra to flasker i ramma og spiste med hanskene på. Har en neoprenlapp i gaffelen som jeg er veldig glad i. Jeg ligger ALDRI (mer) på hjul når det regner, også pga sikt... Jeg er helt fin i magan og har som vanlig super appetitt. Tenkte på å spørre om det samme som Lars B.....bruker du den xtr-caliperen enda? Jeg så du dro fra etter start.

Hvis gud hadde ment at vi skulle vært vegeterianere, hadde grønnsakene vært lagd av kjøtt.

Re: ULTRABIRKEN 2016 [Re: KKippernes] #2339464 29/08/2016 17:02
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
magnusc, har du prøvd Fast Track på fjellstier? De er mer solide enn Rocket Ron som du brukte. Og mye bedre grep på våte steiner.

Re: ULTRABIRKEN 2016 [Re: Elgvenn2] #2339471 29/08/2016 17:16
stosu Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Elgvenn2
Sitat: knutspeed
Og forresten:

Ikkje kjekt nei.

LarsB

Veiene vi syklet på var jo tapetsert med bæsj, og syklistene forran fungerte som møkkaspredere rett inn i den pustende kjeften min. Så om du det kom via drikkeflaska eller direkte servert tror jeg ikke hadde så mye å si. Selv brukte jeg utelukkende drikkesekk og var litt happy med at jeg slapp å ta på denmøkkete flaska. ICON_SMILE

Ikke blitt veldig dårlig enda, men var ganske kvalm både på lørdag og søndag.

Flytte tilbake til Hedmarkens vakre rike og sykle i slik lapskaus vår, sommer og høst, så blir du vant til denslags ICON_WINK

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: ULTRABIRKEN 2016 [Re: erling] #2339476 29/08/2016 17:27
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M
Sitat: erling
magnusc, har du prøvd Fast Track på fjellstier? De er mer solide enn Rocket Ron som du brukte. Og mye bedre grep på våte steiner.

Agree to disagree :-)

Har prøvd de ja.

Fast Track Control på bakhjulet og Rocket Ron SS foran på Furusjøen rundt Master/Pathfinder. Punkterte bak.

Fast Track Control bak og Sworks foran på Lørdagsbirken. Synes Fast Track funker veldig bra som fremdekk på grussritt. Skulle gjerne hatt Renegade bak på birken, men fikk ikke tak i Controlversjonen.

Fast Track Control bak og Sworks foran på Terrengsykkelrittet.

Diverse rundbaneritt med Fast Track og diverse ritt med Renegade, blant annet Terrengsykkelrittet, Montebellorittet og Vestmarkrittet. Renegade er mitt favoritt bakdekk, så håper den nye versjonen blir litt mer solid.

Min erfaring er at Rocket Ron SS er best på det meste. Best på vått, best på gjørme og mest solid, men som bakdekk blir rullemotstanden litt høy med lavt trykk. Rocket Ron SS er også mye stivere enn Fast Track, slik at Fast Track krever mye høyere lufttrykk enn Rocket Ron SS for å unngå gjennomslag.

Re: ULTRABIRKEN 2016 [Re: Gew88] #2339482 29/08/2016 17:39
StianR Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Gew88
Var sauemøkk nok til alle. En ting det ikke mangler på Øyer- og Ringsakerfjellet er sau, og dertil møkka deres ICON_TONGUE
Jeg tenkte tanken uansett underveis og nevnte for noen jeg syklet med at det er ikke i dag man sleiker seg rundt munnen for mye.
Hvor effektivt det er veit jeg ikke, men spytta konsekvent ut første slurken av flaska på gruspartiene for å prøve å minimere inntaket av grus, gjørme og sauemøkk.

På et par drikkestasjoner så jeg at flaskene ble fylt ved å dyppe hele flaska med møkk og det hele ned i dunken med sportsdrikk. Jeg sa ifra, men det hadde nok allerede vært mange flasker nedi dunken.

Har heldigvis ikke opplevd magesjau etter rittet

Han tok mangelen på ros som et uttrykk for stum beundring
Re: ULTRABIRKEN 2016 [Re: StianR] #2339496 29/08/2016 18:11
K
kadensfjerner Offline
Entusiast
Entusiast
K
Sitat: StianR
På et par drikkestasjoner så jeg at flaskene ble fylt ved å dyppe hele flaska med møkk og det hele ned i dunken med sportsdrikk. Jeg sa ifra, men det hadde nok allerede vært mange flasker nedi dunken.
Har heldigvis ikke opplevd magesjau etter rittet
Oioi, ble ekstra happy nå for å ha kjørt selvforsynt med drikke i CB (pluss en liten flaske på ramma i starten). Ja, bortsett fra den herlige cola'en på Elgåsen da. En jeg kjørte med i en periode nevnte han smakte godt med sau i kjeften. Glad i fårikål, men akkurat på UB smakte det ikke like herlig.

Re: ULTRABIRKEN 2016 [Re: magnusc] #2339500 29/08/2016 18:34
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Resten av løypa er jeg litt usikker på. Det var overraskende mye grus og veldig mye av grusen ble jeg syklende alene. Følte aldri at jeg kom noen vei, men kun syklet på kryss og tvers litt i ingenmannsland.
Er også litt usikker på hvor hard/ultra denne løypen er? Under bra forhold tviler jeg på at den er noe hardere enn andre stiritt, noe som er litt synd for jeg hadde håpet at Ultrabirken liksom skulle være det tøffeste rittet. Terrengsykkelrittet i 2015 var adskillig tøffere enn denne Ultrabirken. Men godt mulig man vil få flere deltakere ved å gjøre det lettere, men da vil muligens de som ønsker ultraopplevelser gå noe annet? Offroad Valdres?
Jeg savnet også følelsen av å være på fjellet, men mulig det bare var fordi jeg ikke så en dritt? ;-)
Hvis du har gjørmebadet TSR15 som referanse så blir vel det meste i snaueste laget ICON_SMILE Men du har jo rett i at årets Ultra ikke var voldsomt ultra. Hadde det ikke vært for været så er turen ganske snill, Furusjøen rundt er eksempelvis langt tøffere. For en solid middelhavsfarer som meg er det uansett ikke veldig avgjørende at Ultraen er så mye er hardere, men mindre grus, flere fete stipartier og topper med bredt utsyn sier man alltid ja takk til. Og sol, da!

Re: ULTRABIRKEN 2016 [Re: magnusc] #2339512 29/08/2016 18:58
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Agree to disagree :-)

Har prøvd de ja.

Fast Track Control på bakhjulet og Rocket Ron SS foran på Furusjøen rundt Master/Pathfinder. Punkterte bak.

Fast Track Control bak og Sworks foran på Lørdagsbirken. Synes Fast Track funker veldig bra som fremdekk på grussritt. Skulle gjerne hatt Renegade bak på birken, men fikk ikke tak i Controlversjonen.

Fast Track Control bak og Sworks foran på Terrengsykkelrittet.

Diverse rundbaneritt med Fast Track og diverse ritt med Renegade, blant annet Terrengsykkelrittet, Montebellorittet og Vestmarkrittet. Renegade er mitt favoritt bakdekk, så håper den nye versjonen blir litt mer solid.

Min erfaring er at Rocket Ron SS er best på det meste. Best på vått, best på gjørme og mest solid, men som bakdekk blir rullemotstanden litt høy med lavt trykk. Rocket Ron SS er også mye stivere enn Fast Track, slik at Fast Track krever mye høyere lufttrykk enn Rocket Ron SS for å unngå gjennomslag.

Ja, da er vi svært uenige om de dekkene. Jeg synes Rocket Ron er ganske oppskrytte dekk. Pacestar-gummien synes jeg rett og slett er for glatte på våte steiner og fjell. Langt bedre feste med gummien på Fast Track, I tillegg er rullebanen til Rocket Ron ganske utsatt for punkteringer. Fast Track har en utfordring med at de av og til slipper lufta litt for lett. Har banka ut lufta noen ganger. Litt for slappe i kantringen. Sideveggene er også litt for svake. Har dog ikke prøvd Grid. Men flere sier de er glattere enn Controll og SW. Når det er sagt så skal jeg teste ut Vittoria Barzo neste gang ICON_SMILE

Re: ULTRABIRKEN 2016 [Re: erling] #2339520 29/08/2016 19:12
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T

Ja, da er vi svært uenige om de dekkene. Jeg synes Rocket Ron er ganske oppskrytte dekk. Pacestar-gummien synes jeg rett og slett er for glatte på våte steiner og fjell. Langt bedre feste med gummien på Fast Track, I tillegg er rullebanen til Rocket Ron ganske utsatt for punkteringer. Fast Track har en utfordring med at de av og til slipper lufta litt for lett. Har banka ut lufta noen ganger. Litt for slappe i kantringen. Sideveggene er også litt for svake. Har dog ikke prøvd Grid. Men flere sier de er glattere enn Controll og SW. Når det er sagt så skal jeg teste ut Vittoria Barzo neste gang ICON_SMILE

Enig med deg angående Rocket Ron, kurante på tørrføre, men grusomt glatte på våt stein, har sjelden vært så frustrert som da duskregnet kom på slutten av terrengsykkelrittet i år og jeg skled veggimellom med hjertet I halsen og RR på forhjulet.

I tillegg har jeg ødelagt to RR dekk og ditto ritt på å få revet av knaster som etterlater seg hull som ikke engang en tønne med guffent hadde tettet.
Aldri mer RR til meg i hvertfall, teknikken min er ikke bedre enn at jeg trenger litt feste for å føles meg trygg nok til å sette litt fart.

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: ULTRABIRKEN 2016 [Re: KKippernes] #2339522 29/08/2016 19:15
olechr Offline
More than words
More than words
Syntes både Rocket Ron og Fast Track er bra, men ingen av de er i nærheten av Barzo

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: ULTRABIRKEN 2016 [Re: KKippernes] #2339530 29/08/2016 19:43
stosu Offline
Besatt
Besatt
hvordan synes du barzo er på grus, ole? Jeg er på jakt etter dekk som funker på sti, men som også ruller greit på grus

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Side 28 av 35 1 2 26 27 28 29 30 34 35

Moderator  support