|
|
Sundbys doping dom
|
Re: Sundbys doping dom
[Re: EHAa]
31/08/2016 12:13
|
Sykkelbob
Besatt
|
Besatt
Det er nettopp dette han er dømt for. Mistanken ble til på grunn av for høye verdier på målinger. Han ble dømt for å ha stappet for mye i apparatet.
Sykkelbob skriver: MJS har altså blitt tatt for å ha for mye av stoffet i deg. Så skal man begynne å snakke om "hestedosene" til MJS så får man i det minste sammenligne verdier målt i urinen. - Nok en gang: Han er dømt for å ha stappet for mye i apparatet. Ble han?? Han ble tatt i dopingkontroll ved 2 anledninger. Måling av verdier i urinen. Dette er det han ble tatt for. NSF har ført en sak på at de mener det er bruken av forstøverapparat som er sakens kjerne og at det er normalt med høye doseringer i dette apparatet og at dette burde forklare saken og være formildende. Dette ble først akseptert, deretter anket og til sist avvist.
|
|
|
[Re: anonym22]
31/08/2016 12:23
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Umulig å si selvsagt, men har ikke veldig trua på dette. Sundby var bedre enn noensinne i år uten dette jukset. Jeg kan tro på at de faktisk velger overdreven bruk av astmamedisin kun for å behandle og forebygge enhver liten mulig negativ tendens i form av tette slimhinner etc. Og det synes jeg er ille nok. En holdning til masse medisinbruk for sikkerhets skyld. Blir som å ta to ibux og to paracet noen ganger daglig alltid, sånn i tilfelle du får en vondt eller strekk. Og smitteeffekten av dette til aktive unge.
Og her er du inne på det jeg synes er verst. Legene medisinerer uten at de vet at det funker. Ettertiden viser jo sågar at de tok feil. Etisk er jo dette forkastelig praksis da de tydelig driver med noe som er ekstremt eksperimentelt, og verst av alt. De har ingen som helst dokumentasjon på at måten de brukte medikamentet på var forsvarlig. De har ikke lagt frem et eneste faktum. Kun masse tåkeprat fra Løfshus og han tv kommentatoren som håndterer media...
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: Sykkelbob]
31/08/2016 12:24
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Det er nettopp dette han er dømt for. Mistanken ble til på grunn av for høye verdier på målinger. Han ble dømt for å ha stappet for mye i apparatet.
Sykkelbob skriver: MJS har altså blitt tatt for å ha for mye av stoffet i deg. Så skal man begynne å snakke om "hestedosene" til MJS så får man i det minste sammenligne verdier målt i urinen. - Nok en gang: Han er dømt for å ha stappet for mye i apparatet. Ble han?? Han ble tatt i dopingkontroll ved 2 anledninger. Måling av verdier i urinen. Dette er det han ble tatt for. NSF har ført en sak på at de mener det er bruken av forstøverapparat som er sakens kjerne og at det er normalt med høye doseringer i dette apparatet og at dette burde forklare saken og være formildende. Dette ble først akseptert, deretter anket og til sist avvist. Kun antidoping Norge som syntes dette var ok. Det sier og noe om indoktrineringen rundt dette med bruk av astma medisin i norsk langrenn.
|
|
|
[Re: sveinaa]
31/08/2016 12:25
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Kun masse tåkeprat fra Løfshus og han tv kommentatoren som håndterer media...
Løfshus og Graff er tidenes radarpar i tåka.
|
|
|
31/08/2016 12:27
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Løshus og Graff er tidenes radarpar i tåka. Uten de to så hadde dette faktisk vært over nå....
|
|
|
31/08/2016 12:38
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
Sykkelbob skriver: MJS har altså blitt tatt for å ha for mye av stoffet i deg. Så skal man begynne å snakke om "hestedosene" til MJS så får man i det minste sammenligne verdier målt i urinen. - Nok en gang: Han er dømt for å ha stappet for mye i apparatet. Ble han?? Han ble tatt i dopingkontroll ved 2 anledninger. Måling av verdier i urinen. Dette er det han ble tatt for. NSF har ført en sak på at de mener det er bruken av forstøverapparat som er sakens kjerne og at det er normalt med høye doseringer i dette apparatet og at dette burde forklare saken og være formildende. Dette ble først akseptert, deretter anket og til sist avvist. OK. La meg reformulere: Mistanken ble vekket på grunn av for høye målinger. Dersom han kunne vist at disse verdiene oppstod gjennom "lovlig bruk" av ventoline, ville han ikke bli dømt. Bruk av forstøver med de aktuelle dosene ble ikke godkjent som "lovlig bruk". Derfor ble han dømt- Så: Det var ikke slik at "ingen bryr seg om hvordan du har fått det i deg". Hvis han hadde fått det i seg på lovlig vis, hadde han ikke blitt dømt. Men han fikk det ikke i seg på lovlig vis, og anken ble derfor avvist. Enig?
|
|
|
31/08/2016 12:44
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Sykkelbob skriver: MJS har altså blitt tatt for å ha for mye av stoffet i deg. Så skal man begynne å snakke om "hestedosene" til MJS så får man i det minste sammenligne verdier målt i urinen. - Nok en gang: Han er dømt for å ha stappet for mye i apparatet. Ble han?? Han ble tatt i dopingkontroll ved 2 anledninger. Måling av verdier i urinen. Dette er det han ble tatt for. NSF har ført en sak på at de mener det er bruken av forstøverapparat som er sakens kjerne og at det er normalt med høye doseringer i dette apparatet og at dette burde forklare saken og være formildende. Dette ble først akseptert, deretter anket og til sist avvist. Semantikk? Han ble dømt for å ikke ha en akseptabel og lovlig forklaring på høye verdier. Å bruke ni ganger lovlig dose (I regelverket er dose dose, står ikke noe om at du kan ta mer med forstøver. At Skiforbundet later som de ikke kan lese er deres og Sundbys problem.), attpåtil i løpet av 5 timer (altså kan vi godt si at det er 30 ganger lovlig dose) ble ikke overraskende sett på som et brudd med reglementet. Det er rett og slett helt umulig for meg å se at det kan overraske noen som faktisk har dette som fulltidsjobb. Godt betalt sådan.
|
|
|
31/08/2016 12:48
|
Sykkelbob
Besatt
|
Besatt
Men han fikk det ikke i seg på lovlig vis, og anken ble derfor avvist. Enig?
Nei. Han ble tatt og dømt for å ha for høye verdier i urinen. Dette kan bare være lovlig dersom du har søkt med legeattest og fått tillatelse. Det har MJS ikke gjort. Det NSF valgte å gjøre var å argumentere med at bruken av forstøverapparat på finurlig vis gjør dette lovlig allikevel på polemikk rundt dosering og svinn. Dette ble ikke tatt til følge i CAS. Men de ble ikke dømt for å argumentere feil. Han ble heller ikke dømt for å ha brukt forstøverapparat. Ikke samantikk.
|
|
|
[Re: fredriks]
31/08/2016 12:58
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
Han har avlagt prøve med konsntrasjon over grenseverdien. Da regnes det som en mistenkelig prøve, hvis ikke utøveren kan vise at han har gjort som reglene tilsier. Det er nå i hvert fall det som står i dopingreglementet.
"Grenseverdi i urin Dersom laboratoriet rapporterer en konsentrasjon av formoterol større enn 40 nanogram pr. milliliter (ng/ml) eller salbutamol i en konsentrasjon større enn 1000 nanogram pr. milliliter (ng/ml) i urin, vil dette ikke anses å være beregnet på terapeutisk bruk av stoffet. Verdien vil da vurderes som et mistenkelig analytisk resultat (”Adverse Analytical Finding”, AAF), hvis ikke utøveren viser, ved å gjennomføre en kontrollert farmakokinetisk studie, at det unormale resultatet var en konsekvens av terapeutisk inhalert dose opp til de godkjente maksimumsverdiene angitt over."
|
|
|
31/08/2016 13:01
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Dette kan bare være lovlig dersom du har søkt med legeattest og fått tillatelse.
Tillatelse til bruk av denne mengden ville han ikke fått.
|
|
|
31/08/2016 17:00
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
|
|
|
31/08/2016 18:38
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
Så kom det i hvert fall noe positivt ut av denne saken. Endelig har folk begynt å ta helsa si på alvor. Forebygging av luftveissykdommer er viktig i et folkehelseperspektiv, så dette må jo være midt i blinken.
Eller ikke..
|
|
|
31/08/2016 19:42
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Så kom det i hvert fall noe positivt ut av denne saken. Endelig har folk begynt å ta helsa si på alvor. Forebygging av luftveissykdommer er viktig i et folkehelseperspektiv, så dette må jo være midt i blinken.
Eller ikke.. Er ikke astmamedisin reseptbelagt?
|
|
|
[Re: Øyvind V]
31/08/2016 21:32
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
Eller ikke.. Er ikke astmamedisin reseptbelagt? Gjett hva jeg skal tjene meg rik på frem mot Birken 2017. Tenker å sikte meg inn mot alle de som aaaaakkurat ikke klarte merket i år.
|
|
|
02/09/2016 08:43
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
|
|
|
02/09/2016 09:04
|
Furu
/Stig
|
/Stig
Nå er det nok mange som har hatt kunnskap om dette, som skal skaffe seg ryggdekning. En av metodene er å gå hardt ut i media. Dette er jo godt kjent fra kriminalsaker - "den sørgende ektemannen som står frem på TV og savner kona si så mye...."
Stig
|
|
|
02/09/2016 09:28
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Da begynte snøballen å rulle. Forsåvidt interessant å lese at ansvarlig for forsøket (om jeg forsto det rett) ikke er enig med kritikken fra "etikk-komitéen". Akkurat denne saken viser i alle fall at det er behov for en etikk komité 
|
|
|
[Re: Furu]
02/09/2016 10:18
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Nå er det nok mange som har hatt kunnskap om dette, som skal skaffe seg ryggdekning. En av metodene er å gå hardt ut i media. Dette er jo godt kjent fra kriminalsaker - "den sørgende ektemannen som står frem på TV og savner kona si så mye...." Jeg kan ikke se at dette på noen som helst måte gjelder Professor Evensen og REK? De har jo bare avslått en søknad.
|
|
|
02/09/2016 10:28
|
Furu
/Stig
|
/Stig
Nå er det nok mange som har hatt kunnskap om dette, som skal skaffe seg ryggdekning. En av metodene er å gå hardt ut i media. Dette er jo godt kjent fra kriminalsaker - "den sørgende ektemannen som står frem på TV og savner kona si så mye...." Jeg kan ikke se at dette på noen som helst måte gjelder Professor Evensen og REK? De har jo bare avslått en søknad. Det er det jeg er usikker på etter at jeg leser hva Carlsen sier ( http://www.vg.no/sport/doping/idrettslege-dypt-fornaermende/a/23782312/). Jeg tror derfor at det ligger noe mer bak, også fra Evensen sin side. Men av og til er ektemannen uskyldig....
Stig
|
|
|
[Re: sveinaa]
02/09/2016 10:36
|
Furu
/Stig
|
/Stig
Da begynte snøballen å rulle. Forsåvidt interessant å lese at ansvarlig for forsøket (om jeg forsto det rett) ikke er enig med kritikken fra "etikk-komitéen". Akkurat denne saken viser i alle fall at det er behov for en etikk komité Han sier at prosjektet til slutt ble godkjent av ETK REK (med Evensen?). Jeg regner med pressen snart legger frem hva grunnlaget for den godkjenningen var.
Redigert av Furu; 02/09/2016 10:44. Rediger grunn: Surrer med sånn trebokstavgreier.
Stig
|
|
|
02/09/2016 10:36
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Jeg ser poenget ditt. Men ikke helt at Evensen trenger ryggdekning, har noe å skjule. Faglig uenig ja. Synes dog Evensen og sitatene fra REK virker langt mer faglig enn motsvaret fra Carlsen som høres mer ut som de samme lite detaljerte svarene Løfshus kommer med. Evensen/REK har jo søknaden. Høres litt ut som Carlsen prøver å si den inneholder noe annet enn den faktisk gjør. Håper vi snart får se søknaden.
|
|
|
02/09/2016 10:39
|
Furu
/Stig
|
/Stig
Jeg ser poenget ditt. Men ikke helt at Evensen trenger ryggdekning, har noe å skjule. Faglig uenig ja. Synes dog Evensen og sitatene fra REK virker langt mer faglig enn motsvaret fra Carlsen som høres mer ut som de samme lite detaljerte svarene Løfshus kommer med. Evensen/REK har jo søknaden. Høres litt ut som Carlsen prøver å si den inneholder noe annet enn den faktisk gjør. Håper vi snart får se søknaden. Blir mye bra å følge med på fremover her ja. Håper vi også snart får se hvordan en godkjenning (Carslen sin påstand) til slutt ble begrunnet.
Stig
|
|
|
02/09/2016 10:40
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Da begynte snøballen å rulle. Forsåvidt interessant å lese at ansvarlig for forsøket (om jeg forsto det rett) ikke er enig med kritikken fra "etikk-komitéen". Akkurat denne saken viser i alle fall at det er behov for en etikk komité Han sier at prosjektet til slutt ble godkjent av ETK (med Evensen?). Jeg regner med pressen snart legger frem hva grunnlaget for den godkjenningen var. http://www.vg.no/sport/doping/kronikk-astmamedisin-og-doping/a/23782258/"Den videre behandling av saken tok en overraskende vending. Overordnet klageinstans – Den nasjonale forskningsetiske komite for medisin og helsefag - påla REK ved vedtak i april 2012 at REK skulle vurdere prosjektet som et forskningsprosjekt, men uten å ta stilling til de alvorlige etiske innvendinger REK hadde til prosjektet. Da REK behandlet søknaden på ny ble søker bedt om å gi supplerende opplysninger.
Henvendelsen fra REK forble ubesvart. Behandlingen i REK viser at Norges idrettshøgskole og Olympiatoppen har stevnet frem til tross for meget alvorlige advarsler."
|
|
|
Re: Sundbys dopingdom
02/09/2016 10:48
|
Furu
/Stig
|
/Stig
Da begynte snøballen å rulle. Forsåvidt interessant å lese at ansvarlig for forsøket (om jeg forsto det rett) ikke er enig med kritikken fra "etikk-komitéen". Akkurat denne saken viser i alle fall at det er behov for en etikk komité Han sier at prosjektet til slutt ble godkjent av ETK (med Evensen?). Jeg regner med pressen snart legger frem hva grunnlaget for den godkjenningen var. http://www.vg.no/sport/doping/kronikk-astmamedisin-og-doping/a/23782258/"Den videre behandling av saken tok en overraskende vending. Overordnet klageinstans – Den nasjonale forskningsetiske komite for medisin og helsefag - påla REK ved vedtak i april 2012 at REK skulle vurdere prosjektet som et forskningsprosjekt, men uten å ta stilling til de alvorlige etiske innvendinger REK hadde til prosjektet. Da REK behandlet søknaden på ny ble søker bedt om å gi supplerende opplysninger.
Henvendelsen fra REK forble ubesvart. Behandlingen i REK viser at Norges idrettshøgskole og Olympiatoppen har stevnet frem til tross for meget alvorlige advarsler."
VG: "Han (Carlsen) forteller at prosjektet omsider ble godkjent etter noen runder i REK." Kommer nok noe dokumentasjon snart. Jeg kan nok tro at Evensen sitter med gode kort her, men er litt usikker.
Stig
|
|
|
02/09/2016 11:17
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg synes forsøkene på å argumentere med hvordan han har fått dosen i kroppen er en avsporing men jeg forstår at skiforbundet forsøker å renvaske utøveren (og selg selv) med å vise til hvordan noe som ikke skulle skje kunne ende med straff for for høye verdier av en norsk utøver.
Hadde dette vært en russer ville vi aldri tenkt at, siden han ved en misforståelse spiste kylling, skilpaddeblod, stolte på en lege, hadde for mye sex eller brukte et apparat på feil måte er dette egentlig helt ok og bør tilgis. Vi ville garantert spikret vedkommende og landet til veggen og vært fornøyd med minst to års utestengelse. Sundby ble tatt for med verdier utover regelverket og har fått straff for det. Jeg synes ikke media eller andre skal kritiseres for ikke å sette seg godt nok inn i saken slik flere mener. Med så mye ressurser Norge har sammenlignet med alle andre innenfor langrenn er dette uakseptabelt og det gjelder ikke minst selve håndteringen av skiforbundet fra dagen utøveren havnet i klisteret for 18 mnd siden. Martin kunne også bidratt til åpenhet for lenge siden.
Frem til nå har jeg tenkt, stakkars astma-syke Marit som urettmessig har fått tyn av sin polske konkurrent i årevis. Nå er jeg motvillig mer på glid over i "pokker hun har hatt rett hele tiden, Norge er virkelig i en uakseptabel gråsone"
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
02/09/2016 11:37
|
helomoto
Avhengig
|
Avhengig
Det verste med hele denne saken er særskrivingsfeilen i tittelen.
> Assos er laget for korpulente sveitsiske bankfolk.
|
|
|
[Re: EmilZipp]
02/09/2016 20:25
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Frem til nå har jeg tenkt, stakkars astma-syke Marit som urettmessig har fått tyn av sin polske konkurrent i årevis. Nå er jeg motvillig mer på glid over i "pokker hun har hatt rett hele tiden, Norge er virkelig i en uakseptabel gråsone" Jeg blir uansett aldri enig med den polske dama i at alle astmatikere bør slutte å konkurrere, eller at de istedet bør få en egen klasse i Paralympics. Hun mener antakelig også at jeg som diabetiker aldri burde konkurrert (pga insulintilførselen), eller at jeg burde fått min egen Paralympics-klasse for diabetikere med astma. Så gøy det hadde vært! Hadde nok sanket noen gull der!
|
|
|
03/09/2016 07:23
|
Brusdalen
Ivrig
|
Ivrig
Jeg synes, i etterpåklokskapens navn, at kritikken fra Justyna er langt mildere enn det grumset som er kommet frem rundt astma-gate. Det må være håpløst for de andre små nasjonene å se at vi opptrer så lite åpent og unfair.
|
|
|
[Re: Brusdalen]
03/09/2016 10:31
|
EgilS
More than words
|
More than words
Jeg synes, i etterpåklokskapens navn, at kritikken fra Justyna er langt mildere enn det grumset som er kommet frem rundt astma-gate. Det må være håpløst for de andre små nasjonene å se at vi opptrer så lite åpent og unfair. Er det grunn til å tro at andre nasjoner opptrer så mye mer åpent og fair om hva deres utøvere gjør?
|
|
|
|
|