Nedgang i rittdeltagelser
|
Re: Nedgang i rittdeltagelser
[Re: Tjuvtrener]
10/08/2016 19:59
|
bcbc
Avhengig
|
Avhengig
Selv sykler jeg, går på ski og løper, og kan bare si at prisene på div ritt blir for mye, uansett hvor mye en ønsker å støtte opp. Vi er to, og skal vi delta på f eks Birken blir summen altfor høy. Velger utelukkende renn/ritt til rundt 500,- Skal vi gjøre noe fremover som er dyrere, blir det å lete etter en ny opplevelse. Logistikk og pris er ellers helt avgjørende. Har nevnt det før, men synes det er underlig at det dugnad og lokale idrettslag som bærer byrdene. Er ikke forbundet inne og hjelper til med organisering og evt økonomi? Alle ønsker vel flest mulig som sykler? Må da være mulig å gjøre det billigere å ha politi/røde kors tilstede?
|
|
|
28/08/2016 16:53
|
Raskall
More than words
|
More than words
Et døgn etter hjemkomst fra Lillehammer og brutt ritt før Skramstad har jeg kommet til en konklusjon/teori på "gåten" med fallende rittdeltagelse. Dette ble min siste Birken-start. Totalbelastningen ble for mye for meg. Full jobb på fredag, så kjøre til Lillehammer for å hente startnummer for deretter å finne frem til gode venner på Mesnali som lot meg låne et gjesterom. Der var jeg fremme kl. 2030 på kvelden. Så skulle jeg ta buss til Rena kl. 7 om morgenen, så jeg måtte stå opp kl. 0500. Dermed måtte jeg være asosial med mine snille verter og gå og legge meg tidlig for å snike meg ut kl. 0545.
I tillegg har jeg vært litt sår i halsen og småslapp etter ei hard arbeidsuke. Dermed stilte jeg på startstreken på Rena kjempesliten. Jeg nådde aldri frem til grusen før jeg konkluderte med at formen var elendig og at jeg ikke hadde det morsomt. Så jeg snudde og rullet tilbake til Rena og konkluderte med at jeg er ferdig med Birken. Den følelsen har bare blitt sterkere de siste 24 timene.
Til sammenligning hadde jeg fantastiske opplevelser på Grenserittet og Kongerittet. Grenserittet er så nærme heimen at jeg kunne slappe av hjemme fredag kveld, legge meg i 11-12-tiden og få en god natts søvn før jeg ble kjørt til Strømstad av stedatteren min. Og Halden er så nærme heimen at hjemreiselogistikken fungerte.
Kongerittet funka enda bedre. Avslapping med god mat og drikke hjemme på fredag kveld, en god natts søvn og en 2-timers biltur til Nannestad. Start og mål samme sted og en biltur hjem. På plass i godstolen med fjernkontrollen i hånda i tide til å få med seg prime time TV-underholdning.
Rena og Lillehammer er rett og slett for langt unna hverandre. Til dels også Strømstad og Halden men der er jeg "heldig" med geografisk nærhet til heimen.
Jeg tror ikke den tradisjonelle (og nå historiske) birkebeineren blir skremt av prisen. Jeg tror, som sagt ofte før, at start og mål på vidt forskjellige steder blir for mye til at folk gidder det år etter år.
Redigert av Raskall; 28/08/2016 17:04.
|
|
|
[Re: Raskall]
28/08/2016 18:23
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Tja, enig i at logistikk er utrolig viktig. Debuterte i Ultrabirken på fredag. Planla alt lenge før. Ferdig pakket onsdag kveld. Middag med familien, og avreise 1700 torsdag. 3,5t bil til Lillehammer. Rakk å hente startnr etc, og pakke meg inn på hotell rett ved Håkons Hall. Gjorde siste prep på rommet, en øl og en boks pringles, deretter intervallsøvn frem til 0545. Frokost, sjekke ut, pakke bil og sykkel, og på buss til Pellestova 0730. Vel fremme, rittstart 0920. Sykla et helt vanvittig opplevelsesrikt ritt i 7t45 min. Henta bag, skifta, avla rapport til kona på tlf. Slengte alt i bilen, stoppa på Mc D i Lillehammer, drive in. Tygga og kjørte hjem. Hjemme kl 21. Rakk ostefondue og vin med kona, og har hatt en helt fantastisk opplevelse. Lørdagen ble stort sett brukt til å vaske gjørme fra klær og sykkel.
Jeg ville aldri ha gjort det samme om jeg skulle banke grus i 3-4t, ei heller om jeg måtte ha ordnet transport til Rena osv.
|
|
|
[Re: Raskall]
29/08/2016 16:36
|
magnusc
Ivrig
|
Ivrig
I tillegg har jeg vært litt sår i halsen og småslapp etter ei hard arbeidsuke. Dermed stilte jeg på startstreken på Rena kjempesliten. Jeg nådde aldri frem til grusen før jeg konkluderte med at formen var elendig og at jeg ikke hadde det morsomt. Så jeg snudde og rullet tilbake til Rena og konkluderte med at jeg er ferdig med Birken. Den følelsen har bare blitt sterkere de siste 24 timene.
Om dette var noe du hadde planlagt lenge og gledet deg til så skjønner jeg ikke helt hvordan du kunne gi deg så lett? Det var jo strålende vær og glimrende forhold. Man kan ikke alltid ha dagen, og man kan ikke alltid få ny bestetid. Skal man komme noen vei så må man klare å bite tenna sammen og fullføre. Skal ikke se bort ifra at det hadde løsnet etterhvert, eller at du kanskje hadde fått det blytungt hele veien, men at følelsen av å da komme i mål hadde vært en så stor bragd at du ville tenkt tilbake på rittet som din største triumf. Det er i motgang det går oppover! ;-) Hilsen en som syklet UB på fredag, og tok bussen kl 05:00 fra Lillhammer for å sykle Lørdagsbirken.
|
|
|
[Re: magnusc]
29/08/2016 17:21
|
Raskall
More than words
|
More than words
Jeg ordla meg kanskje ikke tydelig nok. Jeg gidder ikke slite meg gjennom et sykkelritt når jeg er sjuk. Er fremdeles sjuk.
At den fysiske formen er bra ut fra mine forutsetninger har jeg fått bekreftet både i Grenserittet og Kongerittet.
|
|
|
29/08/2016 21:15
|
kawa versys
Entusiast
|
Entusiast
Tror ikke logistikk eller pris har så mye å si (for de over 35?), de har råd til det de vil(er bare å se på prisen på syklene som brukes). Jeg bor i Bergen og sykler årlig Bergen Voss, logistikken der er sove hjemme, opp før fuglene har "fese", trille 15 km til start, sykle til Voss. Dusj og nyte stemningen i målområdet, kanskje "en kald en" på uteserveringen, arrangør buss hjem og sykle fra sentrum og hjem.
Birken derimot krever mye større logistikk. Tar fri fredag, og snill frue(som liker å kjøre bil) tar fri halve fredag. Kjører hjemmefra kl 12.00(satt unger og bikkje ut på for for helgen). Kjører så nærmest nonstop til Lillehammer, henter startnummer og kjører til Hotell på Hamar. Ut og spiser en bedre middag i Hamar fredag kveld(da blir fruen glad:) ) Lørdag opp til hotellfrokost, kjører til Rena, ikke noe stress triller til start. Jeg sykler over fjellet og fruen går litt i butikker/kafeer på Hamar før hun plukker meg opp etter målgang. Etter dusj og litt mat så er det rake veien hjem, med et matstopp på den fjellovergangen som vi velger. Hjemme til ca 23:00. Synker ned i godstolen med et godt glass vin, og begge er fornøyde. Mye logistikk for 3-4 timer med grusgamping? Definitivt, men jeg synes Birken konseptet er kult, så da velger jeg det fremfor andre mindre og nærmere ritt.
Har litt samme logistikk når jeg sykler Jotunheimen rundt, bare at jeg da ikke tar fri. Jobber fredag, fruen kjører meg til start i Lærdal(3 timer hver vei), hun kjører hjem, jeg sykler natten gjennom, hun henter meg neste dag i Sogndal(nye 3,5 timer i bil hver vei).
Jeg søker opplevelser og noe som jeg kan prate med andre om. Et lite lokalt ritt(som ingen andre har hørt om utenfor den harde sykkelkjerne) gir meg ikke noe mer enn en treningstur med Stravasegmenter.
Jeg tror at nedgangen skyldes at mange av de som hev seg på sykkelbølgen ikke fikk den fremgangen som de selv trodde de skulle få(krever endel trening og da tid for å få fremgang). Kipt å da hvert år skulle bruke de samme dårlige unnskyldningene for at de ikke syklet raskere enn året før. Sykler må også vedlikeholdes, og har du ikke selv interessen(og evnen?) går det mye tid og penger for å la LBS holde sykkelen i god stand. Her er løping mye enklere....
Vi hadde vel det samme med golfbølgen som var noen år før sykkelbølgen kom. Enhver kommune skulle ha sin egen bane, og det var ikke måte på hvor betalingsvillige folk var, og hvor mye pengene en kunne tjene på en Golfaksje.
|
|
|
[Re: kawa versys]
30/08/2016 07:41
|
bcbc
Avhengig
|
Avhengig
Tror ikke logistikk eller pris har så mye å si (for de over 35?), de har råd til det de vil(er bare å se på prisen på syklene som brukes). Jeg bor i Bergen og sykler årlig Bergen Voss, logistikken der er sove hjemme, opp før fuglene har "fese", trille 15 km til start, sykle til Voss. Dusj og nyte stemningen i målområdet, kanskje "en kald en" på uteserveringen, arrangør buss hjem og sykle fra sentrum og hjem.
Birken derimot krever mye større logistikk. Tar fri fredag, og snill frue(som liker å kjøre bil) tar fri halve fredag. Kjører hjemmefra kl 12.00(satt unger og bikkje ut på for for helgen). Kjører så nærmest nonstop til Lillehammer, henter startnummer og kjører til Hotell på Hamar. Ut og spiser en bedre middag i Hamar fredag kveld(da blir fruen glad:) ) Lørdag opp til hotellfrokost, kjører til Rena, ikke noe stress triller til start. Jeg sykler over fjellet og fruen går litt i butikker/kafeer på Hamar før hun plukker meg opp etter målgang. Etter dusj og litt mat så er det rake veien hjem, med et matstopp på den fjellovergangen som vi velger. Hjemme til ca 23:00. Synker ned i godstolen med et godt glass vin, og begge er fornøyde. Mye logistikk for 3-4 timer med grusgamping? Definitivt, men jeg synes Birken konseptet er kult, så da velger jeg det fremfor andre mindre og nærmere ritt.
Har litt samme logistikk når jeg sykler Jotunheimen rundt, bare at jeg da ikke tar fri. Jobber fredag, fruen kjører meg til start i Lærdal(3 timer hver vei), hun kjører hjem, jeg sykler natten gjennom, hun henter meg neste dag i Sogndal(nye 3,5 timer i bil hver vei).
Jeg søker opplevelser og noe som jeg kan prate med andre om. Et lite lokalt ritt(som ingen andre har hørt om utenfor den harde sykkelkjerne) gir meg ikke noe mer enn en treningstur med Stravasegmenter.
Jeg tror at nedgangen skyldes at mange av de som hev seg på sykkelbølgen ikke fikk den fremgangen som de selv trodde de skulle få(krever endel trening og da tid for å få fremgang). Kipt å da hvert år skulle bruke de samme dårlige unnskyldningene for at de ikke syklet raskere enn året før. Sykler må også vedlikeholdes, og har du ikke selv interessen(og evnen?) går det mye tid og penger for å la LBS holde sykkelen i god stand. Her er løping mye enklere....
Vi hadde vel det samme med golfbølgen som var noen år før sykkelbølgen kom. Enhver kommune skulle ha sin egen bane, og det var ikke måte på hvor betalingsvillige folk var, og hvor mye pengene en kunne tjene på en Golfaksje. Du er nok inne på noe som gjelder for noen. Jeg synes logistikken din er ganske så omfattende, og uten noen til å kjøre byr det straks på mange utfordringer. Vet det er mange som må bruke andre midler enn bil, og da kan det bli utfordrende for de som er "for godt vant". Birken er et kult konsept, men må passe seg for å ikke kalle alt for birken, og de må se nøye på prisene sine. Det må Lillehammer-Oslo også. Jeg vurderte start der i år, men 1500,- for å bli tatt tiden på er drøyt! For min del så har det selv i voksen alder vært 1,5 times fremgang både på ski og sykkel på 5 år, og fremgangen tidsmessig fortsetter, men jeg må få noe mer igjen for all logistikken og pengene jeg skal legge i deltakelse. Håper deltakelsen kommer på plass igjen, men jeg tror ikke den gjør det før pris og logistikk står i stil til opplevelsene...
|
|
|
[Re: magnusc]
30/08/2016 11:29
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Om dette var noe du hadde planlagt lenge og gledet deg til så skjønner jeg ikke helt hvordan du kunne gi deg så lett? Det var jo strålende vær og glimrende forhold. Man kan ikke alltid ha dagen, og man kan ikke alltid få ny bestetid. Skal man komme noen vei så må man klare å bite tenna sammen og fullføre. Skal ikke se bort ifra at det hadde løsnet etterhvert, eller at du kanskje hadde fått det blytungt hele veien, men at følelsen av å da komme i mål hadde vært en så stor bragd at du ville tenkt tilbake på rittet som din største triumf. Det er i motgang det går oppover! ;-) Hilsen en som syklet UB på fredag, og tok bussen kl 05:00 fra Lillhammer for å sykle Lørdagsbirken. Det er jeg enig i. Man kan ikke alltid ha dagen. Om jeg isolert ser på treningen som er lagt ned og den tiden som materialiserte seg på tavla i mål var Birken krise for meg. Men pga. totalopplevelsen var det jo ikke krise. Skjønte allerede på Skramstad at dette ikke var dagen da jeg allerede da var 4 minutter bak fjoråret. Orket rett og slett ikke å gi gass. Eneste stedet det gikk litt fort var i gåpartiet  På toppen av det hele ble de 4 siste milene kjørt med kramper på diverse steder. På tross av masse negativt sånn prestasjonsmessig hadde jeg en fantastisk tur. Blir jo det med flott vær og folkefest. Ny løype var kult. Gjørme strekket var et flott avbrekk og det nye partiet nedover var jo bare 100 ganger kulere enn asfalten. Fikk og oppleve å kjøre skikkelig rulle et parti. Liten gruppe der alle rullerte og ingen hadde mer tid i front enn tiden det tok å passere rytteren som la seg ut før en la seg ut selv. Kjedelig at det tok slutt i Rosinbakken. Kudos til en trønder i svart med bart som "kjeftet" i gang rullen  Var også gøy å kjøre Sjøseterveien. Fikk akkurat ikke heng over den lille knekkern der oljegrusen starter, men klarte å kjørte inn en tregere rytter rett etterpå. Men gikk ikke fort. Så satt og lurte på hvordan det skulle gå. Hørte/så helt tilfeldig 2 karer som kom i skikkelig fart bakfra og låste gaffelen, giret til tyngste og ga alt. Mirakuløst funket det. Fikk heng og pga. de kraftgutta kjørte jeg fanken meg inn igjen de som forsvant noe tidligere. Så selv med en dritt dag så koste jeg meg Så jeg kommer nok tilbake 
Redigert av sveinaa; 30/08/2016 11:36.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
04/02/2017 06:40
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Graver frem denne gamle tråden....
Mens "volumrittene" sliter (og flere av de forsøker "kriseløsninger") viser det seg at de litt mer unike og opplevelsesrittene som tilbyr noe mer enn startnummer og terskelbanking opplever noe annet; - Jotunheimen Rundt ble fulltegnet på rekordtid - Årets Skaidi-respons over all forventning, rush første timen - Rekordmange påmeldt til Trans-Østerdalen 3-dagers allerede første dag
Aner vi en trend her?
|
|
|
04/02/2017 08:22
|
olechr
More than words
|
More than words
Det har vært en trend lenge, men det blir aldri det samme volumet ut av det.
Antall disse er fornøyd med av deltagere vil mange andre avlyse på. Så selv om det er en trend at folk er med på litt mer "crazy" ritt så blir det ikke det store antallet.
Det som nok tar flest deltagere fra sykkelritt om dagen er nok løp. Veldig mange firmaer som er med på konkurranser her i steden for sykkel.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: olechr]
04/02/2017 09:07
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Antallet kan som du sier aldri bli det samme, men jeg synes det er godt å se at trenden ikke er så ensidig negativ som enkelte vil ha det til. Personlig tror jeg det er mest rom for vekst i "opplevelsesritt"
|
|
|
04/02/2017 15:28
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tror mange er drit lei å betale masse penger for et ritt med masse logistikk og i tillegg ganske kjedelig løype. Folk er blitt mer kravstore. og de er ofte mer ute etter opplevelsen enn å slå naboen. Dette tror jeg kommer til å utvikle seg enda mer i årene som kommer. Selv vurderer jeg kun tekniske eller ekstreme ritt nå. Min tid som grusbanker eller fellesstarter på landeveien er forbi.
|
|
|
[Re: Oystein L]
04/02/2017 17:09
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Antallet kan som du sier aldri bli det samme, men jeg synes det er godt å se at trenden ikke er så ensidig negativ som enkelte vil ha det til. Personlig tror jeg det er mest rom for vekst i "opplevelsesritt" Veldig enig. Vil et 24t-ritt være et opplevelsesritt også? Ser at det finnes en del å velge i i DK, og ellers utaskjærs. Det er noe jeg savner her, var vel Geilo24 engang, men det rakk jeg aldri. Mulig jeg overromantiserer det, men det høres megasosialt ut å sykle med likesinnede på en artig rundbane med fest & moro i et døgn. I tillegg tipper jeg at jeg ville lært meg selv bedre å kjenne...
|
|
|
[Re: knutspeed]
04/02/2017 17:20
|
Raskall
More than words
|
More than words
Antallet kan som du sier aldri bli det samme, men jeg synes det er godt å se at trenden ikke er så ensidig negativ som enkelte vil ha det til. Personlig tror jeg det er mest rom for vekst i "opplevelsesritt" Veldig enig. Vil et 24t-ritt være et opplevelsesritt også? Ser at det finnes en del å velge i i DK, og ellers utaskjærs. Det er noe jeg savner her, var vel Geilo24 engang, men det rakk jeg aldri. Mulig jeg overromantiserer det, men det høres megasosialt ut å sykle med likesinnede på en artig rundbane med fest & moro i et døgn. I tillegg tipper jeg at jeg ville lært meg selv bedre å kjenne... Du har jo Hole 12-timers. "Bare" halvparten av det du ønsker men tror du kan lære litt om deg selv der også. 
|
|
|
04/02/2017 18:33
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Antallet kan som du sier aldri bli det samme, men jeg synes det er godt å se at trenden ikke er så ensidig negativ som enkelte vil ha det til. Personlig tror jeg det er mest rom for vekst i "opplevelsesritt" Veldig enig. Vil et 24t-ritt være et opplevelsesritt også? Ser at det finnes en del å velge i i DK, og ellers utaskjærs. Det er noe jeg savner her, var vel Geilo24 engang, men det rakk jeg aldri. Mulig jeg overromantiserer det, men det høres megasosialt ut å sykle med likesinnede på en artig rundbane med fest & moro i et døgn. I tillegg tipper jeg at jeg ville lært meg selv bedre å kjenne... Moss MTB's 24-timers ritt på i begynnelsen av dette århundret var definitivt "opplevelsesritt" med sosial grilling og stas, har masse gamle bilder liggende, det ble også laget en filmsnutt fra rittet i 2001 (eller var det 2002?). Klubben din stilte to lag; et ungdomslag og et gubbelag
|
|
|
04/02/2017 21:33
|
olechr
More than words
|
More than words
Antallet kan som du sier aldri bli det samme, men jeg synes det er godt å se at trenden ikke er så ensidig negativ som enkelte vil ha det til. Personlig tror jeg det er mest rom for vekst i "opplevelsesritt" Veldig enig. Vil et 24t-ritt være et opplevelsesritt også? Ser at det finnes en del å velge i i DK, og ellers utaskjærs. Det er noe jeg savner her, var vel Geilo24 engang, men det rakk jeg aldri. Mulig jeg overromantiserer det, men det høres megasosialt ut å sykle med likesinnede på en artig rundbane med fest & moro i et døgn. I tillegg tipper jeg at jeg ville lært meg selv bedre å kjenne... Jeg har savnet et skikkelig 24 timersritt. Det som var på Geilo ble vel felt av løypa. Et 24 timersritt i tilsvarende terreng som terningrittet eller Skjebergrittet trur jeg kunne blirr skikkelig kult.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
05/02/2017 09:51
|
oddivar
Medlem
|
Medlem
Moss MTB's 24-timers ritt på i begynnelsen av dette århundret var definitivt "opplevelsesritt" med sosial grilling og stas, har masse gamle bilder liggende, det ble også laget en filmsnutt fra rittet i 2001 (eller var det 2002?).
Klubben din stilte to lag; et ungdomslag og et gubbelag
Var en tid da man var fornøyd med å få inn noen kroner i kassa dette. Før o-løpere og annet skulle lønnes over grusbankerbudsjettene. Hadde vært moro å dra det igang igjen men blir sliten bare av tanken...
|
|
|
[Re: oddivar]
05/02/2017 13:42
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Moss MTB's 24-timers ritt på i begynnelsen av dette århundret var definitivt "opplevelsesritt" med sosial grilling og stas, har masse gamle bilder liggende, det ble også laget en filmsnutt fra rittet i 2001 (eller var det 2002?).
Klubben din stilte to lag; et ungdomslag og et gubbelag
Var en tid da man var fornøyd med å få inn noen kroner i kassa dette. Før o-løpere og annet skulle lønnes over grusbankerbudsjettene. Hadde vært moro å dra det igang igjen men blir sliten bare av tanken... Med god gammel Oddis-kondis hadde du sikkert klart det  Uansett; det var helt toppers arrangement dere hadde, synd jeg ikke fikk vært med siste året (konfirmasjonen til jentungen hadde visstnok prioritet foran sykkelritt...).
|
|
|
[Re: olechr]
05/02/2017 20:23
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Et 24 timersritt i tilsvarende terreng som terningrittet eller Skjebergrittet trur jeg kunne blirr skikkelig kult.
Sign me up  En morsom løype med god flyt, ikke for teknisk, og ikke for mye klatring. Hadde vært stas!
|
|
|
05/02/2017 21:13
|
elviz
Veteran
|
Veteran
Antallet kan som du sier aldri bli det samme, men jeg synes det er godt å se at trenden ikke er så ensidig negativ som enkelte vil ha det til. Personlig tror jeg det er mest rom for vekst i "opplevelsesritt" Vi i Follo sykkelklubb har merket oss dette. Færre påmeldte på Folloritet (landevei) har gjort at vi i år har ny løype, ny dato og mer fokus på trim og opplevelse. Uten å love for mye, så har vi i år en ny løype, mer fokus på sikkerhet og ikke minst naturopplevelse. Og vi skal prøver å få til god mat og stemning i målområdet for hele familien! Vi har tatt in litt gruspartier i løypa også!! Vi håper og treffe mange "mosjonister og folk som bare sykler litt". Men vi kjører master klasse også! Sjekk ut vår "halvferdige" nye hjemmeside www.follorittet.noSå får vi se om vi får det til og treffer det folket vil ha!
Redigert av elviz; 05/02/2017 21:14.
|
|
|
07/02/2017 07:07
|
Tobben63
Entusiast
|
Entusiast
Jeg sykler bade landevei og terreng. -Jeg vil ha resultatliste = jeg vil se om jeg ble nr 52 eller 73 (jeg vinner ikke uansett). - Jeg vil ha start og mål innenfor rimelig avstand, helst same sted. - Jeg behøver ikke matstasjoner, eller middag I målområdet hvis dette fordyrer arrangementet. - 300 kr startlisens er nok
Her på Bergenshalvøyen og I dens nærhet har vi noen slike ritt, men mange av landeveisturrittene går fra ett sted til et annet. Os rundt, Norhordaland rundt, 6 vatn runden (Voss) Er ritt med god logistikk, start/ mål same sted. Skjærgårdsrittet, Bergen Voss og Voss Geilo er ritt med "håpløs logistikk" og krever nesten en hel dag. Det samme med Haugesund - Sauda. Vi hadde rittet Gullfjellet rundt, (90-100km) men dette ble nedlagt da det var for liten deltagelse. Dette rittet hadde start/mål I rimelig nærhet av hverander, men tapte deltagere av andre uvisse grunner. Jeg vil tro noe av grunnen var at det avsluttet på toppen av Fanafjellet (3km med ca 270m høydestigning) Gøy for den aktive mosjonist, men ikke for massene. Hvis dette var en av grunnene til nedgang I deltakelse kunne løypen let gått utenom Fanafjellet.
Når det gjelder terrengritt er vel Bergenshalvøyen for et U-land å regne. Vi hadde noe som het Rett -vest eller noe. Krevende ritt og logistikk. Klosterrittet ble også nedlagt grunnet lav deltakelse. Kjedelig intetsigende lang rundløype I granskog på grusveg med mye stigning. Så har vi en liten rundbane terreng cup som drives på minimum av løypevakter og administrasjon. Her er vi fra 20- 35 deltakere, fra 10 til 55år. 5 forskjellige ritt I sesongen. Alle starter samtidig men kjører forskjellig antall runder I en løype på 1 - 2 km. Sossialt og alle kjenner alle. Her er det minst mulig grus og mest mulig terreng som gjelder. Veldig sperdt nivå på deltakere. Veldig enkel logistikk.
Det er de siste årene bygget et stort antall grusveier I Bergensområdet, og her er det etterhvert mulig å lage et grusritt med god logistikk. Reine terrengritt her vest med stor deltakelse er dessverre ikke mulig, terrenget tåler det ikke pga for mye nedbør. Da må det bygges en rein terrengbane, og det vil koste skjorta uten garanti for inntjening.
Landeveis ritt med god logistikk er og vanskelig, men ikke umulig. Det er stort press på veiene og lite ller få muligheter for å velge alternative vei for vanlig trafikk. Dette gjør at det oppstår eller kan oppstå konflikter I ritt melleom bil syklister. Bergen Voss har løst dette ved å ha start grytidlig, slik at alle er ute av Bergen før folk flest våkner!!
Alle disse faktorene gjør at fler og fler velger løp/mosjonsløp. Enkel logistikk og lavere kostnad. Men fler (enn meg) vil nok etterhvert oppdage at det å løpe med litt for mange kilo på kropp vil slite hardt på knær osv. Kanskje vi får tilbake massene på sykkel om noen år?
Redigert av Tobben63; 07/02/2017 07:10.
Jeg er ikke født med ski på beina. Jeg er i beste fall født med en sofapute bak nakken!
|
|
|
08/02/2017 14:52
|
NilsStrom
Entusiast
|
Entusiast
Morten Mørk i Styrkeprøven AS har tatt i bruk statistikk for å analysere hvorfor deltagerantallet synes å minke. Se artikkelen på landevei.no. Midt på 1970-tallet ble det født 25 prosent færre barn enn i tiåret før, og det er disse som er født på midten av 70-tallet som er nå vil være hovedgruppa av deltakere, sier Mørk.
– Alle som er arrangører av skirenn, løp og sykkelritt vil få en nedgang på 25 prosent enten de vil eller ikke. Det er rett og slett født vesentlig færre potensielle deltakere i den perioden.
|
|
|
08/02/2017 15:00
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
09/02/2017 11:32
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Da blir det 15 harde år 
|
|
|
09/02/2017 12:57
|
HNK
Besatt
|
Besatt
Mye av denne nedgangen i rittdeltakelse tror jeg skyldes at svært mange ritt er svært like.
Ser f.eks på Sandefjordrittet som i 2011 hadde en svært morsom og variert løype. Men så noen år senere fjernet de mange av de fine stipartiene til fordel for grus og asfalt. Sikkert for å trekke større mengder av deltakere.
Dette blir skivebom slik jeg ser det. Vil du ha grusveier og asfalt og lite tekniske utfordringer, Birken og Grenserittet! Har man ikke noe unikt/spesielt/sykt krevende/originalt, så velger folk det de kjenner fra før.
Ritt med enkel logistikk vil alltid ha et fortrinn.
Min personlige rittfavoritt er Elgrittet på for-sommeren. Overlegen logistikk før, under og etter. Mat i mål og ikke alt for kostbart å delta. Skulle gjerne sett at løypa var en mil eller to lenger, men løypa er variert og morsom. Håper å få syklet det uten VM i regnskyll en gang...
Birken er blitt en slags tvungen helgeutflukt for familien. Har forsøkt å kjøre opp alt for tidlig på rittdagen med den konsekvens at jeg tilnærmet sovner i startinnhegningen. Kjøring hit og dit, kaos der du henter startnummer, kaos på parkeingsplass, kaos på markedsområdene, kaos i mål, kaos ved sykkelvasken, kaos på de ørten startsinnhegningene man skal innom.
Så tror jeg man skal erkjenne at veldig mange av rittene er "been there done that" - over til neste utfordring. Løping er plutselig i vinden igjen etter syklingen har hatt 10 fine år. Går i perioder detta. Kanskje bedre at flere idrettslag og klubber heller slår seg sammen i arrangeringen av sykkelritt slik at man får litt færre ritt, men mer profesjonaliserte.
....tar du bort tidtaking så gidder jeg ikke delta, så enkelt er det. Hva er da vitsen, da tar jeg heller en langtur i marka med venner.
|
|
|
[Re: Tobben63]
10/02/2017 20:07
|
Gustapho
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg sykler bade landevei og terreng. -Jeg vil ha resultatliste = jeg vil se om jeg ble nr 52 eller 73 (jeg vinner ikke uansett). - Jeg vil ha start og mål innenfor rimelig avstand, helst same sted. - Jeg behøver ikke matstasjoner, eller middag I målområdet hvis dette fordyrer arrangementet. - 300 kr startlisens er nok
Er enig i det du sier/nevner, mener dette ikke er for mye å be om. på ritt som går fra et sted til et annet, Bør det være transport av sykler og personer fra målområdet. et godt eksempel der er TeleMarkTours Bø-Skien. der settet dem opp 3 lastebiler som fraktet sykler og 4-5 busser som fraktet personene til bø, kostet riktignok 150kr ekstra for å få det fraktet men det synes jeg er greit.
|
|
|
11/02/2017 08:42
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
For meg så har logistikk mye å si; start og mål MÅ være på samme sted. Hittil har jeg klart å få sjåfør med meg på Birken men nå ryker nok det - og Birken... Kald lapskaus etter målgang trenger jeg ikke og det vil jeg ikke betale for Stor fordel hvis løypa er den samme hvert år så tider kan sammenlignes T-skjorter, løshalser, diplomer etc trenger jeg ikke
Engangslisensen er ikke relatert til min ritt deltagelse men til forbundets pengebruk og er for drøy
For sykkelsporten så er jeg bekymret for etterveksten, mitt inntrykk er at de fleste som er med i ritt er godt voksne dvs +35 Sykkelklubbene har en jobb å gjøre med rekrutteringsdelen. Når en ser på det massive frafallet som enkelte ballidretter har innen barne- og ungdomsidretten så må det jo være mulig å hente noen derfra når lagene legges ned ? eller lar vi gaming vinne ?
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
06/03/2017 10:16
|
SykkelFan85
Fersking
|
Fersking
Jeg er enig i det meste som beskrives her. Jeg tror også at mange arrangører gjør feil i forhold til løypevalg i terrengritt/grusritt. Jeg personlig er ikke god eller glad i å sykle i for utfordrende terreng i ritt og foretrekker rene grusritt, mens andre vel er glad i terreng og foretrekker ritt med mye terreng. Feilen jeg tror mange arrangører gjør er å prøve å tilfredstille begge disse gruppene ved å ha et hovedsaklig grusritt der det legges inn noen kortere terrengpartier for å trekke til seg syklister som er glad i terreng. For meg er slike terrengpartier ofte nok til å få meg til å droppe rittet siden jeg da vet jeg ikke vil kunne prestere og jeg synes ikke dette er gøy å sykle på. Jeg mistenker også at et par kortere terrengpartier ikke er nok for å tilfredstille de som er glad i å sykle sti og terreng. Å banke timesvis på grus for noen få minutter i terreng er vel ikke det de er ute etter?Jeg mener derfor arrangører heller bør lage mer rene ritt (godt eksempel på grusritt er kongerittet, og godt eksempel på terreng er bukkerittet) sitedet for å prøve å tilfredstille alle.
Redigert av SykkelFan85; 06/03/2017 12:09.
|
|
|
29/03/2017 07:22
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Av nysgjerrighet sjekket jeg deltakerlistene på aktuelle ritt nå. TSR ser bra ut, men Grenserittet burde vel kanskje begynne å stresse når det gjelder samtlige arr.? Drøyt 550 påmeldte etter over to måneder.
Hvordan ville det sett ut på GR Ultra om det var lagt opp mer som UB - én (helge)dag, merket løype? Er ganske sikker på at vi hadde mangedoblet ant deltakere bare fra forumet her. Er pr nå 20 påmeldte.
Har gjerdesitting blitt standarden, eller er dette reelt? Håper ikke det siste...da blir det stusselig for syklister i iPad-generasjonen.
|
|
|
29/03/2017 07:46
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg hadde lyst til å prøve GR ultra, men når det ble som det ble så utgikk det med høye kneløft. GR ultra burde vært på søndag og merket med option om å sykle GR på lørdag + søndag som ett ritt, eller kun søndag for de som ikke gidder GR.
|
|
|
|
|