DNF på meg i dag. Var fullstendig utslitt på startstreken etter ei tøff uke på alle mulige måter.
Fikk aldri grus under dekkene før jeg snudde og rullet ned til Rena igjen.
Kudos til administrasjonen for å bruke brutte deltakere til å transportere biler fra Rena til Lillehammer. Veldig deilig å få en bilnøkkel i hånda og tillatelse til å kjøre helt til døra på Håkons Hall.
Nesten-pers og 3:53 fra pulje 23 her. Krampehelvete fra Rosin og inn, og slet litt i vinden, men det var det jeg hadde inne.
Singeltrack-stykket var tull, synes jeg, og absolutt ikke en forbedring. 200 mann på en lang rekke i lavt tempo, så det ble en ren transportetappe. Men moro fra Storåsen og ned!
Etter en tidlig sesong i år med bra fremgang, juli med mye bra trening, ble august preget av sykdom, og lite trening . Glad jeg klarte å jobbe meg inn til å klare merket i år .
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Da var "årets dobbel" fullført. For 7. året på rad, ultrabirken før grusbirken og merket dagen derpå.
Gikk greit opp til Skramstad i dag, på 33 minutter. men fra gåpartiet og til Øyungen var det kaputt. Alle grupper reiste, og fant ikke noen som holdt greit tempo før siste del av pulje 2 kom opp igjen rett før Øyungen.
Fra Kvarstad og til mål løsnet det mer og mer, og kjørte inn til 3:12, som er 5 minutter dårligere enn rekordåret 2014 og nest beste resultat noen sinne. Veldig fornøyd med det!
Av de nye partiene vil jeg si at veien ned fra Sjusjøen er morsom, men den er helt klart mer risikabel for urutinerte ryttere enn asfalten og kanalen var.
Singletracken fra Bjønnåsen til Nysætra er dessverre et parti som takler regn dårlig. Dette er et veldig bra parti når det er tørt, og ikke noe stress å kjøre på gresset. Kjørt der ganske mye raskere på trening helt tilbake til 2009 i følge Strava.
Håper å få mulighet til å ta samme styrkeprøven neste år, og kudos til alle dere som tok dobbelen i år.
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Tunge bein fra start og kjente at det var dagen da det ikke skulle kjøres over terskel mer enn nødvendig. Løsnet litt mot slutten og inn et par minutter bak tiden fra i fjor. Hadde et mål om å kjøre på under 3.00, men den gang ei...
Forøvrig ok løypeendringer, men må si meg enig i at single-track stien var triste greier. Lang langsom rekke....
Det er ikke så enkelt å være menneske som folk tror
Ikke kjørt Birken siden 2013, og var tungt opp til Skramstad. Trodde dette skulle bli en forholdsvis dårlig tur over fjellet. Løsnet etter gårpartiet. Kjørte med FS, noe jeg ikke angret på. Singletrack i gjørma med BT, litt Bambi på is, men kjørte fra 3-4 puljer i det partiet. Gikk helt fint å kjøre forbi. Startet i pulje 7.
Nye partiet var også helt konge å kjøre på FS, nok et parti der jeg la mange bak meg. Sluttid på 3:16 er ny pers og strålende fornøyd.
Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
Birken 2016 er nå historie og gårsdagen ble en meget fin dag med sol:). Mye vind og litt sugende grus pga regn fredagen første uten tvil til tunge forhold. Når man samtidig har mistet godformen så blir det ekstra tungt. Syklet sammen med bror min hele veien, han med håpløse lunger/bryst etter en uke med antibiotika som han avsluttet dagen før. Når vi begge merket at dette blir tungt var vi mindre gode til å bygge oss opp, vi dro hverandre heller ned med mye negativitet. Bror min snakka om å bryte allerede på Skramstad... Jeg klaget over daue bein osv.. Slik gikk ferden over... Kramper fra Kvarstad og inn, mye kramper:(. Samtidig så jeg at vi sykla fortere enn hva jeg noen gang har gjort, så lysten til å holde et ok trøkk oppe var der.
Det hele endte iallfall med en flott tur over i fint vær, til tross for en tung dag, ny pers med 3.07 og jeg ble nr 40 i aldersklassa. Dette er jeg meget godt fornøyd med. Bare så synd at jeg ikke har klart å beholde godformen som jeg har hatt det siste,mmen dette var noe jeg også merket på Elgtråkket sist helg. Slikt er vanskelig å time, men kjekt at det går brukbart unna lell:).
Endringen de har gjort syns jeg var meget bra. Det blir mere variasjon og mindre kjedelige partier. Stiv gaffel funka fint, så blir det samme neste år..
11. Birkebeinerritt for min del og debut i pulje 1. Målet var først over fjellet og hang bra med gruppa som jaget de to i tet da vi kom til Kvarstad. Mista mange på ven ined mot Djuposet. Klarer bare ikke få opp farten i det partiet. Solo ut av skogen og sykla en stund alene. Tok så igjen to stk som jeg syklet med til andre skogparti. Fikk los på teten etter utgang der vi i år skulle svinge til høyre og ikke venstre. Forsøkte å støte meg opp til tetgruppa men, uten hell. De forsvant bare og jeg syklet enda mere alene. Fikk så tatt igjen to andre som jeg syklet lenge med inntil vi ble innhentet av hovedfeltet fra pulje 1. Lå i front her og jobbet opp til toppen til det delte seg på vei ned fra sjusjøen. Dritmorsomt ned det nye partitet her og god fart bort på asfalten til stadioen. Kom inn i balettbakken som nummer to og satte ny pers og Strava ble teppebombet med PR herfra og inn til mål. SKikkelig godfølelse. Resulterte i en tid på 2:58:59 og 25. plass i M45. Må si meg godt fornøyd med det men, ser at pulsmessig, så var jeg ikke i nærheten av den formen som jeg hadde på Grenserittet. Formtopping er en kunst ja.
Førstereis i pulje 28. Trøtt og lite søvn, men kjente på oppvarming at formen var grei. Startet litt bak i puljen, men hamg meg på og kom opp rett bak teten. Det skulle straffe seg. Etter 8km begynte beina bli seige og det gikk sakte. Brukte 44 min opp til Skramstad.
Terrengpartiet gikk greit, men merket at setepinneklemmen seg litt. Måtte bytte rett før rittet fordi skruen på den gamle var ødelagt. Tapte litt på det. Prøvde justere, men det gjorde saken verre.
I 2. terengparti innså jeg at jeg måtte av og fikse. Var stressa og kåla. Takk til S. fra klubben som stanset og hjalp til. Tapte tre min. på dette.
Skjønte vel da vi fikk tider til merket på Bringebu (?) at under fire timer skulle holde hardt. Ble mye rykk og napp-sykling. Kom noen tog fra pulje 29 jeg prøvde henge på, men måtte slippe i utforbakkene.
Rosinbakken gikk bra og tok igjen flere, men var ikke helt mentalt innstilt på hvor mye klatring som gjensto. Klarte heller ikke gi alt i utforkjøringene. Inn på 4.07. Litt irriterende at jeg ikke klarte under fire timer, men morsomt ritt. Med bussopplegget til klubben var også logstikken enkel.
Mitt første Birkebeinerritt. Var positiv i starten. Jevnt greit driv opp til Skramstad. Ihvertfall så jevnt driv en mann med 1,5x idealvekt kan ha . Ikke nok med å ha kongesønnen på ryggen. Må jammen dra på ett par søsken plassert rundt midjen også I terrenget etter gåpartiet ble jeg kjørt ned av en kar med litt vel høye tanker om egen teknikk. Dette medførte delvis ødelagt gir på min sykkel. Fikk knotet med til Bringbu (eller rett før kanskje) hvor det var et par entusiastiske servicemenn som var veldig innstilt på å hjelpe. Gikk litt tid her. Ble med ett begrenset utvalg med gir, og vurderte å bryte, men ble oppfordret til å forsøke å fortsette. Ble litt gåing i de tyngste bakkene etter dette, og begrenset med fart på flatene. Umulig å kjøre sammen med noen. Faktisk positivt overrasket over at jeg kom i mål på 04:28... Vil også skyte inn at jeg synes hele arrangementet var fantastisk godt gjennomført. Så utrolig mye bra personell i alle ledd. Jeg kommer garantert tilbake.
Birken 2016 gjennomført med et stort smil her. Kjørte inn til 3,25,43, som er 10 minutter forbedring fra i fjor. Kjørte litt sakte til Skramstad, uvanlig sakte ned Djuposet. Etter gåpartiet fikk vi dannet en rulle som virket godt fram til Rosinbakken. Vi kjørte godt sammen, takket være noen karer som også har kjørt lag før. Blant annet en kjøresterk kar fra Rye. Etter Rosinbakken ble vi spredt for alle vindar.
Ny gruppe fram til Storåsen, hvor jeg i overmotet fikk lyst til å kjøre på nedover nypartiet, og kjørte fra gruppa. Hybris heter det vel😊 Håpte på å nå nye grupper ned mot Sjøseterveien, men ble liggende sørgelig alene halve asfaltstrekket. Heldigvis kom pulja bakfra og jeg fikk opp dampen. Kjørte greit inn til mål. Neste år må man vel klare å karre seg under 3,20.
Jeg kjørte fredag og kort bukse, løse armer, trøye og ullsokker var akkurat perfekt bekledning tross alt drittværet. Hovedproblemet mitt ble sikt, brillene ble kastet, men linser og møkk i øya er dårlig kombinasjon. Tross tunge forhold ble det pers med 1 time og 12 min (sier mer om gammel tid enn ny) 4.01.59 og misset målet om under 4, men det ble tungt med kramper over fjellet og hadde ikke mer å gi iår.
Sykkelen har blitt vasket 3 ganger siden fredag og ser heldigvis ut til at det ikke gikk før ille utover utstyret, selsom det hørtes ut som at alt måtte kastes når jeg passerte storåsen..
Mitt sjuende birkebeinerritt. Pers på 3.53. Vekta per nå gjorde at jeg ikke hadde tro på en slik tid, men håpet å komme inn under fjorårstida på 4.11. Vinden var ikke til hjelp, og det var heller ikke kroppen. Startet i pulje 26. Jevnt driv oppover til Skramstad 44 minutter - som var veldig greit. I underkant av 2.25 på Bringbu var litt dårligere enn håpet, men innenfor det akseptable. Så ble det dessverre straks verre. Hadde ikke før tatt til høyre inn i det første nye partiet, så takket beina for seg. Ble skikkelig tungt å ta seg jevnt oppover den litt tunge grusvegen. Samtidig som beina ble daue kom også kvalmende sigende. Har aldri opplevd det tidligere, verken i birkebeinerrittet, fem birkebeinerrenn eller i andre ritt. Har pleid å kjøre Enervit før, både på matstasjoner og sykkel. Nå kjørte jeg Maxim også på sykkelen, ettersom det var det som ble servert på matstasjonene. Har brukt litt Maxim før, men ikke mye. Kan det være det som var grunnen, tro? Vel - med daue bein og "hakket før kaste opp"-følelse resten av vegen ble det kjett. Måtte av sykkelen med kramper i første kneika i Rosinbakken - og gjentok traskinga i ene bakken mellom Storåsen og Elgåsen. Nedtur. Kom i mål på 4.20. Egentlig ikke så galt, følelsen og forholdene tatt i betraktning. Men ikke helt som jeg hadde håpet likevel. For en som veier mer enn han burde var det litt nedtur ikke å få nedoverbakken å hvile seg i til venstre etter første "terrengparti" etter Bringbu. Singletrack-partiet ble, som flere beskriver, "lang lang rekke". TB-dekkene ble litt glatte, men ikke verre enn at jeg kom gjennom. Nye traseen fra Sjusjøen og ned var morsom. Vekta som er kjip å dra med seg oppover kommer til sin rett nedover. Sånn sett var asfalten, hvor det var bredt og fint å peise forbi, bedre for meg tidsmessig. Men nye traseen var artigere Det fine med Birken er at det alltid kommer en ny mulighet. Har tatt av seks kilo på siste åtte ukene, så er back on track mot et lettere liv på sykkelen. Går for merket neste år. Og da blir det Enervit på flaska igjen, tror jeg ...
Jeg sjekket ut Gunn-Ritas sykkel og den var satt opp med 32t framdrev. På tven så det ut som Gustav Larson kjørte med en relativt liten krankdrev. Noen som vet?
Lurer på om min 38t var i smule overkant offensivt..
Jeg er helt sikkert gammeldags, men jeg skjønner ikke hvorfor folk ikke sykler med 2-delt krank i birken. Jeg er helt enig i at 1-delt funker best i ritt med mye terreng, men birken er et landeveisritt på grus og litt kjerrevei. Det er jo digg med tett giring og stort spekter på vegen
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
Her er en tabell som sammenligner litt. Utifra denne ser du at 38/10 er omtrent som 42/11. Husk at dette gjelder 29ere. Har du en 26er eller 27,5er blir giret en del lettere. Hadde du hatt 46/11 som tyngste gir på 26" - et Birkengir som var vanlig tidligere. Ville du kommet 8,66 meter pr tråkk - altså et lettere gir enn 38/10 med 29er. 42/11 og 44/11 som var standard høygir på 26ere med trippelkrank gir henholdsvis 7,9 meter og 8,28 meter pr tråkk, altså tilsvarende 34/10 og 36/10 på en 29er.
Var det bare meg eller var den nye løypa litt tregere enn den gamle? Ser at merketiden i min klasse (M 30-34) var 4-5 min senere i år enn i fjor (var vel ca samme forhold da mtp motvind etc?).
Syklet selv 6 min raskere enn i fjor, men 10 min tregere enn i 2014. Men hadde min høyeste plassering i aldersklassen nå i år.
- Mvh BeefCake - - - - - - - - - - - - - - - I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
Jeg er helt sikkert gammeldags, men jeg skjønner ikke hvorfor folk ikke sykler med 2-delt krank i birken. Jeg er helt enig i at 1-delt funker best i ritt med mye terreng, men birken er et landeveisritt på grus og litt kjerrevei. Det er jo digg med tett giring og stort spekter på vegen
Enig med du. For oss som liker grusgamping er det befriende å dra kjedet på 42 storskiva foran. I alt som det var litt helling nedover syns jeg det er godt å slippe 110 i frekvens. Kjørte inn gruppa jeg mistet opp Bjønnåsen på den måten. Var ca 40 sek. bak på toppen og tok dem akkurat igjen da vi var nede på grusveien på nysetra. Like ens på slutten av rittet. Tok igjen ei stor pulje bortover Sjøseterveien og det var bare å tråkke seg framover når det begynte å gå nedover.
Med unntak av gåpartiet og Rosinbakken gikk det på storskiva hele veien, 11-36 bak.
Det ble en tung tur over fjellet. Dårlig oppkjøring, 0 min på sykkel denne uka før rittet hjalp sikkert ikke. 42 min til Skramstad, 1.23 til Bringbu. Etter det sa det stopp, krampe i begge lår, det gav seg ikke før målgang. Puljene som tok meg igjen klarte jeg å henge på i ca 3 sek.
I venstresvingen før Kvarstad tenkte jeg YES!, endelig medvind. Stoppet og fylte flaskene og tråkket videre. 180 grader sving, motvind og motbakke, i det øyeblikket vurderte jeg å kitte sykkelen langt inni skauen.
Fortsatte i mitt søndagstempo, fant en balanse mellom max/krampe og holdt det greit inn. Noen smerteskrik ble det dog.
Var greit fornøyd da jeg kom i mål på 4.04, i dag er jeg veldig fornøyd Trodde det skulle rakne helt. Må trene mer på å drikke mens jeg sykler, er ikke helt komfortabel med det, synes det blir mye fikling og mister tråkket. Mulig jeg skal prøve noen andre flaskeholdere, synes det er litt for mye friksjon. Eller kanskje finne en sekk med netting bak, så jeg kan ha flaskene der.
Oppsummert er jeg veldig fornøyd med dagen, sett litt på avstand. Man lærer av sine feil, og det blir gøy å jobbe videre. Skal garantert sykle flere ritt neste år. Dette var nr 2.
42/11 som var standard høygir på 26ere med trippelkrank
Nja, det var vel 44/11 som var mest vanleg.
Ikke de siste årene, men ja 44 var mest vanlig i på 3x8 og i begynnelsen av 3x9-perioden. Og mange byttet ut 42 med 44 til Birken. Jeg har selv flere Birkebeinerritt på 46 og 44 og ett med 42/11 som toppgir i 2010.
Ikke de siste årene, men ja 44 var mest vanlig i på 3x8 og i begynnelsen av 3x9-perioden.
Det där tycker jag låter rart. 3x9 fanns iallafall 99 når jag köpte sykkel och jag är rimeligt säker på att jag har 44 på slx kranken jag köpte 2010-2011 och att det var det som var normalt då.
Var det bare meg eller var den nye løypa litt tregere enn den gamle? Ser at merketiden i min klasse (M 30-34) var 4-5 min senere i år enn i fjor (var vel ca samme forhold da mtp motvind etc?).
Syklet selv 6 min raskere enn i fjor, men 10 min tregere enn i 2014. Men hadde min høyeste plassering i aldersklassen nå i år.
mye motvind gjorde sitt ja, kun 1min kjappere merketid i M35 i år kontra i fjor.