Det viktigste her er vel at målemetode og -situasjon er noenlunde sammenliknbar fra dag til dag (uke til uke..). Det er ganske uinteressant å sammenlikne hvilepuls med naboen, men det regner jeg med at du vet fra før.
Derfor: Finn en metode som er praktisk gjennomførbar og gir forutsigbar/stabil/lik målesituasjon fra gang til gang. Utover det er det etter min mening likegyldig om man måler sovende, liggende, sittende i godstolen e.l.
Det siste er selvfølgelig sant, like målesituasjoner er viktigst. Og det vil nok også være forskjell på å måle natten etter en lang kveldstur og etter en dag med hvile.
Spørsmålet var også for vite litt mer om hvilke tall som er "riktige" når man leser om hvilepulsen til utøver X og Y.
Jag betvivlar att det finns något "riktigt" men jag gissar att de flesta tar den på morgonen innan de går opp.
Jag har för mig att någon testat pulsen på natten och kom fram till att de lava perioderna på natten har ungefär samma puls som just innan man somnar eller nar man just vaknat på morgonen.
Har gjort det samme med HRV logger på iPhone og Polar H7 BT4.0 sensor noen ganger. Etter dager med hard aktivitet er det først 3-4 timer ut i søvnen at pulsen stabiliserer seg på det laveste, men jeg er ganske nær snittpuls gjennom en natt hvis jeg måler når jeg sitter rett opp ned midt på dagen etter å ha vært i ro i noen minutter. I løpet av natta kan det ha vært noen klare dropper betydelig lenger nede, men vil ikke kalle det hvilepuls..
Jag har inte testat själv men har man inte relativt hög puls under en del perioder på natten (gissar att det är när man drömmer)?
Nu målar jag inte vilopulsen väldigt ofta men tror jag har närmare 10 slag högre puls om jag målar mitt på dagen efter lite vila jämfört med om jag tar den på morgonen.
Jag har inte testat själv men har man inte relativt hög puls under en del perioder på natten (gissar att det är när man drömmer)?
Prøver å legge til noen filer rett fra iPhone nå, får se om det virker. Der skal det vise en vanlig natts søvn (helt tilfeldig, har kun tatt opp én gang), etter Nordsjørittet i fjor og etter en hard tretimersøkt en kveld. Ingen tvil om at pulsen varierer en del. Jeg deler også seng med minst ett annet individ, så det kan jo også påvirke. Jeg måler bare noen få slag høyere når jeg sitter midt på dagen enn snittet gjennom den vanlige natta (men har aldri målt så lavt som laveste punkt om natta).
Det jag tänkte på att eftersom man inte har vilopuls under hela natten så blir det fel att jämföra medelvärdena.
Det är lite dårlig opplösning på din data men jag skulle ta lägsta medelvärdet över en period på kanske några minuter som ett estimate av sove vilopulsen.
Att se på de allra lägsta värdet tror jag inte på då pulsen alltid varierar några slag vid vila och måle fel kan också komma med.
Når jeg sover har jeg en "hvilepuls" på rundt 35, som vedvarer under rolig og dyp søvn. Under REM og urolig søvn har jeg en del høyere puls. På dagtid er det svært sjelden at jeg får pulsen under 45-50. Har målt 38 når jeg lå på sofaen en gang. Spesielt etter harde økter på kvelden kan jeg ha 70-80 i hvilepuls når jeg har lagt meg, og den roer seg ikke før etter noen timer søvn.
Når jeg har snakket med legen min har hun kalt hvilepuls på dagen for "dagpuls", mens laveste puls som vedvarer om natten for hvilepuls.
Jeg våkner som regel av at en av ungene roper eller vekkeklokka, noe som resulterer i bråvåkning, og da er pulsen straks oppe over "sitte i godstolen og drikke kaffe puls"
Målte akkurat nå, har vel sittet i kontorstolen siste 15 minuttene, hadde nå 45, altså lavere enn snittet i løpet av den natta som er lagt ut, så det er jo til og med lavere enn snittet i løpet av en natt. Vet ikke hvorfor det er slik.
Målte akkurat nå, har vel sittet i kontorstolen siste 15 minuttene, hadde nå 45, altså lavere enn snittet i løpet av den natta som er lagt ut, så det er jo til og med lavere enn snittet i løpet av en natt. Vet ikke hvorfor det er slik.
Hvilepuls er vel den laveste hjertefrekvensen man har? Når og hvordan den inntreffer vil jeg tro varierer fra individ til individ. Du skriver at du deler seng med flere individer. Vil tro du ikke deler kontorstol med flere? Noen har stor andel rolig søvn andre sover mer urolig.
Når jeg sover har jeg en "hvilepuls" på rundt 35, som vedvarer under rolig og dyp søvn. Under REM og urolig søvn har jeg en del høyere puls. På dagtid er det svært sjelden at jeg får pulsen under 45-50. Har målt 38 når jeg lå på sofaen en gang. Spesielt etter harde økter på kvelden kan jeg ha 70-80 i hvilepuls når jeg har lagt meg, og den roer seg ikke før etter noen timer søvn.
Når jeg har snakket med legen min har hun kalt hvilepuls på dagen for "dagpuls", mens laveste puls som vedvarer om natten for hvilepuls.
Jeg våkner som regel av at en av ungene roper eller vekkeklokka, noe som resulterer i bråvåkning, og da er pulsen straks oppe over "sitte i godstolen og drikke kaffe puls"
Uansett hva du kaller det er det vel "noe som tyder på" at du er i god form, med mindre du har dårlige batterier på pacemakeren.......
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
The basal or resting heart rate (HRrest) is defined as the heart rate when a person is awake, in a neutrally temperate environment, and has not undergone any recent exertion or stimulation, such as stress or surprise. The typical resting heart rate in adults is 60–100 beats per minute (bpm). For endurance athletes at the elite level, it is not unusual to have a resting heart rate between 33 and 50 bpm.[citation needed] This is the firing rate of the heart sinoatrial node, where the faster heart pacemaker cells driving the self-generated rhythmic firing and responsible for the cardiac muscle automaticity[9] are located.
Har anskaffet meg en Garmin Fenix 3 med pulsmåler på håndleddet, og i den anledning sitter jeg å leker meg med både hvilepuls og anne data klokken gir.
Satte opp klokken nå i ettermiddag, og etter at poden var lagt, og jeg satte meg ned foran macen har jeg fått registrert en hvilepuls på 39 slag i minuttet.
Hva bør hvilepulsen ligge på, og er pulsmåling via håndleddet på Fenixen pålitelig?
Hvis du leser det grr quoter fra wiki litt lenger opp så ser du at det ikke finnes en bør her. 33 eller lavere er greit for noen og andre havner på akkutten med 33 slag.
Og så har det vel hendt at noen som greier seg med 33 nesten har havnet på akkutten og.
Nå har jo Tange allerede svart på dette, det er i og for seg ingen grenser som sier noe om hva hvilepulsen bør ligge på, men det kan se ut som det er "teknisk" vanskelig å oppnå noe som ligger i underkant av 27
Nå er i og for seg ikke hvilepulsen i seg selv et mål på hvor godt trent man er(jada, det er en grov overforenkling), men det er hvor fort du går ned fra arbeidspuls til hvilepuls, eller ned mot hvilepuls nå du stopper opp med aktiviteten din. Trening vil alltid senke hvilepulsen og det er utelukkende positivt.
39 i hvilepuls er relativt lavt, og hvor pålitelig målingen er har jeg ingen ide om, men du kan jo kontrollere dette ved å sjekke pulsen manuelt samtidig og se hvordan det tallet står seg i forhold til tallet på Fenixen.
39 er veldig lav hvilepuls, som tilsier at du er i veldig god form. Det vet du best selv. Men det er nok feilmåling. Jeg har Garmin FR235 med pulsmåling på håndleddet. En av problemene/unøyaktighetene med pulsmåling på håndleddet er "spikes", at den plutselig får ett eller noen få veldig lave eller veldig høye slag. Til monitorering av pulsen under trening gjør ikke det særlig, da du neppe ser på klokka akkurat da, men logger med høyeste/laveste er så som så. Du må heller se på kurven i loggen, da ser du om et bittelite øyeblikk var ekstra lavt/høyt.
I tillegg kan du jo bare sette deg eller legge deg helt i ro et par minutter og følge med på pulsen på klokka. Hvis 39 faktisk er riktig, bør du greit komme ned på 45 eller så.
Jeg brukte tidligere hvilepuls som en indikator for å sjekke hvor restituert jeg var eller hvordan sykdommen var i kroppen.
Jeg pleide som regel å måle den hver morning rett etter jeg våknet. Så tok jeg den laveste verdien jeg fikk mer enn 5sek iløpet av 5min og sa det var dagens hvilepuls .
Hvis jeg våknet opp med litt sår hals eller følte meg sliten, men hadde hvilepuls på 38-39 så utførte jeg hardøkter alikevel siden pulsen var såpass lav.
Med en gang jeg "brygger" på noe så ser man med en gang at hvilepulsen går opp og at den blir "urolig". At den foreks går fra 41 til 42 til 43 og ned igjen til 42. altså den hopper mye hos meg.
Før jeg brakk beinet og var i god løpeform hadde jeg som regel hvilepuls på 34-35 når jeg var helt restituert, men har målt så lavt som 32. Når det er sagt så er det genetisk så kan jo ikke sammenlignes med andre. Når jeg var totalt utrent og overvektig hadde jeg hvilepuls på 42. Så det er viktig å kjenne til sine egene verdier og sammenligne med seg selv og ikke andre.
Feilmåling trenger det ikke være. Jeg fikk målt 36 i puls hos legen under en hjerteundersøkelse for et par år siden, lå på benken i 5-6 minutter før målingen og slappet av. Det ble kommentert av legen at det var veldig lavt, men siden det var målt med elektroder på brystet så regner jeg med det var riktig.
Bakgrunnen for at jeg spurte var at jeg syns den var overraskende lav, men nå logget jeg hele ettermiddagen og kvelden i går, samt i natt, og jeg lå jevnt på noen og 40 når jeg gikk rundt i huset, og så sank det til ca 40 når jeg satt i ro. Det laveste som er målt siden i går ettermiddag er 38 slag i følge klokken. Ingen "peaker" opp eller ned.
Av aktivitet de siste dagene, har jeg ikke trent særlig hardt siden mandag, og dermed er nok kroppen rimelig godt uthvilt, og med overskudd. Det føltes i hvert fall slik
Er det mulig å få opp hele puls kurven for det siste døgnet enten på mobilen eller på pc i programvaren/nettsidene til Garmin?
Jeg har også mistenkelig lav puls med min Forerunner 235 HR. Har 41 som laveste i dag, og den sier hvilepuls er 45. Har dog aldri greid å måle under 50 når jeg måler manuelt.
Bakgrunnen for at jeg spurte var at jeg syns den var overraskende lav, men nå logget jeg hele ettermiddagen og kvelden i går, samt i natt, og jeg lå jevnt på noen og 40 når jeg gikk rundt i huset, og så sank det til ca 40 når jeg satt i ro. Det laveste som er målt siden i går ettermiddag er 38 slag i følge klokken. Ingen "peaker" opp eller ned.
Av aktivitet de siste dagene, har jeg ikke trent særlig hardt siden mandag, og dermed er nok kroppen rimelig godt uthvilt, og med overskudd. Det føltes i hvert fall slik
Er det mulig å få opp hele puls kurven for det siste døgnet enten på mobilen eller på pc i programvaren/nettsidene til Garmin?
Jeg har selv relativt lav hvilepuls og det sies at dette er vanlig blandt lange og slanke personer. Dog har de høyere blodtrykk en lavere personer. Det som er litt rart er at pulsen din ikke varierer mer en et par tre slag fra du hviler til du beveger deg. Selv kommer jeg raskt ned i 41 ved å sette meg i sofaen, men spretter opp 55-60 slag bare ved å reise meg.
Hvilepuls er trenbar, men en kan ikke sammenlikne med andre. Jeg røyka 20-40 om dagen i lang tid og målte hvilepuls på 42. Da var jeg i tyveårene og forholdsvis dårlig form kan en si. I dag, over 20 år senere, har jeg hvilepuls på 30-32. Som nevnt over, så stiger den til rundt 40 når jeg brygger på sykdom. Kan lett merke på hvilepulsen om formen er ok. For min del så er den ikke trenbare makspulsen ganske lav - rundt 175.
Jeg målte hvilepulsen min i natt, og den var en del lavere enn jeg hadde anntatt, så jeg har tydligvis blitt litt i "form" igjen. Målte den til 34, så da stemmer det nok ganske bra at jeg ligger på 40 når jeg sitter på kontoret. (målinga på 40 tok jeg manuelt, mens mobilen mener 38)
Grunnen til at jeg målte var nettopp fordi jeg begynte å få litt "hals", men siden hvilepulsen er såpass lav så blir det trening i dag
Det med blodtrykk visste jeg ikke, jeg har nemlig høyt blodtrykk og jeg har alltid synes det var litt rart. Jeg er dog hverken høy eller slank, 176cm fordelt på 75kg.
Når det gjelder Garmin og pulsdata så logger den alt ja, og du kan se alt på garmin connect sine sider.
Det jeg gjør er at jeg rett og slett starter en aktivitet med GPS av og puls på. Da blir hele pulskurven logget.
Har du en av de nye klokkene som foreks Fenix 3 så kan du laste ned nye datafelter fra garmin connect. Der har du et snedig datafelt som heter "lowest heartrate" eller noe. Jeg har satt opp et "program" på klokken som heter PULS hvor jeg viser PULS og LOWEST HEART RATE.
LOWEST vil jo da vise den laveste pulsen du har hatt i den "økta". Så hvis jeg tar pulsen min 10 min på morningen titter jeg ikke på klokka før etterpå. I det jeg tar den opp står det kanskje 37 på displayet men lowest på 34. Fin måte å finne absolutt laveste verdi.
Jeg har selv relativt lav hvilepuls og det sies at dette er vanlig blandt lange og slanke personer. Dog har de høyere blodtrykk en lavere personer. Det som er litt rart er at pulsen din ikke varierer mer en et par tre slag fra du hviler til du beveger deg. Selv kommer jeg raskt ned i 41 ved å sette meg i sofaen, men spretter opp 55-60 slag bare ved å reise meg.
Jeg har kikket på kurvene mine nå, og det er feil det jeg skrev at jeg kun har noen og 40 når jeg går rundt i huset. Da er det som deg, at den raskt ender litt over 50.
I går var hvilepulsen min noe høyere enn dagen før (39 dagen før, mens 42 i går). I dag er hvilepulsen nede på 38 slag.
Jeg er verken høy eller særlig slank. Er 182 cm høy og veier noen og 80 kg.
Satt å diskuterte hvilepuls med en kollega i pausen i går, og det viste seg at han har en hvilepuls på rundt 90 slag! Han er ikke i veldig god form nå, men han har vært det tidligere. Hvilepulsen hans har aldri gått særlig lenger ned enn 90 slag. Jeg trodde det var et varsko om at noe var som det ikke burde i kroppen, men i følge legen hans, var det ikke noe galt med at den var 90 slag.