Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Luftmotstand

Luftmotstand #2337992 25/08/2016 08:00
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 1,300
anerz Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 1,300
Test av luftmotstand. video
Kanskje ikke rocket science angående posisjon på sykkel og fordel med tettsittende klær, men overraskende at ikke det er mer å vinne på profilhjul.




After climbing a great hill, one only finds that there are many more hills to climb.


Re: Luftmotstand [Re: anerz] #2338014 25/08/2016 08:39
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
sveinaa Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
Bekrefter vel bare at mange burde bruke pengene på et lavprofil sett med gode aero egenskaper ICON_SMILE


Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Luftmotstand [Re: anerz] #2338050 25/08/2016 09:30
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,364
BeefCake Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,364
Gjør du slik går det enda fortere og det er gratis (til du tryner)! http://i.imgur.com/3eizJGT.gifv


- Mvh BeefCake
- - - - - - - - - - - - - - -
I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
Re: Luftmotstand [Re: BeefCake] #2338079 25/08/2016 10:12
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
sveinaa Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
Sitat: BeefCake
Gjør du slik går det enda fortere og det er gratis (til du tryner)! http://i.imgur.com/3eizJGT.gifv

Digg å treffe et hull i bakken da...


Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Luftmotstand [Re: sveinaa] #2338119 25/08/2016 11:06
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,364
BeefCake Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,364
Sitat: sveinaa
Sitat: BeefCake
Gjør du slik går det enda fortere og det er gratis (til du tryner)! http://i.imgur.com/3eizJGT.gifv

Digg å treffe et hull i bakken da...


Haha, ja tenkte det samme. Mye som kan gå galt med den utforstillingen...


- Mvh BeefCake
- - - - - - - - - - - - - - -
I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
Re: Luftmotstand [Re: BeefCake] #2338123 25/08/2016 11:18
Registrert: May 2015
Innlegg: 301
MariusN Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: May 2015
Innlegg: 301
Sitat: BeefCake
Gjør du slik går det enda fortere og det er gratis (til du tryner)! http://i.imgur.com/3eizJGT.gifv


Spent på hvordan han har tenkt å bremse ned i den posisjonen der.

Re: Luftmotstand [Re: BeefCake] #2338224 25/08/2016 14:56
Registrert: May 2003
Innlegg: 2,466
Furu Offline
/Stig
Offline
/Stig
Registrert: May 2003
Innlegg: 2,466
Sitat: BeefCake
Gjør du slik går det enda fortere og det er gratis (til du tryner)! http://i.imgur.com/3eizJGT.gifv
Det er jo et fixie-ritt. De fleste posisjoner i nedoverbakker hvor du løsner bena fra pedalene vil nok være raskere.


Stig

Re: Luftmotstand [Re: anerz] #2338257 25/08/2016 17:18
Registrert: May 2015
Innlegg: 301
MariusN Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: May 2015
Innlegg: 301
Er jo bare han som sykler fixed. Er nesten mer imponert av hun på scooteren som kjører uten hender for å ta bilde av han

Re: Luftmotstand [Re: anerz] #2338370 26/08/2016 06:17
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245
Panda Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245
Hvordan i helvete får han klikket inn i pedalene igjen???

Re: Luftmotstand [Re: Panda] #2338375 26/08/2016 06:25
Registrert: Oct 2014
Innlegg: 2,000
Trond Helge Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Oct 2014
Innlegg: 2,000
Sitat: Panda
Hvordan i helvete får han klikket inn i pedalene igjen???

Veldig godt spørsmål, antar han har en del trening i det, ser han bruker helen på skoen til å bremse med mellom rammen og hjulet (gjorde ikke Luca Paolini noe lignende i fjor?)

Edit: Fant bildet, viser at enkelte har et annet fordel til slitedeler enn andre ICON_SMILE


Redigert av Trond Helge; 26/08/2016 06:27.

// Too many roads, too little time
Re: Luftmotstand [Re: Trond Helge] #2338381 26/08/2016 06:34
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
-Jan Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
Kva er poenget?

Re: Luftmotstand [Re: Trond Helge] #2338393 26/08/2016 06:53
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245
Panda Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245
Sitat: Trond Helge
[quote=Panda]Hvordan i helvete får han klikket inn i pedalene igjen???

Veldig godt spørsmål, antar han har en del trening i det, ser han bruker helen på skoen til å bremse med mellom rammen og hjulet (gjorde ikke Luca Paolini noe lignende i fjor?)

Edit: Fant bildet, viser at enkelte har et annet fordel til slitedeler enn andre ICON_SMILE

Det blir sykere og sykere ICON_OOO

Re: Luftmotstand [Re: sveinaa] #2338567 26/08/2016 12:01
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Sitat: sveinaa
Bekrefter vel bare at mange burde bruke pengene på et lavprofil sett med gode aero egenskaper ICON_SMILE


Tja, nå er det vel ingen som har påstått at du høster veldig mange fordeler med aero-"dingser" i 20-30km/t. Det er fra 40km/t og opp at du virkelig høster fruktene. Og der ser man at det skiller 1km/t. På 40km blir det temmelig mye tid spart.

Edit: Ca 1m 30sek, det kan være forskjellen på listefyll og pallplass.

Redigert av Hoaas; 26/08/2016 12:03.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Luftmotstand [Re: Hoaas] #2338572 26/08/2016 12:10
Registrert: May 2015
Innlegg: 815
Girona Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: May 2015
Innlegg: 815
Sitat: Hoaas
Tja, nå er det vel ingen som har påstått at du høster veldig mange fordeler med aero-"dingser" i 20-30km/t. Det er fra 40km/t og opp at du virkelig høster fruktene. Og der ser man at det skiller 1km/t. På 40km blir det temmelig mye tid spart.
Tidssparingen på en gitt distanse er vel ca det samme uavhengig av hastighet. I 25 km/t bruker man lengre tid på den samme distansen enn i 40 km/t, så det er mer tid å spise av. Netto effekt blir at man sparer ca like mange sekunder.

Re: Luftmotstand [Re: anerz] #2338573 26/08/2016 12:11
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
T
Tor Arne Offline
Besatt
Offline
Besatt
T
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
Her forklarer Cervelo hvorfor trege ryttere tjener mer på "aero"-fordeler enn raske ryttere. Grunnen er kort sagt at vi sykler en viss distanse, ikke en viss tid:
https://www.cervelo.com/en/engineering-field-notes/slow-vs-fast-riders

Re: Luftmotstand [Re: Girona] #2338574 26/08/2016 12:13
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Sitat: Girona
Sitat: Hoaas
Tja, nå er det vel ingen som har påstått at du høster veldig mange fordeler med aero-"dingser" i 20-30km/t. Det er fra 40km/t og opp at du virkelig høster fruktene. Og der ser man at det skiller 1km/t. På 40km blir det temmelig mye tid spart.
Tidssparingen på en gitt distanse er vel ca det samme uavhengig av hastighet. I 25 km/t bruker man lengre tid på den samme distansen enn i 40 km/t, så det er mer tid å spise av. Netto effekt blir at man sparer ca like mange sekunder.


Que?


You are what you eat...mmm nuts
Re: Luftmotstand [Re: Hoaas] #2338575 26/08/2016 12:14
Registrert: May 2015
Innlegg: 815
Girona Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: May 2015
Innlegg: 815
Sitat: Hoaas
Sitat: Girona
Tidssparingen på en gitt distanse er vel ca det samme uavhengig av hastighet. I 25 km/t bruker man lengre tid på den samme distansen enn i 40 km/t, så det er mer tid å spise av. Netto effekt blir at man sparer ca like mange sekunder.


Que?
Se forklaringen fra Cervelo over.

Re: Luftmotstand [Re: Hoaas] #2338577 26/08/2016 12:16
Registrert: May 2009
Innlegg: 9,144
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
F
Registrert: May 2009
Innlegg: 9,144
Som andra skriver. En syklist som inte tråkkar så många watt tjänar också bra på aerodingser. Det är en myt att det först börjar ge en relevant fördel i 40 km/h.

Re: Luftmotstand [Re: anerz] #2338581 26/08/2016 12:20
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Joda, men det var nå bare et eksempel. Omgjort til watt kan man jo også si at det koster 20w mindre å ligge i samme hastighet som tidligere.
Tanken var at høyere hastighet du har, jo mer tydelig kommer de aerodynamiske egenskapene fram.

Så var det kommentaren jeg svarte på, et høyprofilhjul er uansett raskere. Treg eller rask syklist..


You are what you eat...mmm nuts
Re: Luftmotstand [Re: anerz] #2338582 26/08/2016 12:21
Registrert: May 2015
Innlegg: 815
Girona Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: May 2015
Innlegg: 815
Kortversjonen: En rytter som i utgangspunktet har 40 km/t på en 40 km tempo bruker 60 minutter. La oss si at aero-utstyr gir ham en hastighet på 42 km/t. Han bruker nå bare 57 minutter og 9 sekunder på samme distanse. Han har altså spart 2 minutter og 51 sekunder.

En rytter som i utgangspunktet har 30 km/t på en 40 km tempo bruker 1 time og 20 minutter. La oss si aero-utstyr gir ham en hastighet på 31 km/t, altså halve effekten av rytteren over. Han bruker nå 1 time, 17 minutter og 25 sekunder. Han har dermed spart 2 minuter og 43 sekunder, altså ca like mye som rytteren i 40 km/t. Det selv om rytter nr 1 fikk 2 km/t forbedring, og rytter 2 bare 1 km/t forbedring.

Re: Luftmotstand [Re: fredriks] #2338584 26/08/2016 12:23
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Sitat: fredriks
Som andra skriver. En syklist som inte tråkkar så många watt tjänar också bra på aerodingser. Det är en myt att det först börjar ge en relevant fördel i 40 km/h.


Jada, det var nå mest en kommentar til at man heller bør kjøpe et lavprofilhjul. Et høyprofilhjul vil være raskere uansett.


You are what you eat...mmm nuts
Re: Luftmotstand [Re: anerz] #2338585 26/08/2016 12:24
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Kvadratfunksjon er fine greier. ICON_SMILE


Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Luftmotstand [Re: anerz] #2338586 26/08/2016 12:26
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Noen flere som vil kommentere at trege ryttere også tjener på aerodingser? ICON_LAUGH


You are what you eat...mmm nuts
Re: Luftmotstand [Re: Hoaas] #2338587 26/08/2016 12:29
Registrert: May 2009
Innlegg: 9,144
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
F
Registrert: May 2009
Innlegg: 9,144
Sitat: Hoaas

Tanken var at høyere hastighet du har, jo mer tydelig kommer de aerodynamiske egenskapene fram.


Nu är ju det så att detta inte stämmer (eller iallafall att skillnaden är väldigt liten kommer inte ihåg.). En triatlet som kör med 150 W kommer tjäna en massa tid på att ha aeroutstyr trots att han inte syklar så raskt.

Re: Luftmotstand [Re: fredriks] #2338591 26/08/2016 12:36
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Sitat: fredriks
Sitat: Hoaas

Tanken var at høyere hastighet du har, jo mer tydelig kommer de aerodynamiske egenskapene fram.


Nu är ju det så att detta inte stämmer (eller iallafall att skillnaden är väldigt liten kommer inte ihåg.). En triatlet som kör med 150 W kommer tjäna en massa tid på att ha aeroutstyr trots att han inte syklar så raskt.


Jada, vi har fått poengtert at de sparer masser av tid fordi de sykler så sakte. Når luftmotstanden øker, tjener man mer, eller mindre, på å ha aerohjul/sykkel/tøy/hjelm i forhold til når luftmotstanden er lav? Vi snakker selvsagt hastighet her. Det er logisk at jo lengre tid du bruker på en distanse, jo mer tid vil du tjene på å sykle 1km/t raskere.


You are what you eat...mmm nuts
Re: Luftmotstand [Re: anerz] #2338598 26/08/2016 12:58
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 1,511
Radival Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 1,511
(redigert etter å ha lest artikkelen ordentlig ICON_BLUSH )


Redigert av Radival; 26/08/2016 13:02.
Re: Luftmotstand [Re: Hoaas] #2338602 26/08/2016 13:10
Registrert: May 2009
Innlegg: 9,144
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
F
Registrert: May 2009
Innlegg: 9,144
Jag kommer med ett mer detaljerat svar senare men varför är det ju hastigheten som är det viktiga?

Om jag husker rätt så sparar men mer tid om man syklar på färre watt men lite mer i prosentuell tid (men skillnaden är inte så stor).

En aerodings ger lika stor procentuell ändring av luftmotstanden oberoende av fart och eftersom motstandet för en landsväg syklist på plant underlag mest är luftmotstand så ger en prosentuell ändring i luftmotstand nestan en lika stor prosentuell ändring i totala motstandet som är det som bestämmer farten.

Re: Luftmotstand [Re: Hoaas] #2338604 26/08/2016 13:18
Registrert: May 2015
Innlegg: 1,256
T
tparsli Offline
Veteran
Offline
Veteran
T
Registrert: May 2015
Innlegg: 1,256
Sitat: Hoaas
Noen flere som vil kommentere at trege ryttere også tjener på aerodingser? ICON_LAUGH


Basert på det jeg har lært i denne tråden, mener jeg at de som sykler skikkelig sakte (<10km/t) er de eneste som bør bruke aerodingser, karbonsynkler og tettsittende klær.


Thomas
Re: Luftmotstand [Re: anerz] #2338607 26/08/2016 13:32
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 1,511
Radival Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 1,511
Jeg er faktisk ikke sikker på at påstanden holder hvis du sykler skikkelig sakte

Husk at luftmotstanden (og fordelen av aero-utstyret) øker kvadratisk når du dobler hastigheten, og reduseres på samme måte når du reduserer hastigheten.
Vil ikke de to kurvene krysse hverandre ett eller annet sted etter hvert som hastigheten reduseres?
Cervelo artikkelen gir bare ett eksempel, og det er som sagt et lineært vs et kvadratisk forhold vi diskuterer

Re: Luftmotstand [Re: tparsli] #2338610 26/08/2016 13:53
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Sitat: tparsli
Sitat: Hoaas
Noen flere som vil kommentere at trege ryttere også tjener på aerodingser? ICON_LAUGH


Basert på det jeg har lært i denne tråden, mener jeg at de som sykler skikkelig sakte (<10km/t) er de eneste som bør bruke aerodingser, karbonsynkler og tettsittende klær.


Derfor har jeg nå bestemt meg for å kjøpe høyprofilhjul og aerohjelm til terrengritt hvor snitthastigheta er under 20km/t, tidsmessig bør jeg tjene desidert mest på det ICON_LAUGH


You are what you eat...mmm nuts
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino