Luftmotstand
|
Luftmotstand
#2337992
25/08/2016 08:00
|
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 1,300
anerz
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 1,300 |
Test av luftmotstand. video Kanskje ikke rocket science angående posisjon på sykkel og fordel med tettsittende klær, men overraskende at ikke det er mer å vinne på profilhjul.
After climbing a great hill, one only finds that there are many more hills to climb.
|
|
|
Re: Luftmotstand
[Re: anerz]
#2338014
25/08/2016 08:39
|
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
sveinaa
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053 |
Bekrefter vel bare at mange burde bruke pengene på et lavprofil sett med gode aero egenskaper 
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
Re: Luftmotstand
[Re: anerz]
#2338050
25/08/2016 09:30
|
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,364
BeefCake
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,364 |
Gjør du slik går det enda fortere og det er gratis (til du tryner)! http://i.imgur.com/3eizJGT.gifv
- Mvh BeefCake - - - - - - - - - - - - - - - I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
|
|
|
Re: Luftmotstand
[Re: BeefCake]
#2338079
25/08/2016 10:12
|
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
sveinaa
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053 |
Digg å treffe et hull i bakken da...
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
Re: Luftmotstand
[Re: sveinaa]
#2338119
25/08/2016 11:06
|
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,364
BeefCake
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,364 |
Digg å treffe et hull i bakken da... Haha, ja tenkte det samme. Mye som kan gå galt med den utforstillingen...
- Mvh BeefCake - - - - - - - - - - - - - - - I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
|
|
|
Re: Luftmotstand
[Re: BeefCake]
#2338123
25/08/2016 11:18
|
Registrert: May 2015
Innlegg: 301
MariusN
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: May 2015
Innlegg: 301 |
Spent på hvordan han har tenkt å bremse ned i den posisjonen der.
|
|
|
Re: Luftmotstand
[Re: BeefCake]
#2338224
25/08/2016 14:56
|
Registrert: May 2003
Innlegg: 2,466
Furu
/Stig
|
/Stig
Registrert: May 2003
Innlegg: 2,466 |
Det er jo et fixie-ritt. De fleste posisjoner i nedoverbakker hvor du løsner bena fra pedalene vil nok være raskere.
Stig
|
|
|
Re: Luftmotstand
[Re: anerz]
#2338257
25/08/2016 17:18
|
Registrert: May 2015
Innlegg: 301
MariusN
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: May 2015
Innlegg: 301 |
Er jo bare han som sykler fixed. Er nesten mer imponert av hun på scooteren som kjører uten hender for å ta bilde av han
|
|
|
Re: Luftmotstand
[Re: anerz]
#2338370
26/08/2016 06:17
|
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245
Panda
Besatt
|
Besatt
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245 |
Hvordan i helvete får han klikket inn i pedalene igjen???
|
|
|
Re: Luftmotstand
[Re: Panda]
#2338375
26/08/2016 06:25
|
Registrert: Oct 2014
Innlegg: 2,000
Trond Helge
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Oct 2014
Innlegg: 2,000 |
Hvordan i helvete får han klikket inn i pedalene igjen??? Veldig godt spørsmål, antar han har en del trening i det, ser han bruker helen på skoen til å bremse med mellom rammen og hjulet (gjorde ikke Luca Paolini noe lignende i fjor?) Edit: Fant bildet, viser at enkelte har et annet fordel til slitedeler enn andre 
Redigert av Trond Helge; 26/08/2016 06:27.
// Too many roads, too little time
|
|
|
Re: Luftmotstand
[Re: Trond Helge]
#2338381
26/08/2016 06:34
|
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737 |
|
|
|
Re: Luftmotstand
[Re: Trond Helge]
#2338393
26/08/2016 06:53
|
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245
Panda
Besatt
|
Besatt
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245 |
[quote=Panda]Hvordan i helvete får han klikket inn i pedalene igjen??? Veldig godt spørsmål, antar han har en del trening i det, ser han bruker helen på skoen til å bremse med mellom rammen og hjulet (gjorde ikke Luca Paolini noe lignende i fjor?) Edit: Fant bildet, viser at enkelte har et annet fordel til slitedeler enn andre Det blir sykere og sykere 
|
|
|
Re: Luftmotstand
[Re: sveinaa]
#2338567
26/08/2016 12:01
|
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750 |
Bekrefter vel bare at mange burde bruke pengene på et lavprofil sett med gode aero egenskaper Tja, nå er det vel ingen som har påstått at du høster veldig mange fordeler med aero-"dingser" i 20-30km/t. Det er fra 40km/t og opp at du virkelig høster fruktene. Og der ser man at det skiller 1km/t. På 40km blir det temmelig mye tid spart. Edit: Ca 1m 30sek, det kan være forskjellen på listefyll og pallplass.
Redigert av Hoaas; 26/08/2016 12:03.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
Re: Luftmotstand
[Re: Hoaas]
#2338572
26/08/2016 12:10
|
Registrert: May 2015
Innlegg: 815
Girona
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: May 2015
Innlegg: 815 |
Tja, nå er det vel ingen som har påstått at du høster veldig mange fordeler med aero-"dingser" i 20-30km/t. Det er fra 40km/t og opp at du virkelig høster fruktene. Og der ser man at det skiller 1km/t. På 40km blir det temmelig mye tid spart. Tidssparingen på en gitt distanse er vel ca det samme uavhengig av hastighet. I 25 km/t bruker man lengre tid på den samme distansen enn i 40 km/t, så det er mer tid å spise av. Netto effekt blir at man sparer ca like mange sekunder.
|
|
|
Re: Luftmotstand
[Re: Girona]
#2338574
26/08/2016 12:13
|
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750 |
Tja, nå er det vel ingen som har påstått at du høster veldig mange fordeler med aero-"dingser" i 20-30km/t. Det er fra 40km/t og opp at du virkelig høster fruktene. Og der ser man at det skiller 1km/t. På 40km blir det temmelig mye tid spart. Tidssparingen på en gitt distanse er vel ca det samme uavhengig av hastighet. I 25 km/t bruker man lengre tid på den samme distansen enn i 40 km/t, så det er mer tid å spise av. Netto effekt blir at man sparer ca like mange sekunder. Que?
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
Re: Luftmotstand
[Re: Hoaas]
#2338575
26/08/2016 12:14
|
Registrert: May 2015
Innlegg: 815
Girona
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: May 2015
Innlegg: 815 |
Tidssparingen på en gitt distanse er vel ca det samme uavhengig av hastighet. I 25 km/t bruker man lengre tid på den samme distansen enn i 40 km/t, så det er mer tid å spise av. Netto effekt blir at man sparer ca like mange sekunder. Que? Se forklaringen fra Cervelo over.
|
|
|
Re: Luftmotstand
[Re: Hoaas]
#2338577
26/08/2016 12:16
|
Registrert: May 2009
Innlegg: 9,144
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: May 2009
Innlegg: 9,144 |
Som andra skriver. En syklist som inte tråkkar så många watt tjänar också bra på aerodingser. Det är en myt att det först börjar ge en relevant fördel i 40 km/h.
|
|
|
Re: Luftmotstand
[Re: anerz]
#2338581
26/08/2016 12:20
|
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750 |
Joda, men det var nå bare et eksempel. Omgjort til watt kan man jo også si at det koster 20w mindre å ligge i samme hastighet som tidligere. Tanken var at høyere hastighet du har, jo mer tydelig kommer de aerodynamiske egenskapene fram.
Så var det kommentaren jeg svarte på, et høyprofilhjul er uansett raskere. Treg eller rask syklist..
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
Re: Luftmotstand
[Re: anerz]
#2338582
26/08/2016 12:21
|
Registrert: May 2015
Innlegg: 815
Girona
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: May 2015
Innlegg: 815 |
Kortversjonen: En rytter som i utgangspunktet har 40 km/t på en 40 km tempo bruker 60 minutter. La oss si at aero-utstyr gir ham en hastighet på 42 km/t. Han bruker nå bare 57 minutter og 9 sekunder på samme distanse. Han har altså spart 2 minutter og 51 sekunder.
En rytter som i utgangspunktet har 30 km/t på en 40 km tempo bruker 1 time og 20 minutter. La oss si aero-utstyr gir ham en hastighet på 31 km/t, altså halve effekten av rytteren over. Han bruker nå 1 time, 17 minutter og 25 sekunder. Han har dermed spart 2 minuter og 43 sekunder, altså ca like mye som rytteren i 40 km/t. Det selv om rytter nr 1 fikk 2 km/t forbedring, og rytter 2 bare 1 km/t forbedring.
|
|
|
Re: Luftmotstand
[Re: fredriks]
#2338584
26/08/2016 12:23
|
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750 |
Som andra skriver. En syklist som inte tråkkar så många watt tjänar också bra på aerodingser. Det är en myt att det först börjar ge en relevant fördel i 40 km/h. Jada, det var nå mest en kommentar til at man heller bør kjøpe et lavprofilhjul. Et høyprofilhjul vil være raskere uansett.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
Re: Luftmotstand
[Re: anerz]
#2338585
26/08/2016 12:24
|
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867 |
Kvadratfunksjon er fine greier. 
|
|
|
Re: Luftmotstand
[Re: anerz]
#2338586
26/08/2016 12:26
|
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750 |
Noen flere som vil kommentere at trege ryttere også tjener på aerodingser? 
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
Re: Luftmotstand
[Re: Hoaas]
#2338587
26/08/2016 12:29
|
Registrert: May 2009
Innlegg: 9,144
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: May 2009
Innlegg: 9,144 |
Tanken var at høyere hastighet du har, jo mer tydelig kommer de aerodynamiske egenskapene fram.
Nu är ju det så att detta inte stämmer (eller iallafall att skillnaden är väldigt liten kommer inte ihåg.). En triatlet som kör med 150 W kommer tjäna en massa tid på att ha aeroutstyr trots att han inte syklar så raskt.
|
|
|
Re: Luftmotstand
[Re: fredriks]
#2338591
26/08/2016 12:36
|
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750 |
Tanken var at høyere hastighet du har, jo mer tydelig kommer de aerodynamiske egenskapene fram.
Nu är ju det så att detta inte stämmer (eller iallafall att skillnaden är väldigt liten kommer inte ihåg.). En triatlet som kör med 150 W kommer tjäna en massa tid på att ha aeroutstyr trots att han inte syklar så raskt. Jada, vi har fått poengtert at de sparer masser av tid fordi de sykler så sakte. Når luftmotstanden øker, tjener man mer, eller mindre, på å ha aerohjul/sykkel/tøy/hjelm i forhold til når luftmotstanden er lav? Vi snakker selvsagt hastighet her. Det er logisk at jo lengre tid du bruker på en distanse, jo mer tid vil du tjene på å sykle 1km/t raskere.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
Re: Luftmotstand
[Re: anerz]
#2338598
26/08/2016 12:58
|
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 1,511
Radival
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 1,511 |
(redigert etter å ha lest artikkelen ordentlig  )
Redigert av Radival; 26/08/2016 13:02.
|
|
|
Re: Luftmotstand
[Re: Hoaas]
#2338602
26/08/2016 13:10
|
Registrert: May 2009
Innlegg: 9,144
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: May 2009
Innlegg: 9,144 |
Jag kommer med ett mer detaljerat svar senare men varför är det ju hastigheten som är det viktiga?
Om jag husker rätt så sparar men mer tid om man syklar på färre watt men lite mer i prosentuell tid (men skillnaden är inte så stor).
En aerodings ger lika stor procentuell ändring av luftmotstanden oberoende av fart och eftersom motstandet för en landsväg syklist på plant underlag mest är luftmotstand så ger en prosentuell ändring i luftmotstand nestan en lika stor prosentuell ändring i totala motstandet som är det som bestämmer farten.
|
|
|
Re: Luftmotstand
[Re: Hoaas]
#2338604
26/08/2016 13:18
|
Registrert: May 2015
Innlegg: 1,256
tparsli
Veteran
|
Veteran
Registrert: May 2015
Innlegg: 1,256 |
Noen flere som vil kommentere at trege ryttere også tjener på aerodingser?  Basert på det jeg har lært i denne tråden, mener jeg at de som sykler skikkelig sakte (<10km/t) er de eneste som bør bruke aerodingser, karbonsynkler og tettsittende klær.
Thomas
|
|
|
Re: Luftmotstand
[Re: anerz]
#2338607
26/08/2016 13:32
|
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 1,511
Radival
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 1,511 |
Jeg er faktisk ikke sikker på at påstanden holder hvis du sykler skikkelig sakte
Husk at luftmotstanden (og fordelen av aero-utstyret) øker kvadratisk når du dobler hastigheten, og reduseres på samme måte når du reduserer hastigheten. Vil ikke de to kurvene krysse hverandre ett eller annet sted etter hvert som hastigheten reduseres? Cervelo artikkelen gir bare ett eksempel, og det er som sagt et lineært vs et kvadratisk forhold vi diskuterer
|
|
|
Re: Luftmotstand
[Re: tparsli]
#2338610
26/08/2016 13:53
|
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750 |
Noen flere som vil kommentere at trege ryttere også tjener på aerodingser?  Basert på det jeg har lært i denne tråden, mener jeg at de som sykler skikkelig sakte (<10km/t) er de eneste som bør bruke aerodingser, karbonsynkler og tettsittende klær. Derfor har jeg nå bestemt meg for å kjøpe høyprofilhjul og aerohjelm til terrengritt hvor snitthastigheta er under 20km/t, tidsmessig bør jeg tjene desidert mest på det 
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
|
|