Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3

Finn.no - hvor tålmodig skal man være?

Finn.no - hvor tålmodig skal man være? #2337958 25/08/2016 07:27
parob Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Den 15.mai solgte jeg en kite på Finn.no. Bytt ut 'kite' med f.eks. 'gaffel' istedet, så kan dere sette dere inn i situasjonen.

Kjøper ville ikke betale porto, men hadde en slektning i Trondheim som skulle hente den for ham.
Så ble det noen e-poster frem og tilbake i mai, uten at den ble hentet. Noen e-poster i midten av juni, med lovnad om at den skulle hentes, men det ble den ikke.
Så, i begynnelsen av juli sendte jeg en e-post hvor jeg sa at dette ble siste mulighet for å hente den før ferien, hvis ikke ble den liggende til august. Jeg hørte ingenting.
Så, i starten av august sendte jeg ny e-post og sa at jeg var hjemme igjen, hørte fremdeles ingenting.
Jeg har ingen telefonnummer på ham, men søkte opp alle med hans navn i landsdelen der han bor. Alle har svart at de ikke er den kjøperen jeg er ute etter, bortsett fra ett nummer som ikke svarer.

Hvor lenge skal jeg vente før jeg gir opp og legger den ut for salg på nytt? Det kan jo hende han fremdeles er i Langtvekkistan på ferie, men da hadde det vel vært normalt å fronte dette i den første kommunikasjonen.
Kjøper har selv ingen annonser på Finn, så det ser ikke ut som han har vært aktiv der i mellomtiden i det minste. Går det an å kontakte Finn for å få telefonnummeret hans (mulig det er ingen av de jeg har funnet via 1881 o.l.)?

Sende en siste e-post og si at nå blir den solgt på nytt med mindre jeg hører fra ham innen helgen?

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Finn.no - hvor tålmodig skal man være? [Re: parob] #2337960 25/08/2016 07:30
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Du har ikke mottatt betaling?

I tilfelle har du gjort ditt og mere til, bare å legge den ut på nytt.

Re: Finn.no - hvor tålmodig skal man være? [Re: parob] #2337961 25/08/2016 07:31
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Aktiver annonsen og selg til noen andre. Jeg prøver å gi bort en skiboks på finn.no (Skiguard 850). Hadde en som skulle komme og hente den to helger på rad nå. Har blitt helt stille på fyren så jeg har sendt mail til nesteman på ventelista. Han svarer heller ikke. Jeg aktiverer snart annonsen igjen. Du er mye mer tålmodig enn meg. ICON_SMILE

Toppen av kaka var jo at fyren som skulle komme og hente forventet at jeg skulle hjelpe ham med å montere skiboksen på bilen hans. Da forsvinner liksom hele konseptet "Gis bort mot henting" for min del.

Forresten noen som vil ha en gratis, mørkegrønn Skiguard 850? Må hentes i Fredrikstad og jeg hjelper ikke til med montering. Kan til nød hjelpe med å bære den ut av kjellerboden.

Re: Finn.no - hvor tålmodig skal man være? [Re: parob] #2337962 25/08/2016 07:31
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Selg den på nytt. Kjøper har garantert fått kalde økonomiske føtter og later som om han ikke hører deg for å slippe unna.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Finn.no - hvor tålmodig skal man være? [Re: parob] #2337963 25/08/2016 07:31
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Du skulle ikke ha venta i det hele tatt. Fram til du har penga i henda, kunne den like gjerne ligget på Finn for potensielt kjappere kjøpere. Og iallfall etter første avtalebrudd.

Re: Finn.no - hvor tålmodig skal man være? [Re: parob] #2337966 25/08/2016 07:34
Q
quattro Offline
Ringrev
Ringrev
Q
Holder aldri av ting til Finn-kjøpere, hvis noen spør så sier jeg bare at førstemann som betaler får det jeg selger.

Lars Olav
Re: Finn.no - hvor tålmodig skal man være? [Re: parob] #2337967 25/08/2016 07:35
parob Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Jeg har ikke mottatt noen penger.
Prøver alltid å være grei når jeg selger ting på Finn, og lar den første som tar kontakt få tilslaget. Må tydeligvis slutte med det, men heller sile ut kjøpere og vente til det kommer noen lokalt.

Da får jeg aktivere annonsen igjen. Takk for at dere tuppet meg i rumpetten her.

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Finn.no - hvor tålmodig skal man være? [Re: parob] #2337968 25/08/2016 07:35
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Man glemmer ikke at man har kjøpt en kite.

Vedkommende har trekt seg fra kjøpet og har
a) bestemt seg for å ikke kite (med den kiten han har tinget)
b) ikke penger
c) flyttet fra landet

Legg den ut på nytt.

Jeg solgte akkurat en ramme der det tok et par måneder før kjøper hadde mulighet til å besiktige og plukke opp ramma, men da hadde vi kommunikasjon hele veien og alt var hunky dory. Når kjøper ikke svarer på mail eler telefon er situasjonen helt annerledes

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Finn.no - hvor tålmodig skal man være? [Re: parob] #2337969 25/08/2016 07:35
DeepFu Offline
Ringrev
Ringrev
Så sant han ikke gav deg et tilbud du vet du aldri blir å få igjen ville jeg lagt den ut på nytt.

Og har han betalt ville jeg bare stappet den i ei eske og satt den innerst i en bod. Evt sendt en mail om at nå påløper ukentlig lagerleie. ICON_SMILE

Re: Finn.no - hvor tålmodig skal man være? [Re: parob] #2337972 25/08/2016 07:38
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
+ 1

Synes selv det er greit å bruke Finn/Payex' betalingsgaranti for kjøp/salg av en viss verdi straks det er snakk om forsendelse eller avhenting først etter noe tid. Ordningen gir ikke absolutt garanti for kjøp/salg, men etablerer noen spilleregler og prosedyrer som sikrer bl.a. at man unngår en situasjon som den du beskriver.

Re: Finn.no - hvor tålmodig skal man være? [Re: parob] #2337974 25/08/2016 07:39
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Enig med majoriteten! Dersom kjøper ikke har betalt og ikke holder avtale så skal du selvsagt holde annonsen åpen og selge til hvem du vil. Jeg lukker aldri en annonse før varen er betalt og sendt eller overlevert.

Re: Finn.no - hvor tålmodig skal man være? [Re: erikskon] #2337980 25/08/2016 07:44
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: erikskon
Enig med majoriteten! Dersom kjøper ikke har betalt og ikke holder avtale så skal du selvsagt holde annonsen åpen og selge til hvem du vil. Jeg lukker aldri en annonse før varen er betalt og sendt eller overlevert.

Hehe.. Er det rift om produktet er det en dårlig ide. Jeg solgte en delebil for vrakpant i fjor høst. Telefonen ringte 25 ganger på 10 minutter. Samme med ovennevnte skiboks. Den lot seg ikke selge for 500 kroner, men så snart den ble gratis kimte telefonen i eninga samtidig med at sms-er og eposter rausa inn.

Men for tungsolgte produkter er jeg enig med deg. ICON_SMILE

Re: Finn.no - hvor tålmodig skal man være? [Re: parob] #2337984 25/08/2016 07:49
G
GeirW Offline
Avhengig
Avhengig
G
De gangene jeg har hatt problemer med finn kjøpere har jeg satt en grense og har jeg ikke mottatt penger/svar innen gitt periode, så går den til neste på lista.

En ting jeg derimot ikke gjør, er å sende i postoppkrav med mindre 2*frakt er forhåndsbetalt. Går ikke kjøper med på det så dropper jeg det heller.

Re: Finn.no - hvor tålmodig skal man være? [Re: GeirW] #2337988 25/08/2016 07:56
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: GeirW
En ting jeg derimot ikke gjør, er å sende i postoppkrav med mindre 2*frakt er forhåndsbetalt. Går ikke kjøper med på det så dropper jeg det heller.
Siden oppkravsgebyr koster ekstra, så anslår jeg at grunnen til at noen spør om oppkrav er at de ikke har penger per nå, men da kan hente på posten straks de har penger. Så jeg sier konsekvent nei til oppkrav. Finn Payex er passe egnet hvis man ikke ønsker å forhåndsbetale.

Re: Finn.no - hvor tålmodig skal man være? [Re: parob] #2337991 25/08/2016 08:00
perbl Offline
More than words
More than words
Send en melding der du påpeker at vedkommende har tilslaget inntil da og da, hvis ikke du hører noe mer legger du den ut igjen med god samvittighet.

Per B.
Re: Finn.no - hvor tålmodig skal man være? [Re: parob] #2338006 25/08/2016 08:28
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Kjøpere på Finn er verste sort i å overholde avtaler. Prøver man å være grei og smidig og holde et køsystem, sitter man bare igjen med å ikke få solgt.
"Jeg kan komme i kveld/morgen og hente". Tidenes mest brutte løfte.
Førstemann til å levere pengene i hånda får varen.

Re: Finn.no - hvor tålmodig skal man være? [Re: eirikbk] #2338010 25/08/2016 08:34
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: eirikbk
"Jeg kan komme i kveld/morgen og hente". Tidenes mest brutte løfte..
jepp!

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Finn.no - hvor tålmodig skal man være? [Re: parob] #2338013 25/08/2016 08:37
tron Offline
Besatt
Besatt
Jeg har brukt Finn ganske flittig det siste året, og opplever at minst halvparten av henvendelsene er totalt useriøse. Jeg har begynt å google navnene før jeg gjør avtaler om henting. Opplever også at enkelte er utrolig frekke i meldingene de sender - jeg beholder eller kaster heller tingene enn å forholde meg til uforskammede kjøpere. Dukker ikke førstemann opp som avtalt, kontakter jeg umiddelbart neste på lista. Skal jeg sende, aksepterer jeg kun å bruke Finn sin betalingsløsning.

Re: Finn.no - hvor tålmodig skal man være? [Re: parob] #2338029 25/08/2016 08:59
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Siden vi er på underforumet vi er på så vil jeg fortelle om en finn-handel fra i går.

Jeg har ryddet i boder, kriker og kroker og fikk drøssevis med 26"-dekk og -hjul til overs. Jeg fikk en telefon fra en som var litt ustø i norsk. Han ville ha et sett "venter-dekk" og et sett "sommer-dekk". Jeg gikk ut fra at han kom i bil og syntes det tok litt i overkant lang tid fra han ringte og spurte om hvordan finne fram til han ankom.

Etter en stund kommer han syklende og har syklet fra sentrum. Jeg ville bare bli kvitt rasket for å frigjøre plass og da han så alle hjulene (av ymse kvalitet) og dekkene ble han lettere våt i blikket. Jeg tilbød ham alt sammen (3 sett piggdekk og 2 sett sommerdekk samt 3 bakhjul og et fremhjul) for 200 kroner.

Han stod og tenkte så det knaket og jeg forstod at utfordringa var å få det med seg hjem. Så jeg tilbød meg å sette sykkelen hans på taket og kjøre ham hjem med alt stæsj. Han ville ikke først ta i mot gesten men jeg insisterte (jeg skulle tross alt inn til byen uansett senere på kvelden).

Etter en god biltur med samtaler om hjemlandet, hvor galt det bar på vei med krig og elendighet, IS, ferier med vektøkning mm var vi fremme. Han strålte som en sol og avsluttet med følgende frase:

"Tusen takk. Jeg har aldri møtt noen så snill som deg".

Jeg smilte og tok han i hånda og fikk 200-lappen min.

Jeg tjente ikke mye penger men dette ble min hyggeligste Finn-handel noensinne. ICON_LAUGH

Re: Finn.no - hvor tålmodig skal man være? [Re: tron] #2338032 25/08/2016 09:03
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: tron
Opplever også at enkelte er utrolig frekke i meldingene de sender - jeg beholder eller kaster heller tingene enn å forholde meg til uforskammede kjøpere.
Helt enig! Folk kommer med skambud på 1/3 av utropspris og blir dritsure når jeg sier at dette er et skambud og aksepteres ikke. Det er også ille når folk sender melding uten å signere med navn - på sms eller på finn. Opplevde at en sendte meg melding med skambud, og jeg sa ikke faen, men du kan få for <akseptabelt beløp>. Fikk en SMS om at en person tar denne (uten signatur), så jeg sendte melding til flere interessenter om at nå er det en som tar den for utropspris. Så viser det seg at det er frekkasen som kom med skambud som ville ha - men først etter at noen andre har gitt meg tilbud om høyere pris som jeg har avslått. Enden på visa var at skambudperson fikk dra dit peppern gror, og en ganske oppegående og hyggelig fyr på 19 år fikk forsterker til kjellerstua si - og jeg fikk litt mindre enn ønsket, men til en person som fortjente kjøpet.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Finn.no - hvor tålmodig skal man være? [Re: Raskall] #2338034 25/08/2016 09:04
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Helt konge, Raskall!
En av gledene med å selge (gjerne billig) og gi bort på Finn, er definitivt å se gjenstanden få nytt liv hos hyggelige folk.

Re: Finn.no - hvor tålmodig skal man være? [Re: parob] #2338043 25/08/2016 09:16
tron Offline
Besatt
Besatt
Herlig historie, Raskall!
Jeg har jo også mange gode opplevelser med Finn. Alltid hyggelig når familier som er vanskeligere stilt enn oss har sikret seg fine og kurante ting til en brøkdel av nypris.

Re: Finn.no - hvor tålmodig skal man være? [Re: parob] #2338077 25/08/2016 10:07
BeefCake Offline
Ivrig
Ivrig
Fin historie Raskall!

Hadde også et sykkelslag over finn tidligere i sommer som jeg var svært skeptisk til. La ut sykkelen for salg og fikk en del mail fra en som ikke var helt flink på å skrive Norsk. Så også at det var utenlandsk/Europeisk navn på kjøper. Han skulle kjøre gjennom Oslo og ville plukke opp sykkelen da, men det var en mnd senere. Han satte over depositum på 3k og lovet at jeg kunne selge den videre om den ikke var hentet innen avtalt tid. Han kom til avtalt tid og betalte resterende sum. Hyggelig velutdannet kar fra et annet sted i Europa som bodde og jobbet i Norge, og var inne på sitt 7år i landet.

Synes depositum er greit å spørre om når folk vil du skal holde av.

- Mvh BeefCake
- - - - - - - - - - - - - - -
I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
Re: Finn.no - hvor tålmodig skal man være? [Re: parob] #2338088 25/08/2016 10:24
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Rett pris er vel alfa og omega.
Solgte et brukt (ca. 7500 km) Shimano Ultegra 6870 SS Di2 Bakgir til 700.-
Annonsen var aktiv i 1.5 minutter, så var det solgt.
Kjøper betalte forskudd og la på litt for frakt. Jeg gav litt ekstra med å sende den som en sporbar pakke. Han godtok også å vente til jeg hadde fått mitt nye GS gir i posten.
Meget hyggelig opplevelse.

Redigert av anonym; 25/08/2016 10:31.
Re: Finn.no - hvor tålmodig skal man være? [Re: BeefCake] #2338089 25/08/2016 10:24
SnorreL Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: BeefCake
Synes depositum er greit å spørre om når folk vil du skal holde av.

Jepp. Depositum eller full betaling umiddelbart etter avtale om kjøp er gjort. Da helst med Vipps eller mCASH.

Re: Finn.no - hvor tålmodig skal man være? [Re: SnorreL] #2338117 25/08/2016 11:04
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: SnorreL
Depositum eller full betaling umiddelbart etter avtale om kjøp er gjort. Da helst med Vipps eller mCASH.

Det er en god ordning om du selger, men ikke så god om du kjøper ICON_WINK Betale for noe du som kjøper ikke har sett? Misliker slike krav om forhåndsbetaling med mindre det er snakk om småsummer. Samme gjelder forsendelse i oppkrav, der kjøper må betale på Posten før varen er tatt i øyensyn.

Like mange useriøse selgere som det er useriøse kjøpere på Finn, så jeg unnlater å kjøpe for større summer hvis selger ikke vil bruke Finns betalingsordning, som gir en viss garanti til begge parter.

Re: Finn.no - hvor tålmodig skal man være? [Re: parob] #2338163 25/08/2016 12:26
T
tparsli Offline
Veteran
Veteran
T
Jeg ville gitt personen maks en uke, men hvis han betalte ville jeg selvfølgelig tilbudt meg å ha kiten hans i min garasje inntil den ble hentet.

På Finn er det så mye tull at jeg insisterer på personlig overlevering.
Da er begge parter enige om både tilstand og funksjon, noe som sparer en for potensielle krangler i etterkant.

Thomas
Re: Finn.no - hvor tålmodig skal man være? [Re: Sepeda] #2338170 25/08/2016 12:54
SnorreL Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Sepeda
Depositum eller full betaling umiddelbart etter avtale om kjøp er gjort. Da helst med Vipps eller mCASH.

Det er en god ordning om du selger, men ikke så god om du kjøper ICON_WINK

Hvis ikke kjøper synes det er greit lar han være og jeg venter på neste interessent i stedet. ICON_WINK

Unntaket er dersom jeg selger noe som det er få potensielle kjøpere til. Da må jeg jo strekke meg lenger for å være sikker på å bli kvitt det jeg selger hvis det i det hele tatt skulle dukke opp en kjøper.

Re: Finn.no - hvor tålmodig skal man være? [Re: SnorreL] #2338172 25/08/2016 13:00
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Hvis ikke kjøper synes det er greit lar han være og jeg venter på neste interessent i stedet. ICON_WINK

Det forstår jeg godt, men ville du selv betalt noen tusen/titusen uten å ha sett hva du kjøper og uten noen reell garanti for at selger kompenserer deg eller opphever kjøpet om varen ikke holder mål?

Re: Finn.no - hvor tålmodig skal man være? [Re: parob] #2338178 25/08/2016 13:06
SnorreL Offline
Ivrig
Ivrig
Jepp, gjort det en rekke ganger og vil gjøre det mange ganger til. For eksempel svært vanlig innen jaktverdenen som jeg er en del av. Rifler og kikkertsikter til mange tusen, feks 10.000 for et brukt kikkertsikte, kjøper man usett (ser som regel bilder da) på selgers ord. Både på Finn og gjennom jaktfora. Kan fort koste det dobbelte for et brukt av dyrere merke.

Ble litt svett en gang før jul... Hadde sendt et brukt kikkertsikte til en kar på sørlandet. Han hadde forhåndsbetalt 9000 var det vel. Da han hentet ut pakken inneholdt den en brukt tv-dekoder.... Det viste seg at følgeseddelen på pakken jeg sendte hadde ramlet av pakken, blitt klistret på en annen pakke og sendt til fyren. Kikkertsiktet dukket heldigvis opp på postens hittegodskontor etter noen dager og kjøper fikk kikkertsiktet sitt Liiitt svett da ja, men endte bra. Gjør som regel det :-)

Redigert av SnorreL; 25/08/2016 13:14.
Side 1 av 3 1 2 3

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå