Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 3 1 2 3

Stivgaffel i Birken?

Re: Stivgaffel i Birken? [Re: MagneB] #2333760 14/08/2016 13:52
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Tange Offline
Flittig Bie
Offline
Flittig Bie
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Har ikke testet på Birkenunderlag, men akkurat nå kjører jeg RK med 14/17 på kombinert sti/grus (forberedelse til UB). Jeg er ikke tungvekter men tyngre enn deg. 14/17 koster meg ca. 1 minutt mer til jobben i forhold til singlespeeden (drøye 20 minutter). Men den har racerdekk med 80-90 psi. Og det wobler litt i svingene bak med 17 psi.

Da jeg syklet Holmenkollrittet på starten av milleniet syklet jeg med Python (datidens RK) og såpass lite luft at jeg kunne trykke dekket inn til felgen med tomlene. Underlaget er nok sammenlignbart.

Jeg trur, og det er noe jeg trur, at 26-27 i RK 2.2 blir for mye luft for deg. Det samme om du kjører stiv eller dempet.

Re: Stivgaffel i Birken? [Re: anonym22] #2333761 14/08/2016 13:54
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
sveinaa Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
Sitat: anonymous22
Sitat: sveinaa
Tenkte på psi som egner seg i terrenget ja. Grusveiene er jo ofte slettere enn asfalt....

Både med dempergaffel og med rittfulldemper ville jeg valgt omtrent samme trykk som kaiost, 26 psi foran, 28 psi bak - så lenge det er snakk om grus. Og jeg er av de som kjører med makstrykk når terrengdekk brukes til pendling på asfalt - 50 psi. På grus synes jeg egenskapene i høy fart raseres allerede ved 30-31 psi.



Så fremt man må kjøre med samme lufttrykk uansett sykkel så er det lite relevant ja. Kan man tenke seg at en del velger dekk på feil grunnlag? Og at rullemotstanden blir viktigere en andre egenskaper som feks sidegrep? Dette tenker jeg spesielt da mange faktisk velger RK...?


Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Stivgaffel i Birken? [Re: Stein] #2333762 14/08/2016 13:56
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
sveinaa Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
Sitat: Stein
For å teste dette må man jo gjøre ganske mange repetisjoner under identiske forhold med wattmåler, etc, så det er ikke så lett å bare teste. Men noen har sikkert prøvd.


Kan man ikke teste sånn de tester på ski? En slak bakke også måler man hvor langt man triller. Watten er jo ikke så viktig i praksis.


Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Stivgaffel i Birken? [Re: MagneB] #2333763 14/08/2016 13:56
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Tange Offline
Flittig Bie
Offline
Flittig Bie
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Mye taktikk der og. Vet man at man stortsett kommer til å kjøre alene er det andre prioriteter enn å ligge i et felt i 2-2,5 timer av turen.

Re: Stivgaffel i Birken? [Re: sveinaa] #2333764 14/08/2016 14:00
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein Offline
Yozo Fanboy
Offline
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Sitat: sveinaa
Sitat: Stein
For å teste dette må man jo gjøre ganske mange repetisjoner under identiske forhold med wattmåler, etc, så det er ikke så lett å bare teste. Men noen har sikkert prøvd.


Kan man ikke teste sånn de tester på ski? En slak bakke også måler man hvor langt man triller. Watten er jo ikke så viktig i praksis.


Joda, men det blir jo ikke akkurat noe vitenskapelig bevis. Det er masse variabler som kan spille inn, men selvsagt kan man det for å gjøre seg opp en mening.

Re: Stivgaffel i Birken? [Re: Tange] #2333766 14/08/2016 14:03
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
sveinaa Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
Jeg er ute etter et bakdekk. Kanskje RK men jeg blir jo fristet av SK også. Sammen med et framdekk jeg finner ganske sikkert FT 2,2.


Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Stivgaffel i Birken? [Re: Stein] #2333767 14/08/2016 14:08
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
sveinaa Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
Sitat: Stein
Sitat: sveinaa
Sitat: Stein
For å teste dette må man jo gjøre ganske mange repetisjoner under identiske forhold med wattmåler, etc, så det er ikke så lett å bare teste. Men noen har sikkert prøvd.


Kan man ikke teste sånn de tester på ski? En slak bakke også måler man hvor langt man triller. Watten er jo ikke så viktig i praksis.


Joda, men det blir jo ikke akkurat noe vitenskapelig bevis. Det er masse variabler som kan spille inn, men selvsagt kan man det for å gjøre seg opp en mening.

Kjører man 5 turer på 35 psi og 5 turer på 25 psi og finner en bakke som man kan trille til man stopper og man ser en klar tendens så beviser det i alle fall mer enn å sykle rundt å basere seg på følelsen som i alle fall er ganske lumsk.

Redigert av sveinaa; 14/08/2016 14:09.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Stivgaffel i Birken? [Re: sveinaa] #2333768 14/08/2016 14:08
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 2,882
stosu Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 2,882
Sitat: sveinaa
Jeg er ute etter et bakdekk. Kanskje RK men jeg blir jo fristet av SK også. Sammen med et framdekk jeg finner ganske sikkert FT 2,2.





Framdekk med litt volum (RK e.l), stiv gaffel og 29.0, TB, SK e.l. bak


Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig


Re: Stivgaffel i Birken? [Re: MagneB] #2333770 14/08/2016 14:22
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
sveinaa Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
Veigrep har jo også noe med kontaktflaten mellom dekk og vei å gjøre. Vil ikke en god og godt innstilt gaffel kunne bidra en del ved å holde på veigrepet? Eller vil en øvet syklist kompensere ved god svikt i overkropp/armer? Lurer litt på dette da en Protune av min gaffel har gitt helt andre egenskaper i sving på grus.

Er det feks noen som har kjørt motorsykkel som kan si noe om dette på generelt grunnlag?


Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Stivgaffel i Birken? [Re: MagneB] #2333773 14/08/2016 14:54
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein Offline
Yozo Fanboy
Offline
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Selvsagt vil den det. I tillegg til som sagt å gi mer komfort. Det er det jeg har spurt om: Om det objektivt sett for de fleste er verdt å gi avkall på dette for å få marginalt lavere vekt.

Om det føles bedre og er kulere er noe annet, selvsagt, som ikke er å kimse av.

Re: Stivgaffel i Birken? [Re: MagneB] #2335436 18/08/2016 14:14
Registrert: May 2004
Innlegg: 155
reidar Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: May 2004
Innlegg: 155
Kjører stiv gaffel og 36 tommer dekk.


Ett hjul i svingen er tingen!
Re: Stivgaffel i Birken? [Re: MagneB] #2335530 18/08/2016 19:52
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Tange Offline
Flittig Bie
Offline
Flittig Bie
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Har du noe valg?

ICON_WINK

Re: Stivgaffel i Birken? [Re: MagneB] #2335762 19/08/2016 13:24
Registrert: Nov 2002
Innlegg: 9,738
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Nov 2002
Innlegg: 9,738
Hvis noen trenger en lett, stiv gaffel for 26" hjul er det bare å ta kontakt. Jeg er for gammel til slikt, og har en til overs...

Re: Stivgaffel i Birken? [Re: Stein] #2336095 20/08/2016 20:27
Registrert: Jan 2002
Innlegg: 9,316
gauter Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2002
Innlegg: 9,316
Sitat: Stein
Sitat: Menkromsen

Jeg kjørte så og si alltid med den gamle gaffelen låst så kunne likesågodt ha stiv gaffel.

Der har du problemet ditt. Du brukte ikke fordelene man får med en dempergaffel, men fikk med deg alle ulempene, så derfor var det like greit med stiv gaffel.
Hvis man lar gaffelen gjøre jobben sin, er fordelene mye større enn ulempene.
Låsing av dempegafler gir bare ulemper i alle andre situasjoner enn når man står i pedalene og spurter/klatrer. IMNSHO

Amen.
Sitat: kjasmas
Jeg tror den eneste fordelen med stiv gaffel i Birken er den psykiske effekten av å ha en sykkel som er 500 gram lettere.
Reelt tror jeg det er en ulempe for de aller fleste å sykle med stiv gaffel.

Enig, det er også min erfaring. Hvis man noengang skal nyte følelsen av en ekstra lett sykkel med stiv karbongaffel, bør det være i f.eks. Birkebeinerrittet eller Nordsjørittet. Men min erfaring er at jeg selv, når jeg har kjørt med stiv gaffel, har savna dempergaffelen. Og: Den raskeste klassen har fortsatt ikke blitt vunnet av en med stiv gaffel, selv om Løvik var veldig nær.
Ellers er en Lauf en inner-11'er til slike ritt.


Gaute
Re: Stivgaffel i Birken? [Re: gauter] #2336110 20/08/2016 20:48
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
K
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624
At det ikke er vunnet med stiv hos gutta er bare tilfeldig..
Mange liker og si Wilmann hadde vunnet med demper, men det er bare tull.. Det hadde ikke hjulpet med to dempere en gang, han ville ikke blitt tøff nok i hodet til og stupe ned der uansett og tatt samme dumme sporvalget likevel..
Ville kanskje blitt forbikjørt på graset i stedet med demper, men garantert tatt igjen uansett.
Og Løvik kjørte ikke feil pga demperen.
En sprek svenske mindre i rulla bak Willmann og en arrangementstabbe mindre hadde det vært to på rad..

Også enig i at lockout til vanlig er ganske oppskrytt, men jeg står kanskje litt mer enn de fleste og et ritt som birken der dekket er fast er jeg gjerne opp og står ennå mer og der vil jeg i allefall ha en demper som er låst om jeg ikke har helt stiv..

Re: Stivgaffel i Birken? [Re: Kriss] #2336123 20/08/2016 21:23
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
-Jan Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
Er nok tilfeldig ja, og det er vel heller ikkje så mange av favorittane som har sykla med stiv gaffel. Men f.eks.både Beitmyren og Kjell Karlsen har vel vunne klassa si med stiv.

Re: Stivgaffel i Birken? [Re: MagneB] #2336124 20/08/2016 21:25
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 1,287
Kake Offline
Veteran
Offline
Veteran
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 1,287
Kjører mye med lockout på.. er halvfeit (95kg) med dårlig teknikk så får en sån ute på sjøen følelse med demper.. På samme tid så stoler jeg på målinger som viser at det lønner seg med et trykk på 26PSI ish på dekkene.. men igjen.. etter å ha kjørt en del bakkeintervall med 25 ish på asfalt så kjennes det ut som tråkket "forsvinner" i sidelengs sagging...

Redigert av Kake; 21/08/2016 09:16. Rediger grunn: vekt

Never, ever make absolute, unconditional statements.
Re: Stivgaffel i Birken? [Re: reidar] #2336134 20/08/2016 22:01
Registrert: May 2016
Innlegg: 433
E
eryx Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
E
Registrert: May 2016
Innlegg: 433
Sitat: reidar
Kjører stiv gaffel og 36 tommer dekk.

Stor sykkel?

Re: Stivgaffel i Birken? [Re: eryx] #2336159 21/08/2016 06:40
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
A
anonym22 Offline
Anonym22
Offline
Anonym22
A
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
Sitat: eryx
Sitat: reidar
Kjører stiv gaffel og 36 tommer dekk.

Stor sykkel?

Bare veldig veldig kort. Se avataren hans.

Re: Stivgaffel i Birken? [Re: Kake] #2336167 21/08/2016 07:10
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
A
anonym22 Offline
Anonym22
Offline
Anonym22
A
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
Sitat: Kake
Kjører mye med lockout på.. er halvfeit med dårlig teknikk så får en sån ute på sjøen følelse med demper.. På samme tid så stoler jeg på målinger som viser at det lønner seg med et trykk på 26PSI ish på dekkene.. men igjen.. etter å ha kjørt en del bakkeintervall med 25 ish på asfalt så kjennes det ut som tråkket "forsvinner" i sidelengs sagging...

Nå skriver du ikke hvor mange kg halvfeit du er, men høres ut som du bør øke trykket noe - samt mer bak enn foran. Jeg veier 81 kg (om mårran, strengt tatt bør jo dekktrykk ta hensyn til velt med klær og sekk) og bruker 25-26 psi foran og 27-28 psi bak på sti og grus. (Laveste tall hvis jeg sjekker før ren stitur, høyeste hvis jeg planlegger ren grustur, men begge deler passer meg ganske bra allround). Dette er trykket jeg har følt og arbeidet meg fram til, gjentatte ganger med flere dekk og både til halvdemper og rittfulldemper. For litt tid tilbake fant jeg en kalkulator på Schwalbe sine sider - som jeg ikke finner igjen, og den ga omtrent nøyaktig det samme (ca. 25,5 foran og ca. 27,5 bak). Veier du mer, så gå høyere. Er litt tabeller på nett her og der, men savner den kalkulatoren jeg fant.

Re: Stivgaffel i Birken? [Re: Kriss] #2336872 22/08/2016 21:45
Registrert: Jan 2002
Innlegg: 9,316
gauter Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2002
Innlegg: 9,316
Sitat: Kriss
At det ikke er vunnet med stiv hos gutta er bare tilfeldig..
[...]Og Løvik kjørte ikke feil pga demperen.
En sprek svenske mindre i rulla bak Willmann og en arrangementstabbe mindre hadde det vært to på rad..

Det har du helt rett i. Nå har ikke jeg stått på startstreken og talt opp, men tror bestemt det er flere dempergafler enn stive i eliten. Altså har flertallet valgt å kjøre med demper.


Gaute
Re: Stivgaffel i Birken? [Re: gauter] #2338830 27/08/2016 16:22
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
K
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624
Sitat: gauter
Sitat: Kriss
At det ikke er vunnet med stiv hos gutta er bare tilfeldig..
[...]Og Løvik kjørte ikke feil pga demperen.
En sprek svenske mindre i rulla bak Willmann og en arrangementstabbe mindre hadde det vært to på rad..

Det har du helt rett i. Nå har ikke jeg stått på startstreken og talt opp, men tror bestemt det er flere dempergafler enn stive i eliten. Altså har flertallet valgt å kjøre med demper.

Ja, men hjelper ikke med demper(e) om man ikke er der på slutten.. ICON_SMILE Grattis til Løvik som får luka han trenger med stiv sykkel!

Re: Stivgaffel i Birken? [Re: MagneB] #2338831 27/08/2016 16:49
Registrert: Feb 2012
Innlegg: 2,545
HNK Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Feb 2012
Innlegg: 2,545
Nrks produksjon fra Ballettbakken og inn er ganske utydelig med tanke på avstander og mellomtider.
All ære til Løvik, men han sleit i terrengpartiene (sa han selv) og det virker som han tapte mye tid i Ballettbakken og inn. Kanskje safet han, men etter alt han har hatt av resultater i Birken siste årene så tviler jeg på at han slapp ned skuldrene før han fikk til den berømte venstresvingen rett før mål og var trygg på seier.

Hadde han hatt demper kunne han gitt på mer i de vanskelige partiene på slutten. Men da er han plutselig på en sykkel han ikke er vant til og kanskje ikke trives med, og da er det ikke sikkert han hadde klart å få luka i det hele tatt. Gutta i eliten er ikke Ola Nordmann.

Fryktelig verdig vinner! Grattis ICON_SMILE

Redigert av HNK; 27/08/2016 16:50.



Re: Stivgaffel i Birken? [Re: MagneB] #2338836 27/08/2016 17:00
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
K
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624
Hva ville du støta fra ryttere som Korsæth, Olsson, Lindgren, Wilmann osv med? Stiv gaffel gjør det litt lettere og støte, litt lettere og få de metrene man trenger for at de andre ser på hverandre og Løvik vet han trenger luke der så han får mate på fra toppen av Rosinbakken til Storåsen..
Kjøre alene fra Kvarstad med fulldemper funka ikke så bra.. ICON_WINK
Løvik var forresten 7 sek bak CF i mål i fjor så er ikke så dårlig ned der.. Han safet nok litt og tok det litt rolig når han ikke så noen..

Ellers, trenger ikke å være rakettforsker for å skjønne at det og alliere seg med noen løypevakter for å få litt sekundering kan være lurt..
Jeg syns det ligna på Løvik faktisk han mosjonisten de kalte det bak der, men tenkte at det var vel ikke det da før han føyk forbi.. Det hadde de fint visst med bittelitt planlegging og noen få tekstmeldinger..

Bra vinner, liker at de som aldri er redd for å kjøre vinner.. Og veldig fortjent ut fra historien.


Re: Stivgaffel i Birken? [Re: Kriss] #2338895 27/08/2016 19:44
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 705
E
erik e Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
E
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 705
"Gammer,n med stiv gaffel her. Ny pers. 3.35 i klasse M 55. 29er med stiv gaffel og styre i karbon, skumgummi holker. Syklen går som fa.., må selvfølgelig ta det med ro nedover. Er helt overbevist at den løsningen er raskest for meg. 🚴🏁👍

Side 3 av 3 1 2 3

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå