Er det de samme reglene mtp vekt på sekken i UB som i vanlig Birken? Innser at med den utstyrslista man må ha med blir det jo kjapt 3,5kg. Men greit å vite hvilke regler som gjelder. Det jeg finner på nettsidene deres er ikke akkurat krystallklart.
Kort, 'alle deltakere må bære sekk, under hele rittet' 'det stilles krav til ting som må bringes med på hele turen' 'det er ikke krav til vekt på sekken'
Du kan altså klare deg med en bitteliten tom sekk på ryggen mens pålagt utstyr kan bringes med, festet på sykkelen eller hvor som helst. Utstyret er greit å feste på sykkelen. Det står ikke noe om at klærne (jakke, bukse, undertøy mm.) skal passe rytteren så alt kjøpt i størrelse 56/62 (nyfødt barn) får man i en liten pose som kan festes under setet eller i en av baklommene på trøya.
Gi oss et hint på hvor langt det første gruspartiet er da, siden det lengste gruspartiet inni mellom er på bare 4 km, antar jeg vi her snakker om en god del lengre ? . Viktig å fore diskusjonen her for den har død ut litt siste døgnet he he.
Og vil det si at en ikke skal sykle partiene på grus før/etter Sjøsetervegen ? Hadde vært kul med en annen inngang mot Lillehammer en det vi har hatt som "fast" noen år nå. Hater den skiløypa etter alpinbakken på Sjusjøen.
Kort, 'alle deltakere må bære sekk, under hele rittet' 'det stilles krav til ting som må bringes med på hele turen' 'det er ikke krav til vekt på sekken'
Du kan altså klare deg med en bitteliten tom sekk på ryggen mens pålagt utstyr kan bringes med, festet på sykkelen eller hvor som helst. Utstyret er greit å feste på sykkelen. Det står ikke noe om at klærne (jakke, bukse, undertøy mm.) skal passe rytteren så alt kjøpt i størrelse 56/62 (nyfødt barn) får man i en liten pose som kan festes under setet eller i en av baklommene på trøya.
Verre er det ikke.
En parkdress i bevernylon som du fyller med en matpakke og plaster og knyter rundt halsen og livet er vel perfekt!
Og vil det si at en ikke skal sykle partiene på grus før/etter Sjøsetervegen ? Hadde vært kul med en annen inngang mot Lillehammer en det vi har hatt som "fast" noen år nå. Hater den skiløypa etter alpinbakken på Sjusjøen.
Den er vel gruset som en del av den nye birkentraseen såvidt jeg har skjønt? Uansett har jeg punktert 3 ganger og tryna 1 gang I den skiløypa så høyt på min hatliste også
Den er vel gruset som en del av den nye birkentraseen såvidt jeg har skjønt? Uansett har jeg punktert 3 ganger og tryna 1 gang I den skiløypa så høyt på min hatliste også
Aha, det er der den går ja, det hadde jeg glemt. Av alle partier i verden hvor det er greit at det gruses så står den høyt oppe.
...Og vil det si at en ikke skal sykle partiene på grus før/etter Sjøsetervegen ? Hadde vært kul med en annen inngang mot Lillehammer en det vi har hatt som "fast" noen år nå. Hater den skiløypa etter alpinbakken på Sjusjøen.
Men selve alpinbakken har jo vært en høydare !
Det er vel dette Oddefa tenker på, ref. dagens artikkel med lrm "– Det er veldig lite grus, så ta det rolig der det er grus. Løypa går inn og ut av sti hele tida, og med unntak av starten er det lengste gruspartiet maks 4km." Men her kan det jo ligge inne en jornalistisk vri som glemmer de siste 20-30 min.
Mens noen av oss andre har unngått trening ved forumsykling isdf på setet, har lrm ikke fått trent som han burde pga. arbeidet, med snuta nede i lyngen, for å lage kanonløype for alle oss andre. Takker på forhånd for innsatsen ! "– Jeg tror ikke fordelen av å kjenne løypa så godt veier opp for all jobbingen jeg har lagt ned i løypa. Jeg har brukt så mye tid på å rydde og klargjøre og merke at jeg ikke har hatt nok tid til å trene, sier han."
Gi oss et hint på hvor langt det første gruspartiet er da, siden det lengste gruspartiet inni mellom er på bare 4 km, antar jeg vi her snakker om en god del lengre ? . Viktig å fore diskusjonen her for den har død ut litt siste døgnet he he.
Spekulasjon: Hva med denne starten ? Samme spor som halvbirken fra start retning rett øst, nord for Reinsvatnet, til Yttre Reina. Så nordover mot Hornsjo htl, brekker rett vest før htl på Hornsjøveien mot Lienden. Derfra på den visstnok grufulle stien som lrm nå kanskje har frisert. 18 km med en del knekkere. Se høydeprofil vedlagt.
Gi oss et hint på hvor langt det første gruspartiet er da, siden det lengste gruspartiet inni mellom er på bare 4 km, antar jeg vi her snakker om en god del lengre ? .
Enig, og siden rittet er 110km med sluttid på ca. 5t (ikke for meg, bruker nok MYE lengre tid), men da bør det vel være med endel grus. I fjorårets knoteversjon lå vel sluttiden på 8+ og 135km. Dette var med flere mil med grus. Selv om det var mye knot, så ble det jo veid opp imot grusstrekker.
Men ikke misforstå; dersom det er kun korte gruspartier innimellom, kort grusstrekke på begynnelsen, totalt 110km, ca 5timer og RESTEN sti så snakker vi mye flyt og brede smil!! Gleder meg..
Etter masse tid på landeveein og lite tid i skogen skulle sykkel og dekk testet i dag.
Trek superfly, breie stive felger og nye rocket ron. Litt bløtt i skogen.
Men satan og RR sitter dårlig på røtter og stein som er fuktig. Kjørte slangeløst og lavt trykk.
Så da har jeg 2 Specialized Purgatory Control liggende.
De skal vel godt feste i terrenget uansett føre og ruller sånn passe ok på grusen!
Har ikke testet dekket før. Det burde gi bra trygghet til en O2 rytter med middels til halvdårlig stiteknikk?
Dekkvalg er jo kompromiss; feste, punkteringssikkerhet, rullemotstand. Hadde jeg vært deg, ville jeg satset på RR. Jeg har brukt Purgatory en del som bakdekk. Bra grep, men det ruller ikke særlig bra. Det stilles generelt mindre krav til feste på fjellstiene vi skal sykle i UB enn i en våt Oslomarka/skogen. Punkteringsikkerhet er dog viktig, særlig hvis teknikken ikke er på topp. Det er mange småstein som kan rive opp sidevegger.
Gi oss et hint på hvor langt det første gruspartiet er da, siden det lengste gruspartiet inni mellom er på bare 4 km, antar jeg vi her snakker om en god del lengre ? .
Enig, og siden rittet er 110km med sluttid på ca. 5t (ikke for meg, bruker nok MYE lengre tid), men da bør det vel være med endel grus. I fjorårets knoteversjon lå vel sluttiden på 8+ og 135km. Dette var med flere mil med grus. Selv om det var mye knot, så ble det jo veid opp imot grusstrekker.
Men ikke misforstå; dersom det er kun korte gruspartier innimellom, kort grusstrekke på begynnelsen, totalt 110km, ca 5timer og RESTEN sti så snakker vi mye flyt og brede smil!! Gleder meg..
Det var langt i fjor, men spesielt knotete synes ikke jeg det var. Blir det bare mye flytstier uten noen av de gamle gode fjellene som bl.a Hafjell, Nevelfjell, Reinsfjell, Melsjøhøgda, Sjusjøfjell, synes jeg at rittet også mister litt av sin særegenhet. Gleder meg selvfølgelig til nye stier og flyt, men håper ikke all den gode gamle fjellsyklingen er borte.
Enig med Tord, men tror/tipper også at flere av disse er med. Vi må til fjells. Var jo flotte stier i fjor og ikke mye knot. Husker jeg slet mest ned Nevefjell med alt for lite luft i bakdekket (punkterte tidligere og hadde får lite luft i, utrolig jeg ikke punkterte igjen egentlig). Var dog gjørmete/glatt det første terrengpartien mot Hornsjø, og mange slet nok her. Fordelen nå er nok også at vi kommer til stiene mindre sliten og får flytfølelse lettere kanskje. 5 mil gamping på grus gjør jo at overgangen kan være stor. Men skal sies, jeg har vært med alle gangene og har ALDRI klaget på løypene som har vært på UB, i motsetningen til noen andre på dette forumet. UB skal ikke være for alle, og ikke noe en hiver seg på hvis en ikke er litt dreven på sykkel. Litt hat har det vært, mest pga kropp som ikke har funket (spesielt første år og for 3 år siden når jeg var småsyk), kjørt feil (var vel også for 3 år siden) eller punktering i fjor som kostet meg ca 20 min stilstand, på en dag med god toppform. Men stort sett glist i terrenget til tross for dette.
Det var langt i fjor, men spesielt knotete synes ikke jeg det var. Blir det bare mye flytstier uten noen av de gamle gode fjellene som bl.a Hafjell, Nevelfjell, Reinsfjell, Melsjøhøgda, Sjusjøfjell, synes jeg at rittet også mister litt av sin særegenhet. Gleder meg selvfølgelig til nye stier og flyt, men håper ikke all den gode gamle fjellsyklingen er borte.
Vi starter jo på Pellestova, så er vell store sjanser for at det blir en del fjellsykling;)
Spekulasjon: Hva med denne starten ? Samme spor som halvbirken fra start retning rett øst, nord for Reinsvatnet, til Yttre Reina. Så nordover mot Hornsjo htl, brekker rett vest før htl på Hornsjøveien mot Lienden. Derfra på den visstnok grufulle stien som lrm nå kanskje har frisert. 18 km med en del knekkere. Se høydeprofil vedlagt.
Hvilken grufulle sti? Jeg er ikke oppdatert på tidligere UB stier;)
Funka helt greit det, men kunne kanksje tenkt meg dekk med litt bedre sideknaster et par plasser.
Hvor lang tid brukte du på gjennomkjøringen? Som forventet?
Jeg forventet at jeg kom til å være ute i 6:30, bommet med 3 min;) Effektivt så brukte jeg vell ca 5:40. Så på rittet bør jeg være ned mot 5t viss det bli tørt. Å så bør det som vinner slå meg med 20 min;)
Beklager, ordet grufull var min maleriske tolkning. Ingen gammel UB sti. Lienden-Bottrudhaugen ble lansert som idé tidligere i tråden, men ble forkastet fordi bla. tbh hadde dårlig erfaring med den fra en eller annen tur. Tror allikevel ikke sjøl på den. Rakk litt komputersykling før verktøyhandling i dag, og fikk noen ideer vedr teaseren, men rekker ikke meisle det ut før sent i kveld. Spekulasjoner helt unødvendig egentlig, ettersom fasiten snart avsløres på mandag...
Var ute en sving i dag for å teste litt på Øyer siden og må si at det var veldig mye bra og stien fra Brettdalen var nydelig takk takk aner ikke om den er med, men denne må nytes. Morro å se at LRM har hele familien i aksjon
Jeg har en mistanke om at denne Ultraen blir spesielt gøy
Ikke meningen å klage på fjoråret. Jeg er helt enig med deg og Oddefa. Jeg var med første gang i fjor og syntes det var helt knall, men så mange andre bemerket at det var mye knot. Jeg visste ikke hva jeg gikk til så jeg koste meg hele veien. Håper uansett det blir som du nevner, mye fjellsykling. Særlig løypa fra pellestova i fjor husker jeg som mer eller mindre ren glede. Det jeg husker som knot i fjor for min egen del var skogen bak hafjell toppen. Men det er mulig jeg var Satan's sliten akkurat da.
Vurderer og steppe opp og kjøre UB iår etter noen år med den vanlige birken. Hvordan er merkingen underveis? Frykter og miste en flokk, ende opp alene og sykle feil hvis merkingen er dårlig.
Jeg har ikke noe med merking å gjøre, men det blir lagt med mye arbeid i merking. Å jeg har sagt ifra om partier der det bør merkes ekstra godt. Så alle bør finne fram:)
Vurderer og steppe opp og kjøre UB iår etter noen år med den vanlige birken. Hvordan er merkingen underveis? Frykter og miste en flokk, ende opp alene og sykle feil hvis merkingen er dårlig.
Syklet alene i fjor. Aldri noe problem. Det var alltid noen man syklet sammen med eller så hvor de før deg hadde syklet. Jeg hadde forresten gpx på GPS også.
En økt med fet datasykling. Teaser, hint og ørten vurderinger i denne ub tråden er input´en.
Tipper 2 mil grusstart. Høy fart, men noen sugne partier med halvbratt vil vel strekke feltet slik lrm regner med. Østover fra Pellestova til Yttre Reina, så rett nordover mot Hornsjøveien, brekker deretter vestover til Steinmyrhaugen. Derfra starter denne herlighetene i teaseren fra lrm og aselm.
Utallige parseller å velge i, sånn ble dette tipset ; Steinmyrhaugen-1,2 km nordover (grus) 1,2km pkt-Rognhaugen (sti, kjerrevei) Rognhaugen-Gullbringen-Høghaugen (grus) Høghaugen mot Augsætra østover (sti), brekker så 180 grader nordvestover ut på vei Ut på vei før Augsætra-Brennlia (grus) Brennlia-Åstdalssætra (sti, kjerrevei) Åstdalssætra-Akksjøsætra (grus), med en ordentlig knekker på slutten av streckan, fortsetter på bratt sti Akksjøsætra nordover over A.Kampen ned til Nedre Åsta ved Djupen (sti) Nedre Åsta, rundt Djupen, til Djupens demning på vestsida (grus) Djupens Demning-Brettdalen (sti) Brettdalen vestover, nesten til Kneiken (grus) Nesten ved Kneiken-Vedemslia Ø (sti) Kort grus Vedemslia Ø til V (grus) Vedemslia V-Kloppmyra, vestover (sti) Kloppmyra-Svartåsen (grus) Svartåsen mot 1.2 km pkt igjen (sti) Videre sørover ned til Hornsjøveien (grus)
Den ruta ser ihvertfall knall ut på skjermen, men Spinnvilt på Bærtur ?!? Alt avsløres på mandag.
Null hint etter teaseren om godsakene som venter på veien heimatt til Håkons Hall. Datasykling ikke gjort.
Beklager, ordet grufull var min maleriske tolkning. Ingen gammel UB sti. Lienden-Bottrudhaugen ble lansert som idé tidligere i tråden, men ble forkastet fordi bla. tbh hadde dårlig erfaring med den fra en eller annen tur. Tror allikevel ikke sjøl på den. Rakk litt komputersykling før verktøyhandling i dag, og fikk noen ideer vedr teaseren, men rekker ikke meisle det ut før sent i kveld. Spekulasjoner helt unødvendig egentlig, ettersom fasiten snart avsløres på mandag...
Lienden-Bottrudhaugen er forkastet. Som nevnt tidligere i tråden, tror jeg de to første segmentene i teaseren er fra Steinmyrhaugen v/Lie Hornsjøveien og nordover. Og jeg tipper at det er straka vegen på grus fra Pelle til Steinmyrhaugen. Det er ca en mil med grus. Jeg er også spent på veien ned til Lillehammer igjen. Det er unødvendig å spekulere, men ganske gøy
Tror du har den der, Kadensfjerner. Men, jeg tror ikke på grusrunden via Reina og Hornsjøen.
Ja, disse forgjeves grubleriene er moro lell. Håper estimatet sitter, for nå er den i knollen - og uka blir så travel at det nesten ikke blir tid til å stappe inn noe nytt. Katastrofe ! Spennende å se hva grusstarten blir (er ihvafall overbevist om at løypa ikke dras ned i Hafjell lia.)