|
|
Trene til Birken
|
Re: Trene til Birken
[Re: sveinaa]
19/08/2016 13:26
|
BeefCake
Ivrig
|
Ivrig
Sånn småseriøst, hvor mye ødelegger 2 fyllekuler nå siste 14 dagene før? Var i ett meget fuktig bryllup sist helg, og "må" ut denne helgen og. Kan sikkert velge å holde igjen, men samboeren ønsker seg en real fest og god stemning, så blir nok senga med 1+ i promille. Gjør bare Birken for moro, så bryr meg ikke veldig om resultatet blir 3 timer 30 min eller nærmere 4 timer, men nysgjerrig på hvilke konsekvenser det egentlig har for kroppen på så kort sikt Snakker vi flatfyll? Så lenge du ikke ligger fyllesyk langt ut i neste uke så tror jeg dette går mest på opplevelsen av Birken. Dette fordrer dog at du gidder å presse deg selv. Satt litt på spissen så er nok mange litt flinke til å bortforklare egne dårlige prestasjoner med mye rart. Flatfyll sist helg, og mulighet for flatfyll denne helgen. Normalt så er jeg ikke spess dårlig dagen derpå, og planlegger en hard-økt før drikkingen starter på lørdag og en hard økt på mandag, så hvile resten av uka. edit: Dette er ikke for å brotforklare noen dårlig tid på Birken, er mer nysgjerrig på hva jeg eventuelt "tjener"/ikke taper på å ikke gå ut/spare meg.
Redigert av BeefCake; 19/08/2016 13:27.
- Mvh BeefCake - - - - - - - - - - - - - - - I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
|
|
|
[Re: BeefCake]
19/08/2016 13:59
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Sånn småseriøst, hvor mye ødelegger 2 fyllekuler nå siste 14 dagene før? Var i ett meget fuktig bryllup sist helg, og "må" ut denne helgen og. Kan sikkert velge å holde igjen, men samboeren ønsker seg en real fest og god stemning, så blir nok senga med 1+ i promille. Gjør bare Birken for moro, så bryr meg ikke veldig om resultatet blir 3 timer 30 min eller nærmere 4 timer, men nysgjerrig på hvilke konsekvenser det egentlig har for kroppen på så kort sikt Snakker vi flatfyll? Så lenge du ikke ligger fyllesyk langt ut i neste uke så tror jeg dette går mest på opplevelsen av Birken. Dette fordrer dog at du gidder å presse deg selv. Satt litt på spissen så er nok mange litt flinke til å bortforklare egne dårlige prestasjoner med mye rart. Flatfyll sist helg, og mulighet for flatfyll denne helgen. Normalt så er jeg ikke spess dårlig dagen derpå, og planlegger en hard-økt før drikkingen starter på lørdag og en hard økt på mandag, så hvile resten av uka. edit: Dette er ikke for å brotforklare noen dårlig tid på Birken, er mer nysgjerrig på hva jeg eventuelt "tjener"/ikke taper på å ikke gå ut/spare meg. Du vet nok best hvordan dette vil redusere deg. Jeg tenkte ikke spesielt på deg ang bortforklaringen. Alle har jo hørt; jeg fikk krampe, jeg hostet litt før start osv. 
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: larsdx]
19/08/2016 15:00
|
larsdx
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
For min del er flatfyll helt uaktuelt nå. Men det er primært fordi større mengder alkohol ofte drar med seg mye dårlig mat og generell latskap. For min del.
|
|
|
19/08/2016 16:38
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Beefcake, flatfyll helga før Birken er jo direkte dumt. Det tror jeg du skjønner selv. Oppfør deg som en voksen nå og nyt et par øl. 
|
|
|
[Re: erling]
22/08/2016 07:12
|
BeefCake
Ivrig
|
Ivrig
Beefcake, flatfyll helga før Birken er jo direkte dumt. Det tror jeg du skjønner selv. Oppfør deg som en voksen nå og nyt et par øl. Det ble flatfyll, men var i seng tidlig. Søndagen var slapp, men hadde heldigvis ikke kjøpt inn mye "fylla-mat", så den var relativt normal. Formen er fin i dag, så satser på ny pers til helgen! 
- Mvh BeefCake - - - - - - - - - - - - - - - I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
|
|
|
[Re: BeefCake]
22/08/2016 08:11
|
TonyN
Ringrev
|
Ringrev
Beefcake, flatfyll helga før Birken er jo direkte dumt. Det tror jeg du skjønner selv. Oppfør deg som en voksen nå og nyt et par øl. Det ble flatfyll, men var i seng tidlig. Litt fornuft i deg da. Haha! Kompensere litt for flatfyll ved å komme deg tidlig i seng. 
|
|
|
[Re: TonyN]
22/08/2016 08:30
|
BeefCake
Ivrig
|
Ivrig
Beefcake, flatfyll helga før Birken er jo direkte dumt. Det tror jeg du skjønner selv. Oppfør deg som en voksen nå og nyt et par øl. Det ble flatfyll, men var i seng tidlig. Litt fornuft i deg da. Haha! Kompensere litt for flatfyll ved å komme deg tidlig i seng. Var også mektig fornøyd med meg self for at jeg ikke røk på kebaben 
|
|
|
22/08/2016 17:12
|
JMGJMG
Entusiast
|
Entusiast
En kebab en uke før et ritt hadde nok vært drepen,ja.
|
|
|
[Re: JMGJMG]
23/08/2016 07:15
|
BeefCake
Ivrig
|
Ivrig
En kebab en uke før et ritt hadde nok vært drepen,ja. Hadde vel ikke det, var mer at stupfulle og så bakfulle meg klarte å holde fyllamat-suget i sjakk. Noe som ikke alltid er like lett. Har nok uansett minimalt å si for resultatet på Lørdag. Det at samboeren ga meg sykkelforbud etter L-O har nok mer å si 
|
|
|
23/08/2016 14:46
|
traktoregg
Besatt
|
Besatt
Øyafestivalen med en dag/kveld/natt med kontinuerlig øl-drikking en helg, en "rolig" guttekveld helga etter som utarta seg til en relativ fuktig affære til klokka tre om natta, også Birken helga etter. Am I doomed?
|
|
|
[Re: traktoregg]
25/08/2016 09:32
|
BeefCake
Ivrig
|
Ivrig
Øyafestivalen med en dag/kveld/natt med kontinuerlig øl-drikking en helg, en "rolig" guttekveld helga etter som utarta seg til en relativ fuktig affære til klokka tre om natta, også Birken helga etter. Am I doomed? Nope, vi stiller i samme båt! Bare å tråkke på det 
|
|
|
25/08/2016 10:26
|
larsdx
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
For min del er jeg nå "ferdig trent" etter en runde i Trulsen i går. Blir en liten vekkeøkt på vei hjem fra jobb i morgen.
Mest bekymret for tilstrekklig søvn og hvile. Må opp tidlig lørdag for å rekke klubbens bussopplegg. Som småbarnsfar og nå også for tiden i jobb 8-16 er det ikke så enkelt hverken å få mer enn 6-7 timer søvn.
|
|
|
29/08/2016 09:49
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Spent på å høre hvordan oppladningen fungerte... Ble det kongebein på Birken?
|
|
|
[Re: traktoregg]
29/08/2016 10:02
|
traktoregg
Besatt
|
Besatt
Spent på å høre hvordan oppladningen fungerte... Ble det kongebein på Birken? Øyafestivalen med en dag/kveld/natt med kontinuerlig øl-drikking en helg, en "rolig" guttekveld helga etter som utarta seg til en relativ fuktig affære til klokka tre om natta, også Birken helga etter. Am I doomed? Dette viste seg å være en knallopplading! Gjentas neste år!
|
|
|
29/08/2016 10:36
|
larsdx
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Nja. La ute en liten rapport fra pulje 28 i ritt-tråden. Var i bra form frem mot slutten av uka. Da jeg skulle sykle hjem fra sentrum og ta en liten vekkeøkt på veien hjem fikk jeg ganske klare indikasjoner på at jeg ikke var helt i form. Så jeg trillet bare svært rolig hjem. Hva dette skyldes vet jeg ikke. Kanskje for mye trening, men holder en liten knapp på at søvnunderskudd hadde mer med saken å gjøre. Forrige uke var også travel på jobb. Fikk dessverre ikke sovet meg noe særlig inn og var trøtt lørdag morgen. Hadde likevel gode ben under oppvarmingen og kjørte offensivt fra start. Mulig kunne resultatet vært litt bedre med bedre restitusjon. Tiden ble altså 04.07.30. Men under fire timer hadde nok holdt hardt. Er skuffet over resultatet, men godt fornøyd med treningsinnsatsen. Strava sier at jeg har syklet 2,347 km og 182 timer. Med tanke på at over 50% er på sti, synes jeg det er anstendig. Nå skal jeg ikke skrive mer om trening på forumet på en stund. Fokus blir vektnedgang og samle timer med løpesko og på sykkelsetet. Så vekker jeg nok liv i 10km-tråden fra vinteren. Bortsett fra klubbmesterskap blir det heller ikke fler konkurranser i høst. Skulle egentlig løpe Nøklevann rundt, men det krasjer med jobbreise og har ikke funnet noen andre løp somf rister.
|
|
|
29/08/2016 11:39
|
kao
Ivrig
|
Ivrig
Nå skal jeg ikke skrive mer om trening på forumet på en stund. Fokus blir vektnedgang og samle timer med løpesko og på sykkelsetet. Så vekker jeg nok liv i 10km-tråden fra vinteren. Bortsett fra klubbmesterskap blir det heller ikke fler konkurranser i høst. Skulle egentlig løpe Nøklevann rundt, men det krasjer med jobbreise og har ikke funnet noen andre løp somf rister. Hytteplanmila er en fin mulighet til å pynte på 10-km-tida, jeg er påmeldt og har planer om å pynte på tiden fra Sentrumsløpet med minst 10 sekunder
Redigert av kao; 29/08/2016 11:39. Rediger grunn: Stor S
|
|
|
[Re: Øyvind V]
29/08/2016 11:43
|
BeefCake
Ivrig
|
Ivrig
Spent på å høre hvordan oppladningen fungerte... Ble det kongebein på Birken? Påtvunget sykkelforbud i Juli (av samboeren), et par desperate 2 timers turer i marka i Aug + grøftefylla siste to helgene før Birken medførte at det gikk tregere opp mot Skramstad enn tidligere (41 min i år). Men etter dette løsnet det, og holdt farten med flere fra min pulje (20). Kom i mål på 3:48. Ikke noe kjempe tid, men akkurat ca der jeg forutså at jeg kom til ende opp. Tror manglende sykling i juli med av-dabbende grunnform og et par kg opp hadde mer å si enn de to fylle-kulene Men Birken var moro som alltid. Likte god de nye partiene. Fint med litt gjørmesykling.
|
|
|
[Re: kao]
29/08/2016 14:42
|
larsdx
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Nå skal jeg ikke skrive mer om trening på forumet på en stund. Fokus blir vektnedgang og samle timer med løpesko og på sykkelsetet. Så vekker jeg nok liv i 10km-tråden fra vinteren. Bortsett fra klubbmesterskap blir det heller ikke fler konkurranser i høst. Skulle egentlig løpe Nøklevann rundt, men det krasjer med jobbreise og har ikke funnet noen andre løp somf rister. Hytteplanmila er en fin mulighet til å pynte på 10-km-tida, jeg er påmeldt og har planer om å pynte på tiden fra Sentrumsløpet med minst 10 sekunder Hrm. Der satte du meg i gang igjen Jaja.
|
|
|
29/08/2016 19:12
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Svært skuffet, trass i at jeg trodde jeg hadde fått en oppkjøring som skulle bli bra. Men tungt opp til Skramstad, litt preget av at jeg ikke kjørte tøft nok, men løsnet deretter og stod distansen fint inn. Men manglet snerten.
Lett time ren sone 1 i går for å løsne opp, og i dag setter jeg rekorder på Strava-segementer uten egentlig å virkelig gå inn for det ... argh!!
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
[Re: eOpseth]
29/08/2016 20:12
|
CyberTrack
Veteran
|
Veteran
Svært skuffet, trass i at jeg trodde jeg hadde fått en oppkjøring som skulle bli bra. Men tungt opp til Skramstad, litt preget av at jeg ikke kjørte tøft nok, men løsnet deretter og stod distansen fint inn. Men manglet snerten.
Lett time ren sone 1 i går for å løsne opp, og i dag setter jeg rekorder på Strava-segementer uten egentlig å virkelig gå inn for det ... argh!! Jeg skulle ut på restitusjonstur på søndag - litt stiv og småstøl, men endte opp med å kjøre en etter min målestokk forrykende tremilstur. Virket ustoppelig og uten tegn til syre. Men kommer nok likevel aldri til å ta sjansen på hard langtur dagen før ritt som oppkjøring....
Det er ikke så enkelt å være menneske som folk tror
|
|
|
[Re: CyberTrack]
30/08/2016 07:10
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Kaaaanskje det var Birken som ga den snerten og at kroppen din egentlig tåler veldig mye mer enn du tror. Er i hvert fall noe å lære av sånt, så skriv det opp i treningsdagboka di Har gjort meg et par egne erfaringer som går i retning av at en skikkelig utblåsning gir veldig, veldig gode bein.
|
|
|
30/08/2016 07:36
|
larsdx
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Akkurat samme opplevelse på grusen i Østmarka i går. 12 nye pokaler, nesten alle på grus og ny bestenotering på snittfart.
|
|
|
30/08/2016 07:54
|
BeefCake
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har alltid den effekten etter et ritt. Derfor jeg legger inn en "ritt" økt 4 dager før rittet. Synes det virker veldig bra.
|
|
|
30/08/2016 08:11
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Kaaaanskje det var Birken som ga den snerten og at kroppen din egentlig tåler veldig mye mer enn du tror. Er i hvert fall noe å lære av sånt, så skriv det opp i treningsdagboka di Har gjort meg et par egne erfaringer som går i retning av at en skikkelig utblåsning gir veldig, veldig gode bein. Mulig du har rett, merket litt tendensen også etter Kongerittet. Riktignok 1 time forskjell på rittene - og kanskje det er avveiningen? Hard utblåsning, men ikke nødvendigvis 3.5 time... ??
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
30/08/2016 08:22
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kaaaanskje det var Birken som ga den snerten og at kroppen din egentlig tåler veldig mye mer enn du tror. Er i hvert fall noe å lære av sånt, så skriv det opp i treningsdagboka di Har gjort meg et par egne erfaringer som går i retning av at en skikkelig utblåsning gir veldig, veldig gode bein. Jeg er satt sammen litt sånn, jeg må trene hardt inn mot ritt for å få en bra dag. Har ritt nå på lørdag, så kjørte en ganske bra uke forrige uke med 2 løpeturer i3, 1 intervall i4 på sti, 1 fellesstart landevei og 2 langturer + kjerne. Begynte denne uka med 5+13min i4 i tekniske klatringer. Blir hvile i dag siden kjerringa har bursdag, terrengkarusell i morgen, jobbreise torsdag og en småhard økt på fredag for å holde beina i gang. Har forsøkt å "hvile" meg i form med halvering av dragtid og treningsmengde 10 dager før viktig ritt. Ofte har jeg da vanvittig gode ben i starten av denne 10 dagers perioden, men de blir bare dårligere og dårligere utover i formtoppinga. Det er garantert veldig individuelt hvordan man reagerer på trening, så man må nesten prøve forskjellige ting for å konkludere. For dere som nå har kjørt et tradisjonelt opplegg med mindre trening med økt intensitet i oppkjøringa og synes det fungerte ræv, så kan man prøve en annen tilnærming neste gang.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
[Re: eOpseth]
30/08/2016 08:37
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Kaaaanskje det var Birken som ga den snerten og at kroppen din egentlig tåler veldig mye mer enn du tror. Er i hvert fall noe å lære av sånt, så skriv det opp i treningsdagboka di Har gjort meg et par egne erfaringer som går i retning av at en skikkelig utblåsning gir veldig, veldig gode bein. Mulig du har rett, merket litt tendensen også etter Kongerittet. Riktignok 1 time forskjell på rittene - og kanskje det er avveiningen? Hard utblåsning, men ikke nødvendigvis 3.5 time... ?? Det er nok ingen fasit på dette, men 2014-sesongen står som min foreløpig beste sesong, og da syklet jeg veldig mange ritt. I mai sykla jeg 4 ritt på 6 dager, og hadde stigende formkurve med den desidert beste dagen på det fjerde rittet. Samme i august; mange ritt, og kjørte både Ultrabirken og Lørdagsbirken. Lørdagsbirken gikk over all forventning, og jeg har vel aldri syklet så fort så "billig" hverken før eller siden. Jeg har derfor en teori om at folk som trener jevnt og trutt tåler mer enn de tror, og at opplegget med å hvile seg i form ikke fungerer så veldig bra. Sørger man for et solid grunnlag gjennom vinteren og kjører mange ritt i sesong tror jeg egentlig dette går av seg selv. Man må i hvert fall ikke være redd for å klemme til.
|
|
|
30/08/2016 12:12
|
Simons1
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Har selv samme erfaring. Noe som passer meg bra er en rittsimuleringsøkt (2-3 timer rittempo) lørdag uka før rittet og en hard økt/kort ritt (1-2 timer) på tirsdag. Med en typisk vekkeøkt på torsdag pleier jeg å ha gode bein på lørdag. De andre dagene i uken enten rolig restitusjon eller hvile.
|
|
|
[Re: Simons1]
30/08/2016 12:50
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Hvis det var svar til meg, så må jeg få lov til å pirke litt og si at det høres ut som ganske forskjellige opplegg. Hardt lørdag og tirsdag, så ritt på lørdag, er noe annet enn ritt/knallhardt onsdag, lørdag, tirsdag og onsdag.
|
|
|
30/08/2016 13:26
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Uten sammenligning forøvrig. Når jeg sitter i hallen og ser først Larsson også Løvik jage i front så ser man at sykling er mer en høy FTP (ikke at de gutta ikke har det.) og gode tider på korte Stravasegmenter. Det synes så sinnsykt at man ikke kommer dit man vil om man ikke orker å presse, presse, presse og atter presse. Det er fanken meg bånn gass hele tiden. Skal heller ikke glemme Gunn-Rita, hun ligger søren meg på hun også; liten klinge (32) med god frekvens så parkerer hun jo gutte med vesentlig større klinge. Ser og tendensen hos Olsson når han prøver å stikke tidligere. All in og bare trampe på samme f... hvor vondt det gjør.
Er det her man har mest å lære av de som sykler fortest? At potensialet aldri kommer frem om man ikke orker og tørr å gå helt i kjellern? Ikke bare en gang, men gang, på gang, på gang...
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: sveinaa]
30/08/2016 13:32
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Uten sammenligning forøvrig. Når jeg sitter i hallen og ser først Larsson også Løvik jage i front så ser man at sykling er mer en høy FTP (ikke at de gutta ikke har det.) og gode tider på korte Stravasegmenter. Det synes så sinnsykt at man ikke kommer dit man vil om man ikke orker å presse, presse, presse og atter presse. Det er fanken meg bånn gass hele tiden. Skal heller ikke glemme Gunn-Rita, hun ligger søren meg på hun også; liten klinge (32) med god frekvens så parkerer hun jo gutte med vesentlig større klinge. Ser og tendensen hos Olsson når han prøver å stikke tidligere. All in og bare trampe på samme f... hvor vondt det gjør.
Er det her man har mest å lære av de som sykler fortest? At potensialet aldri kommer frem om man ikke orker og tørr å gå helt i kjellern? Ikke bare en gang, men gang, på gang, på gang... Tror forskjellen på oss mosjonister og de som er "der oppe" er at de tåler å tråkke på seg syre gang etter gang etter gang, uten at muskulaturen blir fullstendig utmattet. De har så godt grunnlag og så høy muskulær utholdenhet at vanlige dødelige ikke har sjans. Og du er nok inne på noe, for det er ikke alle som tåler å ha det vondt hele tiden. Det er enklere å bare slakke litt opp, og de får ikke ut potensialet sitt uten at de har noen å henge på eller noen som kan presse de til det ytterste.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
|
|