Noen som vet hvordan det blir med registering av sleve økta når man velger "konkurrer mot en aktivitet"? Blir nye økta registrert som en vanlig treningsøkt, eller vil den bare forsvinne uten noe forvarsel når konkurransen er over?
Skal delta på et løp idag som jeg også var med på i fjor, hadde vært morro å få en live-oppdatering på hvordan jeg ligger an.
Sikkert samme problemstillingen på andre garmin-produkter hvis noen kjenner til bruken der istedet?
Opplever at klokka ikke synker alle økter igjen. Det ble brått 2 sykkelturer i dag, og bare den første er kommer over til Garmin Connect. Har prøvd å slå klokka av og på igjen, samt starte manuell synk over blåtann. Ikke noen suksess.
Noen andre triks?
Mitt triks denne gangen ble å koble klokka til Garmin Express via USB og synce den veien. Oppgraderte samtidig firmware til 7.00.
Redigert av SykkelGlenn; 15/05/201620:25.
//Glenn ---------------- Sykler for Aron Sykkelklubb (Aron SK) Instagram @sykkelglenn
Jeg svarer på min egen melding :-) Opplevde igjen at GPS'n var helt ute å kjøre på siste løypeøkt. Jeg klarer ikke å få frem kart fra økta direkte på klokka, men jeg ser at høydekurven at klokka har registrert data fra jeg dro hjemmefra, men selve tracking fra GPS er helt å jordet.
Kan det være at bare overføring har gått dårlig, men at de virkelige korrekt data ligger på klokka? Er det mulig å hente ut filene fra klokka og evt. importere disse manuelt i Garmin Connect?
//Glenn ---------------- Sykler for Aron Sykkelklubb (Aron SK) Instagram @sykkelglenn
Har lyst på en gps-klokke og vurderer Fenix 3 HR. Lurer dog på om navigeringsmulighetene er brukbare i praksis? Kan man bruke den for å følge en rute når man sykler? F.eks hvis man kommer til et stikryss og lurer på om man skal til høyre eller venstre?
Antar at navigeringen kommer mer til sin rett for generelt turbruk i skog og fjell. Hadde vært kjekt å høre folks erfaringer rundt dette.
Har lyst på en gps-klokke og vurderer Fenix 3 HR. Lurer dog på om navigeringsmulighetene er brukbare i praksis? Kan man bruke den for å følge en rute når man sykler? F.eks hvis man kommer til et stikryss og lurer på om man skal til høyre eller venstre?
Antar at navigeringen kommer mer til sin rett for generelt turbruk i skog og fjell. Hadde vært kjekt å høre folks erfaringer rundt dette.
nei. Liten skjerm. vanskelig å hele tiden skulle se på klokken. Kjøp heller en av de nye edge 520,820 eller 1000 Gull verdt ifm navigering og overføre andres gps-spor fra strava (hvor delingskulturen jo er en av de beste tingene med strava )
ja, jeg har gjort dette med forerunner 920 flere ganger. Du må riktignok tåle å sykle feil av og til, men klokka piper når du havner for langt unna løypa. Stort sett klarer man å gjette riktig retning ut fra et lite blikk på klokka. Men en kart-GPS funker sikkert bedre.
Man kan også overføre spor fra f.eks strava, men da må de innom connect.garmin.com en tur først, så,det er litt kronglete
Finner muligens svaret i denne tråden, men tar den enkle løsningen, og håper noen kan svare:
Vurderer å investere i en Garmin fenix 3 klokke, men hvilken variant bør jeg gå for? Sapphire HR, Sapphire eller vanlig fenix 3? Er av oppfattelsen at puls måles best med belte, så under trening ønsker jeg å benytte det, men er selvsagt moro å kunne følge ca puls gjennom hele døgnet (i hvert fall i starten før det blir kjedelig).
Tenker at vanlig Fenix 3 holder, men så leste jeg litt på garmin sine nettsider, og under sammenligningen av de ulike modellene kommer det frem under punktet "ekstra" at det er Sapphire HR og Sapphire som har muligheten til "fysiologiske målinger". Er det noen som kan svare meg på hva det betyr?
Sapphire, eller rett og slertt spare pengene og kjøpe vanlig Fenix3 og en skjermbeskytter :-) Jeg har til dags dato ikke klart å benytte meg av metallbåndet som kom mes Sapphire. for tungt.
Løper du mye er det gøy med Garmins nye pulsbelte som måler ekstra mye rart, og det følger med på Sapphire da (?)
Hva gjør dere av grep for å makse batteritiden på klokka?
Skrur av Bluetooth, GLONASS samt setter oppdateringsfrekvensen på litt lavere? MAn trenger vel ikke måling fullt så ofte på f.eks landeveisturer?
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Jeg bruker vanlig Fenix3 med skjermbeskytter, veldig fornøyd. Byttet nylig skjermbeskytteren for første gang etter å ha hatt den første på i nesten halvannet år.
Det er så mange ganger man uansett må ha pulsbelte (klokke utenpå jakka, klokka på styret) at jeg ikke helt ser poenget med å måle på håndleddet. Klokka er også (etter min mening) for stor til å sove med, så 24x7 pulsmåling utgår.
Nyeste 'HRM Run' beltet til Garmin følger med både vanlig Fenix3 og Sapphire.
Har alltid på GLONASS og blåtann og logger hvert sekund. Syns batteriet varer så lenge at det ikke er noen grunn til sparetiltak. På ekstra lange turer fungerer det eventuelt fint med USB-lader.
Det ble en Fenix 3 Sapphire HR Gleder meg til å ta den i bruk.
Når det gjelder GLONASS eller vanlig GPS, så har jeg hittil kun benyttet vanlig GPS på min Edge 1000. GLONASS har jeg inntrykk av kun er nødvendig å benytte om en er i områder med dårlig dekning.
Ser det følger med et annet pulsbelte med fenixen enn hva som fulgte med edge 1000. Regner med at Edge 1000 kan benyttes med det beltet som følger med klokken?
Gikk i asfalten på landeveien i dag, og landet mer eller mindre på Fenix'en. Hørte den skrapte langs asfalten i flere meter. Bezel'en ser ikke så bra ut, men beskyttelsesfilmen berget glasset. Dette er standard Fenix3, ikke Sapphire, så det virker absolutt som om det vanlige glasset tåler en støyt også
Jo, det går greit å bruke til denne klokka til navigasjon på sykkel. Det er så klart en stor fordel å ha den på styret.
Via noe omveier så får man lagt inn waypoints. Du får da en heads up i forkant av krysset tilpasset farten din. Stor fart = tidlig varsel, liten fart = kort varsel.
Hvordan få turn by turn navigasjon på FENIX 3: -Lag ruta med hvilken programvare som helst. -Om du ikke har laget den med gpsies.com, importer den dit. -Legg inn waypoints -Eksporter ruta med waypoints som .tcx -Bruk konverteringsverktøyet som du finner her for å konvertere fila til .fit. -Kopier denne fila over til den skjulte folderen som heter NEW_FILES på FENIX 3-klokka. -Koble fra klokka og vips så er du klar for tur.
Dette kan virke omstendig, men når du har gjort det noen ganger går det fort.
PS. Turn-by-turn virker ikke om ruta er kortere enn ei engelsk mil. Hvis man vil teste dette må ruta være lengre enn 1,6 km.
Noen ganger, når alt er på sitt mørkeste, hender det at jeg sykler til markagrensa og jogger en tur på stien!
Ikke nok med det, jeg ønsker å logge dette som ÉN økt på strava/Garmin.
Men hvordan løser man bytte av aktivitetsprogram midt i en økt uten å stoppe+lagre først? Det går jo an å sy sammen noe på Strava i ettertid, men det beste ville vært omman kunne endre fra sykkel til løp på klokka.
Kan man benytte Triatlonprogrammet og droppe svømminga?
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Kjøpte en F3 HR sist uke, stort sett fornøyd, men sliter litt med å bli venn med smart-klokke funksjonene. Bruker den sammen med Iphone 5s.
Jeg har vært veldig fornøyd med å ikke ha varsler på telefonen på apper som Messenger og Whatsapp. Dvs. ikke vibrasjons/lydvarsel, men gjerne at beskjedene synes på låst skjerm.
Klokka tar ikke hensyn til disse instillingene, og dermed får jeg varsel på hver minste melding. Det jeg har klart å google meg fram til er at jeg må slå av varsler fullstendig på iphone-instillingene for å slippe disse på klokka.
Er det noen som vet om det går an å få litt mer detaljerte instillinger her? Slik at jeg kan ha det slik jeg vil ha det på telefonen, og ikke få varsler på klokka fra messenger, men samtidig få varsler når folk ringer, sender sms o.l.
Støtter siste taler! Jeg har brukt klokka linket mot en Sony Z5 Compact frem til nylig, og fikk kun varsel på meldinger og samtaler. Etter at jeg blåste støvet av en gammel iphone får jeg meldinger på klokka om ALT......!
Tips til hvordan en evt kan sile og prioritere litt på dette tas i mot med stor takk!
Denne posten gjelder ikke en Fenix 3, men en Forerunner 235. I stede for å starte en ny tråd angående den klokken (fant ingen eksisterende for 235), spør jeg her i stede.
Frøkna mi har en Forerunner 235 som hun kjøpte for ca to uker siden. Har fungert ypperlig hittil, men på torsdag sluttet den å synkronisere med Garmin Express. Den vil ikke koble til pcn (men lader), og vil heller ikke synke med iphonen hennes. Klokken står som "frakoblet" på telefonen, og på Garmin Express på pcn står det bare "kobler til" når jeg prøver å synke klokken.
Gikk en tur i skogen for å plukke sopp og teste om det fungerte med gåing og autopause. Fikk et spor som ser rart ut. Gikk greit til ca halvveis, da er det en lang stund det ser ut til at klokka knapt registrerer noe. Hva skyldes dette? Stoppa jeg for ofte til at den starter å gå igjen etter å ha pauset seg?
Hei dere, Pulsmåler på håndledd har plutselig sluttet å fungere. Jeg vet ikke om dette skjedde etter siste oppdatering. Er det noen som har vært borti dette eller vet hva det kan være?
Lest igjenom hele tråden her nå og vurderer en F3HR men bare for å dobbeltsjekke, har man modellen med pulsmåling på håndleddet regner jeg med at det også er mulig å bruke et ANT+ belte om man finner behovet for det?
Trener også sport der jeg ikke kan ha belt på meg men en klokke kan dekkes til under en sånn svettefjernesak man har på håndleddet. ser derfor gleden av å kunne ha mulighet til å benytte meg av begge muligheter.