Jeg har lenge sett etter cx/grussykkel med hydrauliske skivebremser i prisklassen. Har ikke funnet andre enn de du nevner for så lite som 11k ny i butikk.
Cube CX Pro er et rimelig alternativ, men den koster så vidt jeg vet et par tusen mer. Enda noen tusen og du får stort utvalg - men det kjenner du sikkert godt til selv. Se f.eks. her.
Jeg har syklet cx i mange år, men har gått for Grade p.g.a. mer bekvem geometri og bredere utveksling enn cx som Gavia'n. X'n du linker til hadde forresten nypris på rundt 17k i 2015.
GT Grade Alloy 105 (den billigere med semihydrauliske hy/rd bremser) har fått god omtale i bl.a. i Bikeradar og Cyclist. X'n har altså både bedre bremser, lettere hjul og annen lakk (blank).
Sykkelen er i Industrial Raw, d.v.s. har grove sveisesømmer. Har også flair styre, d.v.s. bredere i bukken for stabilitet i røffe nedkjøringer. Ikke alle liker det.
Jeg bestilte selv en X, men vil trolig returnere den til fordel for et pent brukt eksemplar av sykkelen i karbon. Grade ble som kjent kåret av Bikeradar til årets nykommer i 2015.
Sepeda er glad i Grade ja Den er litt sær, enten liker du den, eller så gjør du det ikke. Gavia er mer tradisjonell i utførelsen, og er sånn sett et tryggere valg.
Ja, har lest anmeldelsene for GTen og kan ikke se noe annet enn skryt for den. Nå nærmer det seg vel høstsalg, så det er vel mulig at Gaviaen faller litt i pris (GTen er allerede 25%), kanskje man skal ha litt is i magen akkurat der.
er 176cm høy og ser jeg har str 52 i en merida cyclocross og 56 i en gavia landevei. Vet dette er fryktelig individuelt fra sykkel til sykkel, men tror dere str 55 (M) som de har på bikeshop vil være for stor for meg?
Har ikke funnet noen entydig størrelsesguide for Grade. Spriker hva nettbutikkene anbefaler.
Er 180 cm og har kun prøvesittet Grade i M (55). Den passer fint, men føler at jeg også kunne brukt hakket større ramme.
Ser at Simon Withers, som testet sykkelen for Cycling Plus/Bikeradar, er 175 cm og valgte M.
Jeg er ganske sikker på at M er rett størrelse for deg, evt. med individuell tilpasning av stem. Om du bestiller fra Bikeshop på nett, har du uansett 14 dagers angrerett forutsatt at sykkelen ikke er brukt (eller helt ubetydelig brukt).
Takk for svar. Har du funnet ut hvor mye den veier? Har prøvd å finne det ut, uten hell. En kar på wiggle i et kommentarforum skrev 10,5kg, men vet ikke om det stemmer
Har du vurdert Caadx 105? Den er allerede nedsatt til 11.999,- og kommer sannsynligvis under 10.000,- i løpet av et par måneder. De ble ihvertfall satt ned til 9995,- på den tiden i fjor.
Kan veie først når jeg er hjemme igjen 19. august.
Mener jeg veide Grade X i M til rett over 10 kg, vel og merke etter at jeg hadde byttet sete til Fizik Antares, som gjerne veier rundt 100 gram mindre enn originalsetet. Mistenker at dekkene er versjonen med stiv kanttråd (?) og at det potensielt er noe vekt å spare der.
Såvidt, men med nåværende pris og mekaniske bremser tar jeg heller GTen. Har lest såpass mye om bremser at jeg har skjønt at hel-hydrauliske er verdt litt ekstra opp mot mekaniske.
Har lest meg litt opp på Gravelracere nå vs Cyclocross, og har jo egentlig funnet ut at det er dette jeg ønsker. Er jo ute etter den type utveksling og jeg sykler jo veldig mye grus. Perfekt å få på 35dekk på den foreks.
Jeg har funnet en del som har vært samme høyde som meg, og de har som regel valgt 53cm, men noen også 55cm. Jeg er vel midt imellom to størrelser og bikeshop har bare M . De sier at når man er mellom to størrelser på racer går man ned en størrelse, er det samme logikk på denne typen sykkel?
Jeg skrev forøvrig at jeg brukte 56 I Gavia Treviso, men jeg har bare 54 der.
Min cyclocross jeg har i dag veide jeg inn i dag tidlig til 12,5kg. hehe.. Artig å finne hundre grunner til at jeg bør kjøpe ny sykkel =)
er det bare bikeshop og sykkelproff1 som selger GT GRADE i norge?
Hva gjelder størrelser, bør du sikkert følge egne preferanser.
Større ramme kan oppleves mer stabilt, spesielt nedover på røff grus. Er selv mellom størrelser og velger gjerne større ramme på terreng- og grussykler og mindre på landevei. Men her er det personlige preferanser som gjelder.
Sykkelproff1 og Bikeshop har så vidt jeg vet beste priser, men alle som forhandler GT kan sikkert skaffe fra importør Beach Mountain.
Grade X er forresten annerledes oppsatt i 2016 enn 2015.
Har du funnet ut hvor mye den veier? Har prøvd å finne det ut, uten hell. En kar på wiggle i et kommentarforum skrev 10,5kg, men vet ikke om det stemmer
Har nettopp veid GT Grade X 2015 i størrelse M til 9,9 kg på bagasjevekten, med originalt, tungt sete (360 gram), dork disc og reflekser Altså meget lett å slanke.
Har også nettopp tatt en prøvetur på asfalt og litt grus med karbonversjonen. Inntrykkene er ikke direkte overførbare til X i alu, men geometri/størrelser, flare-styre, utveksling og bremser er like på begge modeller.
Kort om førsteinntrykk:
Geometri: Som forventet, meget behagelig. Med høy front/langt styrerør er sittestillingen merkbart mer oppreist enn på landeveissykkelen. Mer stabilt og komfortabelt enn jeg har opplevd på cx. Sykkelen innbyr til å ligge i bukken og kose seg.
Størrelse: Med 180 cm og forholdsvis lange bein er jeg mellom M (55) og L (56). Har prøvesittet sykkelen i M og funnet den behagelig. Endte likevel opp med karbonversjonen i L. Med original setepinne med 20mm setback og nytt stem på 100mm sitter jeg svært så bra. Kan trolig også bruke 110mm stem, men originalt stem på 125mm vil nok gi en litt for utstrakt sittestilling for meg. Jeg har prioritert komfort og stabilitet. For en mer aggressiv sittestilling, velg mindre ramme med kortere styrerør/lavere front og evt. lengre stem. Se for øvrig bilde under.
Styre: Amerikanerne er som kjent ledende i utvikling av eventyr/grussykler og flere modeller kommer med flare-styre, altså brede nede i bukken og hendler som står på skrå. Tanken er at dette gir mindre belastning for håndledd på langtur og økt kontroll når man ligger i bukken nedover røffe bakker. De fleste terrengsyklister har fått med seg at bredt styre er en god ting i terrenget - det samme gjelder for bukkestyre. Jeg opplever flare-styre som unødvendig på landeveien, men skjønte poenget i en røff grusbakke. Skal absolutt gi flare-styret en sjanse. Om man foretrekker tradisjonelt bukkestyre, er det forresten en god anledning til å slanke sykkelen
Utveksling: Med semikompakt krank 52/36 oppleves kassett 11-32 som unødvendig lett på landeveien, men den lette utvekslingen vil komme til sin rett på turer f.eks. i Marka. Enkelt evt. å endre krankdrev til 50/34 ved ønske.
Bremser: Begge modellene har Shimanos utmerkede hydrauliske bremser R685. De er helt topp. Personlig foretrekker jeg dem fremfor Srams hydrauliske.
Jeg kan gjerne skrive mer om opplevelsen av karbonmodellen spesifikt, om noen er interessert. Men kort sagt: Denne sykkelen kommer jeg til å bruke mye. Ingen landeveis-rittsykkel, men oppleves likevel rask og responsiv. Hadde ingen problemer med å holde følge med en gruppe ivrige klubbsyklister på landeveien. Og gleder meg til å få på et par slangeløse 35mm grusdekk og komme meg ut i Marka. Beholder landeveissykkelen, så denne er for eventyr på variert underlag.
Jeg antar at du vil kunne bruke både M og S, alt etter egne preferanser.
Om du har forholdsvis korte bein, vil muligens setet måtte bli stående litt lavt over rammen i M.
M kommer for øvrig med 115mm stem originalt. Om du skulle foretrekke det, vil jeg tro at du trygt kan gå ned til 100mm stem uten å påvirke balansen i sykkelen.
Skal selv hente en Grade X på posten etterpå. Da jeg bestilte for et par dager siden var det 5+stk igjen og i skrivende stund er det nå 2 stk. Så de som sitter på gjerdet må kaste seg rundt =)
Returnerte min X med tungt hjerte i går, siden jeg altså har kjøpt samme sykkel i karbon. Vurderte et øyeblikk å beholde X'n som ren vintersykkel, men det blir for råflott.
Det dukker dermed opp enda en X hos Bikeshop. Den har ikke rullet en meter.
Verdt å nevne at denne 2015-modellen altså har Shimano-bremser R685, som gjerne omtales som Ultegra, og XTR Ice Tech 160mm bremseskiver. Bedre får du ikke.
Hadde min første tur på Graden i dag. Det første jeg la merke til var at det var en helt annen sittestilling enn racern og cycloen min. Jeg følte med en gang at dette var mer komfortabel sykkel og jeg måtte bare glise litt de første hundre meterene jeg syklet. Jeg skifta fra 28 dekk til 35 cycloXXking dekk med grovere mønster siden jeg skulle bruke den på grus. Bremsene var en vanvittig oppgradering fra vanlig skivebremser (som jeg har slitt mye med). Jeg hadde mye mer kontroll og bedre feste enn gamle cyclocrossen min, men det kan også være fordi jeg har 32mm og ikke så grove dekk på den.
Etter en tur må jeg si jeg er veldig fornøyd med kjøpet. Dette er den andre sykkelen jeg har kjøpt fra bikeshop, men justerer de egentlig noenting derifra før de sender?
Synes begge sykkelene jeg har kjøpt der er dårlig justert på gir osv, og jeg er dessverre ikke så god til å mekke selv.
Hvis jeg skal trekke noe for noe så blir det at bukkestyret ser litt rart ut. Men det gjør meg ingenting. Merker jeg har mer kontroll med denne og har aldri kjørt så "hardt" på dårlig/stenete grus som rundt nittedal/movatn distriktet som jeg har gjor i dag.
Knaster eller i hvert fall mønster i dekket er helt riktig for denne sykkelen. Det har også GT forstått og 2017-modellene kommer originalt oppsatt med 32mm Clement Strada USH eller Schwalbe Road Cruiser.
Vet at det hender at Bikeshop dekker utgifter til evt. nødvendige justeringer på verksted. Ta kontakt med dem og hør.
Endelig fått surret meg til å sette på slangeløse Schwalbe G-One 35mm på min Grade. Vet at enkelte Schwalbe-dekk er krevende å få på Notubes-felger, men disse poppet på Grail-felgene ved første forsøk, vel og merke med utmerkede Bontrager Flash Charger.
Dekkene måler like oppunder 37mm på Grails rimelig brede felg (21mm innvending).
God plass mellom setestagene, men begrenset klaring nede ved krank. Gaffel tar muligens 40mm, avhengig av felgbredde og dekk.
Kombinert med demping i ramme gir dekkene en behagelig opplevelse på grus og dårlig vei ved lavt lufttrykk. Øk trykket en smule og de er overraskende raske på landeveien.
Kombinert med demping i ramme gir dekkene en behagelig opplevelse på grus og dårlig vei ved lavt lufttrykk. Øk trykket en smule og de er overraskende raske på landeveien.
Kjører samme oppsett og kan bekrefte det du sier. Har stort sett kusket rundt på grusveier av ymse beskaffenhet i Nordmarka. Triller bra, gir trygghet og er veldig komfortable på ruskete veier. Overraskende godt grep på de stistrekkene jeg har vært innom. Men begrenser seg selvfølgelig med en gang det blir det røft og gjørmete. (pakker seg) Tror det må være ganske myk gummiblanding da de sitter godt på stein og røtter. Grade'n er jo forøvrig en innertier av en sykkel. For første gang i mitt liv synes jeg det er inspirerende å sykle grus!
...begrenser seg selvfølgelig med en gang det blir det røft og gjørmete. (pakker seg)
Ja, kjenner igjen utfordringen fra det liknende Kenda Smallblock 8. Vurderer å anskaffe et par X-One om jeg skulle bevege meg i retning av sti og evt. prøve sykkelen i cyclocross.
Sitat: MariusB
Tror det må være ganske myk gummiblanding da de sitter godt på stein og røtter.
Spent på å se balansen mellom grep og slitestyrke på dette dekket. Ser av omtale at det smalere S-One har lengre levetid, men det lavere mønsteret må gi begrenset grep utenfor landeveien.
Flere av dekkene i One-serien har micro-dots for å sikre både godt grep og lav rullemotstand. De lave dot'ene på S-One minner om det ekstremt lettrullende Big One mens G-One (og selvsagt X-One) har høyere dotter
Schwalbe have come up with the micro-dot tread pattern (...) The idea, is that at low pressures the tyre conforms to the trail surface; the micro dots then work like the lugs on a mountain bike tyre, and provide surface grip on loose and varied profiles. However, because the dots are rounded and small in height (compared to MTB or CX lugs), the don't create as much drag on the road; which means you can pump the tyre up to higher pressures, and it feels and performs more like a road tyre, with a less rolling resistance. http://blog.wiggle.co.uk/staff-review-schwalbe-g-one-tubeless-tyres