|
|
Fredagskarma
|
Re: Fredagskarma
[Re: anonym5]
15/08/2016 08:54
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Er vel et fett hvor mye for fort andre kjører, hvis man kun bruker venstrefila til forbikjøring blokkerer man ikke andre som også ønsker seg forbi. Det er sant. Men jeg holder fartgrensa også når jeg kjører forbi. Når det da kommer en børstraktor som legger seg helt inntil støtfangeren og forventer at jeg skal gasse opp til hans hastighet og gjerne legge meg tilbake i høyrefeltet så fort at jeg snitter bilen jeg kjørte forbi, alt for å bruke 2 sekunder mindre på forbikjøringen, kan han ta seg en metanolbolle. Du snakker bare om firefelts vei, ikke sant?
|
|
|
[Re: anonym22]
15/08/2016 08:59
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Er vel et fett hvor mye for fort andre kjører, hvis man kun bruker venstrefila til forbikjøring blokkerer man ikke andre som også ønsker seg forbi. Det er sant. Men jeg holder fartgrensa også når jeg kjører forbi. Når det da kommer en børstraktor som legger seg helt inntil støtfangeren og forventer at jeg skal gasse opp til hans hastighet og gjerne legge meg tilbake i høyrefeltet så fort at jeg snitter bilen jeg kjørte forbi, alt for å bruke 2 sekunder mindre på forbikjøringen, kan han ta seg en metanolbolle. Du snakker bare om firefelts vei, ikke sant? Ja, må jeg over i motsatt kjøreretning for å kjøre forbi, og noen legger seg oppi støtfangeren, er jeg nesten frista til å stoppe opp og gi ham juling.
Anonym5
|
|
|
15/08/2016 09:03
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Hehe. Jeg tenkte mer på når du kommer bak noen i 70-75 km/t på landeveien/tofeltsvei, om du da kjører forbi i 80 km/t? Hvis ja, hvor finner du de slettene?  Eller så kjører du kanskje ikke forbi med mindre bilen foran kjører godt under 70 km/t?
|
|
|
15/08/2016 09:12
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Hehe. Jeg tenkte mer på når du kommer bak noen i 70-75 km/t på landeveien/tofeltsvei, om du da kjører forbi i 80 km/t? Hvis ja, hvor finner du de slettene?  Eller så kjører du kanskje ikke forbi med mindre bilen foran kjører godt under 70 km/t? Neida, på tofelts-vei prøver jeg å gjøre forbikjøringen så rask som mulig.
Anonym5
|
|
|
[Re: Raskall]
15/08/2016 09:23
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er det firefelts kjører jeg forbi bare dersom jeg kan gjøre det i fartsgrensa. KOmmer det da noen opp i hekken og forventer mer tempo, holder jeg forbikjøringa lenge for å fvære helt siiker på at han bak får infarkt. Det er ikke morsomt å kjøre lange turer, så man tar den underholdningen man kan få.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
[Re: Knirkekne]
15/08/2016 09:35
|
Raskall
OP
More than words
|
OP
More than words
Er det firefelts kjører jeg forbi bare dersom jeg kan gjøre det i fartsgrensa. KOmmer det da noen opp i hekken og forventer mer tempo, holder jeg forbikjøringa lenge for å fvære helt siiker på at han bak får infarkt. Det er ikke morsomt å kjøre lange turer, så man tar den underholdningen man kan få. Jeg er såpass fersk sjåfør at jeg husker hva sjåførlæreren min lærte meg. Når jeg har slike børstraktorer bak meg følger jeg det til punkt og prikke. Jeg har ikke under noen omstendigheter lov til å bryte fartsgrensa. Jeg lærte også at jeg skal begynne å blinke inn når jeg er på siden av den jeg kjører forbi. Det gjør jeg. Jeg lærte også at jeg skal se begge frontlyktene til den jeg har kjørt forbi i bakspeilet før jeg legger meg inn. Det gjør jeg også. Med mindre jeg ser at fyren bak prøver å legge seg ut i høyre felt for å kjøre forbi på innsiden. Da bruker jeg sunn fornuft og legger meg over til høyre, selvsagt med god nok margin til bilen jeg har kjørt forbi. Jeg følger forøvrig gps-ens hastighet, ikke speedometeret.
|
|
|
15/08/2016 09:53
|
Asterix
Entusiast
|
Entusiast
Gjør dere slik når dere handler på matbutikken også, når det er lange køer og lite folk bak kassene? Slår dere av en 5-10 minutters prat med kassadama mens dere betaler? For det står jo ikke noe sted at det er ulovlig å snakke litt med de butikkansatte om løst og fast? Og de bak dere i køen burde jo bare stått opp 10 minutter tidligere om de har så fryktelig dårlig tid? Dessuten er det jo kjedelig å handle, så man må jo ta den underholdningen man kan få...
|
|
|
15/08/2016 09:54
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har ikke under noen omstendigheter lov til å bryte fartsgrensa.
Det er vel ikke helt sant? Jeg er enig med deg, men du kan fritas fra straff. Så får juristene avgjøre om du da hadde lov eller ikke... § 47. Ingen kan straffes for Handling, som han har foretaget for at redde nogens Person eller Gods fra en paa anden Maade uafvendelig Fare, naar Omstændighederne berettigede ham til at anse denne som særdeles betydelig i Forhold til den Skade, som ved hans Handling kunde forvoldes.
Redigert av eOpseth; 15/08/2016 09:56.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
[Re: Asterix]
15/08/2016 10:02
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Gjør dere slik når dere handler på matbutikken også, når det er lange køer og lite folk bak kassene? Slår dere av en 5-10 minutters prat med kassadama mens dere betaler? For det står jo ikke noe sted at det er ulovlig å snakke litt med de butikkansatte om løst og fast? Og de bak dere i køen burde jo bare stått opp 10 minutter tidligere om de har så fryktelig dårlig tid? Dessuten er det jo kjedelig å handle, så man må jo ta den underholdningen man kan få... Det er vel ikke direkte sammenlignbart...
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
[Re: Knirkekne]
15/08/2016 10:09
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Gjør dere slik når dere handler på matbutikken også, når det er lange køer og lite folk bak kassene? Slår dere av en 5-10 minutters prat med kassadama mens dere betaler? For det står jo ikke noe sted at det er ulovlig å snakke litt med de butikkansatte om løst og fast? Og de bak dere i køen burde jo bare stått opp 10 minutter tidligere om de har så fryktelig dårlig tid? Dessuten er det jo kjedelig å handle, så man må jo ta den underholdningen man kan få... Det er vel ikke direkte sammenlignbart... Tja... Begge deler er drittsekkoppførsel. FWIW
|
|
|
[Re: Stein]
15/08/2016 10:17
|
Raskall
OP
More than words
|
OP
More than words
Så det er drittsekkoppførsel å opptre i henhold til lover og regler?
|
|
|
15/08/2016 10:19
|
zero
Ringrev
|
Ringrev
Hvis du gjør det for å underholde deg selv med andres frustrasjon.
-joachim Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk
|
|
|
15/08/2016 10:28
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Så det er drittsekkoppførsel å opptre i henhold til lover og regler? Du leser nå innlegg akkurat slik du vil lese dem. ...Som vanlig. Nei, det er det ikke. Det er drittsekkoppførsel å drite i alle som står bak seg i køen på Rema mens du småprater med kassedama, og det er drittsekkoppførsel å bruke lengre tid enn det som er nødvendig for å unnagjøre forbikjøringen sin på en lovlig og trygg måte, for å hindre en som kommer bak og åpenbart ønsker å passere deg - bare for å få "litt underholding". Det er ikke opp til deg eller andre å tvinge andre trafikanter til å holde fartsgrensen eller på andre måter håndheve trafikkreglene. Du som tydeligvis ønsker å være en 100% lovlydig sjåfør burde også tenke på at trafikkreglene sier noe om å opptre hensynsfullt. Det hensynet gjelder også de som kommer bak deg og vil forbi, selv om du mener de bryter loven ved å kjøre fortere enn deg. Å opptre hensynsfullt da, betyr bl.a. å legge seg inn i høyrefila igjen så fort det er trygt etter en forbikjøring! Når man kommer med utsagn som "Man må jo ta den underholdningen man kan få", implisitt at man synes det er moro å irritere de som kommer bak seg i en finere bil og vil forbi, synes jeg det i seg selv sier nok om sjåføren det kommer fra, og slik oppførsel skaper sannsynligvis mye farligere situasjoner enn å ligge noe over fartsgrensen i forbikjøringsfeltet. Dette skjønner du.
Redigert av Stein; 15/08/2016 10:45.
|
|
|
[Re: zero]
15/08/2016 10:32
|
Raskall
OP
More than words
|
OP
More than words
Dette er måten jeg alltid kjører forbi på på 4-felts motorvei. Jeg finner det heller ikke underholdende med denne adferden men jeg er ikke interessert i å redusere sikkerhetsmarginene både for meg selv og andre trafikanter fordi noen har det travelt med å komme seg hjem for å banke kjerringa.
|
|
|
15/08/2016 10:33
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Dette er måten jeg alltid kjører forbi på på 4-felts motorvei. Jeg finner det heller ikke underholdende med denne adferden men jeg er ikke interessert i å redusere sikkerhetsmarginene både for meg selv og andre trafikanter fordi noen har det travelt med å komme seg hjem for å banke kjerringa. Er det noen seom har bedt deg om å gjøre det, da? "Banke kjerringa"? Rull inn!
|
|
|
15/08/2016 10:33
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Man burde virkelig være sikker på at speedometeret er 100 % korrekt før man anstrenger seg ekstra for at andre skal holde fartsgrensa.
Også synes jeg generelt man aldri skal lage kø bak seg (hvis det ikke er kø foran deg). Hvis alle andre bak deg tydeligvis vil kjøre fortere, kan det jo være en grunn.
|
|
|
15/08/2016 10:35
|
Raskall
OP
More than words
|
OP
More than words
Det er ikke opp til deg eller andre å tvinge andre trafikanter til å holde fartsgrensen eller på andre måter håndheve trafikkreglene. Du som tydeligvis ønsker å være en 100% lovlydig sjåfør burde også tenke på at trafikkreglene sier noe om å opptre hensynsfullt. Det hensynet gjelder også de som kommer bak deg og vil forbi, selv om du mener de bryter loven ved å kjøre fortere enn deg. Å opptre hensynsfullt da, betyr bl.a. å legge seg inn i høyrefila igjen så fort det er trygt etter en forbikjøring!
Det er jo det jeg gjør og det jeg beskrev detaljert i mitt innlegg. Mener du at jeg skal utsette de jeg kjører forbi for fare fordi dusten bak meg oppfører seg farlig? Når man kommer med utsagn som "Man må jo ta den underholdningen man kan få"
Det var det ikke jeg som skrev. Dette skjønner du.
|
|
|
15/08/2016 10:35
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Dette er måten jeg alltid kjører forbi på på 4-felts motorvei. Jeg finner det heller ikke underholdende med denne adferden men jeg er ikke interessert i å redusere sikkerhetsmarginene både for meg selv og andre trafikanter fordi noen har det travelt med å komme seg hjem for å banke kjerringa. Trafikkflyten på ring 3 i Oslo vest i venstrefila er stort sett 20 km/t over fartsgrensen (når det ikke er kø). Tror du alle skal banke kjerringa?
|
|
|
15/08/2016 10:38
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Det er ikke opp til deg eller andre å tvinge andre trafikanter til å holde fartsgrensen eller på andre måter håndheve trafikkreglene. Betyr det at du mener at jeg må kjøre forbi fortere enn jeg egentlig vil, og legge meg inn raskere enn jeg egentlig finner trygt, fordi en eller annen har en eller annen grunn til å kjøre veldig fort?
Anonym5
|
|
|
15/08/2016 10:41
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Det er jo det jeg gjør og det jeg beskrev detaljert i mitt innlegg. Mener du at jeg skal utsette de jeg kjører forbi for fare fordi dusten bak meg oppfører seg farlig?
Nei, og det har jeg heller ikke sagt. Og det er ikke nødvendigvis farlig å ligge bak noen og vente på at de skal legge seg inn for så å passere. Det var det ikke jeg som skrev. Dette skjønner du.
Og det har jeg heller ikke sagt. Jeg svarte Knirkekne at det var drittsekkoppførsel å bruke ekstra lang tid i forbikjøringsfeltet for å skape seg underholdning ved å irritere han som kommer bak, og så kom du med et usaklig svar til meg der du spør om det er drittsekkoppførsel å opptre iht lover og regler. Noe du altså tar rett ut av din egen fantasi at jeg har sagt.
|
|
|
15/08/2016 10:41
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
det er drittsekkoppførsel å bruke lengre tid enn det som er nødvendig i forbikjøringsfeltet for å unnagjøre forbikjøringen sin på en lovlig og trygg måte, Er denne setningen fortsatt gyldig for deg slik den står nå? Hva som er nødvendig er ulikt for folk, og børstraktoren bak meg vil nok mene at jeg bruker unødvendig lang tid. Det er dermed ikke sagt at jeg oppfører som en drittsekk, bare fordi jeg kjørere tryggere enn hva han finner for godt.
Anonym5
|
|
|
15/08/2016 10:42
|
Raskall
OP
More than words
|
OP
More than words
Tror du alle skal banke kjerringa? I mine kretser er dette en humoristisk måte å si at noen har det litt for travelt på. Jeg hører f. eks. folk si "nå drar jeg hjem og banker kjerringa" når de drar fra jobb, kafeer, går av toget, osv. Jeg regner selvsagt ikke med at noen av dem gjør det.
|
|
|
15/08/2016 10:43
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Det er ikke opp til deg eller andre å tvinge andre trafikanter til å holde fartsgrensen eller på andre måter håndheve trafikkreglene. Betyr det at du mener at jeg må kjøre forbi fortere enn jeg egentlig vil, og legge meg inn raskere enn jeg egentlig finner trygt, fordi en eller annen har en eller annen grunn til å kjøre veldig fort? Nei, det betyr at jeg mener du ikke skal bruke lengre tid enn du faktisk trenger for å gjøre en trygg forbikjøring bare for å med vilje hindre eventuelle biler som kommer bak deg i å kjøre fortere enn det du synes de burde. Var det virkelig så vanskelig å lese?
|
|
|
15/08/2016 10:43
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Det er ikke opp til deg eller andre å tvinge andre trafikanter til å holde fartsgrensen eller på andre måter håndheve trafikkreglene. Betyr det at du mener at jeg må kjøre forbi fortere enn jeg egentlig vil, og legge meg inn raskere enn jeg egentlig finner trygt, fordi en eller annen har en eller annen grunn til å kjøre veldig fort? Hvor ofte skjer dette egentlig? Burde ikke du (og Raskall) vært oppmerksom på at noen bak dere kjørte fortere før dere la dere ut i venstre fil? På meg høres dere litt ut som de som loker i venstrefil, uten å følge med i speilet og oppdage at noen faktisk vil fram.  Jeg understreker at dere høres slik ut - ut ifra hvordan dere her skriver. Jeg tror egentlig ikke dere gjør det.
|
|
|
15/08/2016 10:44
|
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
Det er ikke opp til deg eller andre å tvinge andre trafikanter til å holde fartsgrensen eller på andre måter håndheve trafikkreglene. Betyr det at du mener at jeg må kjøre forbi fortere enn jeg egentlig vil, og legge meg inn raskere enn jeg egentlig finner trygt, fordi en eller annen har en eller annen grunn til å kjøre veldig fort? I min bok betyr dette at om man har et manisk forhold til å ikke bryte fartsgrenser at man i enkelte tilfeller bør vurdere den forbikjøringen veldig godt og kanskje avstå fra den. Fint lite ulovlig å kjøre forbi en bil som kjører i 78 km/t om man kjører i 80 km/t selv, men det er kanskje ikke så veldig "solidarisk" på en stor utfartsdag eller i et kort forbikjøringsfelt?
|
|
|
15/08/2016 10:44
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
det er drittsekkoppførsel å bruke lengre tid enn det som er nødvendig i forbikjøringsfeltet for å unnagjøre forbikjøringen sin på en lovlig og trygg måte, Er denne setningen fortsatt gyldig for deg slik den står nå? Hva som er nødvendig er ulikt for folk, og børstraktoren bak meg vil nok mene at jeg bruker unødvendig lang tid. Det er dermed ikke sagt at jeg oppfører som en drittsekk, bare fordi jeg kjørere tryggere enn hva han finner for godt. Å strengt holde fartgrensa, kan jeg ikke se at alltid er det tryggeste. Det er det tryggeste for aldri å få bot, riktignok.
|
|
|
15/08/2016 10:46
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Var det virkelig så vanskelig å lese? Neida, jeg måtte bare forsikre meg.
Anonym5
|
|
|
15/08/2016 10:47
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Tror du alle skal banke kjerringa? I mine kretser er dette en humoristisk måte å si at noen har det litt for travelt på. Jeg hører f. eks. folk si "nå drar jeg hjem og banker kjerringa" når de drar fra jobb, kafeer, går av toget, osv. Jeg regner selvsagt ikke med at noen av dem gjør det. Det skjønte jeg. Skjønte du poenget med at det normale er å kjøre for fort i venstrefil?
|
|
|
15/08/2016 10:47
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
det er drittsekkoppførsel å bruke lengre tid enn det som er nødvendig i forbikjøringsfeltet for å unnagjøre forbikjøringen sin på en lovlig og trygg måte, Er denne setningen fortsatt gyldig for deg slik den står nå? Hva som er nødvendig er ulikt for folk, og børstraktoren bak meg vil nok mene at jeg bruker unødvendig lang tid. Det er dermed ikke sagt at jeg oppfører som en drittsekk, bare fordi jeg kjørere tryggere enn hva han finner for godt. Hvis setningen var tvetydig har jeg nå forsøkt å omformulere, men det går vel tydelig frem av sammenhengen at jeg mente at det er dårlig oppførsel å drøye ut tiden man bruker i venstre felt kun for å irritere han som kommer bak? Selvsagt trenger du ikke bry deg om hva han måtte synes om din oppførsel, så lenge du kun kjører trygt og iht. reglene.
|
|
|
15/08/2016 10:49
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Hvor ofte skjer dette egentlig? Kjørte fra Hamar til Oslo i går. Jeg tipper det skjedde så og si hver eneste gang jeg skulle kjøre forbi noen. kjasmas har et poeng, jeg burde kanskje vurdere forbikjøringen når jeg ser i bakspeilet og vente til børstraktoren er forbi. Men så kommer det en Audi, og en Skoda og en varebil. En eller annen gang må også Raskall og jeg forbi...
Redigert av anonymous5; 15/08/2016 10:50.
Anonym5
|
|
|
|
|