Du har noen interessante segmenter der. Noen som sto på lista men som jeg ikke rakk å prøve. Bla. Digeråsen-Nysætra (Svartsætra). Det går en fin sti rett over veien videre mot Brettdalen (Akksjøseterveien?) Kan godt tenkes at den lange grusstigningen som ble tidligere nevnt er Akksjøseterveien(?) Et eller annet sted fra Steinsætra opp mot 'Storhaugen' er det hverken langt til Svartsætra, Nysætra eller Brettdalen.
3 stk Barzo TNT og 2 stk FT Grid anskaffet, men vi som fremdeles foretrekker slanger sliter med sånne tighte dekk gitt. Går på uten slange, men med blir det verre enn verst. Så nå blir det slangeløst eller dekksalg.
Sti mellom Lienden og Bottrudhaugen har jeg ingen stor tro på. Den stien er knapt synlig, og over myra må det kloppes noen hundre meter. Har syklet en del i området nord for Lie-Hornsjøveien og opp mot Akksjøsætra i sommer, og har noen favoritter. På kartet har jeg markert de stiene jeg kjenner til og som jeg synes vil egne seg. Nordover fra Brettdal har jeg bare hatt et par turer for noen år siden, og minnes ikke så godt hvordan det var.
Enig, Lienden-Sjøsætra syes jeg var dårlig og men det kan hende jeg endte opp på feill sti. Sto skiltet terrengsykkelsti der men det var helt håpløst knot og kratt. Jeg trur over Sjøsæterfjellet og Snauskallen blir for bratte stier og. Men Gullbigen-Hornsjø har noen avstikkere. Ser at du har markert Sjøsæter -Hornsjø begge veier og Gullbingen kun nordover. Støtter det siste, kjenner ikke stien videre mot Hornsjø. Brettdal-'Nedreåsta' er fin mot Brettdal, men kjenner ikke biten mot Nedreåsta siden jeg kom inn fra Djupen.
Enig, Lienden-Sjøsætra syes jeg var dårlig og men det kan hende jeg endte opp på feill sti. Sto skiltet terrengsykkelsti der men det var helt håpløst knot og kratt.
Det skiltet ved Lienden må stå på feil sted. Har sett det selv, og gjetter at en hytteeier eller annen sabotør har flyttet det. Det er delvis knot fra Lienden og oppover, men fra Sjøsæterfjell til Lienden er det en utrolig fin sti. Følg den med gul glød på kartet her, og du får et stort smil om munnen: http://mtbmap.no/#14/61.2722/10.5831
Sitat: Tange
Jeg trur over Sjøsæterfjellet og Snauskallen blir for bratte stier og.
Det går helt fint, men klatringen bør gjøres delvis på grus fra sør (Lie-Hornsjøveien). Da er det bare noe motbakke på enkel sti, og belønningen er 3 fete flytstier enten mot vest, nord eller øst.
Jeg har ikke syklet Lienden-Sjøsætra, så da er nok det en skivebom fra meg. Har stort sett syklet de samme stiene som tbh har markert på kartet, men ingenting nord for Keika. Jeg er enig i at Gullbringen-Vedemslia er tett, og jeg snudde etter noen hundre meter (fra syd-nord). Men, det slo meg at det kunne være fine stier bare man hadde fått klipt unna "litt" buskas. Syklet også Hornsjøen mot Snauskallen, og der synes jeg også det var ganske tett og en del knot. Men, det strekket er for langt til å passe inn i teaseren fra lrm. Har noen av dere syklet den rødtaggede stien som går rett nord for og parallelt med Lie Hornsjøvegen til/fra Hornsjøen - http://mtbmap.no/#14/61.2541/10.6676?
Stien Sjøsæterfjellet/Snauskallen - Gullbringen, den ene eller andre veien, er neppe aktuell. Her er høydeforskjellen minimum 130 meter. Og ingen av stistrekkene i lrms teaser bikker 100 meter.
men hvor starter så stimoroa? Det er et mysterium som selmer og lrm har gjemt i jakkeermet en plass. Kanskje et par mil på grusen først, da kan en være langt pokker i vold fra Pellestova.
lrm skrev: "Har selvsagt lagt inn partier som skal gi god spredning før første sti. Det er et par seige partier før første sti, å sikkert noen bakker som noen vil synes er helt unødvendige;)"
Kan ikke skjønne noe annet en at starten er noe nedenfor Pellestova, dvs litt nede i alpinanlegget. Evt asfalt opp til Pellestova, er jo noen bratte kneiker der før det flater ut. Men litt kjedelig kanskje. Handler nok ikke om ultralange partier, for litt poenget for å flytte hele starten over fjellet var vel for å unngå for lange transportpartier før første sti. Så blir overrasket hvis det blir mer en 5 km før første sti.
Kan ikke skjønne noe annet en at starten er noe nedenfor Pellestova, dvs litt nede i alpinanlegget. Evt asfalt opp til Pellestova, er jo noen bratte kneiker der før det flater ut. Men litt kjedelig kanskje. Handler nok ikke om ultralange partier, for litt poenget for å flytte hele starten over fjellet var vel for å unngå for lange transportpartier før første sti. Så blir overrasket hvis det blir mer en 5 km før første sti.
Master fra Pellestova til halveis ned i alpinanlegget hadde vært en "artig en", hehe
Jeg trur over Sjøsæterfjellet og Snauskallen blir for bratte stier og.
Det går helt fint, men klatringen bør gjøres delvis på grus fra sør (Lie-Hornsjøveien). Da er det bare noe motbakke på enkel sti, og belønningen er 3 fete flytstier enten mot vest, nord eller øst.
Jeg var upresis her. Jeg tenkte på rett fra 'sentrum' i Sjøsætra. De stiene blir for bratte. Jeg har ikke syklet de du nevner, men sannsynligvis spottet dem delvis frå Snauskallen og de så bra ut.
Jeg ser heller ikke andre måter å få inn lengre grusstrek oppover. I år er det vel 5 startpuljer med 5 min mellomrom, som gjør at man får litt spredning av folket. Har kun syklet en gang (2014) og da var det felles starttidspunkt for alle, men med såkalt puljeinndeling i hvor man fikk stå i startkøen.
Jeg kjørte i 2015 med 32 T foran på 11x1 (10-42). Det ble tungt over de siste fjellene. I år hadde jeg tenkt 30 T, men er i tvil. Noen som har noen gode råd.
Testet i går FT Grid i 2.2 versjonen som bakdekk på relativt grov og våt sti. Jeg ble veldig positivt overrasket. Tror jeg kjører denne og Vittoria Barzo TNT som fram dekk.
Hilsen "Spent, men gleder meg" - Erik -
Vurderer det samme selv når det gjelder dreving. Får vel neppe bruk for farta på tyngste gir uansett? Kjører 30t på stisykkelen, og det holder til det meste. Passet bra på TSR også. Men 32 funka på Offroad Valdres, selv om jeg ønsket med ett knepp lettere et par HTFU stiklatringer. Fikk tak i FT Grid, så da går det på bak.
Jeg har litt troa på stien fra Akksjøkampen, øst for Akksjøen og Djupen og opp på Åstkyrkja. Er vel syklebart for de fleste?
Astkyrkja fra vest er knall, fra sør oppover nok ikke sykkelbart i UB sammenheng (rød på mtbmaps) og etter observasjon (ikke syklet) trur jeg sykkelbart fra øst.
"Noen av prognosene viser at det trekkes opp varm luft samtidig som vi får blå himmel og sol, og i så fall kan temperaturen passere 30 grader, sier Fagerli.
Men Fagerli er kjapp med å legge til at andre prognoser vil ha det til at vi får vind fra nordvest, en del skyer og litt nedbør når det nærmer seg helg igjen."
Været for neste helg der altså! Er det lov å sykle i bar overkropp?
men hvor starter så stimoroa? Det er et mysterium som selmer og lrm har gjemt i jakkeermet en plass. Kanskje et par mil på grusen først, da kan en være langt pokker i vold fra Pellestova.
lrm skrev: "Har selvsagt lagt inn partier som skal gi god spredning før første sti. Det er et par seige partier før første sti, å sikkert noen bakker som noen vil synes er helt unødvendige;)"
Jeg har sett litt nærmere på de to første segmentene i teaseren. Siden Lienden-Bottrudhaugen er forkastet, så tror jeg inn- og utgang på teaserpartiet er samme sted, ved den grønne "Y": http://mtbmap.no/#13/61.2758/10.5395. Strekningen Lie Hornsjøveien til Rognhaugen (via Bottrudhaugen) er en skogsvei og husker jeg rett, er det greit å definere første del av y-en som grus (1,28 km) og øvre, østre del av y-en som sti (2,26 km). Stemmer bra mht til høydemetere også. Jeg utelot dette alternativet opprinnelig fordi det innebærer at vi skal kjøre en lukket sløyfe. Det bør ikke ha noe å si så lenge det er 40 km+ lang sløyfe, og det er tidlig i løypa. Strekningen egner seg som et første stiparti fordi den er brei = forbikjøringer er enkelt. Skal vi kanskje bare fise opp på grusen fra Pelle til denne y-en?
Brikkene i stimysteriet faller på plass ...... eller kanskje ikke
Et lite skudd i blinde, men er det noen som har plass eller vet om en plass hvor en campingvogn kan stå fra torsdag til lørdag så er det en stk som blir meget glad! Betaler selvfølgelig om noen i Lhmr området kunne tenkt seg å stille gårdsplass el til disp:) gjerne pm!
Scott Spark 900 2017/Merida Reacto DA LTD 2016/Merida Big Nine Team 2016/ Medlem av NOTS
Jeg har sett litt nærmere på de to første segmentene i teaseren. Siden Lienden-Bottrudhaugen er forkastet, så tror jeg inn- og utgang på teaserpartiet er samme sted, ved den grønne "Y": http://mtbmap.no/#13/61.2758/10.5395. Strekningen Lie Hornsjøveien til Rognhaugen (via Bottrudhaugen) er en skogsvei og husker jeg rett, er det greit å definere første del av y-en som grus (1,28 km) og øvre, østre del av y-en som sti (2,26 km). Stemmer bra mht til høydemetere også.
Jeg har sett litt nærmere på de to første segmentene i teaseren. Siden Lienden-Bottrudhaugen er forkastet, så tror jeg inn- og utgang på teaserpartiet er samme sted, ved den grønne "Y": http://mtbmap.no/#13/61.2758/10.5395. Strekningen Lie Hornsjøveien til Rognhaugen (via Bottrudhaugen) er en skogsvei og husker jeg rett, er det greit å definere første del av y-en som grus (1,28 km) og øvre, østre del av y-en som sti (2,26 km). Stemmer bra mht til høydemetere også.
Du har helt rett i vurderingen av det stistrekket
Tenkt om dere hadde brukt like mange timer på trening som dere bruker på å spekulerer i løypa;)
Tenkt om dere hadde brukt like mange timer på trening som dere bruker på å spekulerer i løypa;)
Da hadde det blitt lite trening her gitt....
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Da hadde det blitt lite trening her gitt....
He-he. Her i gården ville det for øyeblikket kanskje doblet dosen, og fremdeles være milevis unna overtrening. 1/2-parten av ønskete forberedelser har rent ut med badevannet ..., så satser på at etapperittet i juni fremdeles har god effekt.
Ikke kjør Hans Dampf eller lignende, det er helt unødvendig mener jeg:)
Legger med et lite bilde fra en av stiene på løypa:)
Okei, får vel legge om til noe lettere.
...Deilig med flyt, men blir også bittelitt trist over at det blir stadig færre lange ritt der det faktisk er nødvendig med Hans Dampf og senkepinne...
Jeg kjørt OF 300 for litt over en uke siden, der har jeg jo hørt at man må ha grov sykkel, grove dekk osv. Så jeg valgte å ikke høre på noen å la på Spezialized Renegade dekk:) Det var helt knall, er lett, trilla godt å jeg hadde mer enn nok grep:) Skal kjøre hele UB-løypa i morgen, med samme oppsett som på OF. Så får vi se om Renegade dekken duger på UB også.
Ja, hva ble konklusjonen? Funket greit med lette dekk?
Han tok mangelen på ros som et uttrykk for stum beundring