Har innrømmet ikke lest hele tråden, men større deler, pluss diverse på nett - og etter litt mobbing fra kompiser pluss en frustrerende punktering på ritt tenkte jeg at nå er det dags! Men debuten min på slangeløst er så langt voldsomt skuffende og frustrerende. Håper dere kan hjelpe til hva jeg gjør feil her!
På forhånd er det bare å beklage at dette blir en liten roman - håper noen kan hjelpe!
1. Utstyr: DT Swiss M 1700 Spline Two med medfølgende tubeless-ventil Nobby Nic PerL Kevlar NoTubes guffe Dekk og hjul hadde ved oppsett kjørt ~150km, 95% sti.
2. Fremgangsmåte: Har oppi foreskrevet mengde guffe (sånn på slomp, men det er mye som skvulper rundt inni der). Pumper med vanlig track-pumpe til ~3bar, og hører det smetter/smeller på plass og ser, at alt ser ut til å sette flott og fint. Vipper rundt, svinger, spinner og står på med hvert hjul ganske lenge, og ser det tyter ut guffe av små pinholes her og der. Gradvis virker det til, at alle hul er tettet, og begge hjul holder lufta.
Dagen etter er det ene hjulet flatt, pumper det opp, spinner osv. og ser, at nå tyter det ut av de samme pin-holes enda en gang. Den holder tålelig luft, og jeg tar en test-tur på sti, det holder luften greit nok for 1½ times tur.
Stikker på ferie, bruker ikke sykkelen på 3 uker, og kom i går ut til et helt flatt hjul og et som er ganske så flatt. Prøver meg, pumper opp og håper det tetter seg, ser at det tyter ut div. ymse steder med guffe. Tar sats og sykler mot jobb i høljeregnen, men pludselig taper bakhjulet lufta som bare det, og må stoppe for hver 1500m og pumpe. Har med én CO2 patron, og håper at passe høyt trykk gjør susen (den taper så fort, at jeg ikke kommer meg mye over 1.5 bar med håndpumpe). Det tyter ut fra alle kanter nå, langs dekkant, rundt eiker og i pin-hul. Kommer meg til slutt på jobb.
Hjem skal jeg sykle sti, og tar meg god tid til å prøve å tette hjulet, svinger, kaster, pumper osv. og ser, og har trua. Kommer meg 2km på asfalten, og gir opp, setter inn den ene slangen jeg har.
Sykler videre og tenker, at det blir fint med sti uansett - men etter en times tid begynner også framhjulet å miste luft, etter jeg treffer en litt skarp kant, og må pumpe en del her også.
Jeg ser, at det er en liten ripe på bakdekket, men ikke noe som noensinne ville gitt problemer med slange (hardtailen står fortsatt med slanger, og har ganske mange grovere kutt og riper, som ikke gjort noen verdens ting).
Hva gjør jeg feil? Er ganske nære på å gi opp på slangeløst, men alle andre påstår jo at det er frelsen innen terrengsykling, så håper det er jeg som gjør en eller annen rookie-feil!
Har du skikkelig felgteip som er lufttett? Høres ut som om du bare har brukt et ikke-slangeløst felgbånd eller at det ikke er tett. Da lekker det fort.
Har du skikkelig felgteip som er lufttett? Høres ut som om du bare har brukt et ikke-slangeløst felgbånd eller at det ikke er tett. Da lekker det fort.
Har brukt den felgteip som sitter på hjulsettet som standard, der det står tubeless over hele alt, så regnet med at det skulle fungere?
Ikke prøvd mer, men det var jo en liten sjø av guffe som skvalpet rundt inni der, da jeg hadde av dekkanten for å sette inn slange...
Sitat: torsteinvh
Sitat: MagnusWJ
Nobby Nic PerL Kevlar
Har du full modellbetegnelse, eventuelt et bilde av dekkene?
Kan i hvert fall få det når jeg kommer hjem, men disse satt på fra kjøp og har dessverre bare Radon sin egen beskrivelse. Men som sagt smatt de ganske tydelig på felg-kanten, så regnet egentlig med, at dette skulle gå veldig greit.
Sitat: aug11x
Har du tubeless-dekk?
Tror det, men skal innrømme at jeg kan bli usikker - skal sjekke hva som egentlig står på dekkene når jeg kommer hjem! Men regner med, at forhandler sin litt kryptiske beskrivelse dekker over Performance Line her: http://www.schwalbe.com/en/offroad-reader/nobby-nic.html
Hvis det er Performance Line så er ikke de nødvendigvis tubeless ready. Mulig det går, men som du er i ferd med å erfare så er det ikke nødvendigvis så enkelt
Hvis det er Performance Line så er ikke de nødvendigvis tubeless ready. Mulig det går, men som du er i ferd med å erfare så er det ikke nødvendigvis så enkelt
Bleh... Begynner å bli lei tubeless allerede... Tok en google, og ser ut til, at noen setter opp disse enkelt og greit, mens noen få sliter... Ikke sikkert jeg gidder ofre nye dekk også for å teste tubeless, når jeg i tillegg ser, at de veier en god bit mer enn Performance-utgaven...
Kjøpte et Joes tubeless conversion kit. Inneholder guffe, ventiler, felgtape, og felgbånd (gummi).
Har følgende dekk og felg: Rims Syncros X-21 / Eyelets / 32H (merket tubeless ready)
Tires Schwalbe Rocket Ron / 2.25 67EPI Kevlar Bead / Dual compound Performance Series
Er to ting jeg lurer på: 1. Joe's manualen sier at man enten kan ta av eksisterende felgtape, og legge på felgtape som følger med Joe's kittet, eller benytte eksisterende felgtape. Jeg valgte å la eksisterende felgtape sitte (se bilde) og la ikke på den fra Joe's. Riktig valg? 2. Er det nødvendig å benytte felgbåndene(gummi) når både dekk og felg er merket tubeless ready?
Redigert av oakl; 18/08/201611:52.
Re: Hvordan kjøre slangeløst?
[Re: oakl]
#233535818/08/201612:06
Har allerede montert med felgbånd (rim-strip) på forhjulet, men da var antagelig dette overflødig.
Da tar jeg sjansen på å montere uten felgbånd på bakhjulet så kan jeg jo bruke sykkelen litt for å se hvordan det funker før jeg evt. tar ut igjen felgbåndet foran.
Forsøkte med det originale felgtapen uten gummi felgbånd på bakhjulet. Det fungerte ikke overhodet. Lakk som en sil ut av ventilen. Fant ut at den originale felgtapen ikke var tape, men bare et bånd strukket rundt (ikke noe lim). Det var også et ganske hardt plastmateriale som jeg kan tenke meg ikke forsegler bra.
Tok av den originale "tapen" og la en runde med den gule tapen som fulgte med Joe's. Droppet gummi felgbånd. Dette ser ut til å fungere glimrende. Helt tett med en gang.
Syklet en tur i terreng i kveld og ingen problemer.
Men at det er noe særlig vekt å spare på dette er heller marginalt. Bakhjulet ble 70g lettere. Faktisk tror jeg at forhjulet (hvor jeg brukte gummi felgbånd) er på omtrent samme vekt. Slange med ventil = 160g. Felgbånd ca 90g guffe 60g ventil 5g.
Re: Hvordan kjøre slangeløst?
[Re: oakl]
#233555618/08/201621:44
Fant ut at den originale felgtapen ikke var tape, men bare et bånd strukket rundt (ikke noe lim). Det var også et ganske hardt plastmateriale som jeg kan tenke meg ikke forsegler bra.
Enkelte felger kommer uten tape, men kun et plastbånd som fjernes. Et annet eksempel er Syntace, som har uttalt at selskapet regner valg av tape som et personlig valg den enkelte bør gjøre selv.
Man setter som kjent ikke opp slangeløst for å spare vekt, men for å få bedre egenskaper, som økt grep og punkteringsbeskyttelse
For beste slangeløse oppsett med Schwalbe-dekk, velg Evo Snakeskin Tubeless Easy.
hva er forsamlingens erfaring mht. dekktrykk slangeløst kontra dekktrykk med grønn latex slange?
Ikke noe presist svar på spørsmålet ditt men jeg har i allefall brukt grønne latex slanger en del de siste tre åra (sti/grus lavt/høyere trykk). Har pr dags dato (bank i bordet) ikke fått flatt dekk med grønne latex slanger, så for meg har dette fungert helt konge og mye mindre søl og vask enn slangeløst.
Pivot mach 429 Trail Hightower LT. Jeg støtter N.O.T.S Meld Dere inn på http://www.nots.no
Dette forstår jeg ikke helt. Jeg satt lenge på gjerdet fordi jeg var skeptisk til guffe og gris. Men valgte å prøve slangeløst oppsett i vår. Nå har jeg 3 hjulsett satt opp slangeløst og har ikke griset en eneste dråpe. Senest i går byttet jeg fra Fast Trak til Thunder Burt på Syncros-hjulene uten å søle en eneste dråpe. Gikk omtrent like raskt som å bytte dekk med slange-oppsett.
Totalt har jeg da satt opp hjul uten slange 10 ganger og har til gode å søle. Eneste "problemet" har vært at reservehjulene med Race King RaceSport har tatt noen dager å få helt tette.
Jeg har forresten punktert et par ganger med grønne latex-slanger men det har vært stikk-punkteringer (glasskår og piggtråd), ikke snakebite.
Dette forstår jeg ikke helt. Jeg satt lenge på gjerdet fordi jeg var skeptisk til guffe og gris. Men valgte å prøve slangeløst oppsett i vår. Nå har jeg 3 hjulsett satt opp slangeløst og har ikke griset en eneste dråpe.
Når jeg bytter dekk med slange, er alt tørt og rent. Når jeg bytter dekk som er satt opp slangeløst så blir det nødvendigvis ikke så mye søl men jeg tømmer gjerne ut rsterende av guffa fra dekket og vasker dekket før jeg henger det vekk..
Pivot mach 429 Trail Hightower LT. Jeg støtter N.O.T.S Meld Dere inn på http://www.nots.no
hva er forsamlingens erfaring mht. dekktrykk slangeløst kontra dekktrykk med grønn latex slange?
Ikke noe presist svar på spørsmålet ditt men jeg har i allefall brukt grønne latex slanger en del de siste tre åra (sti/grus lavt/høyere trykk). Har pr dags dato (bank i bordet) ikke fått flatt dekk med grønne latex slanger, så for meg har dette fungert helt konge og mye mindre søl og vask enn slangeløst.
Jeg syntes grønn latex slange funket fint i mange år, inntil jeg fikk litt for mange punkteringer på noen få uker i sommer. Der jeg bodde tidligere var det like teknisk, men færre spisse steiner.
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
Jeg har skrytt av at jeg har klart å få opp Race King RaceSport slangeløst. Det ser ut til at jeg må dementere det nå. Etter at bakdekket har holdt på lufta i en måned våknet jeg i dag til nesten flatt dekk. Det eneste som har skjedd er at sykkelen har stått stille siden lørdag.
Er dette vanlig og er det noe jeg kan gjøre for å få dem tette igjen? Eller er det bare sånn det er med dekk som ikke er beregnet for å kjøre slangeløst?
PS! Det er fremdeles plenty med guffe igjen (Joe's Eco sealant).
OK. Har vært fornøyd med Joe's, men bortsett fra dette dekksettet så har Joe's fungert ypperlig på dekkene som har vært TL-ready, 2bliss, hva nå enn de kaller det.
Ser sykkelstasjonen.no har fått Orange Seal i butikken sin. Kanskje jeg stikker innom og plukker opp ei flaske av den før jeg setter opp høst-hjulene mine.
Lang tråd så sikkert besvart før, men kva er beste metoda for å fikse dekk som har fått 1cm stor rift etter møte med skarp gjenstand? Fiksa mitt igår ved å lime ein lapp klipt ut av gammal slange over dekkskada (på innsida) med vanleg lim som følger med lappesaker..virka tett etter montering, men er det lim som er betre å bruke? (Er klar over Sahmurai Sword-metoda)